i5-4440 @ 3,1 GHZ går varmt i BIOS och GTA V

Permalänk
Medlem

i5-4440 @ 3,1 GHZ går varmt i BIOS och GTA V

Hej,

Jag köpte GTA V igår, men har stora prestanda problem.

Detta är vad jag har, och vad jag kan läsa mig till är detta likvärdigt de rekommenderade specsen för GTA.
i5-4440 @ 3,1
Radeon R9 280x
8 gig RAM
Win 8.1

Spelar ingen roll om jag har allt på lägsta, medium eller high, det är fruktansvärda FPS, sprakar i ljudet och är allmänt ospelbart. Blåste ur datorn och installerade spelet på SSD, hjälpte inte.
Så jag har kommit fram till att det borde vara min CPU. Den ligger på närmare 100% hela tiden när jag spelar och tempen ligger runt 80-90 grader vilket jag tycker borde vara onormalt högt. Även inne i BIOS kommer tempen upp till hiskeliga 91 grader.

Så, vad göra? Är det CPUn som inte mäktar med ett krävande spel som GTA? Eller är det kylningen som är problemet?
Blir fan inte klok på det och hoppas någon vänlig själ kan förklara vad som är galet!

(och postar jag i fel forumdel ber jag om ursäkt!)

Permalänk
Inaktiv

Hej,

Att ljudet sprakar låter ju inget vidare...

Ditt grafikkort är ju helt OK och din processor borde ju räcka gott och väl för lägre inställningar. 91-grader för din processor i BIOS låter inget vidare.

Vad har du för cpu-kylare?
Borde vara något fel där. Dags att kolla så att kylaren sitter rätt och applicera ny kylpasta.

...

Permalänk
Medlem

Har 4440 och har inte dessa problem, kan det vara drivrutinerna?

Permalänk
Medlem

Fläkten sitter på som den ska, kylpasta får undersökas. Har många fläktar i mitt chassi också.

Drivrutinerna till grafikkortet är i alla fall up to date. Snabb- googlade lite på drivers till cpun förut, men hittade inget. Får kolla vidare.
Mitt moderkort är ett gigabyte och deras hemsida verkar ju vara kaputt..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det troligaste är att kylaren är felmonterad. Dom kan vara lite knepiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det troligaste är att kylaren är felmonterad. Dom kan vara lite knepiga.

Ni har helt rätt!! Den måste ha lossnat under någon flytt. Jag tackar så hemskt mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av drivet:

Ni har helt rätt!! Den måste ha lossnat under någon flytt. Jag tackar så hemskt mycket!

Och vilka temps får du nu?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless