Installera windows 7 på raid0

Permalänk

Installera windows 7 på raid0

Adaptec 5405
windows 7 64bit home premium

Stoppar in skivan har en array confad. Men ser inte diskarna i installern. Förslag på hur man lär den visa diskarna? Måste man bränna en special windows skiva eller går det med att lägga någon driver på usb minne?

Tänkte egentligen försöka klona innehållet på en WD320 green disk till raid0 arrayen men Acronis ser heller inte raid0 volymen.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Jag brukar lägga drivarna på en USB för de enheter som Win inte ser vid installationen å peka ut dem därifrån, brukar funka perfa...

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Jag brukar lägga drivarna på en USB för de enheter som Win inte ser vid installationen å peka ut dem därifrån, brukar funka perfa...

http://www.adaptec.com/en-us/support/raid/sas_raid/sas-5805/

jag sitter och tittar här. Men jag hittar inga filer tillgängliga för windows 7 start usb. Och inte blev jag klokare på denna sida.

http://www.adaptec.com/en-us/support/raid/sas_raid/sas-2405/

Eller är det samma driver katalog som man använder när man installerar den på systemet? Isåfall är de ju lättare. Fick ett 2405 av en snäll kille som jag tänkte installera Windwos på bland annat. Raid0 med 4st 320GB diskar. Det borde fungera bra. Det kortet stödjer ju raid0 och raid1.

Ska ändra om rätt kraftigt i min maskinpark för att få upp hastigheterna i saker och ting

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Är ingen guru på Adaptecdrivare men drivare som drivare, jag menar hittar man rätt systemdrivare till den variant av kort man har skall det funka - i ditt fall RAID-drivare

Permalänk
Medlem

Har själv Windows på en RAID 0 (mest för att testa, och det är Intels RAID-chipset).

Man måste ha drivarna, uppackade, redo, när man installerar och du måste ha RAIDen färdig (redo att skapa partitioner). Detta brukar man kunna göra i pre-boot läge. Du säger till den att matchar ev diskar i RAID 0 och skapa en RAID-enhet.

Tror i Windows 7, måste du klicka på att ladda extra drivare (när du är framme och ska välja disk), och då ska den hitta din färdiga RAID-enhet, som du då kan installera till.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Paddanx:

Har själv Windows på en RAID 0 (mest för att testa, och det är Intels RAID-chipset).

Man måste ha drivarna, uppackade, redo, när man installerar och du måste ha RAIDen färdig (redo att skapa partitioner). Detta brukar man kunna göra i pre-boot läge. Du säger till den att matchar ev diskar i RAID 0 och skapa en RAID-enhet.

Tror i Windows 7, måste du klicka på att ladda extra drivare (när du är framme och ska välja disk), och då ska den hitta din färdiga RAID-enhet, som du då kan installera till.

Yes, precis så är det.
Gjort det själv med hårdvaru kort och inbyggda chipsets, works as it should.

Det är denna drivern du skall först ladda hem, och packa upp till en mapp på valfritt USB-minne eller annan flyttbar media som maskinen kan läsa under installationen.
http://www.adaptec.com/en-us/speed/raid/aac/windows/aacraid_w...

Lycka till.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som blir orolig när man läser vad det är han ska köra

Hoppas du kommer sätta upp någon form av backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Är det bara jag som blir orolig när man läser vad det är han ska köra

Hoppas du kommer sätta upp någon form av backup.

Säger bara...
Jag kör även Windows 10 Preview på en RAID 0 med 2 st Samsung OEM SLC 64GB SSDer, utan trim, utan NCQ (med ca 20% OP). Lustigt nog så tar Intels styrkretsar väl hand om dem, och inte nog med att jag får bra 4k skriv/läs (baserat på vad de diskarna klarar), den lyckas tom baka in nån form av NCQ, för prestandan ökar vid högre ködjup. Den startar iaf snabbare än min Win 7 med SSD gör, och laddar in både spel och så "SSD" snabbt.

Kort sagt, du kan köra skit diskar, med bra kontroller (vilket Adaptec ofta har), så gör den bra saker från skit

Sen ja.. backup är nog vettigt, oavsett diskar.

Permalänk
Skrivet av Danne:

Är det bara jag som blir orolig när man läser vad det är han ska köra

Hoppas du kommer sätta upp någon form av backup.

Skrivet av Paddanx:

Säger bara...
Jag kör även Windows 10 Preview på en RAID 0 med 2 st Samsung OEM SLC 64GB SSDer, utan trim, utan NCQ (med ca 20% OP). Lustigt nog så tar Intels styrkretsar väl hand om dem, och inte nog med att jag får bra 4k skriv/läs (baserat på vad de diskarna klarar), den lyckas tom baka in nån form av NCQ, för prestandan ökar vid högre ködjup. Den startar iaf snabbare än min Win 7 med SSD gör, och laddar in både spel och så "SSD" snabbt.

Kort sagt, du kan köra skit diskar, med bra kontroller (vilket Adaptec ofta har), så gör den bra saker från skit

Sen ja.. backup är nog vettigt, oavsett diskar.

Ska prova era tipps där grabbar. Jag kommer aboslut köra backup. Tänker köra Raid0 och sen köra backup på allt över till en fristående raid5 array. Då om två arrayer ska rasa samtidigt måste det vara illa. Sen har jag som prinsip att extremt viktig data lägger jag på usb diskar.

Ska prova och se vad win7 installern tycker om drivern jag lyckades hitta till adaptec korten. Har inte hunnit prova än. Men kommer köra en kasse diskar i ena datorn. Håller på att uppgradera alla datorer faktiskt. Primära lagringen jag använder ligger på min server. Så jag har tre kopior av varje fil vid alla tidpunkter. Tänker det ska krävas en hel del för att döda det.

Har iaf fixat så den sväljer adaptec korten nu i acronis backup. Vilket är trevligt för då kan man lätt skapa restore points.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

Då om två arrayer ska rasa samtidigt måste det vara illa. Sen har jag som prinsip att extremt viktig data lägger jag på usb diskar.

Så jag har tre kopior av varje fil vid alla tidpunkter. Tänker det ska krävas en hel del för att döda det.

Enda frågan jag har är:

Är alla dessa på samma plats?

- Brand
- Stöld
- Åska/Spänningsspik

Iaf en kopia hade jag haft "offsite". Offline har du ju med USB diskar, men om de är på samma plats åker de ju på de andra 2.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Enda frågan jag har är:

Är alla dessa på samma plats?

- Brand
- Stöld
- Åska/Spänningsspik

Iaf en kopia hade jag haft "offsite". Offline har du ju med USB diskar, men om de är på samma plats åker de ju på de andra 2.

Stöld får dom jobba på. Externa diskarna sitter i ett vapenskåp som är bultat i väggen och väger runt 300kilo tomt. SS3492 klassat. Så den biten tror jag är säker. Sen brandskyddat är det också. Dock inte helt säkert emot inbrott då säkert om någon är tillräckligt envis skulle de går att ta sig in. Men det ksulle nog ta så lång tid så det inte skulle vara lätt. Sänker på vi har högsta klassade säkerhetsdörr och säkerhets fönster i lägenheten. Väggarna överallt är av tjock betong. Har ganska många skjutvapen därför krävs de klasserna av polisen. Så jag tror faktiskt mot stöld är de skapligt säkert också.

Men ska absolut börja lajja med det hela om ett par dagar. Kanske i nästa vecka eller så borde jag ha tid med det hela

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

Stöld får dom jobba på. Externa diskarna sitter i ett vapenskåp som är bultat i väggen och väger runt 300kilo tomt. SS3492 klassat. Så den biten tror jag är säker. Sen brandskyddat är det också. Dock inte helt säkert emot inbrott då säkert om någon är tillräckligt envis skulle de går att ta sig in. Men det ksulle nog ta så lång tid så det inte skulle vara lätt. Sänker på vi har högsta klassade säkerhetsdörr och säkerhets fönster i lägenheten. Väggarna överallt är av tjock betong. Har ganska många skjutvapen därför krävs de klasserna av polisen. Så jag tror faktiskt mot stöld är de skapligt säkert också.

Men ska absolut börja lajja med det hela om ett par dagar. Kanske i nästa vecka eller så borde jag ha tid med det hela

Jisses.

Enklare att ta sig in digitala vägen då
Åska kan fortfarande nolla dig till stenåldern dock.
Minns jag läste om delar av norra malmö vars spisar, kylar, tvätt maskiner och all elektronik behövde bytas ut efter att EON gjort bort sig och släppt ut typ 100V högre spänning än de ska.

Men du har nog bättre skydd mot det mesta, bättre än 90% av resterande befolkningen