Dator startar inte efter tweakad överklockning [LÖST]

Permalänk
Medlem

Dator startar inte efter tweakad överklockning [LÖST]

Hej SweC.
Jag satt igår och tweekade min klockning lite granna, sänkte Vcore, och körde sedan igång prime95 när datorn slog av helt och det gick inte att starta den igen. Jag tänkte att den kanske hade slagit av för att den blev för varm, så jag lät den stå ett tag och testade senare igen. Inget svar.

Mus/tangentbord lyser fortfarande (ström genom MB från nätagget antar jag är OK då?).
Fläkten börjar "nästan snurra" när man trycker in startknappen (som att de får en signal men sen inget mer).

Finns det något jag kan testa? Är det något som är paj?

//Mvh Martin

Permalänk
Medlem

Clear cmos för att återställa inställningarna. Kolla i moderkortsmanualen. Om du får igång det rekommenderarar jag inte prime95 för att testa sin överklockning.

Permalänk
Medlem

Låter lite som nätagget har kastat in handduken..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Clear cmos för att återställa inställningarna. Kolla i moderkortsmanualen. Om du får igång det rekommenderarar jag inte prime95 för att testa sin överklockning.

Ska testa att cleara CMOS, återkommer ikväll.

Skrivet av SanTeoX:

Låter lite som nätagget har kastat in handduken..

Även fast det ju ger ström på något sätt genom att mus+ tangentbord får ström?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Ska testa att cleara CMOS, återkommer ikväll.

Även fast det ju ger ström på något sätt genom att mus+ tangentbord får ström?

Låter inte som nätagget. Återställ allt till original (d.v.s. clear CMOS) så borde den hoppa igång igen.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Låter inte som nätagget. Återställ allt till original (d.v.s. clear CMOS) så borde den hoppa igång igen.

Ska testa det när jag kommer hem, tack för hjälpen allihopa :-).

Permalänk
Medlem

Du kan även dra ut 220v sladden till nätagget i ngn minut, detta kan resetta eventuella "säkringar" i nätagget.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Moderator
Forumledare

*rubrik redigerad*

Om TS känner att den inte passar kan man såklart redigera den igen

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Ska testa att cleara CMOS, återkommer ikväll.

Även fast det ju ger ström på något sätt genom att mus+ tangentbord får ström?

Jag hade liknande problem med mitt moderkort när mitt nätagg hade lagt av.. Fläktarna
drog igång något varv eller två för att sedan stanna igen. Tangentbord och mus fick ström.
Nätagg kaputt. Tyvärr brände det även moderkortet på något sätt i fallet..

Men ditt problem kan ju givetvis härstamma från överklockningen, så kolla ovanstående
tips

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Jag hade liknande problem med mitt moderkort när mitt nätagg hade lagt av.. Fläktarna
drog igång något varv eller två för att sedan stanna igen. Tangentbord och mus fick ström.
Nätagg kaputt. Tyvärr brände det även moderkortet på något sätt i fallet..

Men ditt problem kan ju givetvis härstamma från överklockningen, så kolla ovanstående
tips

Jag glömde säga det, men jag har nu löst problemet. Tog ut CMOS batteriet, inget fungerade. Körde vidare med CMOS urdraget ganska länge (10 min) inget fungerade. Då bytte jag ut CMOS-batteriet mot ett nytt och datorn hoppade igång, det började lukta lite bränt sedan dog datorn. Samma sak en gång till, sen efter det så hostade den till lite och gick igång som vanligt.

Nu fungerar datorn alltså som vanligt.

Permalänk
Medlem

Att det "luktade lite bränt" låter inte ok dock

Vilken processor har du, och vilka klockinställningar kör/körde du den med? Du är säker på att du verkligen sänkte Vcore, så att du inte råkade höja den istället?

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Att det "luktade lite bränt" låter inte ok dock

Vilken processor har du, och vilka klockinställningar kör/körde du den med? Du är säker på att du verkligen sänkte Vcore, så att du inte råkade höja den istället?

Jodå, det var en i5 750. Körde med inställningar enligt nedan:

CPU Clock Ratio: 20 X
BCLK: 200
CPU Vcore: 1.36250 V
QPI/VTT Voltage: 1.370
PCH Core: 1.160 V
CPU PLL: 1.920 V

Sänkte därifrån Vcore till runt 1.32xxxx V, inte helt säker på exakt siffra.

Jag är säker på att jag sänkte, sen efter det så körde jag Prime95, det var då problemen "hittades".