Intel i7-4790K@4.4ghz - OCCT, godkända temps?

Permalänk

Intel i7-4790K@4.4ghz - OCCT, godkända temps?

Hej!

Jag har nyligen införskaffat mig en i7-4790K. Jag har enbart aktiverat Intels egna Boost (ingen manuell överklockning), vilket drar upp den till 4.4Ghz i krävande lägen. Körde testprogrammet OCCT och belstade processorn till max. Maxtemperaturen efter 10 minuters körning var 85 grader. Är detta ett godkännt resultat vid sådana stresstest eller bör jag avaktivera Intels Boost så att den lägger sig på 4.0Ghz istället, för att sänka temperaturerna?

EDIT: Kan meddela att CPU:n @4.4Ghz knappt går över 60 grader i spel.

Permalänk
Medlem

Tempen känns ganska hög men tror det enkelt kan förklaras utav ganska hög vcore, har själv gjort och kör med 4790k@4.4GHz med 1.15V vilket då ger mycket lägre temperaturer. Så testa dig fram genom att sätta multiplikatorn på 44 och spänningen kring 1.15, tror det kommer funka bra för dig. Över 1.2 tycker jag inte du ska behöva gå upp till om du nu inte vill nå ännu högre temps. Alternativet är att du är bekväm med temperaturerna och känner dig sugen på att vrida upp i 4.5 eller 4.6, beroende på hur bra det har gått för dig i silikonlotteriet borde det gå ganska väl.

Lycka till!

Visa signatur

Gillar prylar och spelar sällan

Permalänk
Avstängd

En del ex vill ha bra med sås och 1.27 är inte ovanligt för 4400mhz även om en del klarar det på 1.15 så är det mer ovanligt ..i vilket fall 85c är inte så jag skulle vara orolig inte i occt då som du säger spel inte når den tempen och enda negativa är väll kanske varma sommar dagar om man har 10c varmare inne så om du får när v-core lite är det bara bra då det är högt men skulle det inte gå skulle jag köra som du gör

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Hedersmedlem

Det är enligt mig helt onödigt att testa maxtemperaturer med testprogram som OCCT. Att testa stabilitet - absolut, men temperaturen behöver du inte tänka på, om det inte blir så varmt när du spelar eller något annat tungt du faktiskt använder datorn till så är det ingen fara över huvud taget!

Permalänk
Avstängd

Jag tycker det är bra att se vart dom maxxar ifall man kör nått cpu intensivt som redigering eller så då vet man att cpu´n inte står och hamrar i värmeskyddet då vinsten är så liten att släppa en smula för bättre temp ..är en sak om man kör benchmark och vill mjöka fet max men som 24/7 vill jag ha lite marginal ..i vilket fall skulle den tempen inte oroa mig 24/7

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w