Vad är SSD och Hårdisk? Behöver man båda?

Permalänk
Medlem

Vad är SSD och Hårdisk? Behöver man båda?

Som titeln säger

Permalänk
Inaktiv

Både SSD och Hårddisk fyller samma syfte, att lagra prylar på. Särskilt så skiljer det sig från RAM då sakerna finns kvar även då datorn är avstängd.

En SSD är en snabb hårddisk. En SSD är också dyrare än en hårddisk. Om man vill ha en snabb och hyggligt prisvärd dator kan man köpa en lite mindre SSD att lägga program och operativsystem på och en större, billig hårddisk att lagra bilder, film och annat som tar stor plats på.

En dator arbetar så att i princip att kod ("program") som körs laddas från hårddisk/ssd (lagringsmedia) in i RAM, för att det skall gå snabbare. Särskilt så kan det vara många små filer som laddas, vilket en SSD är extra bra på, så att kunna lyfta program snabbt till minnet gör att många program kommer kunna starta snabbare och köra snabbare.

För större filer, såsom film, bilder, texturer i spel och annan ren data kan en hårddisk vara ganska snabb ändå, om den är defragmenterad korrekt. Det är särskilt då det handlar om många små filer en SSD verkligen kan glänsa. Sitter man och kompilerar stora mängder källkod kan man om man har tur gå från att en process tar 5 minuter att genomföra till kanske 30 sekunder.

RAM
+ Mycket snabbt (några miljoner gånger snabbare än en vanlig hårddisk)
- Dyrt i förhållande till storlek
- Det som lagras försvinner när datorn stängs av

SSD
+ Ganska snabb, 10 - 100 gånger snabbare än en hårddisk
+ Sakerna man lagrar finns kvar när man startar om
+ Drar lite ström
- Ganska dyrt om man vill lagra mycket

HDD (hårddisk)
+ Mycket lagringsplats
+ Billigt
- Långsam
- Låter och blir varm

Permalänk
Medlem

En SSD är en typ av hårddisk, i vanligt tal brukar en hårddisk nuförtiden avse de så kallade mekaniska diskar, där data lagras magnetiskt på snurrande skivor. En SSD lagrar istället sin data på flashminnen. Detta gör en SSD tystare, strömsnålare och stöttåligare, men till ett mycket högre pris per GB.

För att svara på din fråga, nej, du behöver inte båda. Däremot skulle jag avråda dig från att INTE skaffa en SSD, dess snabbhet gör vardagsanvänding mycket trevligare och det är svårt att gå tillbaka efter att man börjat. En vanlig mekanisk disk kan sen användas för att få mer lagringsutrymme till filer som inte behöver snabb åtkomst om det behövs. Vad skall finnas på datorn när den är klar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

En SSD är en typ av hårddisk, i vanligt tal brukar en hårddisk nuförtiden avse de så kallade mekaniska diskar, där data lagras magnetiskt på snurrande skivor. En SSD lagrar istället sin data på flashminnen. Detta gör en SSD tystare, strömsnålare och stöttåligare, men till ett mycket högre pris per GB.

För att svara på din fråga, nej, du behöver inte båda. Däremot skulle jag avråda dig från att INTE skaffa en SSD, dess snabbhet gör vardagsanvänding mycket trevligare och det är svårt att gå tillbaka efter att man börjat. En vanlig mekanisk disk kan sen användas för att få mer lagringsutrymme till filer som inte behöver snabb åtkomst om det behövs. Vad skall finnas på datorn när den är klar?

Jag skall för det mesta spela spel som CS:GO och Ac3 på den och använda internet etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V1D3:

Jag skall för det mesta spela spel som CS:GO och Ac3 på den och använda internet etc.

Skall du inte ha så mycket data på den kan du fundera på att bara använda SSD som lagring. Annars en lagom SSD (minst 120, gärna 240 Gb för operativ plus småprogram (webbläsare, spotify etc) ) med en mekanisk för bulklagring och större spel. Alternativt så köper du en störra SSD och lägger allt på den, i dagsläget finns det möjlighet att det kommer ksota ungefär lika mycket för båda lösningarna, men den ena kommer ge ca 120 GB SSD och 1.5TB mekanisk och den andra 240-400 GB SSD.

Så du får helt enkelt fundera över en budget och vad du vill lagra. Tänk på att lämna lite overhead, du kanske vill spela fler spel om 2 år, och spels storlekt växer kraftigt just nu!

Permalänk
Medlem

Vill du köra budget med mycket lagringsutrymme så fungerar det utmärkt att nöja sig med en 1-2tb mekanisk hårddisk och skippa ssd.

Permalänk
Medlem

Tycker du fick ihop en bra sammanfattning utav dess för och nackdelar. Det är bara att börja avväga prioriteringarna utav dina behov, du skulle kunna kombinera alla 3. Utvecklingen går framåt nästa/snabbare lagringsteknik ligger runt hörnet det är bara att räkna ut vad du vill ha nu rimligt till det du vill betala för det. Har man ett OS plus dem spelen/program på SSD'n och vant dig vid den hastigheten e det svårt att vilja gå tillbaka.
Har du 3 spel tittlar + litte program och windows skulle jag rekommendera en minst en 240gb ssd som räcker nu men man vil alltid ha mer. kolla upp bara va du har för moderkort/anslutningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0rp:

Har man ett OS plus dem spelen/program på SSD'n och vant dig vid den hastigheten e det svårt att vilja gå tillbaka.

Så sant... Jag tom på egen bekostnad ordnade en gammal 120GB SSD till jobbets test laptop och en till arbetsdatorn (stationär) då jag höll på att bli tokig så segt det går med en HDD.