Permalänk
Medlem

Vanligaste slangdimensionen?

Enkel fråga vilken slang dimension är kortfattat den vanliga som används? Själv har jag kört med 10 mm inre diameter. När jag kikar runt ser jag att det säljs 6, 8, 10 och 13 i inner-diameter.

6 och 8 känns extremt litet och 13 känns överdimensionerat, vad är det som gäller? Och vilka storlekar förutom 10 används och till vad?

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem

Själv kör ja 13/19... Lite småbök å jobba me men allt för å sänka motståndet för pumpen xD...

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk

Jag lade min röst på 8 mm därför att den har den dimensionen (8-12mm) som lös.
Nipplarna är dock 10 mm.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

10/13 fittings är utan tvekan det vanligaste i custom loops

Permalänk
Medlem

Har läst runt på en del forum m.m och det som nämns mest i 10mm och 13mm, 13mm används mest av dom som tror sig få ett bättre flöde men vad jag läst visar sig alla testar att det inte är någon skillnad och att blocken är dom som bromsar upp flödet. 13mm har nackdelen att den är styvare och tar mer plats. samt att nipplar och tillbehör kan vara dyrare.

Visa signatur

-Star

Permalänk

när ja körde vatten för sådär 8-9 år sen körde jag på 8/10 slang d man går igenom 1/4 gängor. rätt meningslöst att köra så grov slang att den är grövre än kanalen genom kopplingarna....å det ändå vart kopplingarna som ströp bättre å köra samma diameter rätt över.

dock körde jag med vanlig pvc tryckluftslang och tryckluftsnabbkopplingar men borde va ungefär samma som med vatten styper de luft borde det stypa vatten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

...
... dock körde jag med vanlig pvc tryckluftslang och tryckluftsnabbkopplingar men borde va ungefär samma som med vatten styper de luft borde det stypa vatten.

Du har säkert rätt eftersom du kört detta. Men i ett vattenkylsystem har du inget internt tryck liknande ett tryckluft system så nog borde där finnas risk för läckage med dessa kopplingar !?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Du har säkert rätt eftersom du kört detta. Men i ett vattenkylsystem har du inget internt tryck liknande ett tryckluft system så nog borde där finnas risk för läckage med dessa kopplingar !?

funkade bra för mig.
var sånna här kopplingar jag använde
http://www.conrad.se/Norgren-102250828-Ytterg%e4ngm%e5tt-G1%2...

tror de heter PEC kopplingar eller om jag blandat ihop dem med nåra andra.

är en O-ring som sköter tätningen och sen som hullingar som låser fast pvc slangen i kopplingen mot oringen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Intressant hur många som röstat på 13mm, det var inget jag förväntade mig.

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem

Jag kör 13 mm eftersom de är lättare att göra konstiga svängar utan att strypa/vecka slangarna. Det blir rätt trångt i ett fractal define R4 med 3 radiatorer, pump, reservoir, några block 8 diskar o.s.v så lösningen fick bli "ormbokoppling" vilket inte funkade särskilt bra med 10 mm slang för egen del. Jag skulle ju kunna ha köpt en massa 90 och 45 graders kopplingar men kostnaden springer fort iväg med alla anslutningar så det blir billigare att böja slangarna kraftigt. Vilket funkar utmärkt med lite tjockare slang.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRONBERG:

Jag kör 13 mm eftersom de är lättare att göra konstiga svängar utan att strypa/vecka slangarna. Det blir rätt trångt i ett fractal define R4 med 3 radiatorer, pump, reservoir, några block 8 diskar o.s.v så lösningen fick bli "ormbokoppling" vilket inte funkade särskilt bra med 10 mm slang för egen del. Jag skulle ju kunna ha köpt en massa 90 och 45 graders kopplingar men kostnaden springer fort iväg med alla anslutningar så det blir billigare att böja slangarna kraftigt. Vilket funkar utmärkt med lite tjockare slang.

Å ja som stör mej på hur min slangdragning ser ut http://www.ladda-upp.se/bilder/tkntdufsqkqnr/... Tur att burken står under bordet så ja inte ser eländet :P...

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRONBERG:

Jag kör 13 mm eftersom de är lättare att göra konstiga svängar utan att strypa/vecka slangarna. Det blir rätt trångt i ett fractal define R4 med 3 radiatorer, pump, reservoir, några block 8 diskar o.s.v så lösningen fick bli "ormbokoppling" vilket inte funkade särskilt bra med 10 mm slang för egen del. Jag skulle ju kunna ha köpt en massa 90 och 45 graders kopplingar men kostnaden springer fort iväg med alla anslutningar så det blir billigare att böja slangarna kraftigt. Vilket funkar utmärkt med lite tjockare slang.

Går din inte att köra med såna där coils eller vad det heter för att behålla rörets dimension?

Visa signatur

-Star