Permalänk
Medlem

ZFS Raidz2 hjälp!

System: NAS4Free

Gjorde just en tabbe..

Har en ZFS Raidz2 pool som består av 6 diskar, skulle formatera en ny disk och av någon anledning valdes första disken i ZFS poolen..

Så nu har jag 5 diskar i poolen, finns det något sätt att återföra disken in i poolen????

Eller måste jag flytta ut all data och skapa en ny Raidz2 och sedan föra tillbaka allt?

Permalänk
Avstängd

Raidz2 ska täcka två diskar utan att något går förlorat så nej, du ska bara synka om den. Har enbart använt FreeNas men grunden ska vara densamma här.
Din array saknar en disk och kommer upplysa dig om detta. Du markerar en tillgänglig disk och lägger till den. En synkning genomförs, kan ta ett par timmar.

För framtiden bör du notera diskarnas serienummer och öva på liknande exempel innan du tar det i en live miljö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Run4life:

Raidz2 ska täcka två diskar utan att något går förlorat så nej, du ska bara synka om den. Har enbart använt FreeNas men grunden ska vara densamma här.
Din array saknar en disk och kommer upplysa dig om detta. Du markerar en tillgänglig disk och lägger till den. En synkning genomförs, kan ta ett par timmar.

För framtiden bör du notera diskarnas serienummer och öva på liknande exempel innan du tar det i en live miljö.

Vissa filer går inte att öppna, är detta normalt eller har jag pajjat poolen?

Jag kör resilvering nu.

Permalänk
Avstängd

Ska inte ha med det att göra, z2 ska som sagt tillåta att du i praktiken kan dra ur två diskar ur drift samtidigt utan att tappa vare sig upptid eller data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Run4life:

Ska inte ha med det att göra, z2 ska som sagt tillåta att du i praktiken kan dra ur två diskar ur drift samtidigt utan att tappa vare sig upptid eller data.

Det visade sig vara ett permission-fel så inga filer gick förlorade.

Tack så mycket för svaren.