Samsung presenterar ny fix för SSD 840 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Är det bara jag som känner ska man våga installera denna fix ? är mer rädd om min data än att fixa min speed..men däremot är jag grymt irriterade över speeden.. jag väntar och ser ett tag tror jag..låter er andra vara "försökskaniner" Väntar på rapporter och ser hur det går för er andra..

Du bör alltid ha backup, oavsett, men visst. Ingen som tvingar dig att vara först.

Jag tänker uppdatera den som jag vet jag lättast kan byta/ersätta. De andra får vänta tills det är mer beprövat.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Du bör alltid ha backup, oavsett, men visst. Ingen som tvingar dig att vara först.

Jag tänker uppdatera den som jag vet jag lättast kan byta/ersätta. De andra får vänta tills det är mer beprövat.

Jo jag vet.. men som du kanske också vet är lagring inte så billigt...
att ha 100% backup kostar alltså rätt mkt pengar...
Men jävligt bra att ha när det väl smäller..
Men väldigt många är som mig har inte råd med en extra hårddisk avsedd endast som backup som annars kommer ligga och damma och inte användas...

Planerar att köpa en av HGSTs hårddiskar med Helium i samband med min Skylake datar om processorn nu visar sig uppfylla förväntningarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Jo jag vet.. men som du kanske också vet är lagring inte så billigt...
att ha 100% backup kostar alltså rätt mkt pengar...
Men jävligt bra att ha när det väl smäller..
Men väldigt många är som mig har inte råd med en extra hårddisk avsedd endast som backup som annars kommer ligga och damma och inte användas...

Planerar att köpa en av HGSTs hårddiskar med Helium i samband med min Skylake datar om processorn nu visar sig uppfylla förväntningarna!

Är samma argument som inte ha försäkring. Det kostar och används aldrig...
Det kommer dock, den oväntade dagen, då det lönar sig 10x om.

Behöver ju inte vara dyr lösning heller. Titta på någon av molntjänsterna, typ office för 65kr mån, med en massa utrymme, så har du backup + office program. Det är en enda lunch på stan i månaden...

Permalänk
Medlem

Så de säger med andra ord att problemet varit ovanligt, samt att den nya lösningen (som faktiskt minskar hållbarheten) inte påverkar "vardagligt användande"?

Smidigt.

Permalänk
Medlem

Till dom som säger aldrig mer Samsung... PRO-serien är en av de bästa SSD'er du kan finna på marknaden, förbaskat stabila och snabba från första modellen och med mjukvara som fungerat direkt vid första lanseringen (dock ej stöd för raid), man kan säga att Samsung tog stryptag på konkurrenterna i segmentet med sitt upplägg av SATA 6 diskar där allt är tillverkat internt inom företaget och där andra tillverkares modeller i många fall var rent skit (egen erfarenhet). När EVO-serien kom nämndes den billigare minnes typen TLC som ifrågasättes om det var rätt väg att gå men kontroller kretsen MEX var bra.

EVO serien var/är ungefär 30% (~800-1000Kr) billigare än PRO, om ni stör er på fixen som bibehåller prestanda men förkortar livslängden en aning snabbare än förut var ni dumsnåla som köpte en, man får vad man betalar för.. soak it up eller köp en annan.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

EVO serien var/är ungefär 30% (~800-1000Kr) billigare än PRO, om ni stör er på fixen som bibehåller prestanda men förkortar livslängden en aning snabbare än förut var ni dumsnåla som köpte en, man får vad man betalar för.. soak it up eller köp en annan.

840 EVO-diskarna var på sin tid inte speciellt billiga i jämförelse med konkurrenternas diskar. Väldigt få av dessa (om någon) har haft några olösliga hårdvaruproblem, och de allra flesta av dem har dessutom haft mer än tillräcklig prestanda.

Hade de skrivit att du betalar mindre för att diskens prestanda inte kommer vara i närheten av den ursprungliga efter några månader, så hade jag gjort precis det: köpt något annat. Men de gjorde de inte, för de hade ingen aning själva. De släppte en otestad och omogen produkt, och gör INGENTING för att kompensera dem som haft förtroende i deras märke, ingen goodwill överhuvudtaget för att visa att de tar ansvar för vad de säljer, för att möjligtvis höja värdet på deras ord i framtiden. Det hade räckt med att ex. ge en större rabatt på en annan av deras diskar i utbyte, eller liknande, NÅGOT.

Vad folk inte verkar fatta är att det inte handlar om ifall de har någon annan disk idag som är bättre eller inte, det skiter jag fullständigt i, utan att företaget i sig beter sig illa och vägrar ta ansvar för sina misstag. Och sådana företag håller jag mig borta från.

Och dessutom, vem vet hur omogen den här jävla "fixen" är...

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av FubbHead:

840 EVO-diskarna var på sin tid inte speciellt billiga i jämförelse med konkurrenternas diskar. Väldigt få av dessa (om någon) har haft några olösliga hårdvaruproblem, och de allra flesta av dem har dessutom haft mer än tillräcklig prestanda.

Hade de skrivit att du betalar mindre för att diskens prestanda inte kommer vara i närheten av den ursprungliga efter några månader, så hade jag gjort precis det: köpt något annat. Men de gjorde de inte, för de hade ingen aning själva. De släppte en otestad och omogen produkt, och gör INGENTING för att kompensera dem som haft förtroende i deras märke, ingen goodwill överhuvudtaget för att visa att de tar ansvar för vad de säljer, för att möjligtvis höja värdet på deras ord i framtiden. Det hade räckt med att ex. ge en större rabatt på en annan av deras diskar i utbyte, eller liknande, NÅGOT.

Vad folk inte verkar fatta är att det inte handlar om ifall de har någon annan disk idag som är bättre eller inte, det skiter jag fullständigt i, utan att företaget i sig beter sig illa och vägrar ta ansvar för sina misstag. Och sådana företag håller jag mig borta från.

Och dessutom, vem vet hur omogen den här jävla "fixen" är...

Även om jag inte kritiserar din åsikt på hur illa Samsung skött detta så var inte EVOn omogen i sig själv.

Dessutom så har jag haft olika problem med div budget diskar, och förutom hastigheten, har faktiskt 840n fungerat pålitligt, något jag inte kan säga om många andra. Adatas som bara "kraschar", Crucial roliga M4a, och BSOD med MX100/M500 mfl, Intels 330 och 8MB bugg, OCZ diskar som rasade, Corsair som hade FW problem och de nya bara rasar oväntat.
Jag personligen har hellre all min data kvar, lite långsammare, som går att rekonditionera när man nu vet felet, än alla de diskarna från konkurrenterna som bara tappar allt man äger o har på disken lite hit och dit.

Sen "vanliga" 840 hade varit ute, som var "första disken", och passerat alla test. Jag vet, för jag tänkte precis så, "jag ska inte köpa otestat", och väntade på nästa gen. Detta fel fanns redan då, men uppenbarade sig ju inte, så hf skulle man veta om det!?!? Inga vanliga tester kunde visa det, inga siter sa något, och alla upplevde att disken fungerade bra, först 3-6 mån + den tiden innan med 840n. Därför köpte jag den. Den hade gått igenom barnsjukdomarna, trodde man.

Så jag frågar dig... hur många produkter har du testat i 1,5 år, innan du anser allt okej?
Vet inte vad du jobbar med, men tror inget på marknaden testar i 1,5 år innan det släpps.

Så i min åsikt är det enda felet som gjorts, vilket är ett grovt fel, att de inte tagit sig an detta felet bättre. Bekräftat det och ordnat det eller ersatt folk, direkt.
Men man kan inte vara arga på dem för att de inte hittade ett fel som tog 2 generationer och över 1 år att hitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Även om jag inte kritiserar din åsikt på hur illa Samsung skött detta så var inte EVOn omogen i sig själv.

Jag håller verkligen inte med. De visste (förhoppningsvis!) inte om att problemet existerade, vilket de hade gjort om de testat produkten i sin helhet under längre tid, några månader hade räckt. Med andra ord, omogen och otestad teknik. Vilket antagligen är anledningen till att andra tillverkare inte kommer med sina TLC-diskar förrän nu.

Skrivet av Paddanx:

Dessutom så har jag haft olika problem med div budget diskar, och förutom hastigheten, har faktiskt 840n fungerat pålitligt, något jag inte kan säga om många andra. Adatas som bara "kraschar", Crucial roliga M4a, Intels 330 och 8MB bugg, OCZ diskar som rasade, Corsair som hade FW problem och de nya bara rasar oväntat. Jag personligen har hellre all min data kvar, lite långsammare, som går att rekonditionera när man nu vet felet, än alla de diskarna från konkurrenterna som bara tappar allt man äger o har på disken lite hit och dit.

Hur många av dessa har varit mjukvarufel och/eller måndagsexemplar (garanti)? Vad har tillverkaren gjort för att kompensera? Här går vi också isär; jag brukar ha backup på allt jag behöver, som systemdisk, mm. Så jag tar hellre en disk som ex. har ett mjukvarufel som går att lösa, eller ett måndagsexemplar som tillverkaren byter ut, för att ändå i slutändan få något som fungerar som utlovat. Samsung har ignorerat problemet helt (Basic) eller förhalat och endast lyckats lindra symptomen (EVO).

Skrivet av Paddanx:

Sen "vanliga" 840 hade varit ute, som var "första disken", och passerat alla test. Jag vet, för jag tänkte precis så, "jag ska inte köpa otestat", och väntade på nästa gen. Detta fel fanns redan då, men uppenbarade sig ju inte, så hf skulle man veta om det!?!? Inga vanliga tester kunde visa det, inga siter sa något, och alla upplevde att disken fungerade bra, först 3-6 mån + den tiden innan med 840n. Därför köpte jag den. Den hade gått igenom barnsjukdomarna, trodde man.

Så jag frågar dig... hur många produkter har du testat i 1,5 år, innan du anser allt okej?
Vet inte vad du jobbar med, men tror inget på marknaden testar i 1,5 år innan det släpps.

Så i min åsikt är det enda felet som gjorts, vilket är ett grovt fel, att de inte tagit sig an detta felet bättre. Bekräftat det och ordnat det eller ersatt folk, direkt.
Men man kan inte vara arga på dem för att de inte hittade ett fel som tog 2 generationer och över 1 år att hitta.

Ja. och det är också i min mening det grövsta felet du som tillverkare kan göra, du visar dig vara är en opålitlig tillverkare när misstag väl har gjorts. Vad händer nästa gång det skiter sig? Böja sig fram och ta emot då också?

Det är sannerligen inte min uppgift att testa deras produkter, det är deras uppgift. De bör känna till tekniken de använder utan och innan, symptomen uppträder ju redan efter ett par månader. Så vem vet, detta kan som sagt vara en av anledningarna till att övriga disk- och minnestillverkare inte kommer med TLC-diskar förrän nu, medan Samsung var ivriga att casha in de höjda marginalerna direkt.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av FubbHead:

Jag håller verkligen inte med. De visste (förhoppningsvis!) inte om att problemet existerade, vilket de hade gjort om de testat produkten i sin helhet under längre tid, några månader hade räckt. Med andra ord, omogen och otestad teknik. Vilket antagligen är anledningen till att andra tillverkare inte kommer med sina TLC-diskar förrän nu.

Andra tillverkare, och Samsung, har tillverkat TLC NAND i många år. Tror första NAND kretsarna kom runt 2005, på prov, och satt i alla billiga USB minnen redan 2010. Så visst har man testat tekniken. Tror du behöver läsa på lite hur gammal den tekniken faktiskt är.

Sen visade 840 inget tecken på detta problem första året, så åter, hur ska du kunna se det??
Det tar 6+ mån för en 840 som är sliten att visa det, enligt vad jag kan läsa. EVO diskarna går betydligt snabbare pga den mindre nm som påskyndar felet. Därför tog det inte lika lång tid att se detta fel, som är svårt att testa.
Tänk dig, de gör en ändring. Sen måste de använda disken i 1-3 månader innan de ser om det fungerar. Justera lite till, vänta 1-3 mån... Tro tusan inte detta tar tid att fixa.

Men visst skulle de ersatt diskarna för folk, ingen tvekan om det. Men som Sandforce SSD ägare kan jag säga att jag var rasande 5 mån in när min disk brickades också. Därför säger jag att detta fel har inte kostat mig en enda ominstall, backup återställning, eller andra liknande problem, och är därför ett litet fel på min karta. Visst ska enheten fungera, men vilket tror du tar mest tid, skicka in "måndags ex" hela tiden, återställa backup / installera om, eller få några MB/s långsammare läs hastighet som går att bota, genom att köra diskfresh (typ som att defragmentera en HDD för att få upp prestandan).

Skrivet av FubbHead:

Hur många av dessa har varit mjukvarufel och/eller måndagsexemplar (garanti)? Vad har tillverkaren gjort för att kompensera? Här går vi också isär; jag brukar ha backup på allt jag behöver, som systemdisk, mm. Så jag tar hellre en disk som ex. har ett mjukvarufel som går att lösa, eller ett måndagsexemplar som tillverkaren byter ut, för att ändå i slutändan få något som fungerar som utlovat. Samsung har ignorerat problemet helt (Basic) eller förhalat och endast lyckats lindra symptomen (EVO).

Om du påstår att varje tillverkare får lov att ha 100-tals måndags ex, FW problem och div konstiga problem, men inte Samsung, så kommer jag inte lita ett skit på vad du säger i övrigt. Alla har haft problem, alla har haft buggar i sina SSD (och då menar jag var enda tillverkare som gör dem). Och alla tillverkare ska ha rätt att göra dessa fel, om en enda av dem ska ha rätt. Lika för alla.
Ang hur Samsung har hanterat detta har jag redan sagt, att jag håller med dig att det är uselt gjort.
Dock kan du fråga nästan varenda SandForce SSD runt 2010 om de gillade att vänta 6+ mån på ett allvarligt fel som kunde ge allt från BSOD till brickade enheter. Allt tillverkarna sa var... vänta... vänta.. vi håller på att lösa detta.

Skrivet av FubbHead:

Ja. och det är också i min mening det grövsta felet du som tillverkare kan göra, du visar dig vara är en opålitlig tillverkare när misstag väl har gjorts. Vad händer nästa gång det skiter sig? Böja sig fram och ta emot då också?

Du har full rätt att välja en annan tillverkare. Men mer än så kan man som konsument inte göra.

Skrivet av FubbHead:

Det är sannerligen inte min uppgift att testa deras produkter, det är deras uppgift. De bör känna till tekniken de använder utan och innan, symptomen uppträder ju redan efter ett par månader. Så vem vet, detta kan som sagt vara en av anledningarna till att övriga disk- och minnestillverkare inte kommer med TLC-diskar förrän nu, medan Samsung var ivriga att casha in de höjda marginalerna direkt.

Jag sa att jag vet inte vad du jobbar med, men oavsett så tvivlar jag på att du testat ditt jobbs produkt "internt", i 1,5år innan du släpper det till kund.
Och Sandisk har haft TLC diskar till salu i nästan 1 år nu. Men de är extrem budget saker och deras prestanda är redan låg, så det märks inte direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Andra tillverkare, och Samsung, har tillverkat TLC NAND i många år. Tror första NAND kretsarna kom runt 2005, på prov, och satt i alla billiga USB minnen redan 2010. Så visst har man testat tekniken. Tror du behöver läsa på lite hur gammal den tekniken faktiskt är.

Men nu pratar vi om implementationen av den. Och i det här fallet bör de kunna ett och annat om en cells förmåga att hålla en laddning, hur den påverkas av processminskning, mm. Uppenbarligen lämnar deras testning och verifiering en del att önska.

Skrivet av Paddanx:

Men visst skulle de ersatt diskarna för folk, ingen tvekan om det. Men som Sandforce SSD ägare kan jag säga att jag var rasande 5 mån in när min disk brickades också. Därför säger jag att detta fel har inte kostat mig en enda ominstall, backup återställning, eller andra liknande problem, och är därför ett litet fel på min karta. Visst ska enheten fungera, men vilket tror du tar mest tid, skicka in "måndags ex" hela tiden, återställa backup / installera om, eller få några MB/s långsammare läs hastighet som går att bota, genom att köra diskfresh (typ som att defragmentera en HDD för att få upp prestandan).

Om du påstår att varje tillverkare får lov att ha 100-tals måndags ex, FW problem och div konstiga problem, men inte Samsung, så kommer jag inte lita ett skit på vad du säger i övrigt. Alla har haft problem, alla har haft buggar i sina SSD (och då menar jag var enda tillverkare som gör dem). Och alla tillverkare ska ha rätt att göra dessa fel, om en enda av dem ska ha rätt. Lika för alla.
Ang hur Samsung har hanterat detta har jag redan sagt, att jag håller med dig att det är uselt gjort.
Dock kan du fråga nästan varenda SandForce SSD runt 2010 om de gillade att vänta 6+ mån på ett allvarligt fel som kunde ge allt från BSOD till brickade enheter. Allt tillverkarna sa var... vänta... vänta.. vi håller på att lösa detta.

Jag kan definitivt leva med buggar, måndagsexemplar och andra fel. Det handlar om hur tillverkaren hanterar det som påverkar mitt förtroende för dem.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av FubbHead:

Men nu pratar vi om implementationen av den. Och i det här fallet bör de kunna ett och annat om en cells förmåga att hålla en laddning, hur den påverkas av processminskning, mm. Uppenbarligen lämnar deras testning och verifiering en del att önska.

Dock finns inte felet på nya diskar, så det krävs också att disken "slits", då det är en faktor.
Så de har väl inte testat hållbarheten på 2+ mån data, på en 6 mån sliten disk. Nej.
Tror dock ärligt att ingen SSD tillverkare har gjort detta.
Och för 3D NANDet så gjorde det första gen "in house", med typ 1 års tester. Så jag hoppas de har lärt sig iaf.

Jag kan definitivt leva med buggar, måndagsexemplar och andra fel. Det handlar om hur tillverkaren hanterar det som påverkar mitt förtroende för dem.

Då är vi överens, precis som jag sa i första meningen i första svaret

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Kan återigen bekräfta att det minst sagt behövs medelst detta screenshot från ett benchmark av Samsung HDD 840:

Simon, jag provade DiskFresh som länkades strax under min i tråden. Det fungerar! Det fick min bench att gå från att se ut som det ska. Nästan i alla fall. Fick en liten dipp på slutet.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Är samma argument som inte ha försäkring. Det kostar och används aldrig...
Det kommer dock, den oväntade dagen, då det lönar sig 10x om.

Behöver ju inte vara dyr lösning heller. Titta på någon av molntjänsterna, typ office för 65kr mån, med en massa utrymme, så har du backup + office program. Det är en enda lunch på stan i månaden...

att ha backup i flera TB i molnet är inte billigt..sedan är jag emot lite hela iden med att moln backup...
Litar ej på moln företagen..

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

850 Pro - 40nm Toggle Mode 3D-VNAND med MLC teknik.
850 EVO - 40nm Toggle Mode 3D-VNAND med TLC teknik och SLC cache.
840 Pro - 21nm Toggle Mode 2D NAND med MLC teknik.
840 EVO - 19nm Toggle Mode 2D NAND med TLC teknik och SLC cache.
840 "vanlig" - 21nm Toggle Mode 2D NAND med TLC teknik och SLC cache.
830 - 27nm Toggle Mode med MLC teknik.

Snyggt!
*bugar*

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Spawnbadboy:

Då är det bara intel du har att välja mellan
Det är endast Intel och Samsung som har pålitliga och bra SSD diskar

Va e det för fel på Sandisk o de andra?

Skrivet av hakan78:

Jag avrådde många från att köpa TLC men ändå så köpte folk det skräpet. Jag köpte åtminstonde MLC och har haft min i fem år nu utan ett enda problem. Fick härliga argument mot mig att det bara var slöseri med pengar och att TLC var minst lika bra.
Problemet med spänningsförlust är en faktor som beror på TLC tekniken.
Hur de än kommer att försöka fixa detta så kommer problemet alltid att kvarstå.

Hehe då kan du skriva till de nu: "Va var det jag sa va?? Va var det jag sa??? Just det!"

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Skrivet av Campaigner:

Va e det för fel på Sandisk o de andra?

Hehe då kan du skriva till de nu: "Va var det jag sa va?? Va var det jag sa??? Just det!"

Kingston är ett skämt på marknaden (gör inga egna kretsar och väljer dom sämsta nand). Sandisk gör mest budget SSD:er vet inte hållbarhet och prestanda. Men kör på mer kända märken som crucial, Intel och samsung (är lite lat att kolla upp hur sandisk står sig).

MLC är inte bättre än TLC sett till att celler läcker ström, bara det är inte lika påtagligt på MLC. Dessutom kör den du citerar med en 5 år gammal ssd med större nm. MX100 på 16nm är risken att MLC får samma fel om några år.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag planerar att köpa ny dator i närmare framtid. Tror det kommer bli en iMac 5K med M295 grafikchip. Resten får vara basic. Kanske ram skall uppdateras till 16 eller 32 GB. För mina ändamål räcker den gått och väl.
Men en sak tänkte jag iaf göra, att uppdatera/ändra den interna konfigurationen av Fusion Drive. Även om jag tycker det är en ganska smart grej, vill jag ha en 1TB Systemdisk, samt 1TB andra disk för intern lagring, för att slippa mekansik rörliga diskar i iMacen själva. Datasäkerheten skall jag säkerställa med HDD Backups via USB/Thunderbolt.
Man är osäker nu, när man läst allt detta, hurvida man ska använda sig av SSD öht. Jag är ingen som har påslagen datorn hemma i flera timmar iom jag har att sköta mitt företag och jag mestadels andvänder Samsung Tablet:n för surfning och/eller Youtube och andra saker som email och allt detdära. Så det händer att datorn står oanvänt i flera dagar, om inte mer än en vecka. Jag har än så länge inte kunnat få fram hur lång den kritiska gränsen av dataförlust är, mätt i timmar, dagar, veckor eller månader, innan dataförlust och massiv nedslöjning sker. Det jag har fått fram nu är att MLC behöver nog längre Tid på sig att förlora hastigheten och/eller förlora data helt.
Känns som att Samsungs 850 PRO med 40nm MLC är den mest pålitliga SSD:n då den har större nm Struktur, och därmed pålitligare Minnesceller. Blir nog två 1TB SSD:er av denna modell i fall jag ska bygga om iMac:en (vilket är ganska sannolikt) då Apples interna mSATA SSD med 128GB troligen använder TLC Minneschip för lagring, som lär ha samma fysikaliska brister som andra TLC:s.
Det blir en separat Windows installation via Bootcamp ochså, så jag har möjlighet att växla mellan dem, beroende på vad jag vill göra.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Skrivet av Traumklang:

Jag planerar att köpa ny dator i närmare framtid. Tror det kommer bli en iMac 5K med M295 grafikchip. Resten får vara basic. Kanske ram skall uppdateras till 16 eller 32 GB. För mina ändamål räcker den gått och väl.
Men en sak tänkte jag iaf göra, att uppdatera/ändra den interna konfigurationen av Fusion Drive. Även om jag tycker det är en ganska smart grej, vill jag ha en 1TB Systemdisk, samt 1TB andra disk för intern lagring, för att slippa mekansik rörliga diskar i iMacen själva. Datasäkerheten skall jag säkerställa med HDD Backups via USB/Thunderbolt.
Man är osäker nu, när man läst allt detta, hurvida man ska använda sig av SSD öht. Jag är ingen som har påslagen datorn hemma i flera timmar iom jag har att sköta mitt företag och jag mestadels andvänder Samsung Tablet:n för surfning och/eller Youtube och andra saker som email och allt detdära. Så det händer att datorn står oanvänt i flera dagar, om inte mer än en vecka. Jag har än så länge inte kunnat få fram hur lång den kritiska gränsen av dataförlust är, mätt i timmar, dagar, veckor eller månader, innan dataförlust och massiv nedslöjning sker. Det jag har fått fram nu är att MLC behöver nog längre Tid på sig att förlora hastigheten och/eller förlora data helt.
Känns som att Samsungs 850 PRO med 40nm MLC är den mest pålitliga SSD:n då den har större nm Struktur, och därmed pålitligare Minnesceller. Blir nog två 1TB SSD:er av denna modell i fall jag ska bygga om iMac:en (vilket är ganska sannolikt) då Apples interna mSATA SSD med 128GB troligen använder TLC Minneschip för lagring, som lär ha samma fysikaliska brister som andra TLC:s.
Det blir en separat Windows installation via Bootcamp ochså, så jag har möjlighet att växla mellan dem, beroende på vad jag vill göra.

Dessutom kör pro även nya 850 evo 3d nand som minskar problemet betydligt.

Sen behöver du egentligen ström på dom dygnet runt (lagringstiden är bara garanterad i ett år utan ström). HDD trots dom egentligen inte är stabilare, så är dom oftast bättre att lagra data på. sen back up på back upen är en fördel.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

att ha backup i flera TB i molnet är inte billigt..sedan är jag emot lite hela iden med att moln backup...
Litar ej på moln företagen..

Håller med dig, iaf delvis. Jag har kollat upp lite, för jag hade samma åsikter, som du säger här.

Office 365 licensen ger dig 10TB (min), om jag tolkat det rätt, vilket bör räcka för rätt mycket backup.
Ang "inte litar på", det finns krypterings program som du kan använda för att kryptera hela rubbet.
Då behöver du bara ev nyckel eller inloggnings info säkrad, vilket är enklare än 10TB HDDar.

Det är ett alternativ iaf, ett som jag till sommaren kommer titta närmare på, och jag föreslår att du gör det med.

Permalänk
Medlem

Inte inte orkat gå igenom alla kommentarerna. Men har någon hunnit testa om det nya firmwaret faktiskt hjälper? Är det safe att dra in det på disken?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Dessutom kör pro även nya 850 evo 3d nand som minskar problemet betydligt.

Sen behöver du egentligen ström på dom dygnet runt (lagringstiden är bara garanterad i ett år utan ström). HDD trots dom egentligen inte är stabilare, så är dom oftast bättre att lagra data på. sen back up på back upen är en fördel.

Ja du, det är ju det jävliga. Har ungefär 80TB data att säkra. Det är en massa harddiskar det. Är inne pa att köpa nagra av dessa nya 10TB diskar, men jag vet inte om jag riktigt kan eller vill lita pa deras langtidsförmaga att lagra data säkert.

Har bytt dator, därför har jag inget svenskt tangentbord för tillfället :-S, men ska skaffa det iaf.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013