Intels övergång till 10 nanometer kan försenas till slutet av 2017

Permalänk
Medlem

Läste en artikel för ett tag sen skriven 1998 där det förklarades att nu kan man snart inte krympa IC kretsar /CPU något mer, och då var nm mellan 100 och 200.

Så egentligen väldigt imponerande att man kommit så långt som man har med nu snart 14nm och senare 10nm.

Ska bli väldigt intressant att se om några år vad som egentligen ska hittas på om man vill kunna öka prestandan mer än tidigare generationer, eller om det kanske blir en period med mer parallella CPU tekniker, där man får möjligheten att ha fler än en CPU i mainstream system, tex att man kör på en för budget men kan ploppa i en till eller flera CPU på samma moderkort.

Dock först tror jag CPU med 6-8 kärnor blir mer vanligt även för enklare system under en tid, gäller bara att program också hänger med och kan använda allt mer cores, vilket bara det är en knepig historia.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ordet "planering" i "produktplanering" är en rätt bra ledtråd, det handlar om en gissning. Gissningen är rätt kvalificerad då den baserar sig på erfarenhet från rätt många tidigare processkrympningar, men finns alltid okända faktorer. Problemet man har nu är att det tydligen är rätt svårt att gissa exakt hur mycket svårare det blir varje gång. Det problemet har man i.o.f.s. alltid haft men skillnaden är hur stor denna parameter är i förhållande till annat annat, numera är det en av de dominerade faktorerna.

Vilket innebär att företag med vett och sans borde undvika gissningar, då det blir mindre och mindre förutsägbart, annars blir det som jag sa tillslut ett urholkat förtroende, och det är ingen gissning utan det vet vi med säkerhet. Det är så det går när man lovar runt men håller tunnt.

Som Riksbanken. För att "Få ordning" på inflationen sänkte man reporäntan till -0.25%.. Inflationen gick från 0.1% till 0.2%.. Vad ska de göra nu? Jo de kommer stå där och ordbajsa om stor osäkerhet på värlsdmarknaden och oljepriset och bla bla, och samtidigt får de försöka komm på rätt köl igen efter den förtroendekris de nu hamnat i. Inte så lyckat. Det lönar sig inte att gissa.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ggustavsson:

...
Dock först tror jag CPU med 6-8 kärnor blir mer vanligt även för enklare system under en tid, gäller bara att program också hänger med och kan använda allt mer cores, vilket bara det är en knepig historia.

Vi har haft relativt billiga multicore-CPUer under väldigt många år nu så en del saker börjar utkristalliseras. En av dessa är att servers och dess programvara ofta går att skala genom att addera kärnor, HPC och liknande går i stort sett att skala hur långt som helst på genom att addera kärnor.

Däremot börjar man också inse att programmen de flesta kör på skrivbordet inte skalar speciellt bra med CPU-kärnor, problemet är fundamentalt och beror inte på "lata" programmerare. Räknat i perf/W över alla CPU-kärnor är det effektivare med många enkla CPU-kärnor än få starkare, men i praktiken är få starka kärnor mer strömeffektivt på enheter man jobbar interaktivt med givet kraven från programmen. Trenden för mobila CPUer från Intel pekar på att allt krut läggs idag på 2-kärniga Core-varianter, 4-kärniga mobila kretsar lanseras långt senare (och för Broadwell kanske det inte ens blir några 4-kärniga MQ/HQ-modeller).

Två kärnor har man nytta av då det ger naturlig separation i saker som kör i bakgrunden och det man för tillfället jobbar interaktivt med, fler än två kärnor ger väldigt lite i hur man upplever hastigheten i en enhet man jobbar interaktivt med. Finns undantag, applikationer som innehåller en del tyngre beräkningar, t.ex. vissa spel, borde skala en bit men det kommer nog aldrig bli på samma nivå som servers.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Vilket innebär att företag med vett och sans borde undvika gissningar, då det blir mindre och mindre förutsägbart, annars blir det som jag sa tillslut ett urholkat förtroende, och det är ingen gissning utan det vet vi med säkerhet. Det är så det går när man lovar runt men håller tunnt.

Som Riksbanken. För att "Få ordning" på inflationen sänkte man reporäntan till -0.25%.. Inflationen gick från 0.1% till 0.2%.. Vad ska de göra nu? Jo de kommer stå där och ordbajsa om stor osäkerhet på värlsdmarknaden och oljepriset och bla bla, och samtidigt får de försöka komm på rätt köl igen efter den förtroendekris de nu hamnat i. Inte så lyckat. Det lönar sig inte att gissa.

Oavsett hur svårt det är att gissa måste man ändå ha en plan, strukturen på företag kräver att de anställda har mål (i både omfång och tid) att jobba mot. Om man inte har detta måste man endera ha ett företag som till 100% består av medarbetare vars stora passion i livet är att utföra sitt arbete (de kommer vara effektiva ändå, men att skapa större företag med den strukturen är en utopi) eller så kommer man få väldigt låg effektivitet per anställd.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Oavsett hur svårt det är att gissa måste man ändå ha en plan, strukturen på företag kräver att de anställda har mål (i både omfång och tid) att jobba mot. Om man inte har detta måste man endera ha ett företag som till 100% består av medarbetare vars stora passion i livet är att utföra sitt arbete (de kommer vara effektiva ändå, men att skapa större företag med den strukturen är en utopi) eller så kommer man få väldigt låg effektivitet per anställd.

Valve.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

är väll ett typ exempel på ett företag som får för lite gjort

Men seriöst. Valve är ett "litet" företag med kanske ett hundratal personer anstälda jämfört med Intel som är en bit över 100k anstälda samtidigt som de är i väldigt olika bransher så att jämföra dom är ungefär som att säga att Myrstacken är dålig på att planera för att äppelträdet får mer frukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

är väll ett typ exempel på ett företag som får för lite gjort

Men seriöst. Valve är ett "litet" företag med kanske ett hundratal personer anstälda jämfört med Intel som är en bit över 100k anstälda samtidigt som de är i väldigt olika bransher så att jämföra dom är ungefär som att säga att Myrstacken är dålig på att planera för att äppelträdet får mer frukt.

Jag vet inte det jag.. Ponera t. ex att Valve säger att "Jorå såatteeeeeh... Half life 3 kommer till Q4!" Det skulle dra igång en sjujävla mediaapparat.. Säger de sedan "Hoppsan, fel av oss.. Kommer se'n.. Kanske." så är ju frågan hur väl det hade mottagits och hur "förstående" folk hade varit. Men själv tycker jag inte man ska gissa alls om det finns risk att man gissar fel. Det vinner ingen på, men många förlorar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Planer ändras konstant efter ny information tillkommer, speciellt i industrier där underleverantörer kan störa kedjan (safirglaset till iPhone, t.ex.). Jag vet inte vad det är du försöker argumentera annat än att de som gör planer borde införskaffa sig en spåkula för att inte kunna planera "fel". Efterklokheten visar sitt ansikte åter.

Stämmer det att Intel ändrar och förlänger denna 10 nm-plan bör det finnas goda anledningar som delvis även kan vara utom deras kontroll. Det påverkar en stor mängd personer och omfattar ofantliga summor pengar, vilket man inte gör i en handvändning om man som sagt inte har ett gediget underlag. Men det känns något självförklarande...

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Ekonomin är nog avgörande. Har för mig att Intel sagt att rent tekniskt tror man sig veta att 7nm är fullt möjligt, däremot är det meningslöst om priset per transistor inom rimligt tid överstiger noden innan.

Fortfarande vid 14nm ser man ett lägre pris per transistor än noden innan, men läst något om att priset per mm^2 ökar med de senaste krympningarna vilket är en stark indikator på hur nära slutet av Moores lag vi är (den "lagen" har alltid handlat om ekonomi inte prestanda).

Stämmer att Intel, IBM mfl säger att gränsen för vad kisel ska klara bör ligga runt 6-7nm. Frågan är som sagt hur långt bort framtidens tekniker ligger. För räknar vi med 10nm sent 2017 så lär inte 7nm ha en rimlig chans att dyka upp innan 2020, kanske 2021+ till och med.

problemet med priset per mm² sen i alla fall 130nm noden beror på ett par saker, bland annat att utveklingen för varje ny nod är avsevärt mycket dyrare än den tidigare.
Sen blir även utveklingen av nya designer dyrare för varje krympning, till stor del på att man använder fler lager och därmed fler masker vilka är sjukt dyra, samtidigt som man får fler steg som kan gå fel.
Ytterligare en del som man väldigt sällan tänker på men som påverkar priset per mm² är så kallad "Dark silicon", alltså outnyttjad kisel som måste lämnas "död" pga värmeproblem, detta utryck fanns knappt vid 45nm noden då mängden "Dark silicon" låg på någon % men är uppe i runt 1/3 av ytan på 16nm noden. Gå ner till 7nm noden och mängden beräknas vara >70%. Detta plockar självklart bort mycket av platsbesparingen som en krympning ger vilket även mer välkända metoder som fin/3d fets gör.
Slutsatsen är att $/mm² är en rätt dålig jämöförelse utan det som borde vara intressant för konsumenten är $/transistor och än så länge går det priset fortfarande ner, i alla fall med 14nm noden.

Skrivet av DavidtheDoom:

IBM plöjer ner en massa pengar i alternativ, vet inte om Intel gått ut med en pressrelease som faktiskt konkretiserar deras mål och investeringar i alternativ till kisel.

Har väl med läckströmmar och kapacitivt kopplade störningar mellan transistorerna, litografinoderna berättar bara kortaste avståndet mellan två identiska punkter på två transistorer, dock blir ju transistorerna bredare (för att ge source-gate-drain en större area) och samtidigt högre med finfet/3D transistorer.

Dennard föll 2004-2007. Frågan är när det blir svårt att ge generell beräkningsprestanda över många kärnor utan Amdals faller.

Sedan snackar vi inte många atomer att leka med i dagens kretsar, misstänker att det är svårt att ge transistorer någon märkbart lägre area utan att man får fortsätta bygga på höjden och bredden för varje nodminskning.

Intel är skapligt bra på att närvara på diverse konferanser och från slides man får se därifrån gör intel detsamma, fast det är väll inte så oväntat med deras RnD budget. Från vad jag sett har de egen grundforskning i allt från III-V material, nanowire transistorer till grafen och Carbon nano Tubes.
3-5 transistorerna är det som är lättast att implementera, men isåfall lär det bli ett rätt kort besök där innan de går vidare med någon av de andra teknikerna, som förhoppningsvis är mogen vid det laget, då 3-5 inte har så stor fördel vid frekvenserna som används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Du kan inte jämföra intel med valve i det här fallet. Är ju en hel bransch med tillverkare och underleverantörer som måste anpassa sig efter Intels framtidsplaner Så de kan synka sina produkter. Dessa roadmaps är ju inte till för konsumenter, utan för investerare och partners.

För den delen är valve knappt en spelutvecklare längre utan deras verksamhet handlar ju mer om Steam. De summor Steam drar in för valve gör att de hamnar i en väldigt unik situation som spelutvecklare. De är ju mer som Google, där de kan släppa i princip gratisspel för att locka folk till Steam (dota2) iom att de ändå drar in pengar på annan verksamhet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Du kan inte jämföra intel med valve i det här fallet. Är ju en hel bransch med tillverkare och underleverantörer som måste anpassa sig efter Intels framtidsplaner Så de kan synka sina produkter. Dessa roadmaps är ju inte till för konsumenter, utan för investerare och partners.

För den delen är valve knappt en spelutvecklare längre utan deras verksamhet handlar ju mer om Steam. De summor Steam drar in för valve gör att de hamnar i en väldigt unik situation som spelutvecklare.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja? Då är det ju ännu värre att de skjuter från höften och "gissar" sig fram. Jag vidhåller att det är bättre att hålla käften, eller hålla sig med "Någn gång detta årtiondet" och liknande så är det ju större chans att de prickar "rätt".

Men ska man bara få gissa omkring hej villt tar jag gärna anställning på intel. "Rykte: 7nm 'Mercurylake' färdigt innan årsskiftet!"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja? Då är det ju ännu värre att de skjuter från höften och "gissar" sig fram. Jag vidhåller att det är bättre att hålla käften, eller hålla sig med "Någn gång detta årtiondet" och liknande så är det ju större chans att de prickar "rätt".

Men ska man bara få gissa omkring hej villt tar jag gärna anställning på intel. "Rykte: 7nm 'Mercurylake' färdigt innan årsskiftet!"

Visa någon nod som vart så försenad. Igen, detta är inte för konsumenter, jag har då inte sett intel gått ut med datum för konsumentprodukter som är helt jävla off. Och jag tvivlar starkt på att branschen hade uppskattat en when its done mentalitet och ska jag vara helt ärlig så fattar jag inte varför du som konsument har så starka åsikterom deras roadmaps för investerare och partners och tro sig veta bättre än intel när det kommer till produktplanering.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Visa någon nod som vart så försenad. Igen, detta är inte för konsumenter, jag har då inte sett intel gått ut med datum för konsumentprodukter som är helt jävla off. Och jag tvivlar starkt på att branschen hade uppskattat en when its dine mentalitet och ska jag vara helt ärlig så fattar jag inte varför du som konsument har så starka åsikterom deras roadmaps för investerare och partners och tro sig veta bättre än intel när det kommer till produktplanering.

Skickades från m.sweclockers.com

Som påpekats så blir varje krympning svårare och svårare att bedöma, så jag tycker det är bättre att de inte går ut och är så stensäkra. Att jag som konsument inte får ha en åsikt i frågan är rent trams. Självklart får alla ha en åsikt om allting. Hur "insatt" man är har för det första inte med saken att göra och för det andra så har jag inte skrivit någonstans hur insatt eller oinsatt jag är, så det är ren spekulation.

Men vi kan stanna där. Jag kommer vidhålla att man inte ska lova runt och hålla tunnt hur långt diskussionen än dras.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Som påpekats så blir varje krympning svårare och svårare att bedöma, så jag tycker det är bättre att de inte går ut och är så stensäkra. Att jag som konsument inte får ha en åsikt i frågan är rent trams. Självklart får alla ha en åsikt om allting. Hur "insatt" man är har för det första inte med saken att göra och för det andra så har jag inte skrivit någonstans hur insatt eller oinsatt jag är, så det är ren spekulation.

Men vi kan stanna där. Jag kommer vidhålla att man inte ska lova runt och hålla tunnt hur långt diskussionen än dras.

Vart har de lovat något och vart är dom stensäkra? En roadmap är inte samma sak som att gå ut med ett releasedatum för allmänheten som du verkar tro (eller iaf får det att låta som). Det är kvalificerade gissningar och mål så att resten av branschen kan se vart utvecklingen är på väg och så de får en tidsram att planera efter.

edit.
Angående åsikter... Nu får du väl ändå ta å kamma dig, att jag inte fattar hur du kan tycka så starkt angående det här är inte ens i närheten av att säga att alla inte får ha en åsikt om det. Det jag fiskade efter var en förklaring varför dessa (ofta läkta) framtidsplaner är så negativa för dig som konsument. Hade det nu varit så att de hade officiella datum för konsumentprodukter som de inte håller hade jag vart helt på din sida. Att vi ens får ta del av den här informationen är en ren lyx imo då det gör att vi ändå får en bild över hur det kommer se ut med lanseringar de närmaste åren (även om de nu ofta blir försenade).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag vet inte det jag.. Ponera t. ex att Valve säger att "Jorå såatteeeeeh... Half life 3 kommer till Q4!" Det skulle dra igång en sjujävla mediaapparat.. Säger de sedan "Hoppsan, fel av oss.. Kommer se'n.. Kanske." så är ju frågan hur väl det hade mottagits och hur "förstående" folk hade varit. Men själv tycker jag inte man ska gissa alls om det finns risk att man gissar fel. Det vinner ingen på, men många förlorar.

Valve:
Vi delar in HL2 episoderna så att vi kan göra klart dem snabbare.
De släpper ganska snabbt HL2:EP1 och folk är relativt nöjda.
De tar nästan lika lång tid som större spel gör på sig och tillslut släpper HL2:EP2... med ett slut som tydligt säger att en EP3 borde komma.

Hur länge har vi väntat på detta?!!?
Valves resonemang är, om vi inte vill göra det, så skiter vi i det.

Skulle Intel göra samma sak tycker du?
Jo vi skulle kunna göra en ny bra överklocknings CPU, men vi vill inte. Så vi släpper inga CPUer förrän 2020.
Sen är det tyst...
De har ju övertaget om marknaden närmaste åren, så de måste inte släppa några OC CPUer på 2 år... minst.

Valve är utan tvekan ett av de segaste företagen, någonsin, på denna planet. Men visst, de har gjort kanon bra saker. Synd bara att de inte ens kan hålla sina "egna planer och löften" som tex med HL2:EP..3?

Intel tom släppte dessa konstiga "C" CPUer i broadwell, bara för att uppfylla sitt löfte om att om du köpte 9X moderkort, ska du ha minst en uppgradering. Det må ha varit lite konstigt sätt att uppfylla det på, men de höll löftet iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vi har haft relativt billiga multicore-CPUer under väldigt många år nu så en del saker börjar utkristalliseras. En av dessa är att servers och dess programvara ofta går att skala genom att addera kärnor, HPC och liknande går i stort sett att skala hur långt som helst på genom att addera kärnor.

Programvaror för servrar skalar igentligen inte heller med antalet kärnor, är väl mera att antalet användare skalar med antalet kärnor. De flesta databaser, web-servrar mm utnyttjar oftast bara en kärna för att behandla en förfrågan men eftersom en server ofta behandlar flera förfrågningar samtidigt så utnyttjar den på så sätt flera kärnor. Skulle man ha flera användare på en person-dator så skulle den också skala på samma sätt med flera CPU-kärnor.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vilket innebär att företag med vett och sans borde undvika gissningar, då det blir mindre och mindre förutsägbart, annars blir det som jag sa tillslut ett urholkat förtroende, och det är ingen gissning utan det vet vi med säkerhet. Det är så det går när man lovar runt men håller tunnt.

Som Riksbanken. För att "Få ordning" på inflationen sänkte man reporäntan till -0.25%.. Inflationen gick från 0.1% till 0.2%.. Vad ska de göra nu? Jo de kommer stå där och ordbajsa om stor osäkerhet på värlsdmarknaden och oljepriset och bla bla, och samtidigt får de försöka komm på rätt köl igen efter den förtroendekris de nu hamnat i. Inte så lyckat. Det lönar sig inte att gissa.

Jag ska inte gå in på det här så djupt, eftersom andra tidigare har förklarat väldigt utförligt varför Intel behöver gå ut med slutdatum för då de produkter de tänker lansera, även om de är kvalificerade gissningar/antaganden. Ta det lugnt med skumma jämförelser och otroliga saker som 7nm releases inom årets slut, för Intel har väl inte direkt gjort det? De har blivit försenade med en krympning av en nod, det är väldigt standard Dessutom är detta preliminärt.

Då du skrev: "Jag vidhåller att det är bättre att hålla käften, eller hålla sig med "Någn gång detta årtiondet" och liknande så är det ju större chans att de prickar "rätt" ". Jag säger inte att du inte har rätt till din egen personliga åsikt, men du kan väl se hur detta inte skulle fungera i praktiken för ett stort antal tjänster/produkter?

Om vi tar ett exempel som inte är ett produktsläpp, utan en tjänst: Du har planerat att flyga till Maldiverna på semester, men SAS säger inte när ditt plan går förrän de är 100% säkra att inga förseningar förekommer. Du får istället boka resan mellan X antal dagar, sen då SAS vet att planet kommer gå utan förseningar så meddelar de dig. Du ser kanske hur detta då för dig som konsument orsakar lite osäkerhet, problem med din framtida planering, samt allmän frustration? HP (exempelvis) skulle då som ett företag kommer troligen att känna liknande känslor om inte värre, då den ekonomiska faktorn spelar in, om Intel/Nvidia/AMD inte gick ut med planer när de tänker släppa produkter/när deras forskning bör vara färdig.

Se tex då Intels senaste processorsläpp blev försenat, så blev Apple lite försenade då de litar på att Intel kommer med nya saker närmast intill varje år. Om Intel körde med en "when it's done it's done"-attityd och Steve Jobbs var vid liv, så hade du då garanterat sett AMD i de flesta Appleprodukterna. Större delar av industrin föredrar en "rough estimate" ala Intel, motför en "void of silence" ala Valve. Det finns en lösning till denna frustration dock! Varje gång du ser ett release date stämplat till en månad/år, så kan du lägga på +- 3 år, så har du säkrat dig

PS: Hur var det då TSMC blev försenade med 20nm? Det måste kapat av ett antal år PGA all stress! Intel har väl varit lite sena två-tre gånger nu, och TSMC planerar inte ens att gå ut med 20nm till grafikkort, haha

Permalänk
Datavetare
Skrivet av houze:

Programvaror för servrar skalar igentligen inte heller med antalet kärnor, är väl mera att antalet användare skalar med antalet kärnor. De flesta databaser, web-servrar mm utnyttjar oftast bara en kärna för att behandla en förfrågan men eftersom en server ofta behandlar flera förfrågningar samtidigt så utnyttjar den på så sätt flera kärnor. Skulle man ha flera användare på en person-dator så skulle den också skala på samma sätt med flera CPU-kärnor.

Är i.o.f.s sant att server-programvara ytterst sällan skala med CPU-kärnor om man bara tittar på en enskild transaktion, men det spelar ju ingen roll då normalfallet för en server där man faktiskt behöver lite CPU-kraft är att man hanterar väldigt många samtida klienter. Design av moderna nätverkskort och numera även diskkontrollers är ju gjord så att NIC/disk-kontroller kan separera olika sessioner och direkt lägga ut olika sessioner på olika kärnor vilket både förenklar skalning och gör att man kan skala till fler CPU-kärnor.

Att det borde gå att till viss del skala något som spel i framtiden beror dels på att det finns tillräckligt med beräkningar att göra för att sprida det till ett par CPU-kärnor + DX12/Vulkan gör det möjligt att använda HW-finesser i moderna GPUer som undviker mycket explicit kommunikation mellan CPU-kärnor (frekvent kommunikation mellan CPU-kärnor är den största dödaren för skalning över CPU-kärnor). Tittar man på AMDs GPUer så har dessa 2 till 8 köer där man kan posta beräkningar, de mest högpresterande kortet har då teoretiskt möjlighet hyfsat skala till lika många CPU-kärnor som det finns köer (men finns andra flaskhalsar också så är ingen vettig design att smacka in 10-tals köer).

Problemet med de flesta "vanliga" applikationer är att de ska utföra någon relativt enkel beräkning och vid interaktiv användning känner man "lagg" om saker tar några tiotals millisekunder för länge. Allt här handlar därför att slutföra många enkla uppgifter som kommer staplade på varandra och som inte kan köras parallellt då de typiskt beror av varandra, d.v.s blir bara snabbare om man har högre enkeltrådprestanda. Det skulle definitivt skala om man hade flera användare på ett system eller om en användare klarar av att samtidigt aktivt jobba med flera program, men till skillnad från server är detta inte ett realistisk scenario.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag vet inte om man ska skratta eller gråta! Finns det någon krympning någonsin som varit i tid???? Intel som lägger Massvis med pengar på forskning borde vid det här laget veta att det är dumt att gå ut och säga att "då och då blir vi färdiga med den och den krympningen" eftersom det handlar om tidigare outforskat territorium så att säga. Jag tycker det vore bättre om hela teknikbranchen hade en "When it's done"-policy på allt, då det knappast är någonting alls som är i tid längre.. Krympningar, processorer, GPU's, Spel... ALLT är ju för fan försenat nuförtiden. AVGÅ!!!

Förstår helt hur du tänker, jag önskar samma sak fast då framförallt i spelbranschen. Jag hade hellre sett från t.ex Rockstars sida att dom sade, "när vi känner att spelet är helt klart så släpper vi det, men tills dess får ni helt enkelt vänta."
Intel lägger enorma summor på forskning, men kisel-lagarna gäller för alla hur rik man än som företag är.
Så ja, precis som du säger, det är bättre att Intel säger något i stil med "vi arbetar på att kunna få 10nm helt felfritt fungerande, men vi vet inte när vi kommer att kunna släppa dessa processorer." Förvisso som en annan här i forumet sade så är det prestigefullt att kunna ge ett datum, men i detta fall så skapar det bara frustration när det blir försenat. Vi kan även ta ett exempel med Tesla-motors. Dom lägger ner enorma summor på batteriteknik. Men jag vill inte ha något datum då dom beräknar att kunna få fram en bil som kan ta sig 100mil eller mer på batterierna. Utan samma sak där, säg bara att ni arbetar på det och låt sedan kunderna vänta på produktens anländande.
Skall bli kul att se hur ZEN blir nästa år förövrigt, du (som av långsynta skäl) inte hoppar över till Intel lär ju ha hoppet uppe.
Samma här kan erkännas, även om jag har hoppat över till Intel, så vill jag ändå se att dom får en svidande sticka i röven från AMD´s sida.
Jag personligen hoppas att dom iallafall tar sig upp till Intel I5 i prestanda. Men AMD behöver svälja stoltheten och insé, att t.ex 4 starka kärnor är bättre än 8 svaga, i program och spel som inte kan hantera hur mycket som helst.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Förstår helt hur du tänker, jag önskar samma sak fast då framförallt i spelbranschen. Jag hade hellre sett från t.ex Rockstars sida att dom sade, "när vi känner att spelet är helt klart så släpper vi det, men tills dess får ni helt enkelt vänta."
Intel lägger enorma summor på forskning, men kisel-lagarna gäller för alla hur rik man än som företag är.
Så ja, precis som du säger, det är bättre att Intel säger något i stil med "vi arbetar på att kunna få 10nm helt felfritt fungerande, men vi vet inte när vi kommer att kunna släppa dessa processorer." Förvisso som en annan här i forumet sade så är det prestigefullt att kunna ge ett datum, men i detta fall så skapar det bara frustration när det blir försenat. Vi kan även ta ett exempel med Tesla-motors. Dom lägger ner enorma summor på batteriteknik. Men jag vill inte ha något datum då dom beräknar att kunna få fram en bil som kan ta sig 100mil eller mer på batterierna. Utan samma sak där, säg bara att ni arbetar på det och låt sedan kunderna vänta på produktens anländande.
Skall bli kul att se hur ZEN blir nästa år förövrigt, vi och speciellt du (som av långsynta skäl) inte hoppar över till Intel lär ju ha hoppet uppe.
Jag personligen hoppas att dom iallafall tar sig upp till Intel I5 i prestanda. Men AMD behöver svälja stoltheten och insé, att t.ex 4 starka kärnor är bättre än 8 svaga, i program och spel som inte kan hantera hur mycket som helst.
/Lifooz

Jag har svårt att tro att Zen presterar sämre än Piledriver i alla fall så oavsett "hur" mycket snabbare Zen är så lär det bli köp från min sida.

Och sedan fattar du ju precis vad jag menar med. Visst är det prestigefullt att kunna ge ett datum eller ett kvartal, men den prestigen blir ju noll värd om man har fel. Skönt med folk som fattar vad man snackar om

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har svårt att tro att Zen presterar sämre än Piledriver i alla fall så oavsett "hur" mycket snabbare Zen är så lär det bli köp från min sida.

Och sedan fattar du ju precis vad jag menar med. Visst är det prestigefullt att kunna ge ett datum eller ett kvartal, men den prestigen blir ju noll värd om man har fel. Skönt med folk som fattar vad man snackar om

Piledriver blev ju en förbättring gentemot Bulldozer. Men det värsta för AMD är att dom inte har råd med en till "skämt-propp" Nu måste dom komma igen och resa sig. Dom har ju anställt han som jag alltid glömmer namnet på, och han verkar ju kunna sina saker. Så som sagt, vi får hoppas på en processor som prestrerar i klass med t.ex I5 4460 eller 4670K, då kommer dom att få bra med klirr i kassan igen.
_________________________________________________________________________________________________
Ja men precis. Om jag hade producerat något och givit ett datum så skulle jag skämmas ihjäl om jag vore tvungen att meddela en försening.
Det enda som händer är ju att företaget målar ut sig själv som någon som inte har resurser nog att hålla vad dom lovar.
Nu minns jag inte hur det har varit från AMD´s CPU sida, men Intel har gjort det, dock är det väl förståeligt då alla krympningar medför problem och speciellt nu när dom börjar närma sig gränsen på riktigt. Då är det bättre att täppa igen och säga, det kommer när det kommer.
Nu skämmer dom bara ut sig genom att inte hålla vad som lovats.
Rockstar står ju i skamvrån vid det här laget som sköt upp Grand Theft Auto V flera gånger.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Piledriver blev ju en förbättring gentemot Bulldozer. Men det värsta för AMD är att dom inte har råd med en till "skämt-propp" Nu måste dom komma igen och resa sig. Dom har ju anställt han som jag alltid glömmer namnet på, och han verkar ju kunna sina saker. Så som sagt, vi får hoppas på en processor som prestrerar i klass med t.ex I5 4460 eller 4670K, då kommer dom att få bra med klirr i kassan igen.
_________________________________________________________________________________________________
Ja men precis. Om jag hade producerat något och givit ett datum så skulle jag skämmas ihjäl om jag vore tvungen att meddela en försening.
Det enda som händer är ju att företaget målar ut sig själv som någon som inte har resurser nog att hålla vad dom lovar.
Nu minns jag inte hur det har varit från AMD´s CPU sida, men Intel har gjort det, dock är det väl förståeligt då alla krympningar medför problem och speciellt nu när dom börjar närma sig gränsen på riktigt. Då är det bättre att täppa igen och säga, det kommer när det kommer.
Nu skämmer dom bara ut sig genom att inte hålla vad som lovats.
Rockstar står ju i skamvrån vid det här laget som sköt upp Grand Theft Auto V flera gånger.
/Lifooz

Jorå.. AMD var lika goda kolsupare.. Bulldozer försenades och försenades.. hypades och hypades.. Antalet moduler blev färre och färre osv osv.. Och sedan blev det inte ens bra när det var klart. Blä.

Men gör de om samma misstag igen så finns ju risken att de tappar även den fanbase de har kvar, och det har de inte råd med. Det måste bli bra nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.