Permalänk
Medlem

Mätning av ljudnivå

Hej!

Jag tänkte att det kanske finns någon här som kan hjälpa mig hitta en lösning på ett litet problem.

Jag behöver mäta ljudnivå i ett rum, tänk "ljudöra", men jag vill ha möjligheten att läsa av data från enheten i en pc (gärna med ett fint API för C# eller annat programspråk). Det känns som att någon slags USB-enhet vore den smidigaste lösningen i jämförelse med något inkopplat i mikrofonuttaget, då det inte går att lita på om användaren ändrar ljudinställningarna på pcn. Enheten får gärna vara så simpel som möjligt (hellre ett kretskort med mikrofon än ett mätistrument) då den inte är till för syns skull.

För att klara ut lite vad jag letar efter, sammanfattar jag i några rader nedan:

  • Enhet för att mäta dB

  • USB-anslutning

  • API för kontroll av enhet

  • Simpelt utförande i stil med en mikrofon på ett kretskort

Tveka inte på att ställa följdfrågor för att klara upp vad jag söker. I skrivandets stund är jag rätt tankespridd.

Edit: Jag insåg att jag aldrig nämnde pris. Vad enheten kostar är näst intill irrelevant, så länge den uppfyller mina önskemål

Mvh,
Fredrik

Permalänk
Medlem

Annars finns en enkel app sound meter fen bruka jag använda funka bra till enkla saker.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Annars finns en enkel app sound meter fen bruka jag använda funka bra till enkla saker.

Tyvärr så brukar telefoner ha en maxgräns på 80dB, vilket jag visserligen inte hoppas mäta över, men risken finns. Dessutom är det inte alltid säkert att telefoner finns närvarande och även om så inte skulle vara fallet, är informationen ofta låst till att stanna i telefonen.

Permalänk
Medlem

En helt vanlig mikrofon hade verkligen varit enklast och billigast. Känns som om att köpa en dyr lösning bara för att kringå eventuell anvädarinterferance är lite väl onödigt.

Är inte någon expert på DSP men jag tänker att volymen i Windows mixer helt enkelt multiplicerar inkommande signal med x% innan den går ut till andra programvaror/högtalare etc för att ändra volym. Om du då läser av vad mixervolymen är för din mikrofon kan du ju helt enkelt förstärka signalen så du alltid får 100% styrka, utan clipping och diverse artefakter

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflect:

En helt vanlig mikrofon hade verkligen varit enklast och billigast. Känns som om att köpa en dyr lösning bara för att kringå eventuell anvädarinterferance är lite väl onödigt.

Är inte någon expert på DSP men jag tänker att volymen i Windows mixer helt enkelt multiplicerar inkommande signal med x% innan den går ut till andra programvaror/högtalare etc för att ändra volym. Om du då läser av vad mixervolymen är för din mikrofon kan du ju helt enkelt förstärka signalen så du alltid får 100% styrka, utan clipping och diverse artefakter

Hmm, det låter rimligt. Jag kan ha snöat in mig lite för mycket på fel spår. Jag ska undersöka det här närmare!

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns mätikrofoner med usbanslutning men de har väl inga publika apier, exakt vad ska du mäta och i vilket sammanhang ? är det något seriöst så kan det ju innebära att du måste ha enheter med spårbar kalibrering osv för att klara kraven.
Enkel enhet som inte är kalibrerad.
http://www.xtz.se/se/produkter/matsystem/room-analyzer-ii-pro

B&K
http://www.bksv.se/?JsEnabled=0
Kalibrering
http://www.sp.se/sv/index/services/calibration_sound/calibrat...
AFS buller:
http://www.av.se/dokument/afs/afs2005_16.pdf
Se sidan 23 för krav på kalibrering.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hjälpsam

Spontant intressant projekt om man är lite händig på kod. Raspberry PI och valfri microfon. Nätt paket till förhållandevis låg kostnad och intressant projekt att dela med sig av.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI