Permalänk
Medlem

Fractal design Kelvin t12, konstiga ljud?

Hej hej!

Jag har nyligen uppgraderat min dator lite och har skaffat mig två stycken slutna vattenkylare, en till processorn och en till ena grafikkortet.
Processorkylaren är en Fractal Design kelvin t12 och jag har haft problem med systemet från dag ett. Det värsta med den är ljudet från pumpen, även då jag har lyckats få bort alla miljoner luftbubblor genom att fylla på mer vatten så låter ändå pumpen som ett el-verk. Det är så illa att jag hör ljudet genom mina hörlurar (som är gjorda för att blockera ut ljud) och det får mig ständigt att ta av mig lurarna och lyssna om nånting är fel, jag kan inte längre bara sitta och njuta framför datorn utan är ständigt orolig för att saker kommer att gå sönder. Det är värt att påpeka att ljudet försvinner om jag ställer ner pump rpm genom moderkortet men det står tydligt i manualen till pumpen att man inte ska göra det, så kör den på max.

Temperaturerna var till en början helt okej, låg runt 60 grader under stress test. Nu har kylaren svårt att hålla processorn under 80 grader.
Det jag undrar är om det är någon annan som har en lika dan kylare eller som har någon erfarenhet av dom.
Hur funkar din?
låter den mycket?

Den andra vattenkylaren till Grafikkortet (Kraken x41) är knäpptyst.

Specs:

Chassi: Define r5
asus z97-a
i7 4790k
2x gtx 780
Kelvin t12 - cpu - push/pull, sitter monterad bak och blåser ut.
Kraken x41 - gpu - push/pull sitter monterad top och blåser ut.
2x 140mm fläktar som blåser in i chassit från front.

Temps har varit okej innan, funderar på att byta så att cpu radiatorn drar in frisk luft utifrån istället men är lite orolig att gpu radiatorn måste jobba med varm luft då. Men som sagt är ju ljudet jag är orolig över hur som helst.

Tack för er tid!

Permalänk
Medlem

Det är bara skicka/lämna tillbaka, något verkar knas med den. Pumpen ska knappt låta något alls. Hade en Kelvin S36 förut och då hörde man bara ett svagt surrande ljud om man öppnade chassit. Har du kollat så att pumpen går på max rpm?

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

Den går just nu på 2600 rpm, vet inte om det är max men jag har sagt åt mitt asus moderkort att alltid köra på 100% funderar på att kanske skaffa en molex converter och köra direkt i psu istället då mitt moderkort alltid vill ändra mina på fläktar osv.

Permalänk
Medlem

Okej, pumpen har max rpm på 2400 + - några rpm, Om du tycker att den låter mycket är det bara prata med dom där du köpte kylaren och byta. Hade liknande problem med min första Kelvin S36, då fick jag byta.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

Okej tack så mycket för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Vart köpte du kylaren?

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

Inet, har skickat in en felanmälan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fabbs:

Inet, har skickat in en felanmälan.

Okej, låter bra. Dom borde byta ut den. Brukar inte vara några problem.
Kolla ifall du får byta den mot en Corsair Hydro H80i GT, den är billigare.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

Aa tänkte se om jag kan få byta till något annat märke, har ingen aning om hur dom ser på sånt.
Jäklar vad H80's radiator verkar stor.

Permalänk
Medlem

Man borde få byta om man inte är nöjd, har funkat för mig. Tror inte H80iGT radiatorn är mycket större än Kelvin T12
Kelvin T12: Radiator 46*132*163 mm
Corsair H80iGT: Radiator dimensions: 154mm x 123mm x 49mm

Enda nackdelen med Corsair är väl fläktarna, låter som ett jetplan när dom går på max rpm. Men fläktarna kan man ju byta ut om man vill

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

Haha, ska ringa dom idag och se vad dom säger.

Borde få plats i mitt Define r5.

Permalänk
Medlem

Gör så.
Det borde få plats utan problem. Bak, topp eller i front borde det funka att ha en H80

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

Tack så jättemycket för all hjälp, ringde till Inet idag och det var helt okej att byta mot en annan modell om jag ville. Kommer nog byta till en H80i GT, den verkar najs!

Permalänk
Medlem

Okej, Berättade du vad som vad fel med din Kelvin T12?
Jag kör själv med H80i, pumpen hörs inget alls. Har en Cougar Vortex PWM fläkt till min H80i. Duger bra till en klockad Intel G3258 till 4.0Ghz. Har en Avarage temp på 49 grader då och fläkten snurrar bara i 1100rpm då. Kör jag 2st Cougar på full rpm då får jag en Avarage på 46.2 grader. Helt okej.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/152015-cougar...

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

Ja jag berättade vad som var fel men hon i andra sidan luren verkade rätt ointresserad av det, hon tyckte bara att jag skulle skicka in den direkt om jag inte var nöjd, vilket jag må tycka är ett schysst förhållningssätt.

Pumpen har börjat låta mer nu på senare och nu ligger min i7 4790k på 45 grader i idle och den är inte överklockad. Ska byta tillbaka till Stock kylaren så länge så att ingenting går sönder.

Permalänk
Medlem

Okej. Om du bor nära en Inet butik så är det bara lämna in så slipper du skicka den. Nått är galet om du har så hög idle temp. Lika bra att byta.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

Skickade in den idag, sitter på stock kylaren nu och är glad så länge jag ligger under 80c när jag spelar. Aja det funkar i alla fall.

Vill bara tacka så hemskt mycket för alla hjälp, kommer att be dom byta mot en H80i GT och hoppas på att det inte är ett måndags exemplar det med!

Permalänk
Medlem

Okej. Kul att kunna hjälpa till Håller tummarna att den funkar bättre .

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S