SSD Riktigt låg skrivhastighet, bra läs.

Permalänk
Medlem

SSD Riktigt låg skrivhastighet, bra läs.

Hejsan, har 2 stycken Sandisk 64GB blue line SSD:ar som inte riktigt vill skriva i en bra hastighet.

Har testat SSD:arna med och utan RAID och ACHI. Just nu kör jag RAID0.
Så fort något skriver till diskarna så fryser hela datorn i några sekunder (Den skriver i <10MB/s), men vid läsning är det okej.
Är det några drivrutiner eller någon inställning som jag missar? Eller är diskarna inkompatibla med mina moderkort? (Båda har varit AMD-baserade)

Har testat två olika datorer, mina nuvarande specs är:
AMD FX 8320
MSI 970A-G46
12GB RAM (Kingston & Corsair)
R9 290 DCII
Toshiba 1TB HDD (Som funkar bra att läsa och skriva till)
650W OCZ ZS

Permalänk
Medlem

Vad säger AS-SSD?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Vad säger AS-SSD?

Har inte kollat AS SSD, har dock testat crystaldiskmark som gav 650/10MB/s ca. Kan testa AS SSD imorrn.

Permalänk
Medlem

Kör du dem via någon "extern" kontroller som ger SATAIII?
Testa i så fall att köra via portarna kopplade till chipsetet som bara är SATAII.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Kör du dem via någon "extern" kontroller som ger SATAIII?
Testa i så fall att köra via portarna kopplade till chipsetet som bara är SATAII.

Ursäkta om jag missuppfattat, men jag kör med moderkortets sata iii kontakter, dvs 6Gbit. Använder inga andra satakort eller kontrollrar.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kanske bör köra trim eller motsvarande innan du kör en skrivbenchmark eller vet du att disken är "fräsch" ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Måste frågan... vet du att det där är "äkta" Sandisk SSDer?
Var köpte du dem?.

För de liknande kina SSDers hastigheter, eller värre, USB->SDD ful-fix.

Jag hade nog samlar info på olika tester, och sen lämnat tillbaka dem (om du köpt dem i butik), för de är verkligen inte i bra skick eller ful-kopior.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kanske bör köra trim eller motsvarande innan du kör en skrivbenchmark eller vet du att disken är "fräsch" ?

TRIM är aktiverat, körde Windows 8's "Optimering" dvs motsvarande defrag där det tydligen ingår TRIM:ning.

Skrivet av Paddanx:

Måste frågan... vet du att det där är "äkta" Sandisk SSDer?
Var köpte du dem?.

För de liknande kina SSDers hastigheter, eller värre, USB->SDD ful-fix.

Jag hade nog samlar info på olika tester, och sen lämnat tillbaka dem (om du köpt dem i butik), för de är verkligen inte i bra skick eller ful-kopior.

Köptes på Kjell.com 2013, har alltid varit i detta skick, trodde det berodde på moderkortet som jag bytte för ca en månad sedan.
Ska dra en till reninstallation av ssdarna utan Raid och se om det går då, har inga höga förhoppningar dock. :/

Permalänk
Medlem

Du kan testa att ladda ner SanDisk SSD Dashboard och se vad det programmet säger om diskarna. Programmet ska tydligen kunna uppgradera firmware också, om det finns någon nyare version, vilket skulle kunna förbättra eventuella kompabilitetsproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Vad säger AS-SSD?

Dold text
Skrivet av perost:

Du kan testa att ladda ner SanDisk SSD Dashboard och se vad det programmet säger om diskarna. Programmet ska tydligen kunna uppgradera firmware också, om det finns någon nyare version, vilket skulle kunna förbättra eventuella kompabilitetsproblem.

och

Dold text

Bilderna tagna efter installation av Windows 8. Har kört TRIM-verktyget i Dashboard och det blev ingen skillnad.

Permalänk
Vila i frid

Diskens inställningar i BIOS, är det emulerad IDE, AHCI eller Advanced AHCI eller RAID? Diskarna skall köras i AHCI-läget (helst Advanced). Är NCQ aktiverat? Använd t.ex. HD TUNE 2.55 för att kika på diskens parametrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Diskens inställningar i BIOS, är det emulerad IDE, AHCI eller Advanced AHCI eller RAID? Diskarna skall köras i AHCI-läget (helst Advanced). Är NCQ aktiverat? Använd t.ex. HD TUNE 2.55 för att kika på diskens parametrar.

Såvitt jag vet används ACHI, har testat RAID med, ingen skillnad. NCQ vet jag inte var det aktiveras, ska kolla mer i det.

HD TUNE visade förvånande resultat som jag inte riktigt vet hur de visar så olika.

Dold text

Denna mätte medans jag körde AS SSD och uppmätte 362MB/s medan AS SSD mätte 20,99MB/s.

Lite bilder från olika sidor, granska gärna infon!

Dold text

Konstigt Error "Writing is disabled". Läsa går.

Dold text

Det verkar ju som att diskarna går att skriva fort till, men något annat stoppar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miney:

Lite bilder från olika sidor, granska gärna infon!
http://puu.sh/hkJIJ/907feb1d17.png

Grafen på denna bild ser ju inte särskilt bra ut. File Benchmark skriver ju filer med olika storlekar till disken och kollar hur snabbt det går, och enligt den där grafen så far ju skrivhastigheten mellan max och 0 som en jojo. Så ska det ju inte vara, skrivhastigheten borde vara rätt konstant på en frisk SSD. Men jag vet tyvärr inte vad det kan bero på.

Skrivet av Miney:

Konstigt Error "Writing is disabled". Läsa går.

Benchmark vill förmodligen testa att skriva till olika ställen på disken för att testa hur prestandan varierar över disken, men eftersom du har partitioner på den så går ju inte det. Du kan antagligen bara köra Benchmark på en helt tom disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Grafen på denna bild ser ju inte särskilt bra ut. File Benchmark skriver ju filer med olika storlekar till disken och kollar hur snabbt det går, och enligt den där grafen så far ju skrivhastigheten mellan max och 0 som en jojo. Så ska det ju inte vara, skrivhastigheten borde vara rätt konstant på en frisk SSD. Men jag vet tyvärr inte vad det kan bero på.

Benchmark vill förmodligen testa att skriva till olika ställen på disken för att testa hur prestandan varierar över disken, men eftersom du har partitioner på den så går ju inte det. Du kan antagligen bara köra Benchmark på en helt tom disk.

Lyckades ta bort partitionen på SSD nr 2,

Jag kan hålla med om att den inte ser så frisk ut.. Är det bara att lämna in på reklamation/maila SanDisk och fråga? Det är ju två SSDar samtidigt, låter inte det konstigt om båda var sönder?

EDIT: Testade SSDn på en bärbar dator med USB>Sata, ingen skillnad tyvärr.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Miney:

Jag kan hålla med om att den inte ser så frisk ut.. Är det bara att lämna in på reklamation/maila SanDisk och fråga? Det är ju två SSDar samtidigt, låter inte det konstigt om båda var sönder?

Jo, det är ju konstigt att båda uppför sig så. Men det skadar ju inte att kolla med SanDisk i alla fall.

Permalänk
Medlem

Skulle kunna vara något sektorskräp som är fel. Prova att nolla diskarna med killdisk eller från kommandot dd i linux

# dd if=/dev/zero of=/dev/sdX bs=1048576

ersätt X med den bokstav där hårddisken hamnar tex /dev/sdc om det är den tredje disken.

Från en Linux live-usb kan du även köra grafiska program som diskar (disks) som kan utföra nollning av en disk i en grafisk miljö

Annars låter det som om diskarna är på väg att ge upp. Kolla med återförsäljaren och åberopa reklamationsrätten, använd bilderna du har här som bevis rekommenderas.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Testa i olika SATA-portar om det inte blir någon skillnad testa i en annan dator/moderkort. Hjälper inte det så är chansen stor att de är trasiga.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Skulle kunna vara något sektorskräp som är fel. Prova att nolla diskarna med killdisk eller från kommandot dd i linux

# dd if=/dev/zero of=/dev/sdX bs=1048576

ersätt X med den bokstav där hårddisken hamnar tex /dev/sdc om det är den tredje disken.

Från en Linux live-usb kan du även köra grafiska program som diskar (disks) som kan utföra nollning av en disk i en grafisk miljö

Annars låter det som om diskarna är på väg att ge upp. Kolla med återförsäljaren och åberopa reklamationsrätten, använd bilderna du har här som bevis rekommenderas.

Skrivet av Ajin:

Testa i olika SATA-portar om det inte blir någon skillnad testa i en annan dator/moderkort. Hjälper inte det så är chansen stor att de är trasiga.

Jag har nu "nollat" diskarna och det blev absolut ingen skillnad. Har redan testat tre separata datorer med olika kontrollrar etc. Verkar iaf vara SSDarna som det är knas med, frågan är bara om de är defekta eller inte. har ingen lust att betala undersökningsavgift ifall det är något småfel... Ska maila SanDisk och se iallafall.
Tack för er hjälp.

MvH Miney

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miney:

Jag har nu "nollat" diskarna och det blev absolut ingen skillnad. Har redan testat tre separata datorer med olika kontrollrar etc. Verkar iaf vara SSDarna som det är knas med, frågan är bara om de är defekta eller inte. har ingen lust att betala undersökningsavgift ifall det är något småfel... Ska maila SanDisk och se iallafall.
Tack för er hjälp.

MvH Miney

Du bör inte oroa dig för felsökningsavgifter, de SSDerna är utan tvekan defekta.

Gör en lista med vad du har testat. Inkludera ev bilder på benchmarks och beskriv hur datorn upplevs med dem som systemdisk mm.
Du bör kunna returnera dem utan problem hos Kjell iaf.

Vet att de enklare SSDerna du köpt är TLC diskar som Sandisk smygit in på marknaden, och de är verkligen dåliga. Synd att du inte tog Ultra plus, de diskarna är betydligt bättre och MLC typ. De har dock slutat tillverkas :=/
Oavsett, notera att Sandisk Ultra II också är TLC och för små (19)nm. Jag hade inte litat på dem, om nu Kjell försöker trycka på dig dem istället. Det är troligen samma sak som det du redan fått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Du bör inte oroa dig för felsökningsavgifter, de SSDerna är utan tvekan defekta.

Gör en lista med vad du har testat. Inkludera ev bilder på benchmarks och beskriv hur datorn upplevs med dem som systemdisk mm.
Du bör kunna returnera dem utan problem hos Kjell iaf.

Vet att de enklare SSDerna du köpt är TLC diskar som Sandisk smygit in på marknaden, och de är verkligen dåliga. Synd att du inte tog Ultra plus, de diskarna är betydligt bättre och MLC typ. De har dock slutat tillverkas :=/
Oavsett, notera att Sandisk Ultra II också är TLC och för små (19)nm. Jag hade inte litat på dem, om nu Kjell försöker trycka på dig dem istället. Det är troligen samma sak som det du redan fått.

Nu blir man lite fundersam. Kan TLC skapa problem som kan komma lite då och då, för nu, utan att jag ändrat någonting, så kommer diskarna upp i betydligt högre hastigheter!

Dold text

Vet dock inte om SSD:ar brukar ligga så lågt på 4K-grejerna, men Sequential ser bra ut. (SSDerna ska klara 490/240MB/s enligt spec.)
Perfekt såhär efter att man fått svar från supporten. Tajming.

EDIT: Det verkar vara något fuffens på gång, AS SSD säger fortfarande bara ca 25MB/s skriv, men HD Tune Pro säger

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Miney:

Nu blir man lite fundersam. Kan TLC skapa problem som kan komma lite då och då, för nu, utan att jag ändrat någonting, så kommer diskarna upp i betydligt högre hastigheter!

Vet dock inte om SSD:ar brukar ligga så lågt på 4K-grejerna, men Sequential ser bra ut. (SSDerna ska klara 490/240MB/s enligt spec.)
Perfekt såhär efter att man fått svar från supporten. Tajming.

EDIT: Det verkar vara något fuffens på gång, AS SSD säger fortfarande bara ca 25MB/s skriv, men HD Tune Pro säger

Du kan testa om DiskFresh löser problemet http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1351767-disk-fresh...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Ska testa det nu, så länge vill jag bara säga att den använder Ramminnet medan den flyttar, och flyttar filen "allt eftersom" SSDn skriver.
Test: kopiera 20GB till SSD från annan disk
Reultat: Snabbt den första GB:en, sedan segt medan disken skriver. Ramanvändningen går direkt upp med 1GB vid flytt.
(Jag flyttar från "TeraByte" till "Windows", se Drives meter)

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Edit: Nu ser jag att HD Tune testade Write och då tror jag inte att DiskFresh löser problemet.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miney:

Ska testa det nu, så länge vill jag bara säga att den använder Ramminnet medan den flyttar, och flyttar filen "allt eftersom" SSDn skriver.
Test: kopiera 20GB till SSD från annan disk
Reultat: Snabbt den första GB:en, sedan segt medan disken skriver. Ramanvändningen går direkt upp med 1GB vid flytt.
(Jag flyttar från "TeraByte" till "Windows", se Drives meter)

Till er andra med SSDar: Ska SSDn klara de utlovade spec. (490MB/s & 240MB/s) med eller utan cache write? Just nu skriver disken oftast runt 4MB/s med peaks till ca 30, men med cache write på så skriver den filen till RAM som sedan "töms" till SSDn vid ca 4MB/s.
Ska det vara så eller ska disken klara att skriva utlovad hastighet utan cache write påslagen?
CrystalDiskMark är det enda programmet som "märker" cache, och därmed visar den 210MB/s medan andra program visar 30MB/s.
EDIT: Tänker mest hur jag ska förklara det för SanDisk.

Permalänk
Vila i frid

Skrivcache påslagen, min SCSI\DiskSanDisk_SDSSDHP256G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miney:

Ska testa det nu, så länge vill jag bara säga att den använder Ramminnet medan den flyttar, och flyttar filen "allt eftersom" SSDn skriver.
Test: kopiera 20GB till SSD från annan disk
Reultat: Snabbt den första GB:en, sedan segt medan disken skriver. Ramanvändningen går direkt upp med 1GB vid flytt.
(Jag flyttar från "TeraByte" till "Windows", se Drives meter)

Windows har RAM cache, som hjälper till vid kopiering. Troligen därför den gör så.
Sen när SSDn långsamma skrivande inte hänger med, så går det utför.

Skrivet av Miney:

Nu blir man lite fundersam. Kan TLC skapa problem som kan komma lite då och då, för nu, utan att jag ändrat någonting, så kommer diskarna upp i betydligt högre hastigheter!

TLC tar lång tid att programmera. Sandisk har löst detta med en SLC cache som ska ta emot datan, spara den så länge och när disken inte jobbar, skicka vidare den till långsammare TLC minnet.
Du kan läsa lite om det här:
http://www.anandtech.com/show/6553/sandisk-ultra-plus-ssd-rev...
Skillnaden mellan din och dessa är att Ultra Plus har MLC NAND, medan din har billigaste mögliga TLC NAND (med 4MB/s verkar det nästan vara USB skräp NAND).
Det kan vara så att du lastar diskarna mer än Sandisk designat dem för, och därför fylls cachen för snabbt.
Sen när den hinner tömmas, så får du upp prestandan.

Skrivet av Miney:

Till er andra med SSDar: Ska SSDn klara de utlovade spec. (490MB/s & 240MB/s) med eller utan cache write? Just nu skriver disken oftast runt 4MB/s med peaks till ca 30, men med cache write på så skriver den filen till RAM som sedan "töms" till SSDn vid ca 4MB/s.
Ska det vara så eller ska disken klara att skriva utlovad hastighet utan cache write påslagen?
CrystalDiskMark är det enda programmet som "märker" cache, och därmed visar den 210MB/s medan andra program visar 30MB/s.
EDIT: Tänker mest hur jag ska förklara det för SanDisk.

Vet inte vad denna cache write syftar på, men disken ska klara specs utan mjukvara. Dvs inte RAM minne, utan bara disken, oavsett OS, med mest optimala testet (de brukar använda ATTO, och dina ATTO värden talar för sig själv).

Slut frågan jag ställer, har de alltid varit så här? eller har det "kommit med tiden"?
Har du haft dem länge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag har haft diskarna i 2 år, de har varit såhär länge, vet dock inte om det var så från början.
Trots diskarnas ålder har de bara utsatts för 150GB respektive 180GB skrivning vardera, vilket i jämförelse med andra diskar är väldigt lite.
SanDisk vill att jag använder CrystalDiskMark som ger "bra" resultat (Med RAM cache).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miney:

Jag har haft diskarna i 2 år, de har varit såhär länge, vet dock inte om det var så från början.
Trots diskarnas ålder har de bara utsatts för 150GB respektive 180GB skrivning vardera, vilket i jämförelse med andra diskar är väldigt lite.
SanDisk vill att jag använder CrystalDiskMark som ger "bra" resultat (Med RAM cache).

Då vet de om att det är typ ett USB minne med Sata anslutning och RAM cache.

Du kan försöka hävda att de inte lever upp till den hastighet som gäller (testa med största "GB" test data på disken, så cachen tar slut).
Hade du tagit detta med kjell på garantitiden så hade de nog bytt dem, men efter 2 år, är det hoppet borta.
Enda chansen då är att övertyga Sandisk, eller spara till en ny bra SSD.

Alt ändra användningen av dessa diskar från systemdiskar till Cache diskar, där deras skrivning inte längre används på det sättet, endast läsningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Då vet de om att det är typ ett USB minne med Sata anslutning och RAM cache.

Du kan försöka hävda att de inte lever upp till den hastighet som gäller (testa med största "GB" test data på disken, så cachen tar slut).
Hade du tagit detta med kjell på garantitiden så hade de nog bytt dem, men efter 2 år, är det hoppet borta.
Enda chansen då är att övertyga Sandisk, eller spara till en ny bra SSD.

Alt ändra användningen av dessa diskar från systemdiskar till Cache diskar, där deras skrivning inte längre används på det sättet, endast läsningen.

Högre testmängd data:

Dold text

Som tur är har jag fortfarande reklamationstid kvar, sen om jag kommer mig för att utnyttja denna är något annat.
Jag har inte upplevt några frysningar de senaste dagarna, så mödan att byta ut diskarna kanske inte uppväger behovet...

Permalänk
Medlem

Den bilden håller ju inte deras utlovade hastigheter på skrivningen. Och ärligt, det är riktigt usla skrivhastigheter där kina-SSD eller V300 (när den är som värst) är betydligt snabbare.
Om du ska byta dem är det ju nu, när du har all info om felen, har reklamationstid innan problemen blir värre.