Permalänk

En fråga om Furmark.

Tjena!

Jo, det är så att jag på hobby nivå sitter och benchmarkar lite. Både GPU och CPU. Det jag nu märkte vilket jag tyckte var lite konstigt är att medan jag kör Furmark "Stress Test" kör Core 2 och Core 3 på 100% en stund, och efter en stund ligger enbart Core 2 på 100%.

Är det meningen att Furmark ska var påfrestande för en enskild Core? =S

Mvh

Permalänk

Vad försiktig med Furmark. Känd för att lyckas bränna komponenter. Kan säkert vara att det throttlar därav går prestandan ner. Rekomenderar inte heller Prime 95.

Realbench
Aida 64
Intel (R) Extreme tuning utility

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Vad försiktig med Furmark. Känd för att lyckas bränna komponenter. Kan säkert vara att det throttlar därav går prestandan ner. Rekomenderar inte heller Prime 95.

Realbench
Aida 64
Intel (R) Extreme tuning utility

Hur tänkte du nu? Om prylarna bränner av max-belastning är det ju fel på dem.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Hur tänkte du nu? Om prylarna bränner av max-belastning är det ju fel på dem.

http://en.community.dell.com/owners-club/alienware/f/3746/t/1...

http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2358375

http://forum.notebookreview.com/threads/furmark-gpu-and-perfo...

http://www.overclock.net/t/1361248/do-you-use-furmark-why-or-...

Permalänk
Skrivet av spicy_mama:

Vad försiktig med Furmark. Känd för att lyckas bränna komponenter. Kan säkert vara att det throttlar därav går prestandan ner. Rekomenderar inte heller Prime 95.

Realbench
Aida 64
Intel (R) Extreme tuning utility

Hmm. Alltså, när jag kör Furmark eller Prime95 så är det ju inga komponenter som når några kritiska temperaturer. Kärnan jag pratade om gick aldrig över 50 grader. Jag utgick dock från data som visades i SpeedFan, kan det vara avvikelser i den mjukvaran?

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ingen av de länkarna säger ju något konkret. Det är ju delade meningar överallt. Att använda Furmark är ju precis samma sak som att gå över "stock clock" på både CPU och GPU.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Hur tänkte du nu? Om prylarna bränner av max-belastning är det ju fel på dem.

Nej det är inte något fel på dom. Saken är den att komponenterna belastas på ett sätt som inte är "realistiskt".
Ett bil-exempel: en bil kanske kan komma upp i 6000-10000RPM, men att pressa bilen i 80 km/t på tvåans växel i 10000RPM hela dagarna, kanske inte skulle vara så lyckat.

Permalänk

Läs lite på bla overclock som jag länkade. Folk varnar om problem dom haft med just Furmark. Han gör som han vill men jag vill varna då jag själv personligen haft problem med Furmark (värme och stutter problem)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnörden:

Nej det är inte något fel på dom. Saken är den att komponenterna belastas på ett sätt som inte är "realistiskt".
Ett bil-exempel: en bil kanske kan komma upp i 6000-10000RPM, men att pressa bilen i 80 km/t på tvåans växel i 10000RPM hela dagarna, kanske inte skulle vara så lyckat.

Dumheter och jämförelsen är inte relevant
Bilar är dels mekaniska och dels inte gjorda för att gå på max, varken i RPM eller hastighet.

Datordelar ska klara att gå på max, klarar de inte det är de felaktiga från början.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Dumheter och jämförelsen är inte relevant
Bilar är dels mekaniska och dels inte gjorda för att gå på max, varken i RPM eller hastighet.

Datordelar ska klara att gå på max, klarar de inte det är de felaktiga från början.

Strunta i att läsa ovan och använd du Furmark. Du har säkert rätt och dom andra har bara haft problem utan orsak.

"Furmark is an application designed to stress the GPU by maximizing power draw well beyond any real world application or game. In some cases, this could lead to slowdown of the graphics card due to hitting over-temperature or over-current protection mechanisms. These protection mechanisms are designed to ensure the safe operation of the graphics card. Using Furmark or other applications to disable these protection mechanisms can result in permanent damage to the graphics card and void the manufacturer's warranty."

https://forums.geforce.com/default/topic/488486/using-furmark...

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Dumheter och jämförelsen är inte relevant
Bilar är dels mekaniska och dels inte gjorda för att gå på max, varken i RPM eller hastighet.

Datordelar ska klara att gå på max, klarar de inte det är de felaktiga från början.

Jag tror du tolkar jämförelsen lite för "bokstavligt". Furmark belastar inte grafikkort på ett realistiskt sätt, så som ett spel gör. Ett grafikkorts primära funktion är inte att generera värme, det är inte ett element. Det ska rendera saker på skärmen. Det finns en anledning till att Nvidia införde begränsningar i drivrutiner som gör att grafikkortens frekvens inte gick i max, när Furmark körs- belastningsnivån är inte "realistisk".

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Strunta i att läsa ovan och använd du Furmark. Du har säkert rätt och dom andra har bara haft problem utan orsak.

"Furmark is an application designed to stress the GPU by maximizing power draw well beyond any real world application or game. In some cases, this could lead to slowdown of the graphics card due to hitting over-temperature or over-current protection mechanisms. These protection mechanisms are designed to ensure the safe operation of the graphics card. Using Furmark or other applications to disable these protection mechanisms can result in permanent damage to the graphics card and void the manufacturer's warranty."

https://forums.geforce.com/default/topic/488486/using-furmark...

Om man genom att köra ett program kan ta bort ett överhettningsskydd är det ett felkonstruerat kort.
Strömbegränsning bör rimligen ligga i hårdvara, så nej det finns inget scenario där belasta datorhårdvara ska få den att gå sönder utöver att köra t ex furmark 24/7 i flera år och man får en kortare livslängd på komponenten.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Dumheter och jämförelsen är inte relevant
Bilar är dels mekaniska och dels inte gjorda för att gå på max, varken i RPM eller hastighet.

Datordelar ska klara att gå på max, klarar de inte det är de felaktiga från början.

Varför ska en dator gå på max hella tiden det gör inte min iallafall. Alla mekaniska o elektroniska saker som går på max hella tiden kommer att fela tidigare än saker som inte går på max hella tiden,

Så du sitter på en super klockad dator som presterar 100% även när du bara slö surfar det är bara onödigt,

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Varför ska en dator gå på max hella tiden det gör inte min iallafall. Alla mekaniska o elektroniska saker som går på max hella tiden kommer att fela tidigare än saker som inte går på max hella tiden,

Absolut, men vad jag läst hittills verkar det inte handla om att köra furmark 24/7/365.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Om man genom att köra ett program kan ta bort ett överhettningsskydd är det ett felkonstruerat kort.
Strömbegränsning bör rimligen ligga i hårdvara, så nej det finns inget scenario där belasta datorhårdvara ska få den att gå sönder utöver att köra t ex furmark 24/7 i flera år och man får en kortare livslängd på komponenten.

Säger du det så. Du uppenbarligen struntar i vad som skrivs och sägs så det finns ingen poäng att diskutera. Ser hellre någon argumentera jorden är platt.

"What we see here from the current generation of cards are fairly power hungry ~250W-300W single GPU's.

People have gotten over 400 watt draw during furmark (before the mosfets exploded) "

Tack å hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Säger du det så. Du uppenbarligen struntar i vad som skrivs och sägs så det finns ingen poäng att diskutera. Ser hellre någon argumentera jorden är platt.

"What we see here from the current generation of cards are fairly power hungry ~250W-300W single GPU's.

People have gotten over 400 watt draw during furmark (before the mosfets exploded) "

Tack å hej

Om det du skriver stämmer så är det uppenbarligen en felaktig konstruktion och av någon anledning försvarar du det?
Dumhet slutar aldrig förvåna mig...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Om det du skriver stämmer så är det uppenbarligen en felaktig konstruktion och av någon anledning försvarar du det?
Dumhet slutar aldrig förvåna mig...

Nej det är hur programmet fungerar och lägger extra volt till kortet dvs vram blir varm. Hade du ägnat att faktiskt läsa i 2 minuter hade du sett hur meninglös denna diskussionen är och din felaktiga uppfattning. La dessutom tre alternativ till honom till benchmarking, varav realbench är fullt gratis och testar både CPU och Graphich som den ska utan risk för skador. Precis som Prime95 är känd för att göra permanenta skador. Furmax som jag citera ovan gäller inte ens garantin om du sabbar ditt kort via programvaran.

http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/1362552-4790k-dor-v... En kille som hade problem i detta forumet med beskrivning som följd.

https://www.youtube.com/watch?v=08osQvvMEdc Läs även kommentarerna

När du skriver "felaktig konstruktion" Ser det bara dumt ut. Om grunden är att spärren inte fungerar som den ska eller inte, så sabbar Furmax kort därav vi inte rekommenderar användandet av Furmax.

"The point, Xfia, is that NVIDIA and AMD themselves said not to use Furmark it because it is a "power virus" and can damage GPUs. So it didn't do what consumers wanted as it would throttle and put incredibly unrealistic loads, to the point of potential damage, on GPUs.

I never said it was a real world application...quite the contrary in fact.
I never mentioned anything about Prime95 being bad...the latest version is what I use and because of its AVX instructions it tends to do more stress than the previous versions. You simply need to be careful to watch temps there. Intel/AMD never came out and said not to use it like AMD/NVIDIA did. With Furmark it will can just kill the card. With P95, it won't kill the CPU. Do you see the difference?
I have/do talk to engineers, actually...

Furmark should not be used as a game benchmark (FPS). Forget the power crap. Its a hairy spinning donut. How does that translate to a game? At least in game benchmarks are actually the game and Unigine/Futuremark products are not a spinning donut and will kill your hardware.

EDIT: Here is just one source of NVIDIA stating not to use the card... that I pulled out of my ass..."

https://forums.geforce.com/default/...her-stress-tests-with-g...

Sen får du sura över din oförmåga att ta in information, men ta inte ut det över en som faktiskt hjälper killen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Nej det är hur programmet fungerar och lägger extra volt till kortet dvs vram blir varm. Hade du ägnat att faktiskt läsa i 2 minuter hade du sett hur meninglös denna diskussionen är och din felaktiga uppfattning. La dessutom tre alternativ till honom till benchmarking, varav realbench är fullt gratis och testar både CPU och Graphich som den ska utan risk för skador. Precis som Prime95 är känd för att göra permanenta skador. Furmax som jag citera ovan gäller inte ens garantin om du sabbar ditt kort via programvaran.

Märkligt att garantin inte gäller när våra datorbutiker använder det för felsökning.

Jag behöver inte läsa allt, faktum kvarstår att om mjukvara (som inte hackar/överklockar) kan pressa kortet så hårt att det går sönder är det felkonstruerat.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Märkligt att garantin inte gäller när våra datorbutiker använder det för felsökning.

Jag behöver inte läsa allt, faktum kvarstår att om mjukvara (som inte hackar/överklockar) kan pressa kortet så hårt att det går sönder är det felkonstruerat.

Nej du verkar medvetet låta bli att läsa Lycka till med det.