Permalänk
Medlem

S.M.A.R.T Alert HDD

Hej, Swec. Skulle precis ta mig ett game CS. Dock så hittades inte min D:\ drive vilket är min HDD som jag använder till saker som inte får plats på SSDerna. Startade om datorn och fick ett S.M.A.R.T Alert men datorn vägrade att boota in i Windows fast det endast var på HDDn. Kopplade HDDn och nu fungerar det att boota igen. Notera att det gick riktigt segt att komma in i BIOS från bilden där man har möjlighet att trycka F2 för BIOS. ¨

Specs i signaturen. Hela bygget är från Oktober/Nov. 13.

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R2, 4670k, Sabertooth Z87, Gigabyte Gtx 780 Windforce, Samsung Evo 2x120gb Raid0, Seasonic X-650, A-data XPG 16gb Inet edition, Seagate-någonting 2tb

Permalänk
Medlem

Och din fråga är ?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk

Du har själv konstaterat att din WD 1TB har problem.
Western Digitals diskar brukar inte falera så här tidigt men du har ju garanti kvar så...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Rekordmedlem

Jaha ? Om du undrar om smart så är det bra om du anger eller söker på förklaringen för den felkod du får på disken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

HDDn är nästan död. Kopiera över datan från den illa kvickt om du vill ha kvar den.
Bios kan ha läst igenom smart datan och därför ha startat långsamt.

Kopplade HHDn? Ur eller in? Eller om?

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Och din fråga är ?

Hoppla, är lite trött idag.

Min fråga är skulle vara: Vad gör jag åt detta?

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R2, 4670k, Sabertooth Z87, Gigabyte Gtx 780 Windforce, Samsung Evo 2x120gb Raid0, Seasonic X-650, A-data XPG 16gb Inet edition, Seagate-någonting 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidju:

HDDn är nästan död. Kopiera över datan från den illa kvickt om du vill ha kvar den.
Bios kan ha läst igenom smart datan och därför ha startat långsamt.

Kopplade HHDn? Ur eller in? Eller om?

Kopplade ur HDDn och då kunde jag få igång Windows igen. Hur kopierar jag över detta på bästa sätt som det är nu? Lite svårt efter som jag inte kan koppla in den...

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R2, 4670k, Sabertooth Z87, Gigabyte Gtx 780 Windforce, Samsung Evo 2x120gb Raid0, Seasonic X-650, A-data XPG 16gb Inet edition, Seagate-någonting 2tb

Permalänk

Du kan koppla in den med bara strömkabeln med Windows uppe. Lägg örat till och lyssna på den. Den skall varva upp och sedan göra några tickande då den kontrollerar läshuvudets rörelser. Därefter skall den vara tyst (bara surra lite)... om inte så har du mekaniska problem. Är den tyst så prova att koppla in data kabeln. Som sista åtgärd kan du lägga disken i frysen någon timma och försöka igen.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Du kan koppla in den med bara strömkabeln med Windows uppe. Lägg örat till och lyssna på den. Den skall varva upp och sedan göra några tickande då den kontrollerar läshuvudets rörelser. Därefter skall den vara tyst (bara surra lite)... om inte så har du mekaniska problem. Är den tyst så prova att koppla in data kabeln. Som sista åtgärd kan du lägga disken i frysen någon timma och försöka igen.

Notera då att detta endast hjälper mot mekaniska fel, ibland. Och du måste lägga den i en försluten påse, med luften så uttömd som du kan, för att inte fukt ska tränga in och förstöra allt.

Permalänk
Medlem

Fick S.M.A.R.T fel på dotterns SSD för några månader (knappt använd dator). I mitt fall så lämnade jag in datorn men jag märkte att det fanns en option i BIOS att overrida S.M.A.R.T.

Jag tolkade det som att S.M.A.R.T är en funktion för att "någorlunda" tidigt upptäcka att en HDD håller på att ge sig. Dvs. om du inte har någon garanti att riskera kan du testa att boota, kopiera det du behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonus:

Fick S.M.A.R.T fel på dotterns SSD för några månader (knappt använd dator). I mitt fall så lämnade jag in datorn men jag märkte att det fanns en option i BIOS att overrida S.M.A.R.T.

Jag tolkade det som att S.M.A.R.T är en funktion för att "någorlunda" tidigt upptäcka att en HDD håller på att ge sig. Dvs. om du inte har någon garanti att riskera kan du testa att boota, kopiera det du behöver.

Har någon hotplug feature på vilket låter mig koppla in den när jag har datorn igång. Intel rapid hittar den och rapporterar här även att det är ett fel, den syns inte under windows menu>dator. Efter ett par sekunder när den är inkopplad så fryser nästan allting. Kopplar jag ur den så funkar allting som det ska igen.

Hur bär jag mig åt för att överföra mina filer?

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R2, 4670k, Sabertooth Z87, Gigabyte Gtx 780 Windforce, Samsung Evo 2x120gb Raid0, Seasonic X-650, A-data XPG 16gb Inet edition, Seagate-någonting 2tb

Permalänk

Om inte Windows eller BIOS klarar att ens hantera den så är det inte mycket mer att göra....
Jag ska inte tjata om säkerhetskopior... ...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Om inte Windows eller BIOS klarar att ens hantera den så är det inte mycket mer att göra....
Jag ska inte tjata om säkerhetskopior... ...

Som tur är har jag alla viktiga filer på min Google Drive så det är ingen fara som tur är. Men jag förstår din poäng

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R2, 4670k, Sabertooth Z87, Gigabyte Gtx 780 Windforce, Samsung Evo 2x120gb Raid0, Seasonic X-650, A-data XPG 16gb Inet edition, Seagate-någonting 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av All3z:

Som tur är har jag alla viktiga filer på min Google Drive så det är ingen fara som tur är. Men jag förstår din poäng

Duuuktig

Ang din disk, bästa jag kan tänka mig är att dra ut alla andra diskar (eller om du har en gammal extra dator, använd den).
Kör bara den "trasiga" och en tom disk du kan rädda allt till + en USB med några linux recovery verktyg. De ger sig inte som Windows gör, och om det går att prata med den, så kommer det göra det.
Sen är det bara att försöka rädda vad du kan. Fick själv hjälp med detta från en vän, när jag gav upp i Windows med disken.

Det låter som att det är huvud-filtabellen, eller styrkortet som är boven. Men det kan vara en skadad sektor mitt i värsta kritiska delen på filsystemet också.

Här är bättre Linux gurus på forumet som säkert kunde tipsa om bra program att använda. Viktiga är att ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Duuuktig

Ang din disk, bästa jag kan tänka mig är att dra ut alla andra diskar (eller om du har en gammal extra dator, använd den).
Kör bara den "trasiga" och en tom disk du kan rädda allt till + en USB med några linux recovery verktyg. De ger sig inte som Windows gör, och om det går att prata med den, så kommer det göra det.
Sen är det bara att försöka rädda vad du kan. Fick själv hjälp med detta från en vän, när jag gav upp i Windows med disken.

Det låter som att det är huvud-filtabellen, eller styrkortet som är boven. Men det kan vara en skadad sektor mitt i värsta kritiska delen på filsystemet också.

Här är bättre Linux gurus på forumet som säkert kunde tipsa om bra program att använda. Viktiga är att ha tålamod.

Får kanske ta och investera i en Raid 1 för framtiden

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R2, 4670k, Sabertooth Z87, Gigabyte Gtx 780 Windforce, Samsung Evo 2x120gb Raid0, Seasonic X-650, A-data XPG 16gb Inet edition, Seagate-någonting 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av All3z:

Får kanske ta och investera i en Raid 1 för framtiden

Satsa hellre på en fullständig backup, ofta.

Problemet med RAID 1 är att det är sårbart på många sätt, och då sitter du där igen.
Med RAID 1 måste du ha dubbla diskar 24/7, du måste köpa 2 ex varje gång du köper ny disk och ett virus, åska, handhavande fel i program osv, så är du ändå till råttorna.
Det är endast en hjälp om du måste ha 24/7 drift, och inte har råd att ha ner tid. Då är RAID en bra fördel. Men som hemanvändare är offline backup (typ USB HDD, i säkert förvar) + moln backup (krypterad om du så vill), betydligt bättre och mer ekonomiskt alternativ.

Du har ju kopior på viktigaste sakerna, men att ha det på hela systemet gör att du kan åka ner till affären, köpa ny HDD, återställa och vara igång på 1 timme, med allt tillbaka, även med billig hårdvara.
Skulle det vara virus eller handhavande fel så räcker det ju med att återställa, och vara igång igen.