Permalänk
Medlem

Vatten kylning delar tips?

Tjena tänkte be om tips om vatten kylning som jag fundera på att bygga ihop...

Är det nåt än på de delar som bilden visa som jag behöver eller det bör räcka? och funkar den pumpen på bilden till mitt system?

http://postimg.org/image/tavfkn9m7/

dators spec ser ni på sign:

mvh: minh

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem

Lite vinklar om du behöver det till nipplarna?, skulle ta bort kylmedlet och bara köpa anti corrisionsmedlet + vanligt batterivatten som är avjoniserat. Pumpen är väldigt bra det lär räcka till just nu, lägger du till 1-2 Grafikkort i loopen som jag antar du funderar på så hade jag valt en D5 annars behåll DDC pumpen som är smidig att styra via mjukvara till M-B men får jobba hårdare när den behöver högre tryck. En tempsensor för vattentempen kostar inte mycket och det ger en bättre koll på tempen för att kunna ställa en bra fläktkurva. Sen köp bra fläktar till radiatorerna direkt snåla inte på dem då de är väldigt viktiga för hur ett system presterar och låter.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem

Reservoar, EK-XRES 140 D5 PWM ink. pump är en fin sak har sån själv .. har inställning i botten på pumpen 1-5 kör själv på 4 helt tyst. Man får med 4 st gummi dämpar och en montering platta för att kunna montera på sidan.
Sen destillerat vatten du får 4l för runt 50kr på Mekonomen alg medel behöver du.
Några fasta 90 grad vinklar är bra att ha.

Kan tala om att man kan byta pumpen när den är sliten.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Reservoar med integrerad pump är säkert väldigt funktionellt, men jag personligen tycker att denna är väldigt snygg -> https://www.komplett.se/ekwb-ek-d5-vario-x-top-plexi-pump/812..., speciellt om du ska ha färgad vätska i din loop.

Permalänk
Medlem

okej då var allt beställt!

blev en D5 pump istället.. och köpte bara anti corrisionsmedlet plus ska köpa batterivatten sen när det är dags att köra igång systemet.

http://www.inet.se/produkt/5331263/reservoar-ek-xres-140-d5-p...

ville ju ändå ha just den men fattade inte hur jag skulle montera den men sen kom jag på att kunde köra på men samma bracket som jag köpte..:D

sen när det kommer till vinkade niplar är väl inte nödvänlig? tänkte jag visa ändå inte sido panelen ut så ingen som ser in.. men oxå tycker blir för mkt jobb... gillar att ha det simpel... men visst tycker jag att det är ser SJUKT snygg ut som vissa lägger upp på galleriet.

jag bara hoppas att jag inte ha missat att beställa hem nu.. för vill gärna ha att så jag inte behöver beställa fler gg..

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem

Så här ser min dator ut .

som du ser har jag 90 grad vinklar
Kan rekommendera att du ställer ner pumpen på 4 - 4.5 på graderingen

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Så här ser min dator ut .https://scontent-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/t31.0-8/109855...
som du ser har jag 90 grad vinklar
Kan rekommendera att du ställer ner pumpen på 4 - 4.5 på graderingen

Hmm okej är med vad du menar nu.. Damn!
Men jag får ser om det funkar med de som jag ha köpt annars får jag väl bara vänta med att montera ihop det om jag nu vill ha de 45/90 grader anslutningarna..
Tack för tipset.. Kommer även att lägga upp bilder när jag är klar så får ni ser om man får andra förr bra tips.. Hoho..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Så här ser min dator ut .https://scontent-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/t31.0-8/109855...
som du ser har jag 90 grad vinklar
Kan rekommendera att du ställer ner pumpen på 4 - 4.5 på graderingen

En annan sak hur lägger du bilder så det kommer upp bild sådär.. Är inte hemma så på forumet så vet inte hur man gör..?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem

Hur ska du få plats med allt i ett "R5 define"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Hur ska du få plats med allt i ett "R5 define"?

hmm.. 280 i fronten 240 på toppen och pumpen och res med bracket på 280 i fronten och sen är det ju bara slangar kommer nog inte använda allt men köpte lite extra... vadå skulle jag inte får plats med det tror du???:S

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Hur ska du få plats med allt i ett "R5 define"?

jag har typ inga hdd burar i min burk... så att så som jag har räknat på det så bör det vara lätt till å med..:D

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

En annan sak hur lägger du bilder så det kommer upp bild sådär.. Är inte hemma så på forumet så vet inte hur man gör..?

Skickades från m.sweclockers.com

enkelt gå i avancerat läge när du skriver sen har du infoga bild och lite annat där som hjälp

Ska snart riva ner vattenkylningen och bygga om den lite ska ha fler fläkta på radiatorerna så det blir totalt 6 200 mm fläktar
sen sätta dit en T koppling längst ner i systemet

för tömning när den dagen kommer

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

bilder infogar du genom att skriva

jag rekommenderar att du trycker i så stora radiatorer som får plats om du planerar att kyla ditt grafikkort (vilket jag verkligen rekommenderar). ska gå in en 420 i toppen på r5 vad jag kommer ihåg. för att kyla bara cpu är 240+280 minst sagt överdrivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

enkelt gå i avancerat läge när du skriver sen har du infoga bild och lite annat där som hjälp

Ska snart riva ner vattenkylningen och bygga om den lite ska ha fler fläkta på radiatorerna så det blir totalt 6 200 mm fläktar
sen sätta dit en T koppling längst ner i systemet http://www.inet.se/files/img/medium/5321708_1.png
för tömning när den dagen kommer

Hmm fan det har jag inte kommit på hur man ska göra när man ska tömma ännu...:S bra du sa det.. hehe försökte leta efter en sån t anslutning men en dum fråga kanske???

jag har köpt: http://www.coolerkit.se/shop/primochill-primoflex-3601p.html

betyder det att jag måste köra på 16/10 anslutningar då? eller det är bara att koppla in vilket som? rent logiskt så bör det bara inte passa med alla anslutningar?

tänkte då kan man sätta en T anslutning på mitten av en slang å tömmer där när det är dags.. och spelar det roll vilken slang jag sätter? alltså vilket slang blir bäst för att tömma...???

tack för tipset...

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

bilder infogar du genom att skriva länk till bild

jag rekommenderar att du trycker i så stora radiatorer som får plats om du planerar att kyla ditt grafikkort (vilket jag verkligen rekommenderar). ska gå in en 420 i toppen på r5 vad jag kommer ihåg. för att kyla bara cpu är 240+280 minst sagt överdrivet.

hmm jag har inte tänkt så långt faktiskt... tycker att asus gör så tysta kort även vid beslastning och jag tycker man kan klocka så lite på graffikkortet så jag har inte tänkt att klocka det.. har inte gjort det än..

ja tanken var ju att bara har en 280 rad i fronten men vet inte varför jag la in 240 rad oxå...

men ja håller med att det är overkill med 2 rad som jag har tänkt att ha nu... kanske kan hör fläkt på 100 rpm då..:P haha

mvh

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem

16/10 som gäller med den slangen
Gällande T- anslutning sätter jag på lägsta punkten i systemet så man kan tömma det helt.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

16/10 som gäller med den slangen
Gällande T- anslutning sätter jag på lägsta punkten i systemet så man kan tömma det helt.

Hmm fick hem grejerna idag... Fan va den slangen är tjock och svårt att får in den.. Såg Linus hade en video om att man kan doppa i varm vatten för att lättare föra in slangen men det är batteri vatten man får doppa i eller det går med vanlig kran vatten man värmer upp?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem

du kan koka upp vanligt vatten sen doppa slangen i de.. eventuella organismer lär inte överleva hett vatten

Och förtydligar mig detta gäller bara för att mjuka upp slangändan så TS får på den på kopplingen

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

du kan koka upp vanligt vatten sen doppa slangen i de.. eventuella organismer lär inte överleva hett vatten

Edit: Är ju helt klart en fördel om man lyckas uppfatta sammanhanget i vilket något är skrivet innan man säger något som jag gjort under, ber om ursäkt för missförståndet.
Vanligt kokat vatten lär fungera bra i detta syfte som nämns ovan

Kokat vatten skiljer sig markant från destillerat vatten dock (så länge man inte kokar vattnet i syftet att sedan destillera det såklart).

Det man främst vill komma åt genom att destillera vatten är att få bort uppslammande ämnen som riskerar att påverka massflödet genom systemet (och eventuellt rena från ledande salter och dyl ifall man har t ex strömkänsliga kretsar). En organismfri miljö kan lätt erhållas på andra sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har fått hem T-koppling sen tog jag med en 50mm förlängning som jag ska prova .
Tänker sätta den som tappning på pumpen har 2 extra uttag på den som är pluggad nu. Tro den kan funka som tapp rör den kommer att sitta på baksida på pumpen.
Tro det finns plats för den annars få jag ta T-kopplingen
http://www.inet.se/produkt/5321824/forlangning-g1-4-till-g1-4...

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Har fått hem T-koppling sen tog jag med en 50mm förlängning som jag ska prova .
Tänker sätta den som tappning på pumpen har 2 extra uttag på den som är pluggad nu. Tro den kan funka som tapp rör den kommer att sitta på baksida på pumpen.
Tro det finns plats för den annars få jag ta T-kopplingen
http://www.inet.se/produkt/5321824/forlangning-g1-4-till-g1-4...

Ja för min del är att jag har planerat så dåligt så jag ha inte kunnat sätta ihop delarna ännu och vänta fortfarande delar som jag har beställt idag och hoppas på att det är sista... Fan börjar blir dyrt nu tycker jag.. Hoppas verkligen att det är värt de pengarna..
Jag ha oxå beställt en t koppling men tänkte sätta på baksidan och tömma den därifrån.. Såg det på Youtube hoppas bara sen att det funkar bra.. Vi får se hur det går...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem

http://postimg.org/image/dywcyd1ar/

Så ser det slutliga bygget ut... håller på att testa läcktest nu... hoppas det blir bra.. får vänta i 24 timmar som de säger att man ska vänta...:D

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk

Jag tycker det är onödigt att testa loopen i 24h. Har det inte börjat läcka efter typ 3h så har det då inte hänt att det har börjat läcka senare för mig iallafall. Vet inte hur det är för andra.
jag har byggt om min loop flera gånger nu och har aldrig haft ett läckage än.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Jag tycker det är onödigt att testa loopen i 24h. Har det inte börjat läcka efter typ 3h så har det då inte hänt att det har börjat läcka senare för mig iallafall. Vet inte hur det är för andra.
jag har byggt om min loop flera gånger nu och har aldrig haft ett läckage än.

Hmm ja kanske jag låter den vara över natten då... Sen ska jag testa klocka och kolla på tempen..

Sen tänkte jag på luftbubblorna... Hur långt tid är det innan de försvinner egentligen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Skrivet av minh:

Hmm ja kanske jag låter den vara över natten då... Sen ska jag testa klocka och kolla på tempen..

Sen tänkte jag på luftbubblorna... Hur långt tid är det innan de försvinner egentligen?

Skickades från m.sweclockers.com

Tills du hör och ser att de är borta,

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

Hmm ja kanske jag låter den vara över natten då... Sen ska jag testa klocka och kolla på tempen..

Sen tänkte jag på luftbubblorna... Hur långt tid är det innan de försvinner egentligen?

Skickades från m.sweclockers.com

vält chassit åt alla håll, kör pumpen på hög hastighet, lär hjälpa med luftbubblorna. glöm inte att stänga reservoaren först, lätt att glömma och kan sluta dåligt.

Permalänk
Medlem

Håller på klocka och kör lite tester... Den kör på 4.6 på 1.3 volt och ligger runt 70-75 som max...
Vet inte vad jag bör ligga på.. Kör ju pumpen på max varv... Vet inte heller vad jag bör ligga på där..
Några tips där?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

Håller på klocka och kör lite tester... Den kör på 4.6 på 1.3 volt och ligger runt 70-75 som max...
Vet inte vad jag bör ligga på.. Kör ju pumpen på max varv... Vet inte heller vad jag bör ligga på där..
Några tips där?

Jag kör min D5 på 1 av ljudskäl. Två radiatorer, två vattenblock, inga problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

Jag kör min D5 på 1 av ljudskäl. Två radiatorer, två vattenblock, inga problem.

Okej får ser hur mkt man våga köra på då...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |