Problem med att hårddisk visar att den nästan är full.

Permalänk
Medlem

Problem med att hårddisk visar att den nästan är full.

Hej

Skulle gärna behöva lite hjälp. Det är så att hårddisk C: via den här datorn visar att det bara är 253 MB utrymme kvar att nyttja. Men jag fattar inte varför då jag inte har installerat massa filer eller andra program.

När jag högerklickar på disken så visar den ett fysikt utrymme på 65,3 GB, Alltså borde jag ha kvar 45,7 GB.

Vad är det som händer? Varför fylls min hårddisk? Jag kan inte rensa bort det heller. Har fan knappt något på disken förutom standardfiler.

Använder Windows 8.1 PRO

Permalänk

Låter som att du har konstiga partitioner, kolla i diskhanteraren. Du ska ha din huvud volym och en återställnings volym

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem

Asså jag tog bort något nu som jag inte alls behövde på systemdisken, så jag hade 28 gb fritt. Så fort jag startade om datorn så är det nu 20 gb, bara direkt efter omstart.

går jag in på disken nu och kollar hur mkt utrymme filerna tar så är det 35,9 gb av mina 111

Permalänk
Rekordmedlem

Hur liten är partitionen ? Det låter som om du har för lite ledigt utrymme så att win ändrar storleken på page och växlar mellan av och på på hibernation för att inte disken ska bli full.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Undesired_hero:

Asså jag tog bort något nu som jag inte alls behövde på systemdisken, så jag hade 28 gb fritt. Så fort jag startade om datorn så är det nu 20 gb, bara direkt efter omstart.

går jag in på disken nu och kollar hur mkt utrymme filerna tar så är det 35,9 gb av mina 111

raderade du filer eller partitioner?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem
Skrivet av utsatt_unge496:

raderade du filer eller partitioner?

Hade ett gammalt spel på disken som jag raderade. Allt som finns nu är bara windows installationen och något enstaka program.

Permalänk
Medlem

Pratitionen på C är

Felfri(Systemstart,Växlingsfil,Kraschdump,Primär Partition)

Så står det i diskhanteraren med nuvarande ledigt utrymme på 19:97 GB av kapacitet 111,27

Permalänk
Medlem

Prova minska växlingsfilen till 1gb fast storlek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undesired_hero:

Hade ett gammalt spel på disken som jag raderade. Allt som finns nu är bara windows installationen och något enstaka program.

Använd windirstat för att hitta det som tar upp utrymme. Jag misstänker växlingsfil, viloläge och systemåterställning.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Använd windirstat för att hitta det som tar upp utrymme. Jag misstänker växlingsfil, viloläge och systemåterställning.

http://imgur.com/ImnYu3S

Där har jag en bild av det programmet du länkade efter jag scannade disken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undesired_hero:

Du har 32GB RAM vilket medför 64GB utrymme reserverat till viloläge och växlingsfil.

Guide: Ta bort hiberfil.sys och minska storleken på pagefile.sys.
Om du vill kunna använda viloläge, hoppa till steg 6.
1. Tryck upp start-menyn.
2. Skriv "cmd" i sökrutan.
3. Högerklicka på "cmd.exe" och välj "Kör som administratör".
4. Skriv "powercfg -h off" och tryck på enter.
5. Stäng CMD.
6. Öppna "System" genom att högerklicka på "Dator" i Start-Menyn och välja ”Egenskaper”.
7. Klicka på "Avancerade systeminställningar" till vänster.
8. Gå till fliken "Avancerat" och klicka på "Inställningar" i rutan "Prestanda".
9. Gå till fliken "Avancerat" och klicka på "Ändra" i rutan "Virtuellt minne".
10. Kryssa ur rutan "Hantera automatiskt växlingsfilens storlek på varje enhet".
11. Klicka på "C:" och välj "Egen storlek".
12. Skriv ”800” i båda rutorna och Klicka på "Aktivera".
13. Klicka på "OK" i alla fönster.
14. Starta om datorn.
15. PROFIT

Om du får problem med att RAM tar slut kan du öka storleken på växlingsfilen något, men med 32GB till godo borde det inte vara ett problem.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Undesired_hero:

kapacitet 111,27

Är det en verkligen en hdd och inte en 120 Gbyte ssd när den är så liten ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är en liten SSD

Permalänk
Medlem

Som sagt, sätt växlingsfilen på en fast storlek. Du har förmodligen en brutal mängd RAM, så du lär klara dig ändå. Och hyberfil.sys kan du bli kvitt helt genom att gå in i cmd.exe som administratör och skriva "powercfg -h off". Detta gör att du inte kan använda datorns viloläge (det försvinner som menyalternativ också, där du kan välja stänga av/strömsparläge/viloläge).

EDIT: Ser att du redan fått bra hjälp ovan

Permalänk
Medlem

Har löst allt nu'! Tack för hjälpen! Jag är ingen grönsak på datorer men man kan inte allt.

Gött med underbara medmänniskor