Permalänk
Medlem

Byta processor,moderkort/chassi.

Hej, hade tänkt byta upp mig till ett nyare chassi, då jag tänkt byta både moderkort och processor till min kära dator. Nu vill jag bara veta snabbt om vad jag ska tänka på,

1. Kan jag använda gamla sladdar från gamla chassit i det nya?

2. Kan det behövas ny nätaggregat, eller går det bra med samma som man använt innan?

3. Nåt mer som bör tänkas på vid byte av moderkort, hade tänkt ominstallera Windows i vilket fall som helst. Har inte några direkta filer jag vill spara då jag enbart använder datorn till att spela.

Raka svar och inte för mycket nördtermer då jag inte är så vass på den här biten tack

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätagg i dag?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

300 W nätaggregat

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Vad har du för nätagg i dag?

http://support.hp.com/se-sv/product/HP-Pavilion-Elite-m9000-D...

Där är alla specifikationer. Har bytt ut grafikkort sedan innan till ett Nvidia 660 GTX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av redux33:

1. Kan jag använda gamla sladdar från gamla chassit i det nya?

Det beror väl lite på vad du menar för sladdar. Ett chassi har sällan några medföljande kablar förutom till frontpanelen (strömknapp, USB, etc.). Dessa brukar vara fast monterade i chassit, så dem måste du byta. Annars så är det ju nätagget som ger ström till allt, och moderkort brukar levereras med alla övriga kablar man behöver. Men kablar till t.ex. hårddiskar och sånt spelar ingen roll om du använder de gamla kablarna eller kablar som du får med det nya moderkortet.

Skrivet av redux33:

2. Kan det behövas ny nätaggregat, eller går det bra med samma som man använt innan?

Om ditt nuvarande nätagg har fungerat bra tidigare så lär det fungera med de nya komponenterna också, så länge som det har alla kablar som behövs. Ditt nuvarande moderkort är micro-ATX enligt HP:s sida, så det borde vara lugnt med den biten. Och en ny processor kommer sannolikt att dra ungefär lika mycket eller mindre ström som din nuvarande processor, i alla fall om det är t.ex. en Core i3/i5/i7 som du funderar på.

Edit: Just ja, din nuvarande dator har DDR2-minnen. De kommer inte fungera med ett modernt moderkort, utan du kommer troligtvis behöva köpa nya DDR3-minnen också. Säg till vilka komponenter det är du funderar på så kan du få bättre hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det beror väl lite på vad du menar för sladdar. Ett chassi har sällan några medföljande kablar förutom till frontpanelen (strömknapp, USB, etc.). Dessa brukar vara fast monterade i chassit, så dem måste du byta. Annars så är det ju nätagget som ger ström till allt, och moderkort brukar levereras med alla övriga kablar man behöver. Men kablar till t.ex. hårddiskar och sånt spelar ingen roll om du använder de gamla kablarna eller kablar som du får med det nya moderkortet.

Om ditt nuvarande nätagg har fungerat bra tidigare så lär det fungera med de nya komponenterna också, så länge som det har alla kablar som behövs. Ditt nuvarande moderkort är micro-ATX enligt HP:s sida, så det borde vara lugnt med den biten. Och en ny processor kommer sannolikt att dra ungefär lika mycket eller mindre ström som din nuvarande processor, i alla fall om det är t.ex. en Core i3/i5/i7 som du funderar på.

Edit: Just ja, din nuvarande dator har DDR2-minnen. De kommer inte fungera med ett modernt moderkort, utan du kommer troligtvis behöva köpa nya DDR3-minnen också. Säg till vilka komponenter det är du funderar på så kan du få bättre hjälp.

Funderar på en i5 processor och ett moderkort som fungerar till detta. Så jag behöver skaffa mig lite nytt internminne då också :)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av redux33:

Funderar på en i5 processor och ett moderkort som fungerar till detta. Så jag behöver skaffa mig lite nytt internminne då också :)?

Ja, din nuvarande processor var den sista generationen som använde DDR2, så du kommer behöva köpa nya DDR3-minnen eftersom de olika versionerna inte är kompatibla med varandra. Snart blir även DDR3 ersatt av DDR4, men om du ska köpa en i5:a i dagsläget så är det fortfarande DDR3 som gäller. Nästa generation Skylake kommer till hösten och kommer att ha stöd för både DDR3L och DDR4.

Permalänk
Medlem

Om du inte ska klocka så borde detta fylla ditt krav?
https://www.komplett.se/oppgraderingspakke-intel-core-i5-4460...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless