Uppstart Samsung SSD 840 500Gb hittar inte CD-rom spelaren

Permalänk

Uppstart Samsung SSD 840 500Gb hittar inte CD-rom spelaren

Jag har en Samsung 840 SSD 500GB som systemdrive. När jag försöker starta upp så hittar moderkortets bios såväl systemdriven som CD-romspelaren. Windows vill inte starta och jag försöker därför starta upp via CD-romspelaren, men den hittas inte under uppstarten.
När jag använder F8 under boten, så syns alla installerade hårdvaror som Samsungen och CD-romen. När jag då väljer att bota via CD-romen, så hoppar systemet ändå över CD-romen,moch går vidare och försöker starta upp Windows ändå.
Kan någon tipsa mig om vad som hänt, och hur jag löser detta?
Tomas Alsbro

ASUS Maximus V Formula
Samsung SSD 840 500GB (systemdisk)
Windows 7 x64

Visa signatur

Att hjälpa andra är bästa självhjälp

Permalänk
Medlem

Låter som ej bootbar skiva, eller trasig CD-rom enhet.

Om du testar dra ut Sata kabeln på 840 SSDn. Bootar den på skivan då?

Permalänk

Efter som moderkortet är ganska nytt använder ju den "UEFI".... så kan det vara så att du måste ändra i bios under typ.. boot/boot mode från UEFI till Legacy.. (tror det heter legacy eller liknande!) Så skall du nog kunna boota din skiva så länge den är bootbar som sagt!

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Låter som ej bootbar skiva, eller trasig CD-rom enhet.

Om du testar dra ut Sata kabeln på 840 SSDn. Bootar den på skivan då?

Nej, det gör den inte. Jag får fram "Reboot and Select proper device or insett bot media in selected bot device ..."

Visa signatur

Att hjälpa andra är bästa självhjälp

Permalänk
Skrivet av TObbeSkatt:

Efter som moderkortet är ganska nytt använder ju den "UEFI".... så kan det vara så att du måste ändra i bios under typ.. boot/boot mode från UEFI till Legacy.. (tror det heter legacy eller liknande!) Så skall du nog kunna boota din skiva så länge den är bootbar som sagt!

Ja provade och fick fram aletrnativet "Advacend", men det gav ingen effekt.

Det jag lagt märke till är att datorn processar Bios i relativt lång tid. Den kan pågå i ca 15 -20 sekunder

Visa signatur

Att hjälpa andra är bästa självhjälp

Permalänk

Jag provade med en annan ISO WINDOWS DVD skiva, men det hoppades också över vid uppstarten.
Det verkar som om jag alltid kommer fram till startalternativet
1 Starta felsöker
2 Starta med kommandoromt
3 Vanlig start av operativsystem.

Men alla bootbara DVD-skivor nonchaleras av systemet. När jag tittar på skivorna i annan dator ser de ok ut.
Kan det vara något j-a virus/trojan/systemkapning?
Tomas

Visa signatur

Att hjälpa andra är bästa självhjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiplashInfo:

Jag provade med en annan ISO WINDOWS DVD skiva, men det hoppades också över vid uppstarten.
Det verkar som om jag alltid kommer fram till startalternativet
1 Starta felsöker
2 Starta med kommandoromt
3 Vanlig start av operativsystem.

Men alla bootbara DVD-skivor nonchaleras av systemet. När jag tittar på skivorna i annan dator ser de ok ut.
Kan det vara något j-a virus/trojan/systemkapning?
Tomas

Skrivet av WhiplashInfo:

Nej, det gör den inte. Jag får fram "Reboot and Select proper device or insett bot media in selected bot device ..."

Hur gammal är DVD enheten? Kan vara så att den gjort sitt.
Lasern i dem håller typ 10 år, men linsen håller några 100 timmar, sen börjar den bli difus och sämre.
Efter typ 1000 timmar så kan det bli problem att läsa vissa skivor. Den åldras också med tiden.
Du kan testa öppna spelaren och blåsa rent med tryckluft på burk, kan ibland hjälpa.

Även om skivorna ser "okej ut" så kan de vara dåliga. Det kan vara lagrings elementet som vittrat sönder (sker efter 3-5 år eller så, fortare om de utsätts för mycket ljus).

Om du kan, testa skivorna i en annan dators spelare. Fungerar de där, så är det nog din DVD enhet som bör bytas. Kostar typ 200kr eller så för en ny, så inte så farligt.

Alt är ju om du kan läsa dem i en annan dator, och har en 4GB (eller större) USB sticka, att göra en install USB.
http://windowshjalp.se/?page_id=59

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Hur gammal är DVD enheten? Kan vara så att den gjort sitt.
Lasern i dem håller typ 10 år, men linsen håller några 100 timmar, sen börjar den bli difus och sämre.
Efter typ 1000 timmar så kan det bli problem att läsa vissa skivor. Den åldras också med tiden.
Du kan testa öppna spelaren och blåsa rent med tryckluft på burk, kan ibland hjälpa.

Även om skivorna ser "okej ut" så kan de vara dåliga. Det kan vara lagrings elementet som vittrat sönder (sker efter 3-5 år eller så, fortare om de utsätts för mycket ljus).

Om du kan, testa skivorna i en annan dators spelare. Fungerar de där, så är det nog din DVD enhet som bör bytas. Kostar typ 200kr eller så för en ny, så inte så farligt.

Alt är ju om du kan läsa dem i en annan dator, och har en 4GB (eller större) USB sticka, att göra en install USB.
http://windowshjalp.se/?page_id=59

USB varianten sprack på att jag inte har någon mer dator med Win7. Den bärbara dras med Win8.1
DVD n är en Blueray Asus BR12 någonting. Den kan vara högst ett par år gammal, men det utesluter ju inte fel, förstås. Jag skall kolla den
Tomas

Visa signatur

Att hjälpa andra är bästa självhjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiplashInfo:

USB varianten sprack på att jag inte har någon mer dator med Win7. Den bärbara dras med Win8.1
DVD n är en Blueray Asus BR12 någonting. Den kan vara högst ett par år gammal, men det utesluter ju inte fel, förstås. Jag skall kolla den
Tomas

Det ska gå utmärkt att göra detta på Win 8 också.
Principen är samma, det är bara guiden som är så gammal att den inte har Win 8 bilder.

bara sök på "CMD" (utan ").
högerklicka och välj kör som admin, följ resten.

Sen kopierar du filerna precis som visat, men då med Win 8 utforskaren.

(Kan säga att jag har själv gjort exakt detta på Win 10 Preview, för en Win 7 install, så det ska inte vara några problem)

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Det ska gå utmärkt att göra detta på Win 8 också.
Principen är samma, det är bara guiden som är så gammal att den inte har Win 8 bilder.

bara sök på "CMD" (utan ").
högerklicka och välj kör som admin, följ resten.

Sen kopierar du filerna precis som visat, men då med Win 8 utforskaren.

(Kan säga att jag har själv gjort exakt detta på Win 10 Preview, för en Win 7 install, så det ska inte vara några problem)

Provade det föreslagna sättet med USB, men det funkade inte pga att kommandot
bootsect /nt60
inte kan köras på maskiner som själva blivit "bootade" med EFI eller annat företagsspecifika bootsystem.

Visa signatur

Att hjälpa andra är bästa självhjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiplashInfo:

Ja provade och fick fram aletrnativet "Advacend", men det gav ingen effekt.

Det jag lagt märke till är att datorn processar Bios i relativt lång tid. Den kan pågå i ca 15 -20 sekunder

Om du kopplar från DVD läsaren går det fortare då för biosen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiplashInfo:

Provade det föreslagna sättet med USB, men det funkade inte pga att kommandot
bootsect /nt60
inte kan köras på maskiner som själva blivit "bootade" med EFI eller annat företagsspecifika bootsystem.

Ahh, juste. Det kan bli ett problem ja.
Ska se om jag kan hitta en lösning runt detta.

Det låter oavsett som att din DVD spelare är boven i dramat dock. (Med tanke på de 15-20 sek, den kämpar för att försöka läsa dem), och att skivorna fungerar i annan spelare.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Ahh, juste. Det kan bli ett problem ja.
Ska se om jag kan hitta en lösning runt detta.

Det låter oavsett som att din DVD spelare är boven i dramat dock. (Med tanke på de 15-20 sek, den kämpar för att försöka läsa dem), och att skivorna fungerar i annan spelare.

Om tre timmar ligger jag på operationsbordet polikliniks, men jag hinner nog köpa en ny brännare innan kl sex i eftermiddag.

Dock hittade jag ett program som hör USB bootbara med en ISO-avbildning. Just nu laddas ISO-filen av min Win 7 till USB.

Visa signatur

Att hjälpa andra är bästa självhjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiplashInfo:

Om tre timmar ligger jag på operationsbordet polikliniks, men jag hinner nog köpa en ny brännare innan kl sex i eftermiddag.

Dock hittade jag ett program som hör USB bootbara med en ISO-avbildning. Just nu laddas ISO-filen av min Win 7 till USB.

https://rufus.akeo.ie/

Det bästa programmet för att skapa bootbara USB minnen (enligt mig)

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiplashInfo:

Om tre timmar ligger jag på operationsbordet polikliniks, men jag hinner nog köpa en ny brännare innan kl sex i eftermiddag.

Dock hittade jag ett program som hör USB bootbara med en ISO-avbildning. Just nu laddas ISO-filen av min Win 7 till USB.

Oj... lycka till med OPn antar jag är befogat

Enda lösningen jag kan se annars är om du lyckas boota Win 7 installen (från skivorna) på en annan dator, använd dens kommandoprompt (Shift+F10 tror jag det är) till att köra bootsect /NT60 kommandot på USB stickan. Sen kan du avbryta installen. Sätta i USB stickan i Win 8 maskinen och göra resten, som att kopiera allt.

Men om det verktyget fungerar så kör på det.
Om du bara gör resten av guiden, och det kommandot i en Win 7 boot miljö så ska det gå.