Snabbtest: Grafik- och processorprestanda i Grand Theft Auto V

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag som gått från SLI till Singelkort, märker stor skillnad i hur spel känns vid lägre FPS. Med SLI så kändes det mkt ryckigare på låg fps. Nu är tom 30fps spelbart. Det är viktigare att man inte får galna dippar mot 0 som i FarCry4 tex (dock ej mätbart med fraps).

Hann bara spela introt imorse på high/very high och de låg ja på 60FPS v.sync på. Misstänker att ja kommer fås änka inställnignarna när ja väl kommit längre in i spelet. Återkommer med resultat ikväll. Man kanske får nytta av 6kärnor i gamla Phenom II för en gång skull.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krux:

Intels flaggskepp? Jag ser ingen 5960X med i testet.

Menade mer de processorer som sålts bäst just för gaming, ungefär. Flaggskepp kanske inte är det rätta ordet men..

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk

antar om man ska lira detta i eyefinity dock i 1080 så krävs det bra ork innanför plåten?

Visa signatur

NEW GAMEER: Cpu I5 4670k //Moderboard Msi z97 gaming 5//Gpu R9 280x 3g 2-way crossfire//Memory Kingstone 16g hyperX 2400 Mhz//Cpu Cooler Corsair H60//Memory Fan Corsair Dominator//Psu Silverstone 1350W//Samsung 840 ssd 120g//Chassi Lianli Test Bench//Monitor Acer 27" x3 Eyefinity Led HD// Its all

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mendokusei:

Glad över att dom flesta kan köra spelet. Men själv så får jag 50 till 60 FPS när jag spelar oavsett inställningar.

Min dator har: 2500k, r9 290, 16Gb ram. Jag har catalyst 15.4 betan. Kör med 2x FXAA och high på dom flesta inställningar.

Någon som har en idé varför det blir så på min dator? Tacksam för hjälp.

Har du stock clock på CPUn, eller hur högt har du fått den. För sweclockers tester visar ju att den är väldigt CPU krävande för att få upp FPSen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Funkar Win 7 32-bit, eller är det enbart Win X 64-bit som gäller?

Eftersom Rockstar har skrivit 64-bit i systemkraven har jag svårt att tro att spelet ens går igång på 32-bit, och även om det skulle funka tror jag prestandan blir lidande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Han har skrivit fler sågande poster om 970 i GTA5 igår. Jag börjar betvivla på att ha ens har något

Jag får inte mitt att gå över 3,4GB VRAM, och då måste jag ha settings som ger för låg fps oavsett.

Och så fort man sågar något så kommer massa tvivel? Undra varför. Är du betald av nVidia eller? Var en av dom första som hade GTX 970, sök så hittar du trådar/OC/tester av mig och hur jag först hyllade kortet när det kom. Så länge det är en bra produkt som presterar utan några konstigheter eller lurendrejerier så skiter jag ifall det står barbie på kortet. Inga problem att gå över 3.5GB i 1080p i GTA5. 290X presterar ungefär som Titan GK110 i GTA 5, men kan tack vare full minnesbandbredd driva spelet bättre jämfört med GTX 970 när du allokerar 4GB VRAM. Precis som 290 och 290X så har GTX 980 inte detta problem med stuttering i samma inställningar. Det är dock ett mycket dyrare kort, så GTX 970 är knappast ett självklart val som spelkort i sin prisklass. Jag hade alla dagar i veckan tagit 290X efter att jag testat bägge korten.

Skrivet av Aleshi:

Vet man något om honom så vet man att man ska tvivla lite om han påstår att han köpt ett 970 till att börja med.

Utveckla istället för att sprida desinformation och håll dig till forumreglerna. Läs ovan ang om jag har/haft tillgång till ett GTX 970. Jag kan skriva ett ord på en post-it lapp och ta ett foto på kortet med lappen på om du vill så slipper du tvivla på något som du så starkt tar åt dig att jag påstår. Återigen, konstigt att vissa tar åt sig. Har du själv testat innan du häver ur dig en massa?

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

För att se det från en possitiv vinkel, äntligen har vi ett spel som älskar många processorkärnor och verkligen utnyttjar dom.
Jag kör med en Intel i7 3770 milt klockat till 3,9 Ghz och R9 290X på en skärm med 1920x1200.
Bara testat med alla inställningar på high och 2x MSAA + FXAA och alla sliders med trafikmängd och view distance osv på max.
Ligger på ca 75-120fps, processorn använder alla 4 kärnor + hyperthreding så 8 totalt och ligger runt 60-70%, finns lite till att ta av alltså så ska leka vidare med settings och jag tror jag kan få upp de flesta ett steg till.
Spelet ser väldigt bra ut på high så skulle mycket väl kunna vara nöjd där men lite mer ögongodis är ju alldrig fel.

Permalänk
Skrivet av 2good4you:

Och så fort man sågar något så kommer massa tvivel? Undra varför. Är du betald av nVidia eller? Var en av dom första som hade GTX 970, sök så hittar du trådar/OC/tester av mig och hur jag först hyllade kortet när det kom. Så länge det är en bra produkt som presterar utan några konstigheter eller lurendrejerier så skiter jag ifall det står barbie på kortet. Inga problem att gå över 3.5GB i 1080p i GTA5. 290X presterar ungefär som Titan GK110 i GTA 5, men kan tack vare full minnesbandbredd driva spelet bättre jämfört med GTX 970 när du allokerar 4GB VRAM. Precis som 290 och 290X så har inte GTX 980 detta problem med stuttering i samma inställningar.

Inte ett dugg köpt. Jag har bara inte lyckats få slut på VRAM i spelet, trots att jag tillåmed kör 1200p.
Inte mött av något stutter heller.
Däremot för jag jämn men låg fps med alla setings på högsta, eftersom 970 i grund och botten är ett för klent kort för att ha allt på högsta i 1200p.
Utan att minnet går över 43,5GB då.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Utveckla istället för att sprida desinformation och håll dig till forumreglerna. Läs ovan ang om jag har/haft tillgång till ett GTX 970. Jag kan skriva ett ord på en post-it lapp och ta ett foto på kortet med lappen på om du vill så slipper du tvivla på något som du så starkt tar åt dig att jag påstår. Återigen, konstigt att vissa tar åt sig. Har du själv testat innan du häver ur dig en massa?

Desinformation? Peka ut vad jag skrivit som är desinformation och förklara hur. Och vadå tar åt mig? Jag tar inte åt mig. Bara poängterade att när det handlar om diskussioner om märke vs. märke ska man vara försiktig med vem man lånar sitt öra till. Det hela med glimten i ögat, inte så illa menat. Lugna ner dig lite.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av 2good4you:

Och så fort man sågar något så kommer massa tvivel? Undra varför. Är du betald av nVidia eller? Var en av dom första som hade GTX 970

, sök så hittar du trådar/OC/tester av mig och hur jag först hyllade kortet när det kom. Så länge det är en bra produkt som presterar utan några konstigheter eller lurendrejerier så skiter jag ifall det står barbie på kortet. Inga problem att gå över 3.5GB i 1080p i GTA5. 290X presterar ungefär som Titan GK110 i GTA 5, men kan tack vare full minnesbandbredd driva spelet bättre jämfört med GTX 970 när du allokerar 4GB VRAM. Precis som 290 och 290X så har GTX 980 inte detta problem med stuttering i samma inställningar. Det är dock ett mycket dyrare kort, så GTX 970 är knappast ett självklart val som spelkort i sin prisklass. Jag hade alla dagar i veckan tagit 290X efter att jag testat bägge korten.

Utveckla istället för att sprida desinformation och håll dig till forumreglerna. Läs ovan ang om jag har/haft tillgång till ett GTX 970. Jag kan skriva ett ord på en post-it lapp och ta ett foto på kortet med lappen på om du vill så slipper du tvivla på något som du så starkt tar åt dig att jag påstår. Återigen, konstigt att vissa tar åt sig. Har du själv testat innan du häver ur dig en massa?

Dold text

Kan kompletera med en länk till en tråd, skapad av dig 2014-09-29.
GTX970 / GTX980, överklockningstråd / owners club

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Desinformation? Peka ut vad jag skrivit som är desinformation och förklara hur. Och vadå tar åt mig? Jag tar inte åt mig. Bara poängterade att när det handlar om diskussioner om märke vs. märke ska man vara försiktig med vem man lånar sitt öra till. Det hela med glimten i ögat, inte så illa menat. Lugna ner dig lite.

Jag är lugn, det är ju snarare du som inte är lugn som efter ett simpelt test jag gjort börjar med att blanda in personligheter som du inte kan styrka med någon som helst utveckling på vad du menar? Väldigt konstigt inlägg.

Skrivet av Ratatosk:

Kan kompletera med en länk till en tråd, skapad av dig 2014-09-29.
GTX970 / GTX980, överklockningstråd / owners club

Nice one! Tack. Den hade jag glömt. Tänk att jag tom gjorde en owners club tråd för GTX 900 serien och får sedan dessa löjliga påståenden från vissa andra till svar för att man testat 2 olika kort i ett spel. Sorligt...men så är det idag med fan-boys.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

För att se det från en possitiv vinkel, äntligen har vi ett spel som älskar många processorkärnor och verkligen utnyttjar dom.
Jag kör med en Intel i7 3770 milt klockat till 3,9 Ghz och R9 290X på en skärm med 1920x1200.
Bara testat med alla inställningar på high och 2x MSAA + FXAA och alla sliders med trafikmängd och view distance osv på max.
Ligger på ca 75-120fps, processorn använder alla 4 kärnor + hyperthreding så 8 totalt och ligger runt 60-70%, finns lite till att ta av alltså så ska leka vidare med settings och jag tror jag kan få upp de flesta ett steg till.
Spelet ser väldigt bra ut på high så skulle mycket väl kunna vara nöjd där men lite mer ögongodis är ju alldrig fel.

Dock visar testet att spelet "flaskar" vid stockfrekvenserna vad det gäller 5930K och 980 gtx SLI.
Så visst, det drar nytta av fler processorkärnor, men är också väldigt beroende av ren råstyrka!

Jag misstänker att en klockad 5930K inte flaskar 980 SLI, då det inte gjorde någon skillnad med HT på och av där, även om det inte framgick i testet hur hög "CPU-load" var.

Som jag tolkar testet, MÅSTE du klocka CPUn om du vill vara på det torra! Iaf med kraftfullare grafikkort.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Har du stock clock på CPUn, eller hur högt har du fått den. För sweclockers tester visar ju att den är väldigt CPU krävande för att få upp FPSen.

Ingen OC alltså 3.3

Min kylare är hyper 212 evo. Så det blir nog inte så lätt att göra OC

Tack för svaret!

Permalänk
Skrivet av 2good4you:

Jag är lugn, det är ju snarare du som inte är lugn som efter ett simpelt test jag gjort börjar med att blanda in personligheter som du inte kan styrka med någon som helst utveckling på vad du menar? Väldigt konstigt inlägg.

Du får gärna utveckla beskrivningen av ditt test lite mer. Vilka settings, vilka fps, vart du testade, när minnet slår i taket osv.
Inte för att jag inte tror på dig, utan för att jag är nyfiken.
Jag vet ju att mitt kort har en teoretisk begränsning, det vore kul att se den in action.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mendokusei:

Ingen OC alltså 3.3

Min kylare är hyper 212 evo. Så det blir nog inte så lätt att göra OC

Tack för svaret!

varför inte? går väl alldeles utmärkt att klocka med denna kylare, kan jag själv understryka

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bas Rutten:

Dock visar testet att spelet "flaskar" vid stockfrekvenserna vad det gäller 5930K och 980 gtx SLI.
Så visst, det drar nytta av fler processorkärnor, men är också väldigt beroende av ren råstyrka!

Jag misstänker att en klockad 5930K inte flaskar 980 SLI, då det inte gjorde någon skillnad med HT på och av där, även om det inte framgick i testet hur hög "CPU-load" var.

Som jag tolkar testet, MÅSTE du klocka CPUn om du vill vara på det torra! Iaf med kraftfullare grafikkort.

Jo det är sant, spelet kräver en sjukt snabb processsor om det inte ska hålla tillbaka grafikkortet, speciellt om man kör flera high end grafikkort. Tom Sweclockers överklockade 5930K är på gränsen att mata 2st 980GTX tillräkligt snabbt, tror de skulle få ut ännu mer om det gick att klocka den processorn högre.

Permalänk
Skrivet av Bas Rutten:

varför inte? går väl alldeles utmärkt att klocka med denna kylare, kan jag själv understryka

Då ska jag fan göra det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mendokusei:

Ingen OC alltså 3.3

Min kylare är hyper 212 evo. Så det blir nog inte så lätt att göra OC

Tack för svaret!

Skrivet av Bas Rutten:

varför inte? går väl alldeles utmärkt att klocka med denna kylare, kan jag själv understryka

Instämmer, med Hyper 212 evo borde du kunna komma upp i åtminstånde 4.0 Ghz och mer utan problem, om du inte överdriver med volten förstås.
Visst, Hyper 212 evo är inte den absolut bästa kylaren som finns men den är långt ifrån dålig och klarar en hel del överklockning.

Permalänk
Skrivet av Wolfkin:

Instämmer, med Hyper 212 evo borde du kunna komma upp i åtminstånde 4.0 Ghz och mer utan problem, om du inte överdriver med volten förstås.
Visst, Hyper 212 evo är inte den absolut bästa kylaren som finns men den är långt ifrån dålig och klarar en hel del överklockning.

4.5 blev det. Kommer knappt över 60c. Funkar bra än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mendokusei:

4.5 blev det. Kommer knappt över 60c. Funkar bra än så länge.

Bra de!
Misstänker att många problem när det gäller "bsod" etc i detta spel ofta kan vara relaterade till ostabil överklock, då få spel tidigare belastat CPUn på det sättet detta spel verkar göra.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mendokusei:

4.5 blev det. Kommer knappt över 60c. Funkar bra än så länge.

Nice, det är 36% överclock det.

Permalänk
Medlem

Tror ni den går på en macbook pro
NVIDIA GeForce GT 650M 1024 MB
2,3 GHz Intel Core i7
16gb RAM?

Den har ju en satans upplösning men kanske går att köra på lägre?

EDIT: bootcamp såklart

Permalänk
Skrivet av jan-banan:

Tror ni den går på en macbook pro
NVIDIA GeForce GT 650M 1024 MB
2,3 GHz Intel Core i7
16gb RAM?

Den har ju en satans upplösning men kanske går att köra på lägre?

EDIT: bootcamp såklart

Kommer inte vara en nice spelupplevelse.

Permalänk
Medlem

Är det värt att installera spelet på SSD-disken, eller kan man lika gärna ta sin "vanliga" disk för GTA5?

Permalänk
Skrivet av gregoff:

Är det värt att installera spelet på SSD-disken, eller kan man lika gärna ta sin "vanliga" disk för GTA5?

Jag har inga större irritationsmoment av att köra mekaniskt. Det första laddningen tar lite tid, sen flyter det bra

Dock inte testat något online.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Tror ni den går på en macbook pro
NVIDIA GeForce GT 650M 1024 MB
2,3 GHz Intel Core i7
16gb RAM?

Den har ju en satans upplösning men kanske går att köra på lägre?

EDIT: bootcamp såklart

Funkar gör det nog, du har ju en bra bit över minimum kraven men du lär inte köra på maxade inställningar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Vad har de att erbjuda som gör att att spelet är värt 500 kr?
Jag har det till PS4 och lägga 500 kr till för en ren portning med bara lite bättre grafik är ren och skär ocker!
Jäkla blodsugare är vad de är!

Eeeeh??? MODS!

Visa signatur

| 4770K @stock | Corsair 2x8GB @1600MHz | Gigabyte 680 OC | Corsair 850W TX | Gigabyte GA-Z87X-UD3H | Samsung 830 120GB | WD 1TB 5200RPM | WD 500GB 7200RPM |

Permalänk
Medlem

Är det hårddisken som flaskhalsar eller är det Gbps lina?

Visa signatur

| 4770K @stock | Corsair 2x8GB @1600MHz | Gigabyte 680 OC | Corsair 850W TX | Gigabyte GA-Z87X-UD3H | Samsung 830 120GB | WD 1TB 5200RPM | WD 500GB 7200RPM |

Permalänk
Medlem

Riktigt dåligt att ni inte testade sommardatorns cpu samt i7 4790k annars bra test

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Minsc S2:

GTA V är helt ospelbart för mig med v-sync påslaget. Jag har aldrig sett på maken till inputlag.

Jasså? Det var påslaget per automatik för mig med allt på very high i 2560x1080. Vare sig krasch eller inputlag vad jag kunnat se.

Tämligen intressant att läsa vilken skillnad det är för många.

Skickades från m.sweclockers.com