Permalänk

X58 Xeon X5660 minnes problem!

Jag köpte för ett par dagar sedan en Intel Xeon X5660 att ersätta min gamla Core i7-930.

Jag bytte och startade min dator.

Till min förvåning så startade datorn direkt men jag var tvungen att återställa BIOS som jag hade glömt att göra innan.

När det var gjort så märkte jag att endast 8GB RAM upptäcktes ur min 12GB och även min dator startades om 2-3 gånger innan laddningsbild(där man ser BIOS, RAM m.m.) och sedan laddades allt och Win7 startade. Windows verkade även lite segt.

Så försökte jag att bråka med inställningarna i BIOS men ingenting hjälpte, då tänkte jag att jag skulle kunna försöka att bara använda 6GB totalt.

Sagt och gjort jag tog bort hälften av mitt minne och då startade datorn och upptäckte 6 GB RAM. Men datorn startade fortfarande om och då provade jag att öka spänningen på DIMMS och det verkar fungera.
Jag försökte också med detta med alla 12GB RAM i datorn, men ingen förändring.

Har någon annan upplevt detta och hur har du fixa det?

SNÄLLA HJÄLP MIG !!!

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Medlem

Har ditt moderkort riktigt stöd för CPUn?

Permalänk
Skrivet av wRRM:

Har ditt moderkort riktigt stöd för CPUn?

Ja det ska den ha, har även sett andra som har haft eller har samma moderkort och denna Xeon cpu, men har inte sett någon ha detta problem dock :-\

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huge-Raven:

Några fler ide´r?

Ditt moderkort har ju officiellt inget stöd för någon Xeon-CPU ö.h.t., så det kan ju tänkas att kompabiliteten inte är den bästa. Har du uppdaterat BIOS till senaste versionen (0803)? Det har ju släppts flera BIOS-versioner till ditt moderkort där stöd för fler processorer lagts till.

Sen är ju komponenterna förmodligen runt fem år gamla också, så det kan ju hända att det är någon del som börjar bli lite sliten. Det kan ju t.ex. hända att det är något fel på processorn, för jag antar att den är begagnad. Om den har varit hårt överklockad av tidigare ägare så kan det hända att den kräver mer ström än normal för att fungera. Du kan ju testa att höja spänningen till processorn lite och se om den fungerar bättre då.

Permalänk
Skrivet av perost:

Ditt moderkort har ju officiellt inget stöd för någon Xeon-CPU ö.h.t., så det kan ju tänkas att kompabiliteten inte är den bästa. Har du uppdaterat BIOS till senaste versionen (0803)? Det har ju släppts flera BIOS-versioner till ditt moderkort där stöd för fler processorer lagts till.

Sen är ju komponenterna förmodligen runt fem år gamla också, så det kan ju hända att det är någon del som börjar bli lite sliten. Det kan ju t.ex. hända att det är något fel på processorn, för jag antar att den är begagnad. Om den har varit hårt överklockad av tidigare ägare så kan det hända att den kräver mer ström än normal för att fungera. Du kan ju testa att höja spänningen till processorn lite och se om den fungerar bättre då.

Jaså de trodde jag verkligen att mitt mobo hade stöd för den cpu´n men det kanske den inte har.

Jo jag har BIOS 0803 sedan ett tag tillbaka.

Nej tror inte det är Xeon cpu för ikväll när jag läste på ett annat forum om en kille med exakt samma problem som tog ur och satte i den igen så löste det sig för han så provade jag samma sak och det blev bara värre istället, nu ser jag bara 4GB RAM om jag har 6GB installerat. Testade då att installera min gamla i7-930 för tänkte då att det kunde vara något med XEON´en men det blev inget bättre, inte ens om jag hade all minne installerat.

Ser fortfarande bara 4GB just nu

Kan det vara en trasig IMC för som du säger så har prylarna några år på nacken?

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huge-Raven:

Nej tror inte det är Xeon cpu för ikväll när jag läste på ett annat forum om en kille med exakt samma problem som tog ur och satte i den igen så löste det sig för han så provade jag samma sak och det blev bara värre istället, nu ser jag bara 4GB RAM om jag har 6GB installerat. Testade då att installera min gamla i7-930 för tänkte då att det kunde vara något med XEON´en men det blev inget bättre, inte ens om jag hade all minne installerat.

Det låter lite som att du kanske råkat böja någon pinne i CPU-sockeln i så fall. Om processorn inte har ordentlig kontakt kan vad som helst hända.

Permalänk
Skrivet av perost:

Det låter lite som att du kanske råkat böja någon pinne i CPU-sockeln i så fall. Om processorn inte har ordentlig kontakt kan vad som helst hända.

Ojjj det låter inge bra alls. Går något sådant att åtgärda eller är det kört och ny mobo och cpu måste införskaffas?

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk

hade samma problem på mitt x58 moderkort. för mig var det ram "platserna" som slutade fungera tillsist (plåga med rätt mycket överklockning osv) så köpte 2x4gb ram istället

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huge-Raven:

Ojjj det låter inge bra alls. Går något sådant att åtgärda eller är det kört och ny mobo och cpu måste införskaffas?

Pinnarna är ju väldigt små, men med en nål och en stadig hand brukar det gå att fixa om det inte är någon större skada gjord (och då skulle det ju troligtvis inte fungera alls). Det kan ju som NinjaMartin säger också bara vara att moderkortet håller på att ge upp. Men just att problemet uppstod i samband med byte av processor gör att man kan misstänka böjda pinnar. Men det är ju i alla fall en av de enklare sakerna att felsöka, bara att ta ur processorn och inspektera pinnarna.

Permalänk
Skrivet av perost:

Pinnarna är ju väldigt små, men med en nål och en stadig hand brukar det gå att fixa om det inte är någon större skada gjord (och då skulle det ju troligtvis inte fungera alls). Det kan ju som NinjaMartin säger också bara vara att moderkortet håller på att ge upp. Men just att problemet uppstod i samband med byte av processor gör att man kan misstänka böjda pinnar. Men det är ju i alla fall en av de enklare sakerna att felsöka, bara att ta ur processorn och inspektera pinnarna.

Har nu tagit ur cpu igen och mycket riktigt va det en utav pinnarna som såg knepiga ut. Den som va i mitten rakt uppåt på den innersta pin raden i centrum. Har försökt att böja till den men utan lycka så jag kanske inte lyckades riktigt.

Jag får nu till 6GB RAM men då sitter inte i de 3 socklarna för att få Triple Channel utan får Dual men det kanske inte gör något? Eller vad tror du?

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Huge-Raven:

Några fler ide´r?

Inlägg som inte tillför diskussionen något utan enbart är ämnade att flytta tråden högre upp, sk bumpning, bryter mot §4 i våra regler.

Alla trådar ska ha samma chans att synas, därför finns den regeln, en ren rättvisefråga.

*Bump raderad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Inlägg som inte tillför diskussionen något utan enbart är ämnade att flytta tråden högre upp, sk bumpning, bryter mot §4 i våra regler.

Alla trådar ska ha samma chans att synas, därför finns den regeln, en ren rättvisefråga.

*Bump raderad*

Det var absolut ingen bump utan jag som var desperat och toktrött(suttit uppe länge för att reda ut) att få förslag på vad jag kan göra för att reda ut mitt problem.
Inte meningen att det skulle bli en bump alls så ber om ursäkt för det.

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huge-Raven:

Jag får nu till 6GB RAM men då sitter inte i de 3 socklarna för att få Triple Channel utan får Dual men det kanske inte gör något? Eller vad tror du?

Rent prestandamässigt så gör det rätt liten skillnad i praktiken, så om du nöjer dig med 6 GB så är det väl bara att köra på. Eventuellt kan du ju testa att stoppa i ett fjärde minne och köra dual-channel med 8 GB, men det kanske du redan har testat.

Vad den böjda pinnen sen kan ställa till med går ju inte att säga. Datorn kan fungera felfritt i fortsättningen, eller så kan den explodera imorgon. Men det gäller ju oavsett om man har böjda pinnar eller inte...

Permalänk
Skrivet av perost:

Rent prestandamässigt så gör det rätt liten skillnad i praktiken, så om du nöjer dig med 6 GB så är det väl bara att köra på. Eventuellt kan du ju testa att stoppa i ett fjärde minne och köra dual-channel med 8 GB, men det kanske du redan har testat.

Vad den böjda pinnen sen kan ställa till med går ju inte att säga. Datorn kan fungera felfritt i fortsättningen, eller så kan den explodera imorgon. Men det gäller ju oavsett om man har böjda pinnar eller inte...

Hej igen

Jo det är klart en dator kan ju ge upp när som så.....

Testade med 8GB DC men då klagade den och startade om igen 2-3ggr innan boot och visade då bara 6GB, men kanske testar senare igen när jag känner att jag har tid.
Annars får den gå på 6GB DC, förresten... kan man kanske köpa 3x4GB så får man 12GB iaf?
Vad tror du om det?
Är det ens värt det eller ska man samla till en ny dator istället?

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huge-Raven:

Annars får den gå på 6GB DC, förresten... kan man kanske köpa 3x4GB så får man 12GB iaf?
Vad tror du om det?
Är det ens värt det eller ska man samla till en ny dator istället?

Tja, begagnat kanske, om du hittar några för ett bra pris. Känns inte riktigt värt det att köpa nya eftersom du troligtvis inte kommer kunna använda dem om du bestämmer dig för att upgradera i framtiden (eftersom du troligtvis behöver minnen på 1.65V, medan t.ex. Skylake vill ha 1.35V).

Problemet att köra med 3 stickor utan triple-channel är ju annars att endast två av stickorna kommer gå i dual-channel, medan den tredje stickan kör single. Men det kommer väl troligtvis inte att märkas särskilt mycket.

Permalänk
Skrivet av perost:

Tja, begagnat kanske, om du hittar några för ett bra pris. Känns inte riktigt värt det att köpa nya eftersom du troligtvis inte kommer kunna använda dem om du bestämmer dig för att upgradera i framtiden (eftersom du troligtvis behöver minnen på 1.65V, medan t.ex. Skylake vill ha 1.35V).

Problemet att köra med 3 stickor utan triple-channel är ju annars att endast två av stickorna kommer gå i dual-channel, medan den tredje stickan kör single. Men det kommer väl troligtvis inte att märkas särskilt mycket.

Aha det är så det blir att fungera, ja vi får se om jag kanske kan få igång ett minne till, är inte hundra på det men ska prova sen.
Sen kanske det inte märks av så mycket som du säger.

Jo jag såg att minnena va lite dyra, du har inte några 4gb klossar liggandes i någon låda?

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huge-Raven:

Jo jag såg att minnena va lite dyra, du har inte några 4gb klossar liggandes i någon låda?

Jag sålde faktiskt mina sista DDR3-minnen till en vän för några timmar sedan Men det var iofs. 2 GB-stickor.

Permalänk
Skrivet av Huge-Raven:

Aha det är så det blir att fungera, ja vi får se om jag kanske kan få igång ett minne till, är inte hundra på det men ska prova sen.
Sen kanske det inte märks av så mycket som du säger.

Jo jag såg att minnena va lite dyra, du har inte några 4gb klossar liggandes i någon låda?

Har testat med ett minne till i alla de lediga slottarna och det blir lika resultat som förut, Omstarta några ggr sen starta den och bara visar 4GB minne.
Så ingen lycka där.

Har funderat och ska nog ge mig in på att titta på pinnarna i sockeln till helgen, har hittat ett litet förstoringsglas som kommer till nytt, en stark lampa, en nål och en rätt så fin pincett.

Få se om jag kan få till det benet som jag såg tidigare eller om hela datorn bara dör.

Håll tummarna för mig i helgen grabbar

PS!
Några fler förslag hur jag kan gå tillväga med detta så jag inte gör bort mig helt???

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huge-Raven:

Har testat med ett minne till i alla de lediga slottarna och det blir lika resultat som förut, Omstarta några ggr sen starta den och bara visar 4GB minne.
Så ingen lycka där.

Har funderat och ska nog ge mig in på att titta på pinnarna i sockeln till helgen, har hittat ett litet förstoringsglas som kommer till nytt, en stark lampa, en nål och en rätt så fin pincett.

Få se om jag kan få till det benet som jag såg tidigare eller om hela datorn bara dör.

Håll tummarna för mig i helgen grabbar

PS!
Några fler förslag hur jag kan gå tillväga med detta så jag inte gör bort mig helt???

Finns några tips här men du verkar ha testat dom flesta kända tipsen.

http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=20100429194317906&boar...

12GB minnespaket: http://www.inet.se/produkt/5315062/corsair-12gb-3x4gb-cl9-160...

EDIT: Enligt min manual till Asus Rampage III Formula (X58):

6 DIMM Slots

4 DIMM: Supports four (4) modules inserted into the red slots (A1, B1 and C1) and the grey slot A2 as one set of Triple-channel memory configuration.

Nu gäller detta mitt moderkort.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Fick öka spänningen till IMC på mitt X58 då jag körde alla 6 dimms fulla. Innan jag gjorde det så Visa den bara typ 8gb eller 6gb när man starta upp datorn.

Permalänk
Skrivet av seville57:

Tack jättemycket för den länken, då har jag lite att gå efter.

T.ex. en sak som jag inte visste var att om det är för mycket tryck på cpu kylaren emot cpu så kan det uppstå att inte all ram hittas.

Ska tänka på det när jag tittar till socket-pinnen som va lite böjd och sedan sätter tillbaka allt igen.

Trodde desto mer tryck desto bättre..... ja till en viss gräns naturligtvis.

Så kylaren sitter rätt hårt nu

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huge-Raven:

Tack jättemycket för den länken, då har jag lite att gå efter.

T.ex. en sak som jag inte visste var att om det är för mycket tryck på cpu kylaren emot cpu så kan det uppstå att inte all ram hittas.

Ska tänka på det när jag tittar till socket-pinnen som va lite böjd och sedan sätter tillbaka allt igen.

Trodde desto mer tryck desto bättre..... ja till en viss gräns naturligtvis.

Så kylaren sitter rätt hårt nu

Inga problem.

Har själv en i7 980x med 6GB men har inte "tappat minnet" ännu.

Som kördes med ett Asus P6X58D Premium men som skiftades till ett Asus Rampage III Formula.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av seville57:

Inga problem.

Har själv en i7 980x med 6GB men har inte "tappat minnet" ännu.

Som kördes med ett Asus P6X58D Premium men som skiftades till ett Asus Rampage III Formula.

Oookeyyyy..... so here is the scoop.....

Jag satt och tänkte på mitt dilemma och efter sambo och dotter har lagt sig och det var lugnt så kunde jag inte hålla mig längre.

Så jag samla mina verktyg, koppla ur datorn och gjorde en djupdykning i processorpinnarnas värld.

Jag fixade till pinnen som var lite sned och böjd så den satt perfekt igen och försökte starta ett antal ggr utan resultat med alla minnen och varierat i olika DIMM-socklar.

Vissa ggr så startade datorn direkt (kallstarter) men visade bara 4BG RAM av 12BG RAM, och andra ggr så startade datorn om 2-3ggr innan boote-screen och visade 4GB. Någon gng så hade jag endast lagt till en minneskloss till så de va 4st totalt á 8GB men då ignorerades det 4:e minnet.

Kör nu på 6GB igen

Det lutar åt att det är strömmen till minnena eller mer specifikt de kondringar som sitter runt cpu sockeln som har börjat gett upp,har jag fel?

Funderar på att försöka hitta ett beg. x58 moderkort på blocket, tradera eller ebay och byta ut mitt men då får de bara kosta 5-700kr, annars är det inte värt det?

Ingen som har ett x58 mobo liggandes i någon bortglömd låda???

Så där har ni "The Whole Story" så att säga

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Skrivet av seville57:

Finns några tips här men du verkar ha testat dom flesta kända tipsen.

http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=20100429194317906&boar...

12GB minnespaket: http://www.inet.se/produkt/5315062/corsair-12gb-3x4gb-cl9-160...

EDIT: Enligt min manual till Asus Rampage III Formula (X58):

6 DIMM Slots

4 DIMM: Supports four (4) modules inserted into the red slots (A1, B1 and C1) and the grey slot A2 as one set of Triple-channel memory configuration.

Nu gäller detta mitt moderkort.

Ahaa... så det är speciella socklar som gäller för 4st moduler på ditt moderkort, då ska jag testa att köra lika hemma, skulle vara underbart om man fick minst 8GB att fungera tills jag hittat ett ersättninsgmoderkort. Tack för förslaget.

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Medlem

Socket 1366 ska alltid ha första dimmen i varje kanal ockuperad. Igen ide att använda andra dimmen i en kanal om första inte är ockuperad.

Varför testar du inte ed din 930 igen. Om den fungerar lär det ju inte vara sockeln det är fel på.

Sedan har jag själv råkat ut för att gamla system samlar fet och dam på kontaktytor. När man tar isär skiten så får det inte kontakt igen när man sätter i hop dom igen. hade det på problemet med servern efter 5 år där jag bytte moderkort. Fick göra rent alla ram minnen helt enkelt. Syns inte men med alkohol och tops så blev det uppenbart att pinnsen var fulla med ett tunt lager fett.

Lite elektronikrengöring skadar inte i bland för att få bort fett och avlagringar.

Jag personligen rör aldrig vid kontaktytor själv men jag ser JÄMT recensenter typ swecs fredagspanel där dom håller vid PCI-E platsen på grafikkort mm. Det är som att be om kass kontakt när det egentligen inte är fel på grejorna då fettet från fingrar både är frätande och aggressivt och isolerar.

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Socket 1366 ska alltid ha första dimmen i varje kanal ockuperad. Igen ide att använda andra dimmen i en kanal om första inte är ockuperad.

Varför testar du inte ed din 930 igen. Om den fungerar lär det ju inte vara sockeln det är fel på.

Sedan har jag själv råkat ut för att gamla system samlar fet och dam på kontaktytor. När man tar isär skiten så får det inte kontakt igen när man sätter i hop dom igen. hade det på problemet med servern efter 5 år där jag bytte moderkort. Fick göra rent alla ram minnen helt enkelt. Syns inte men med alkohol och tops så blev det uppenbart att pinnsen var fulla med ett tunt lager fett.

Lite elektronikrengöring skadar inte i bland för att få bort fett och avlagringar.

Jag personligen rör aldrig vid kontaktytor själv men jag ser JÄMT recensenter typ swecs fredagspanel där dom håller vid PCI-E platsen på grafikkort mm. Det är som att be om kass kontakt när det egentligen inte är fel på grejorna då fettet från fingrar både är frätande och aggressivt och isolerar.

Hejsan

Har redan testat med min gamla i7-930 som jag tror jag minns att jag skrev men ingen skillnad.

Men kan det vars som du säger, att det bara är dålig kontakt för minnena har jag inte rört sedan de sattes i typ 4-5år sedan förrens nu när det började krångla?

Kanske ska prova göra rent med lite sprit på kontaktytorna på minnena och prova igen då, kan jag använda vilket sprit som helst då?
Frågar för jag har ingen elektronik sprit hemma, går det bra med handsprit? Dum fråga kanske :-S

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Medlem

Mitt problem uppstog EFTER jag bytte moderkort, så länge skiten satt där var det inget problem. Finns elektronikrengöring att köpa på sprejburk tex. Använde tröd med tops på ram minnena men är det skit nånstans i ditt fall så var det väl socklen. CRC har väl elektronikrengöring, hade säkert inte gjort någon åverkan att spreja både cpu och sockel. Torkar ju omgående och tar bort fett mm.

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Mitt problem uppstog EFTER jag bytte moderkort, så länge skiten satt där var det inget problem. Finns elektronikrengöring att köpa på sprejburk tex. Använde tröd med tops på ram minnena men är det skit nånstans i ditt fall så var det väl socklen. CRC har väl elektronikrengöring, hade säkert inte gjort någon åverkan att spreja både cpu och sockel. Torkar ju omgående och tar bort fett mm.

Hej igen

Jag var iväg och köpte T-Röd idag och rengjorde alla RAM minnen samt tog bort cpu och även gjorde ren den på undersidan.
När jag hade rengjort så såg att det fanns lite svart oxid på rengöringspapperet jag använde, så nog fanns det oxid på ytorna men inget hjälpte.
Det är fortfarande samma sak, det enda jag har kvar nu att testa är att använda någon rengöringsspray på cpu-sockeln som tar bort oxider och fett.
Ska se om jag kan finna någon sådan spray för har ingen aning vart man kan finna detta??

Någon som har några förslag vart man kan finna detta?

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Medlem

Har använt T-röd som du och sköljt hela moderkort, en laptop då förra ägarna spillt typ 2 glas cola och ett glas vatten eller saft i den. Bytte två tangentbord i den pga det tidigare.

Oavsett den gick från död till fungerande så visst T-röd fuger. Men det torkar inte så snabbt och det kan även innehålla små mängder vatten så en oöppnad flaska är bäst och man bör låta grejorna torka väl. Jag torkade laptopens kretskort i ugnen i 50-75C ett tag efteråt.

Oavsett behöver man inte bada grejorna så finns det smidigare sätt. Jag gör inte rent så ofta men då jag försöker undvika skit i datorn men jag har gjort rent lite diverse elektronik så det finns elektronikrengöring, på burk och flyktigt (torkar fort) och avfattande.

Läs en gammal post jag skrev så slipper jag skriva om allt igen
#15317379

Själv tror jag nog en dusch CRC elektronikrengöring i sockeln bör vara säkert nog (dock aldrig prövat just det scenariot). Använd inte röret bara utan du vill "duscha" pinsen och flödigt så skiten rinner av, typ ställ moderkortet på sidan med sockeln lägst ner. Det är inte drygt så bättre köpa för mycket än för lite. Blir strävare än fan och dunstar snabbt.
Dom skriver i sitt datablad att det ska fungera i datorer men undvik så klart hårddiskar och annat mekaniskt

Använder det i el i bilar hos polarna i bland när vi lött nåt kretskort och lite diverse elektronik typ larm och sånt som blivit fuktskadade. Blir rent och strävt som satan det är säkert

Men som sagt allt är på egen risk så kan inte ge några garantier.