Samsung presenterar ny fix för SSD 840 Evo

Permalänk
Melding Plague

Samsung presenterar ny fix för SSD 840 Evo

Över ett halvår efter att prestandadegraderingen av SSD 840 Evo uppdagades hoppas Samsung kunna råda bot på problemen en gång för alla, med en ny lösning som anländer inom kort.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte varför samsung låtsas som ingenting för oss som har 840...

Permalänk
Medlem

De borde erbjuda ersättningsdiskar istället

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Och här sitter jag med mina 2 ökända Agility 3 utan det minsta problem....

Permalänk
Medlem

Bra att de fixar lillbrorsans 840 EVO. Så slipper han klaga om det börjar gå långsamt. Men de får fan ta och fixa den vanliga 840 med. Pappskallar

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Äntligen.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Usch, jag har köpt min sista Samsung SSD..

Permalänk
Medlem

Blir något annat märke när det är dags att skaffa nya diskar. Att det kan ta tid att fixa problemet kan jag ha visst överseende med (även om det dragit ut rejält på tiden), men att de totalt ignorerar vanliga 840 är inte okej på något sätt.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

De borde erbjuda ersättningsdiskar istället

Så länge de använder samma minnesteknik så kommer problemet bestå. Tycker nog man kan ge dom chanser. Nu är Samsung ingen småpotatis direkt. Men branschen överlag är så hårt pressad av pris och prestanda att det knappast är förvånande att sånt här händer. Så länge de följer upp problemen tycker jag nog man inte kan se dom som några bad guys direkt.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Skäggig legend

Det är verkligen inte en lösning i mina ögon. Lösning är att problemet försvinner helt och är oberoende av att datorn är på till och från.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Löser de problemet så man slipper bry sig om diskens prestanda är det nog för mig. Tack för att de iaf försöker.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Och här sitter jag med mina 2 ökända Agility 3 utan det minsta problem....

Min OS disk är 120 GB Agility 3, funkat prima i snart 3 år. Har även 250 GB Vertex 3 samt 250 GB Pro basic 840. Börjar få ont om SSD utrymme dock. :/

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haellgren:

Usch, jag har köpt min sista Samsung SSD..

Det är väl lite väl drastiskt. Det är enbart 840 och 840evo som varit drabbade och nu har de i alla fall försökt fixa den ena. kanske kommer en fix för 840 också. Alla mina samsungdiskar både mekaniska och SSD har fungerat klockrent. Min 830 har rullat på sen dag1 utan problem. Alla kan drabbas av fel. Men de borde verkligen erkänna och ta tag i 840.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Någon "Lösning" kommer Samsung aldrig att ha, eftersom TLC från grunden och ut i minsta detalj är ren skit. Den enda riktiga "Lösningen" är att använda TLC-SSD'n man köpt som ölunderlägg och istället inhandla något från Samsungs PRO-serie, som använder pålitliga och felfria MLC, som är en bra teknik från grunden och ut i minsta detalj.

Det är inte Samsung det är Fel på, det är TLC, men de har inte skött detta snyggt. De borde återkallat alla SSD's och erbjudit PRO-varianter istället.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Någon "Lösning" kommer Samsung aldrig att ha, eftersom TLC från grunden och ut i minsta detalj är ren skit. Den enda riktiga "Lösningen" är att använda TLC-SSD'n man köpt som ölunderlägg och istället inhandla något från Samsungs PRO-serie, som använder pålitliga och felfria MLC, som är en bra teknik från grunden och ut i minsta detalj.

Det är inte Samsung det är Fel på, det är TLC, men de har inte skött detta snyggt. De borde återkallat alla SSD's och erbjudit PRO-varianter istället.

Som du själv sa, det är som att polera en bajskorv

Permalänk
Medlem

Därför man köper pro och inget TLC eller liknande förrens det har fått bevisa sig fungera

Hur som så tycker jag det är bra att dom fortfarande söker lösa problemet.
Samt vad skall dom ge för ersättning? En nyare ssd med TLC? Lär ju vara samma problem där.

I övrigt bortsett från basic så är samsungs ssds grymt tåliga saker och har bevisat sig gång på gång som något man kan lita på.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haellgren:

Usch, jag har köpt min sista Samsung SSD..

Då är det bara intel du har att välja mellan
Det är endast Intel och Samsung som har pålitliga och bra SSD diskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gojsenmojs:

Som du själv sa, det är som att polera en bajskorv

Ja, precis så är det. För hur mycket du polerar skit så är det ändå skit.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Någon "Lösning" kommer Samsung aldrig att ha, eftersom TLC från grunden och ut i minsta detalj är ren skit. Den enda riktiga "Lösningen" är att använda TLC-SSD'n man köpt som ölunderlägg och istället inhandla något från Samsungs PRO-serie, som använder pålitliga och felfria MLC, som är en bra teknik från grunden och ut i minsta detalj.

Det är inte Samsung det är Fel på, det är TLC, men de har inte skött detta snyggt. De borde återkallat alla SSD's och erbjudit PRO-varianter istället.

Det är inget fel på TLC. Den beter sig som förväntat. Det är möjligtvis problem på dina och Samsungs förväntningar. I slut ändan finns det anledning varför långtidslagring görs på HDDs medan SSDs mest cachar. De är inte tillförlitliga för långtidslagring.

Köp rätt hårdvara till rätt uppgift så blir det inga problem.

Permalänk
Skrivet av BlackBird:

Så länge de använder samma minnesteknik så kommer problemet bestå. Tycker nog man kan ge dom chanser. Nu är Samsung ingen småpotatis direkt. Men branschen överlag är så hårt pressad av pris och prestanda att det knappast är förvånande att sånt här händer. Så länge de följer upp problemen tycker jag nog man inte kan se dom som några bad guys direkt.

Jag håller med att det är ok så länge de följer upp problemen. Problemet är att de fortfarande ignorerar oss som har vanliga 840 och inte ens erkänner problemet.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, precis så är det. För hur mycket du polerar skit så är det ändå skit.

Men det kan bli en väldigt blank skit som inte längre ser ut som skit

Skrivet av danielmw2:

Jag håller med att det är ok så länge de följer upp problemen. Problemet är att de fortfarande ignorerar oss som har vanliga 840 och inte ens erkänner problemet.

Jag tror det handlar om prioritering just nu.
Vad jag vill minnas så har dom erkänt problemet för vanliga 840 basic. Däremot har nog EVO sålt avsevärt mycket bättre så det är första prio och när dom löst det så är det nog löst till basic väldigt snabbt efter.
Man får i alla fall hoppas att det är något sånt.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Det är inget fel på TLC. Den beter sig som förväntat. Det är möjligtvis problem på dina och Samsungs förväntningar. I slut ändan finns det anledning varför långtidslagring görs på HDDs medan SSDs mest cachar. De är inte tillförlitliga för långtidslagring.

Köp rätt hårdvara till rätt uppgift så blir det inga problem.

Mina "förväntningar" på TLC har varit noll, och jag är inte ett dugg förvånad att det som nu händer, händer. Men jag tycker det är dumsnålt. Med MLC så kan du använfa en SSD under längre tid då det tar väldigt lång tid innan de cellerna tappar såpass med laddning att Read Retry behöver bli ett problem. Med TLC kickar den in väldigt fort eftersom det är en kass teknik.

Samsung gjorde fel som överhuvudtaget lanserade produkterna, och kunderna gjorde fel som inte läste på, utan köpte bara för att Samsungs MLC-SSD's, med helt annan teknik, är rockigt bra och stabila som bara den.

Det är som med OBH-nordica.. Folk köper deras plastskit och förväntar sig att de ska få samma kvalitet som deras produkter i metall. Men klisterlappen gör inte produkten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

"Samsung revised the firmware algorithm to maintain consistency in performance for old data under exceptional circumstances. Therefore, read performance was restored without the need for Magician."

Nog bara Samsung som anser att daglig användning är "exceptional".

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggyoc:

"maintain consistency in performance for old data under exceptional circumstances"

Nog bara Samsung som anser att daglig användning är "exceptional".

whut?
Är det specifikt från deras SSDs med TLC eller overall för alla deras SSDs?

Vill gärna se helheten och inte bara en enkel mening tagen ur kontektext.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Någon som vet ifall det även gäller mSATA varianten?
Har en sån här: https://www.dustinhome.se/product/5010776299/840-evo-msata

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk
Datavetare

Är ju rätt uppenbart att skriva om data i bakgrunden är den enda rimliga lösningen i detta fall. Ser ingen anledning varför denna fix inte skulle vara en slutgiltig lösning på problemen i 840 EVO.

För "svensson-användning" av disken (i snitt skriva 40GB data om dagen vilket är rätt mycket i praktiken) kommer förväntad livslängd på cellerna (innan de uppnår max antal skrivcykler) i en 250GB disk att minska från ca 35-40år till 29-33år (). Det om man räknar med att skriva om alla celler en gång per månad vilket är oftare än nödvändigt och räcker om man skriver celler som faktiskt har data (vilket i värsta fall kan vara alla om disken konstant är full).

EVO 840 verkar i praktiken klara betydligt fler skrivning än vad man utlovar, men siffrorna ovan är inte heller från specificerade värden utan från testning som Samsung gjort internt (och som alltså verkar kunna verifieras av andra).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Med andra ord ÄR det hårdvarufel, och inget som går att fixas med mjukvara. Och nej, detta är fan inte en fix, det är ett jävla hack.

Pga. hur de hanterar detta (de ignorerar fortfarande icke-EVO-enheter) gör att jag dels inte kommer köpa en TLC-disk i det närmaste, men kommer dessutom välja bort Samsung helt, oavsett hur bra deras Pro-enheter nu må vara.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av Outlaw84:

Någon som vet ifall det även gäller mSATA varianten?
Har en sån här: https://www.dustinhome.se/product/5010776299/840-evo-msata

ja

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Outlaw84:

Någon som vet ifall det även gäller mSATA varianten?
Har en sån här: https://www.dustinhome.se/product/5010776299/840-evo-msata

Gäller även mSATA. Har inte länken just nu, men är någon som testat dessa diskar en hel del och kommit fram till att läs-prestanda bibehålls bättre om disken har dålig kylning och används flitigt, vilket intuitivt känns helt bakvänt. Har själv en 250GB mSATA 840 EVO som efter första firmwareuppgradering hållit läshastigheten väldigt bra, kanske beror på att mSATA-diskar typiskt sitter i en varm miljö och min dator används rätt många timmar om dagen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Gäller även mSATA. Har inte länken just nu, men är någon som testat dessa diskar en hel del och kommit fram till att läs-prestanda bibehålls bättre om disken har dålig kylning och används flitigt, vilket intuitivt känns helt bakvänt. Har själv en 250GB mSATA 840 EVO som efter första firmwareuppgradering hållit läshastigheten väldigt bra, kanske beror på att mSATA-diskar typiskt sitter i en varm miljö och min dator används rätt många timmar om dagen.

såg också det nu
"Samsung is releasing a new firmware and performance restoration software package for the 840 EVO and 840 EVO mSATA."
http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/minisite...

Fan då måste jag plocka ner min NUC server och börja mecka med firmware uppgraderingar

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian