När ram nästan är full, vad händer då?

Permalänk
Medlem

När ram nästan är full, vad händer då?

När ram minnet nästan är full, börjar det lagga då?

Jag har nyligen skaffat GTA 5 på PC och ibland så får jag lag spikes och jag undrar om det beror på att jag har låg RAM minne.
När jag spelar GTA 5 så brukar RAM användningen gå upp till 7 gb och jag har ett RAM minne på 8gb. Ibland så skjuter även CPU användningen upp till 100%, speciellt när det är mycket trafik.
Specs: GTX 680, 8gb ram, i5 3570k(3.4ghz)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kanashii:

När ram minnet nästan är full, börjar det lagga då?

Jag har nyligen skaffat GTA 5 på PC och ibland så får jag lag spikes och jag undrar om det beror på att jag har låg RAM minne.
När jag spelar GTA 5 så brukar RAM användningen gå upp till 7 gb och jag har ett RAM minne på 8gb. Ibland så skjuter även CPU användningen upp till 100%, speciellt när det är mycket trafik.
Specs: GTX 680, 8gb ram, i5 3570k(3.4ghz)

Möjligtvis. Vilka inställningar spelar du på? Edit: Det kan även bero på grafikkortet eller processorn. GTA V är ett ordentligt krävande spel.

Permalänk
Medlem

Kan helt enkelt bero på att PC versionen inte är 100% optimerad för PC ännu, men vad jag hört så ska GTA V flyta på rätt fint ändå. Har du uppdaterat drivrutinerna för GPU och vad kör du på för grafikinställningar? Kanske inte grafikkortet som inte orkar med om än det är ett 680 kort.

Permalänk
Medlem

Jag spelar på Very high/high, använder 1422MB video memory av 2047MB

Permalänk
Medlem

Slå på shadows på normal och aa på 4x så ska det sjunka nog

Permalänk
Medlem

RAM är till för att användas, det äldsta som ligger i minnet kommer att tas bort och relevant info kommer hoppa in i RAM-minnet

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

RAM är till för att användas, det äldsta som ligger i minnet kommer att tas bort och relevant info kommer hoppa in i RAM-minnet

Tas bort är väl att ta in. Det avlagras väl ändå temporärt i Page Files på hårddisken!

Det är en som påpekar att launcher kan vara problemet!
https://support.rockstargames.com/hc/communities/public/quest...

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Har inte uppdaterat drivrutinerna på ett halvår men ska göra det nu!

Permalänk
Medlem

Så det verkar som att uppdatera drivrutinerna gjorde allt till rätta, tack så mkt för er hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanashii:

Jag spelar på Very high/high, använder 1422MB video memory av 2047MB

Får man passa på att fråga hur du kollar memory-usage på kortet?

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

Får man passa på att fråga hur du kollar memory-usage på kortet?

Det visas på inställningarna på spelet.