Permalänk
Medlem

i7 4770k höga temps med vattenkylning?

Tjena!

Jag har införskaffat mig en Enermax Liqmax II 120S vattenkylning, min cpu är överklockad till 4.5ghz och har vcore på 1.26, det jag undrar dock är hur jag kan ha så höga temps? I spel t.ex GTA V så kan processorn ligga på 90-95c, Prime klarar den bara några minuter innan den överhettar..

Har testat att montera om allt 3 gånger och bytt kylpasta varje gång, noctua kylpasta är det som jag använt.

Har sämre temps än vad jag hade med min Hyper 212 Evo och kollar jag reviews så ska den här Vattenkylningen inte alls vara så dålig och klara av 4770k i 70-80c vid max load.

Edit: Idle temps ligger på ca 40-45c, vilket är lite högt?

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem

trasig pump?

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

trasig pump?

Skulle inte bli förvånad.. Verkar inte kyla alls bra, får väll lämna tillbaka skiten eller byta ut.

Går det att se om pumpen är trasig på något sätt?

Tack för ett svar iaf!

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av noobonur:

Tjena!

Jag har införskaffat mig en Enermax Liqmax II 120S vattenkylning, min cpu är överklockad till 4.5ghz och har vcore på 1.26, det jag undrar dock är hur jag kan ha så höga temps? I spel t.ex GTA V så kan processorn ligga på 90-95c, Prime klarar den bara några minuter innan den överhettar..

Har testat att montera om allt 3 gånger och bytt kylpasta varje gång, noctua kylpasta är det som jag använt.

Har sämre temps än vad jag hade med min Hyper 212 Evo och kollar jag reviews så ska den här Vattenkylningen inte alls vara så dålig och klara av 4770k i 70-80c vid max load.

Edit: Idle temps ligger på ca 40-45c, vilket är lite högt?

Montera om ny kylpasta återkom om det fortf är dåliga temps

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Montera om ny kylpasta återkom om det fortf är dåliga temps

Det har han gjort tre gånger, det lär inte hjälpa en fjärde gång heller.

Skrivet av noobonur:

Skulle inte bli förvånad.. Verkar inte kyla alls bra, får väll lämna tillbaka skiten eller byta ut.

Går det att se om pumpen är trasig på något sätt?

Tack för ett svar iaf!

Du borde kunna se i bios vad du får för rapport på CPU_Header/Fan, för jag antar att det är där du har kopplat den. Du borde även kunna känna på pumphuset om det vibrerar eller sätta en mejsel mot det och lägga örat mot mejseln, det blir som ett stetoskop så du borde kunna höra någon form av surrande om den fungerar.

Funkar inte pumpen eller där är dålig cirkulation borde båda slangarna bli lika varma, är där cirkulation så ska ena slangen vara varmare än den andra som då återleder avkylt vatten.

Kolla även om du kan sätta fixerat varvtal/matning till CPU_Header/Fan så att pumpen verkligen får 12v.

Kör själv med samma kylare och är nöjd, men jag kör med en betydligt svalare i5 samt överklockar inte heller. Men den har generellt fått bra kritik, speciellt för att vara en 120 mm sluten kylare. Men en bra luftkylare är säkert lika bra/effektiv och under vissa omständigheter säkerligen bättre än vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Stresstesta inte med Prime på Haswell, av någon orsak så leder det alltid till överhettning oavsett vad man kyler med. Välj något annat alternativ.

Iallafall så verkar det definitivt vara något fel med vattenkylaren. Har du tagit bort skyddplast och sådant? Med störst sannolikhet är det pumpen som har dött.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Hur är pump och fläktar inkopplade elektriskt?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobonur:

Skulle inte bli förvånad.. Verkar inte kyla alls bra, får väll lämna tillbaka skiten eller byta ut.

Går det att se om pumpen är trasig på något sätt?

Tack för ett svar iaf!

Om du har kopplat pumpens 4-pins kontakt till CPU Fan på moderkortet så borde du se vilken rpm den snurrar i. Då ser du om den fungerar.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Pumpen "vibrerar" lätt så den är ju igång, kabeln sitter på CPU_Fan uttaget på moderkortet. Pumpen är varm, även båda slangarna är lika varma dvs ena är inte "sval".. Lämna tillbaka/byta ut?

Tack för alla svar igen.

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobonur:

Tack för alla svar. Pumpen "vibrerar" lätt så den är ju igång, kabeln sitter på CPU_Fan uttaget på moderkortet. Pumpen är varm, även båda slangarna är lika varma dvs ena är inte "sval".. Lämna tillbaka/byta ut?

Tack för alla svar igen.

Kollat så att fläkten snurrar i rätt hastighet/ över huvud taget, inget som blockerar luftflödet. Verkar ju isf som att radiatorn inte kyler vattnet tillräckligt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Är de lika varma hela vägen, även närmast/närmare radiatorn? Ska vara skillnad även om den kanske är mindre allra närmast pumpen/CPU-blocket.

Kan ju mycket väl vara så att pumpen går men att impellern som ska se till att vattnet cirkuleras är kass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobonur:

Tack för alla svar. Pumpen "vibrerar" lätt så den är ju igång, kabeln sitter på CPU_Fan uttaget på moderkortet. Pumpen är varm, även båda slangarna är lika varma dvs ena är inte "sval".. Lämna tillbaka/byta ut?

Tack för alla svar igen.

Kolla så att pumpen får 12 volt, gå till bios och kolla så CPU_fan uttaget inte har nån styrning aktiverad, ofta är det bättre att man kopplar pumpen till en header som man vet alltid ger 12volt, tex via molexkontakt eller nån 3pins header som inte är styrbar.

Nu säger manualen inget om att man ska koppla den till just CPU_fan, men heller att man inte ska koppla den dit, vad manualen säger är att fläkten ska kopplas till CPU_fan men inte direkt nått annat.

Nu har du vad jag kan se ett Asus moderkort och dessa har nästan alltid ett uttag som kallas för pow_fan, är här pumpen ska kopplas, inte CPU_fan för att vara säker på att pumpen får 12volt

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Har lämnat tillbaka kylaren och ska inhandla ett nytt, pumpen var ju trasig... Får bättre temps med intels stock kylare som jag kör just nu haha.

Har ni tips på en bra kylare som kostar runt 400-700:- ??

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem

Om du fortfarande är intresserad av slutna vattenkylare så har NetOnNet bra priser på Cooler Masters kylare, 499:- för Seidon 120V V2 och 399:- för Neptun 140XL
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/vattenky...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cool Runnings:

Om du fortfarande är intresserad av slutna vattenkylare så har NetOnNet bra priser på Cooler Masters kylare, 499:- för Seidon 120V V2 och 399:- för Neptun 140XL
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/vattenky...

Seidon 120V V2 har jag inte hört så bra saker om, Neptun 140XL verkar däremot bra men den får tyvärr inte plats i mitt chassi. Kan endast ha 120mm eller 240mm

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cool Runnings:

Är de lika varma hela vägen, även närmast/närmare radiatorn? Ska vara skillnad även om den kanske är mindre allra närmast pumpen/CPU-blocket.

Kan ju mycket väl vara så att pumpen går men att impellern som ska se till att vattnet cirkuleras är kass.

Där har du fel, är det en kännbar skillnad mellan in/utlopp på radiatorn så är det ett tecken på att något är fel, antingen trasig pump eller stopp någonstans. Vattnet går så fort genom en fungerande att temperaturskillnaden är väldigt liten över komponenter/radiator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobonur:

Seidon 120V V2 har jag inte hört så bra saker om, Neptun 140XL verkar däremot bra men den får tyvärr inte plats i mitt chassi. Kan endast ha 120mm eller 240mm

Om du har plats så skaffa en bra luftkylare istället, tex nån noctua, kyler lika bra som dom kraftigare slutna vattenkylare som finns på marknaden, men utan krångel och problem, tystare blir det också oftast.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Om du har plats så skaffa en bra luftkylare istället, tex nån noctua, kyler lika bra som dom kraftigare slutna vattenkylare som finns på marknaden, men utan krångel och problem, tystare blir det också oftast.

Jag hade CM Hyper 212 Evo innan, fungerade riktigt bra faktiskt.. Kylde ner min 4.5ghz i7a utan problem, men dum som man är ska man köpa något nytt för att man är uttråkad och nu har jag tappat bort fästen till min Hyper212 Evo haha..

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim