Intel Skylake och 100-serien styrkretsar hittar ut på nätet

Permalänk
Medlem

How to be sad 2.0

Vill bygga ny dator. Okej, ska vi kika på delarna då?

Moderkort + CPU - Släpps inte förrän Q3
Grafikkort - Släpps inte förrän juni-juli
Nya fläktar - Släpps inte förrän juni

Men jag vill ju köpa nytt nu =(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Vill bygga ny dator. Okej, ska vi kika på delarna då?

Moderkort + CPU - Släpps inte förrän Q3
Grafikkort - Släpps inte förrän juni-juli
Nya fläktar - Släpps inte förrän juni

Men jag vill ju köpa nytt nu =(

Det går ju alltid att köpa x99 istället dyrare men där har du ju allt som du får med skylake också men som sagt dyrare.
Grafikkort gissar jag att du väntar på 390x allt är ännu bara rykten ska bli intressant & se hur den presterar & 980ti också då.
Fläktar vilka tänker du på då tycker det vimmlar av fläktar nu också men kanske kommer nåt kul vad väntar du på där?

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Vill bygga ny dator. Okej, ska vi kika på delarna då?

Moderkort + CPU - Släpps inte förrän Q3
Grafikkort - Släpps inte förrän juni-juli
Nya fläktar - Släpps inte förrän juni

Men jag vill ju köpa nytt nu =(

Vill egentligen också skita i SLI o dra ett kraftfult singelkort, cpu , mobo o sen mer minnen.... vill ha det nu! D:

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Vill egentligen också skita i SLI o dra ett kraftfult singelkort, cpu , mobo o sen mer minnen.... vill ha det nu! D:

The pain, the horror. I take anything buy the waiting! D:

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

Väldigt lite officiell information om vad som är nytt i Skylake i form av mikroarkitektur, borde ju komma presentationer från Intel snart kring detta + eventuellt lite läckta benchmarks.

Ska man tro Wikipedia kommer AVX3/AVX512 enbart för Xeon, vilket inte känns helt orimligt då det främst är saker som är vettiga för HPC.

Att stöd för MPX och ADX kommer är officiellt, men är inget som gör något större skillnad i "normala" program.

Jaja, kommer väl information vad det lider. Lite mer nyheter borde man kunna förvänta sig i ett "tock".

Verkar mest vara plattformen som helhet som är intressant när det gäller Skylake snarare än prestanda och nya instruktioner. DMI 3.0 öppnar ju äntligen upp för vettiga implementationer av M.2 och SATA Express till exempel.

Skrivet av rektor:

Varför har 100-serien styrkretsar kvar den 15 år gamla USB 2?
Varför kör dom inte USB 3 hela vägen istället och slänger bort gamla förlegade USB 2.0?

Varför har den här bara USB 3.0 och inte den nya USB 3.1?

95 W TDP?
Usch, vad högt!
Intel brukar väl aldrig ha så här hög TDP. Det här ett stag bakåt!
Dom brukade vill ligga på 65 W förr...

Bakåtkompatibilitet och du har ändå inte bandbredd nog till PCH för att köra alla USB 3.0. Avsaknaden av USB 3.1 är nog för att det är lite för nytt. Det är generellt väldigt ont om USB 3.1. Det var väldigt nyligen tredjepartstillverkare kom ut med egna kretsar. Intel brukar inte vara först på bollen med att integrera nya tekniker i sina chipset heller. Antar att vi får se det på Skylake-E. Men det kommer garanterat komma moderkort med lösa styrkretsar för USB 3.1 precis som det var för USB 3.1 och SATA III.

Angående TDP så är det en definitionsfråga. 4970K ligger på 88 W, 3770K - 77 W, 2600K - 95 W, 680 - 73 W, 870 - 95 W, Kentsfield var upp till 105 W, Yorkfield upp till 95 W och ska vi gå tillbaks till Pentium 4 så var Prescott uppe på 115 W. Går vi över till entusiastsocklarna finns det processorer med TDP på upp till 150 W. Fast det är rätt lurigt att bara titta på TDP sådär eftersom det inte säger så mycket om systemets strömförbrukning. Till exempel har de lagt in mer och mer saker under samma IHS vilket betyder att TDP för själva processorpaketet går upp men totala strömförbrukningen sjunker. Sedan ett par generationer ligger ju hela nordbryggan integrerad i processorn och mer och mer av sydbryggan flyttas också över. Senaste generationerna har också allt kraftigare iGPU som bidrar till högre TDP då man ska kunna köra både CPU och iGPU samtidigt utan att någon trottlar. Det verkar också som att Intel kommer slänga in L4-cache i fler CPUer den här omgången vilket även det ger mer kisel att kyla. TDP säger alltså inte så mycket om faktisk strömförbrukning och det säger inte så mycket om hur svår processorn är att kyla heller. För det beror inte bara på effekten utan även på värmefluxet, alltså effekt per area och hur bra designad processorn är så att det inte blir några hotspots. Hur som helst så är 95 W på inget sätt en märkvärdig siffra för en CPU i toppsegmentet. Det är ungefär där det har legat i över 10 år nu.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

Verkar mest vara plattformen som helhet som är intressant när det gäller Skylake snarare än prestanda och nya instruktioner. DMI 3.0 öppnar ju äntligen upp för vettiga implementationer av M.2 och SATA Express till exempel.

Fast bandbredd är knappast flaskhalsen för NVMe även med DMI 2.0, se resultaten för MacBook Pro som har en SSD med nära nog dubbel bandbredd mot de flesta PC-laptops men ändå är inte MBP #1 när man kör PCMark och andra saker som simulerar "vanlig" användning mot disk.

Kan däremot se en stor poängen med ökad bandbredd i DMI för Xeon E3 (E5/E7 har ju QPI och därmed långt mer bandbredd redan).

NVMe är ändå ett fall framåt då det likt de flesta nätverkskort utanför absolut budgetsegmentet innehåller HW-stöd som gör det möjligt att sprida ut last direkt från kontroller över CPU-kärnor, det är inte möjligt med AHCI. NVMe ger också lägre latens vilket är en fördel på skrivbordet, men det lär knappast bli lägre med DMI 3.0 än med DMI 2.0. I.o.f.s. kommer USB3/3.1 äta en del bandbredd, så där kanske DMI 3.0 har en poäng.

Skylake är ett "tock" vilket betyder uppgraderad microarkitektur, så några nyheter bör ju komma. Men har inte stora förhoppningar om några stora förändringar, det är knappast en slump att prestanda per tråd i de gynnsamma fallen (allt i L1$) är väldigt snarlik på Haswell, POWER8 och Cyclone som alla är hårdoptimerade för maximal IPC. Man kan ändå ju hoppas att det finns något trick kvar som inte används tidigare

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Buio:

Star Citizen till hösten? Det blir nog till att vänta minst en höst till. Witcher 3 kommer om ungefär en månad däremot.

Nästa uppgradering för min del blir minst 6 riktiga kärnor. Klarar mig ett bra tag till, så kanske Skylake-E 2016 någon gång? Eller AMD kanske kommer med något spännande.

Tja för spel är snarare få starka bättre. Mer kärnor blir ju mer värme. Se bara Intels 8 kärniga den 6 kärniga dom har är bättre prestanda vid spel och andra sysslor som använder få trådar.

ZEN ska ju bygga på flera kärnor ( upp till 6 eller 8), men efter bulldozer är det inte vägen att gå än, visat sig bättre med att köra SMT trots inte blir lika bra prestanda som en extra kärna.

Skrivet av Zotamedu:

Verkar mest vara plattformen som helhet som är intressant när det gäller Skylake snarare än prestanda och nya instruktioner. DMI 3.0 öppnar ju äntligen upp för vettiga implementationer av M.2 och SATA Express till exempel.

Bakåtkompatibilitet och du har ändå inte bandbredd nog till PCH för att köra alla USB 3.0. Avsaknaden av USB 3.1 är nog för att det är lite för nytt. Det är generellt väldigt ont om USB 3.1. Det var väldigt nyligen tredjepartstillverkare kom ut med egna kretsar. Intel brukar inte vara först på bollen med att integrera nya tekniker i sina chipset heller. Antar att vi får se det på Skylake-E. Men det kommer garanterat komma moderkort med lösa styrkretsar för USB 3.1 precis som det var för USB 3.1 och SATA III.

Angående TDP så är det en definitionsfråga. 4970K ligger på 88 W, 3770K - 77 W, 2600K - 95 W, 680 - 73 W, 870 - 95 W, Kentsfield var upp till 105 W, Yorkfield upp till 95 W och ska vi gå tillbaks till Pentium 4 så var Prescott uppe på 115 W. Går vi över till entusiastsocklarna finns det processorer med TDP på upp till 150 W. Fast det är rätt lurigt att bara titta på TDP sådär eftersom det inte säger så mycket om systemets strömförbrukning. Till exempel har de lagt in mer och mer saker under samma IHS vilket betyder att TDP för själva processorpaketet går upp men totala strömförbrukningen sjunker. Sedan ett par generationer ligger ju hela nordbryggan integrerad i processorn och mer och mer av sydbryggan flyttas också över. Senaste generationerna har också allt kraftigare iGPU som bidrar till högre TDP då man ska kunna köra både CPU och iGPU samtidigt utan att någon trottlar. Det verkar också som att Intel kommer slänga in L4-cache i fler CPUer den här omgången vilket även det ger mer kisel att kyla. TDP säger alltså inte så mycket om faktisk strömförbrukning och det säger inte så mycket om hur svår processorn är att kyla heller. För det beror inte bara på effekten utan även på värmefluxet, alltså effekt per area och hur bra designad processorn är så att det inte blir några hotspots. Hur som helst så är 95 W på inget sätt en märkvärdig siffra för en CPU i toppsegmentet. Det är ungefär där det har legat i över 10 år nu.

Sen ska dom enligt artikeln släppa några med 65 TDP också, sen har ju Intel kört samma TDP på i3,i5 och i7 trots dom inte tar lika mycket ström. Den på 95 är för entusiaster dessutom, så inget nytt under solen. Även om jag inte har fel har dom sänkt TDP på varje gen fram till Skylake även på entusiast kretsen eller mins jag galet fel?

Inte så att jag ser fel i att dom kör lite högre TDP på den som ska till oss lite mer extrema

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Det går ju alltid att köpa x99 istället dyrare men där har du ju allt som du får med skylake också men som sagt dyrare.
Grafikkort gissar jag att du väntar på 390x allt är ännu bara rykten ska bli intressant & se hur den presterar & 980ti också då.
Fläktar vilka tänker du på då tycker det vimmlar av fläktar nu också men kanske kommer nåt kul vad väntar du på där?

Du har helt ärr i dina gissningar på CPU/GPU (inte så svårt kanske)

Fläktarna jag väntar på är Fractal Designs nya Venturi serie, HP-14PWM t.ex Kika in på deras hemsida. De ska tydligen finnas i USA redan men även att de är designade i Sverige verkar vi inte få någon form av förtur, vilket jag kan känna är lite synd =(

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ase:

Fast man kan ju hoppas att styrkretsarna utvecklas också även om ," cpuer kommer ju bara att bli snabbare, mer strömsnåla och få fler funktioner "
P.S jag tryckte på gilla knappen på din kommentar

Haha ja vi får väl vänta tyvärr. Innan Zen kan Intel göra lite som de vill så det beror på om AMD är ambitiösa med fler funktioner i styrkretsarna så att Intel tvingas att satsa större.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Chrisism8:

Du har helt ärr i dina gissningar på CPU/GPU (inte så svårt kanske)

Fläktarna jag väntar på är Fractal Designs nya Venturi serie, HP-14PWM t.ex Kika in på deras hemsida. De ska tydligen finnas i USA redan men även att de är designade i Sverige verkar vi inte få någon form av förtur, vilket jag kan känna är lite synd =(

Kan ju undra hur dom presterar mot typhoon. För dom var riktigt bra, flytta mycket luft till låg ljudnivå.

All alla fall deras HF ser ut som dom billigaste från scythe, med få och klena fläktblad (kommer troligen låta mer och ha sämre luftgenomströmning). Men deras HP kan ju vara något. Deras tidigare fläktar är ju rätt tysta och motorn för ingen konstigt ljud ifrån sig.

Länk för övrigt http://www.fractal-design.com/home/product/casefans/venturi-s...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

Fast bandbredd är knappast flaskhalsen för NVMe även med DMI 2.0, se resultaten för MacBook Pro som har en SSD med nära nog dubbel bandbredd mot de flesta PC-laptops men ändå är inte MBP #1 när man kör PCMark och andra saker som simulerar "vanlig" användning mot disk.

Kan däremot se en stor poängen med ökad bandbredd i DMI för Xeon E3 (E5/E7 har ju QPI och därmed långt mer bandbredd redan).

NVMe är ändå ett fall framåt då det likt de flesta nätverkskort utanför absolut budgetsegmentet innehåller HW-stöd som gör det möjligt att sprida ut last direkt från kontroller över CPU-kärnor, det är inte möjligt med AHCI. NVMe ger också lägre latens vilket är en fördel på skrivbordet, men det lär knappast bli lägre med DMI 3.0 än med DMI 2.0. I.o.f.s. kommer USB3/3.1 äta en del bandbredd, så där kanske DMI 3.0 har en poäng.

Skylake är ett "tock" vilket betyder uppgraderad microarkitektur, så några nyheter bör ju komma. Men har inte stora förhoppningar om några stora förändringar, det är knappast en slump att prestanda per tråd i de gynnsamma fallen (allt i L1$) är väldigt snarlik på Haswell, POWER8 och Cyclone som alla är hårdoptimerade för maximal IPC. Man kan ändå ju hoppas att det finns något trick kvar som inte används tidigare

DMI 2.0 har ju 20 Gb/s totalt att leka med vilket bland annat ska räcka till 6x SATA som har en bandbredd på 6 Gb/s styck , en Gbit-LAN, 8 PCIe 2.0 lanes vilket totalt blir 32 Gb/s. Så bara de tre sakerna har en total bandbredd på 69 Gb/s som ska in på en buss som klarar 20 Gb/s. Då har vi inte tittat på saker som USB där USB 3.0 kan kräva 5 Gb/s. Fast allt det används ju inte samtidigt. Fast ska vi då köra en SSD via M.2 eller SATA Express så kan den lätt ta PCIe x4 i anspråk vilket ju är 16 Gb/s av 20 tillgängliga. Tittar vi på benchmarks så tar den rakt av 10 Gb/s dataöverföringar ensamt utan overhead. Så det är lite för trångt på DMI 2.0 för att köra moderna SSD om man samtidigt vill ha lite annat igång. Det är inte så flexibelt idag heller. En Macbook Pro har ju inte lika mycket annat kopplat via DMI och kan därmed offra en PCIe x4 av de x8 som finns tillgängliga.

Jag tror att de enda stora tricken vi får se är relaterade till iGPU.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kan ju undra hur dom presterar mot typhoon. För dom var riktigt bra, flytta mycket luft till låg ljudnivå.

All alla fall deras HF ser ut som dom billigaste från scythe, med få och klena fläktblad (kommer troligen låta mer och ha sämre luftgenomströmning). Men deras HP kan ju vara något. Deras tidigare fläktar är ju rätt tysta och motorn för ingen konstigt ljud ifrån sig.

Länk för övrigt http://www.fractal-design.com/home/product/casefans/venturi-s...

Jag är både intresserad av HF och HP modellen. Framförallt så är det en special sak med HF modellerna som verkar väldigt bra, om den är sann. Kopplar man dom med låg volt (low speed adapter) så flyttar de ca 78 CFM på 800 varv med 18 dB. Detta skulle för mitt chassi betyda väldigt högt luftflöde för mer eller mindre inget ljud. Vet inte om verkligheten ser lika bra ut som pappret, men just nu verkar de intressanta

Permalänk

jag sitter på min intel 920 och väntar ivrigt på att uppgradera. Intels Haswell E har varit enda alternativet hittils att uppgradera men är väldigt dyr och drar mkt ström.

Jag har väntat på Skylake ända sedan den först nämades för första gången. Jag hoppas det är värt den långa väntan.

Men måste säga, Intels främsta mål med att minska nanometer procecessorn har ju alltid varit att minska strömförbrukning, är ju bara att konstatera trots att dom nått 10 nm så har dom ju misslyckades katastrofalt med strömförbrukningen.

Det främsta intresset med låg strömförbrukning är överklocknigns potentialen, Ja det återstår att se hur denna Skylake överklockar väntar med extrem spänning på det, hoppas det kommer läckor mer snart...

Allt hänger på överklockningen skulle jag säga om denna ska slå igenom... vore katasrof att behöva vänta till 2016, men tror inte jag klarar att vänta så länge. Har ju haft min dator sedan Januari 2009, så verkligen dax att att uppgaredera nu, och hoppas på ca 100% prestsanda bost mot min gammla I7 920.

Risken är kanske stor att intel slår till på stora trumman nästa år i samband med AMDs ZEN Släpp, men det känns som jag inte kan vänta för evigt, och de saker jag väntat på t.e.x haswell osv har varit besvikelser.
Skylake E är igentligen vad jag intresserad av först och främst, men att vänta ett år eller vad det nu kan vara känns inte rimligt just nu.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

DMI 2.0 har ju 20 Gb/s totalt att leka med vilket bland annat ska räcka till 6x SATA som har en bandbredd på 6 Gb/s styck , en Gbit-LAN, 8 PCIe 2.0 lanes vilket totalt blir 32 Gb/s. Så bara de tre sakerna har en total bandbredd på 69 Gb/s som ska in på en buss som klarar 20 Gb/s. Då har vi inte tittat på saker som USB där USB 3.0 kan kräva 5 Gb/s. Fast allt det används ju inte samtidigt. Fast ska vi då köra en SSD via M.2 eller SATA Express så kan den lätt ta PCIe x4 i anspråk vilket ju är 16 Gb/s av 20 tillgängliga. Tittar vi på benchmarks så tar den rakt av 10 Gb/s dataöverföringar ensamt utan overhead. Så det är lite för trångt på DMI 2.0 för att köra moderna SSD om man samtidigt vill ha lite annat igång. Det är inte så flexibelt idag heller. En Macbook Pro har ju inte lika mycket annat kopplat via DMI och kan därmed offra en PCIe x4 av de x8 som finns tillgängliga.

Jag tror att de enda stora tricken vi får se är relaterade till iGPU.

Naturligtvis är DMI 3.0 väldigt välkommet, min poäng bara att man inte ska förvänta sig allt för mycket när just bandbredd ökas då varken bandbredd mot RAM eller PCIe i praktiken är flaskhals för vad man typiskt för på skrivbordet. NVMe kommer säkert få bättre bandbredd över DMI 3.0, men är inget som kommer översättas i bättre upplevd prestanda på skrivbordet i de flesta fall.

Vi såg ju med Haswell att bandbredd inte heller är en flaskhals i CPU-delen för "vanliga" program, dubbel L1/L2 bandbredd från Ivy Bridge gjorde väldigt lite för enkeltrådprestanda. Den ökning i IPC som ändå kom med Haswell var nog mer en effekt av att breddade "back-end" med 33%. Däremot var cache-bandbredd tydligen en flaskhals för AVX innan Haswell, så finns ställen där det blev en boost.

Som du säger blir det säkert något med iGPU som förbättras, den ska inte glömmas då den tar ca hälften av alla transistorer i 2-kärniga modeller

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kommer uppgradera från min nuvarande C2D 6300 till skylake under hösten och hoppas att jag kan ha den lika länge jag haft 6300an.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Varför har 100-serien styrkretsar kvar den 15 år gamla USB 2?
Varför kör dom inte USB 3 hela vägen istället och slänger bort gamla förlegade USB 2.0?

Varför har den här bara USB 3.0 och inte den nya USB 3.1?

Skrivet av Broken-arrow:

USB 2.0 behövs bara för allt är inte kompatibelt med 3.0 ens. men hade varit bra om bara varit två portar och resten 3.

Därför att standarder tar tid på sig att migrera och du har begränsat med bandbredd från en processor (eftersom vi vill ha en massa snabba SSDer, GPUer och massor med RAM).
USB 3.1 är inte helt standardiserat idag, men om jag förstod det rätt ska de flesta moderkort som kommer med 100 serien ha nån port iaf.

Varför USB 2.0 finns kvar är samma sak som varför fasta telefoner finns kvar. De räcker mer än väl till vissa syften, och då de fortfarande fungerar, är det inga problem.
Vet inte en enda mus eller tangentbord som i sig själv behöver USB3. Inte heller USB ljudkort eller div andra små tillbehör vi kopplar till USB.

Dock behöver vi mååånga portar, då vi inte vill ha hubbar, utan naturligtvis vill bara ha en sak i varje port, och då är det bättre (eftersom vi inte kan få fler USB3 pga bandbredd-bristen det skulle göra), om vi har en del USB 2.0, extra på moderkortet om vi skulle behöva det, till tangentbord och sånt "mög". Finns ju gott om USB3 portar, då det är inte direkt brist...
Och skulle det vara det, så kan en USB3 hubb ofta lev mer än nog prestanda för flera enheter.

Det är ju idag endast video och hårddiskar/minnen som behöver USB 3.0 hastighet. Och enligt Sweclockers test så är det tydligen först med RAIDade externa SSDer som vi behöver 3.1 hastighet.

Så ärligt, jag förstår inte varför man gnäller så mycket.
Vi har ju inte bytt ut USB3 mot USB 2 portar, utan istället har dagens moderkort 10-20+ USB portar, att jämföra med vad? 6 st USB2 och kanske 4 extra på moderkortet som vi hade förr. Du har mao nästan fått dubbelt upp med USB portar sedan USB 3 kom, så jag ser det som wuuhuu, 6-8 st extra USB portar, alla av dem USB 3+, utan att förlora något.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Därför att standarder tar tid på sig att migrera och du har begränsat med bandbredd från en processor (eftersom vi vill ha en massa snabba SSDer, GPUer och massor med RAM).
USB 3.1 är inte helt standardiserat idag, men om jag förstod det rätt ska de flesta moderkort som kommer med 100 serien ha nån port iaf.

Varför USB 2.0 finns kvar är samma sak som varför fasta telefoner finns kvar. De räcker mer än väl till vissa syften, och då de fortfarande fungerar, är det inga problem.
Vet inte en enda mus eller tangentbord som i sig själv behöver USB3. Inte heller USB ljudkort eller div andra små tillbehör vi kopplar till USB.

Dock behöver vi mååånga portar, då vi inte vill ha hubbar, utan naturligtvis vill bara ha en sak i varje port, och då är det bättre (eftersom vi inte kan få fler USB3 pga bandbredd-bristen det skulle göra), om vi har en del USB 2.0, extra på moderkortet om vi skulle behöva det, till tangentbord och sånt "mög". Finns ju gott om USB3 portar, då det är inte direkt brist...
Och skulle det vara det, så kan en USB3 hubb ofta lev mer än nog prestanda för flera enheter.

Det är ju idag endast video och hårddiskar/minnen som behöver USB 3.0 hastighet. Och enligt Sweclockers test så är det tydligen först med RAIDade externa SSDer som vi behöver 3.1 hastighet.

Så ärligt, jag förstår inte varför man gnäller så mycket.
Vi har ju inte bytt ut USB3 mot USB 2 portar, utan istället har dagens moderkort 10-20+ USB portar, att jämföra med vad? 6 st USB2 och kanske 4 extra på moderkortet som vi hade förr. Du har mao nästan fått dubbelt upp med USB portar sedan USB 3 kom, så jag ser det som wuuhuu, 6-8 st extra USB portar, alla av dem USB 3+, utan att förlora något.

Jag förstår precis gav en enkelt förklaring. Förväntade mig inte att USB 3 ska ta över helt, USB 2 är fortfarande stabilast sett till drivers och vad OS:et stödjer utan drivers. Utan att man åtminstone behövde två 2 USB 2.0. Just för tangentbord/mus eller OS installation. var min åsikt, vist man får väl några extra usb på köpet just för USB 2 är mycket billigare än usb 3.

Men skulle klara mig lätt på 4 stycken usb 3 i bak och två usb 2 kontakter, fronten 4 stycken usb 3 (om moderkortet har möjligheten). USB 3 klarar även högre strömstyrka så är rätt bra fördel, förutom hastigheten.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Körde senaste Geekbench 3 häromdagen, det intressanta var att min 2600K i sina gamla stadiga 4.8GHz fick ungefär samma i single-threaded som en 4790K i stock och i multi-threaded var min 2600K faktiskt snabbare. Kanske att entusiast-Skylake i stock kan utprestera en klockad 2600K, vilket vore fint och möjligen en anledning att uppgradera ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Körde senaste Geekbench 3 häromdagen, det intressanta var att min 2600K i sina gamla stadiga 4.8GHz fick ungefär samma i single-threaded som en 4790K i stock och i multi-threaded var min 2600K faktiskt snabbare. Kanske att entusiast-Skylake i stock kan utprestera en klockad 2600K, vilket vore fint och möjligen en anledning att uppgradera ...

Hoppas kan du alltid göra, men du sitter på det sista stora framsteget vi kan göra på x86 - kiselbaserade CPUer.
Just nu och för all framtid är det bara tweaks hit och tweaks dit som gäller på CPUerna.
Blir först när man byter ämne eller CPU typ som stora framsteg kan ske igen, då allt vi kan förbättra, har typ Intel nu gjort. Stor Cache, kanon IPC, många kärnor och trådar, justerbar frekvens efter last, "u name it, they have done it".

Så vill du uppgradera får du leta efter andra fördelar, som PCI-E SSDer, PCI-E 3.0 (vill minnas 2000 serien har 2.0) och sånt...

Permalänk
Skrivet av Wolfkin:

Om ni ska ha en Intel processor i prestanda segmentet, typ i7 4790K eller i5 4690K, så skulle jag vilja påstå att det är bättre att vänta till hösten på dessa Skylake prollar.
Nackdelen är väl att DDR4 minnet ligger lite högre i pris.

Jag har mest sneglat på i7 5820k, men moderkort och RAM till detta kostar ju en del. Frågan är väl huruvida det är värt att lägga dom pengarna om man ser på framtiden. Datorn kommer väl användas 70 % för spel, 20 % kodning och resten till allmänt tjafs som att se på film, lyssna på musik surfa.
Som det är nu är jag helt utan stationär, utan kör allt från min ASUS N56VZ. Så jag är lite otålig.

Alternativen jag har är väl:

1. Köpa en billigare "duglig" typ i5 och avvakta tills Skylake går ner i pris.
2. Köpa x99-socket och köra på det, frågan är hur det står sig på sikt och om det är värt det för mitt användningsområde.
3. Tålmodigt vänta in hösten och köpa 1151.

Tankar?

Permalänk
Medlem

Kommer nog uppgradera då min 4770k är helt kass på att överklocka. Knappt att den går stabilt på stock -_-

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010