Nya RAM-minnen fungerar inte (Märkligt)

Permalänk

Nya RAM-minnen fungerar inte (Märkligt)

Tjenare! Skriver åt min kompis som har problem med sin stationära dator. Det är nämligen så att han, liksom andra, har hoppat på GTA V-tåget och för det måste man ju ha en dator som faktiskt klarar av spelet. För ett par veckor sedan köpte han ett moderkort, CPU och grafikkort för att förbereda sig inför lanseringen.

Spola fram ett par veckor till lanseringen insåg han att RAM-minnet som han flyttade (2x2 GB XMS 3 Corsair) till det nya moderkortet var alldeles för lite för att hantera spelet. Därför letade han upp ett par minnen på minst 8 GB (2x4 GB av Crucial) som han kunde byta ut de gamla med. Sagt och gjort kom minnena på posten och skulle kopplas in i datorn. Före köpet kontrollerades, såklart, kompatibiliteten mellan moderkort och minnen.

Minnena sattes i, datorn sattes på. Och nu kommer det kluriga: Skärmen förblev svart, mus & tangentbord fungerade inte. Kort sagt, Datorn kom inte ens in i BIOS. Happ, då har han inte lyckats sätta i dem ordentligt tänkte jag. Han vände och vred och tillslut satt de som de skulle. Men samma problem. Skärmen förblev svart. Grafikkortet snurrade till en början men slutade efter ett par sekunder. Efter ett antal försök där han först testade bara den ena stickan och sen den andra separat, sa han att det luktade bränt (Lite som en smällare). Jahapp, då har minnena och eventuellt moderkortet pajats eller?

Han satte i de gamla och datorn startade utan problem. Okej, så det är fel på minnena? Han åkte och bytte de hos Inet. Kom hem och fick samma fel. Åkte dit igen och fick byta till ett par liknande men av märket Corsair. kom hem och ytterligare en gång var det samma problem

Jag och min kompis åkte ut till honom med våra minnen och testade. Återigen, samma problem. Och här är vi i nuläget. Endast de gamla minnena fungerar men inga nya.

Specifikationer på datorn:
Moderkort: ASUS H81M-C m-ATX
Processor: Intel Core i3 4150 3,5 GHz
Grafikkort: MSI GTX960

Första minnena: Crucial BallistiX Sports 2x4 GB http://www.inet.se/produkt/5315300/corsair-8gb-2x4gb-cl9-1600mhz-vengeance-lp-rod#/specs
Andra: Corsair Vengeance LP 2x4 GB http://www.inet.se/produkt/5308830/crucial-8gb-2x4gb-cl9-1600mhz-ballistix-sport

Minnena som fungerar: Corsair XMS3 2x2 GB http://www.inet.se/produkt/5304315/corsair-4gb-2x2gb-cl9-1333mhz-xms3

Tack på förhand!

Edit: Vi testade två olika minnen tillsammans. Ett av dem som fungerar och ett som inte fungerar. Vi kom in i BIOS och kan se det gamla men inte det nya minnet...

Edit 2: BIOS uppdaterat till senaste versionen (2015 någon gång) utan framgång. Minnena bör fungera i en annan dator. Återställning av BIOS återstår.

Visa signatur

Här ska det ju stå något!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliviawilde:

Tjenare! Skriver åt min kompis som har problem med sin stationära dator. Det är nämligen så att han, liksom andra, har hoppat på GTA V-tåget och för det måste man ju ha en dator som faktiskt klarar av spelet. För ett par veckor sedan köpte han ett moderkort, CPU och grafikkort för att förbereda sig inför lanseringen.

Spola fram ett par veckor till lanseringen insåg han att RAM-minnet som han flyttade (2x2 GB XMS 3 Corsair) till det nya moderkortet var alldeles för lite för att hantera spelet. Därför letade han upp ett par minnen på minst 8 GB (2x4 GB av Crucial) som han kunde byta ut de gamla med. Sagt och gjort kom minnena på posten och skulle kopplas in i datorn. Före köpet kontrollerades, såklart, kompatibiliteten mellan moderkort och minnen.

Minnena sattes i, datorn sattes på. Och nu kommer det kluriga: Skärmen förblev svart, mus & tangentbord fungerade inte. Kort sagt, Datorn kom inte ens in i BIOS. Happ, då har han inte lyckats sätta i dem ordentligt tänkte jag. Han vände och vred och tillslut satt de som de skulle. Men samma problem. Skärmen förblev svart. Grafikkortet snurrade till en början men slutade efter ett par sekunder. Efter ett antal försök där han först testade bara den ena stickan och sen den andra separat, sa han att det luktade bränt (Lite som en smällare). Jahapp, då har minnena och eventuellt moderkortet pajats eller?

Han satte i de gamla och datorn startade utan problem. Okej, så det är fel på minnena? Han åkte och bytte de hos Inet. Kom hem och fick samma fel. Åkte dit igen och fick byta till ett par liknande men av märket Corsair. kom hem och ytterligare en gång var det samma problem

Jag och min kompis åkte ut till honom med våra minnen och testade. Återigen, samma problem. Och här är vi i nuläget. Endast de gamla minnena fungerar men inga nya.

Specifikationer på datorn:
Moderkort: ASUS H81M-C m-ATX
Processor: Intel Core i3 4150 3,5 GHz
Grafikkort: MSI GTX960

Första minnena: Crucial BallistiX Sports 2x4 GB http://www.inet.se/produkt/5315300/corsair-8gb-2x4gb-cl9-1600mhz-vengeance-lp-rod#/specs
Andra: Corsair Vengeance LP 2x4 GB http://www.inet.se/produkt/5308830/crucial-8gb-2x4gb-cl9-1600mhz-ballistix-sport

Minnena som fungerar: Corsair XMS3 2x2 GB http://www.inet.se/produkt/5304315/corsair-4gb-2x2gb-cl9-1333mhz-xms3

Tack på förhand!

Edit: Vi testade två olika minnen tillsammans. Ett av dem som fungerar och ett som inte fungerar. Vi kom in i BIOS och kan se det gamla men inte det nya minnet...

Är XMP aktiverat i bios?

Kan även prova att återställa bios och eventuellt uppdatera bios till senaste.

Permalänk
Medlem

"cleara" cmos

Permalänk
Skrivet av Oliviawilde:

Tjenare! Skriver åt min kompis som har problem med sin stationära dator. Det är nämligen så att han, liksom andra, har hoppat på GTA V-tåget och för det måste man ju ha en dator som faktiskt klarar av spelet. För ett par veckor sedan köpte han ett moderkort, CPU och grafikkort för att förbereda sig inför lanseringen.

Spola fram ett par veckor till lanseringen insåg han att RAM-minnet som han flyttade (2x2 GB XMS 3 Corsair) till det nya moderkortet var alldeles för lite för att hantera spelet. Därför letade han upp ett par minnen på minst 8 GB (2x4 GB av Crucial) som han kunde byta ut de gamla med. Sagt och gjort kom minnena på posten och skulle kopplas in i datorn. Före köpet kontrollerades, såklart, kompatibiliteten mellan moderkort och minnen.

Minnena sattes i, datorn sattes på. Och nu kommer det kluriga: Skärmen förblev svart, mus & tangentbord fungerade inte. Kort sagt, Datorn kom inte ens in i BIOS. Happ, då har han inte lyckats sätta i dem ordentligt tänkte jag. Han vände och vred och tillslut satt de som de skulle. Men samma problem. Skärmen förblev svart. Grafikkortet snurrade till en början men slutade efter ett par sekunder. Efter ett antal försök där han först testade bara den ena stickan och sen den andra separat, sa han att det luktade bränt (Lite som en smällare). Jahapp, då har minnena och eventuellt moderkortet pajats eller?

Han satte i de gamla och datorn startade utan problem. Okej, så det är fel på minnena? Han åkte och bytte de hos Inet. Kom hem och fick samma fel. Åkte dit igen och fick byta till ett par liknande men av märket Corsair. kom hem och ytterligare en gång var det samma problem

Jag och min kompis åkte ut till honom med våra minnen och testade. Återigen, samma problem. Och här är vi i nuläget. Endast de gamla minnena fungerar men inga nya.

Specifikationer på datorn:
Moderkort: ASUS H81M-C m-ATX
Processor: Intel Core i3 4150 3,5 GHz
Grafikkort: MSI GTX960

Första minnena: Crucial BallistiX Sports 2x4 GB http://www.inet.se/produkt/5315300/corsair-8gb-2x4gb-cl9-1600mhz-vengeance-lp-rod#/specs
Andra: Corsair Vengeance LP 2x4 GB http://www.inet.se/produkt/5308830/crucial-8gb-2x4gb-cl9-1600mhz-ballistix-sport

Minnena som fungerar: Corsair XMS3 2x2 GB http://www.inet.se/produkt/5304315/corsair-4gb-2x2gb-cl9-1333mhz-xms3

Tack på förhand!

Edit: Vi testade två olika minnen tillsammans. Ett av dem som fungerar och ett som inte fungerar. Vi kom in i BIOS och kan se det gamla men inte det nya minnet...

haft samma problem. Hard-reset bios så bör det inte vara några problem ta loss batteriet på moderkortet och låt de liggar 15-30 min o sätt dit igen och testa igen

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Är XMP aktiverat i bios?

Kan även prova att återställa bios och eventuellt uppdatera bios till senaste.

Skulle köra på Johans förslag. Eftersom din polare inte verkar vara vassaste strået i stacken, <---inget illa menat alls.
Så har han förmodligen inte uppdaterat BIOS/UEFI. Detta kan göra att dom nya minnena inte ens existerade, när hans nuvarande BIOS/UEFI lades in som original. Detta medför så klart att datorn inte vet ett dugg om dom nya minnena, och därmed inte vill starta.
Kolla även efter XMP.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Skulle köra på Johans förslag. Eftersom din polare inte verkar vara vassaste strået i stacken, <---inget illa menat alls.
Så har han förmodligen inte uppdaterat BIOS/UEFI. Detta kan göra att dom nya minnena inte ens existerade, när hans nuvarande BIOS/UEFI lades in som original. Detta medför så klart att datorn inte vet ett dugg om dom nya minnena, och därmed inte vill starta.
Kolla även efter XMP.
/Lifooz

Ehh, vaa?

Citera du rätt nu och vem är Johan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Skulle köra på Johans förslag. Eftersom din polare inte verkar vara vassaste strået i stacken, <---inget illa menat alls.
Så har han förmodligen inte uppdaterat BIOS/UEFI. Detta kan göra att dom nya minnena inte ens existerade, när hans nuvarande BIOS/UEFI lades in som original. Detta medför så klart att datorn inte vet ett dugg om dom nya minnena, och därmed inte vill starta.
Kolla även efter XMP.
/Lifooz

Om man tittar här:
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1150/H81M-C/H81_series...
Så är de Corsair minnena på 2x4GB, med typ exakt samma modell:
CML8GX3M2A1600C9 (utan R) med, så jag tror de ska vara kompatibla, men visst skadar det inte att prova.

Eftersom de testat 2 olika typer av minne börjar min felsökning luta åt något defekt på befintligt system, typ CPU/Moderkort.

TS: Börja med att verifiera (om det går), minnena i en annan dator, så att man med 99% säkerhet vet att de exen du ni har fungerar. Sätt i de minnena som går och uppdatera BIOS mm. Går det fortfarande inte så lyft på CPUn och kolla så att ev inga pinnar är böjda. (Tänk på att vara försiktiga, för böjda pinnar = ingen garanti)
Får ni inte rätta på det, hade jag tagit CPU + moderkort till deras återförsäljare, och tagit med minnena, både de som fungerar och de som inte fungerar och pratat med dem.

Kan säga att jag ser absolut ingen anledning till varför de inte ska fungera.
Moderkort har minnestypen och hastigheten i spec och kompatibilitetslistor.
CPUn stöder den hastighet och spänning som används.
Minnen är så nära på identiska förutom storleken, och det ska inte vara ett problem med 2x4GB då chipsetet ska stöda 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ehh, vaa?

Citera du rätt nu och vem är Johan?

Brukar oftast köra på IRL namnen istället för nicknames.
Men i detta fall så blir det MacAllan;)
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Tack för svaren! Vi har uppdaterat BIOS-versionen till den senaste (2015 någon gång) utan framgång. Den förra versionen var från 2013 vilket, om den vore från 2010, hade förklarat varför minnena inte fungerade. Men som det ser ut kom moderkortet efter minnena och stöd fanns för dem redan då enligt den svåråtkomliga tabellen på ASUS hemsida.

Om vi får tillgång till att testa minnena i en annan dator ska vi definitivt göra det. Sannolikt kommer de fungera då eftersom min andra kompis minnen som vi provade inte heller fungerade i datorn. Alltså, ett par minnen som vi visste fungerade (med samma specs) fungerade inte tillsammans med detta moderkortet.

XMP har vi också kollat!

Ska vidarebefordra tipset om att cleara CMOS, eventuellt "återställa" BIOS för att se om det ger någon effekt.

Fruktansvärt irriterande att det på pappret ska fungera men nej, det skulle ju vara alldeles för enkelt...

Visa signatur

Här ska det ju stå något!