Dags för ny receiver och ett par högtalare

Permalänk
Medlem

Dags för ny receiver och ett par högtalare

Hej på er alla,

Jag har följande 5.0 setup hemma: Dali Blue 6006 frontar samt tillhörande Dali center högtalare. Bak är det något gammalt billigt som skall bytas ut, ingen aning vad det är (köptes på Hifi-klubben tillsammans med allt annat). Har en Denon receiver som jag inte minns modell nummer på. Allt detta från år 2000 eller var det 2001.

Jag har nu satt undan ca 5.000-6.000 sek för att uppdatera receiver och bakhögtalare.

1. Bakhögtalare som inte kostar skjortan, vad anses som prisvärt i prisklassen under 2.000/par eller existerar det ens något vettigt för så billigt?

2. Receiver för ca 3.000. Räcker med en hdmi ut, vill gärna ha internetradio, wifi inte ett måste. Har sneglat på en vsx-924, främst för den verkar rekommenderas av många i den prisklassen.

Orsaken till min osäkerhet och frågor här att jag inte har någon större kunskap i området och jag har ingen susning vad som krävs för att driva mina högtalare på ett bra sätt då även sub saknas.

Jag är ingen audiofil och systemet används främst till filmer, konsol (spel) och radio. Med ny receiver lär det nog bil en del spotify och egna mp3:or också.

All hjälp uppskttas

Tack på förhand,

Jan

Permalänk
Medlem

Vad är det för bakre högtalare du har?
De har ofta mycket mindre betydelse än de tre fram, så fungerar de och inte är helt värdelösa behöver de inte prioriteras.

Skulle i ditt läge (mycket film och spel) satsat på en hyfsad begagnad sub för ca 3000 och sen en receiver för resten av budgeten (även den begagnad om något intressant dyker upp).

Permalänk
Medlem

Som sagt så borde inte bakhögtalarna spela så stor roll.

Jag hade köpt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2559839 och letat en begagnad XTZ W10.16 eller liknande på blocket. Du kan även leta den receivern på blocket, kommer upp då och då. Begagnatutbudet i stockholm är fantastiskt...

Edit; Vill du verkligen köpa ett par bakhögtalare också borde det räcka med typ http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=431016

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Övervägde faktiskt en sub istället för bakre högtalare, men jag har helt enkelt inte utrymme för en sådan och därav föll den bort. Finns det mindre sådana som är något att ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Som sagt så borde inte bakhögtalarna spela så stor roll.

Jag hade köpt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2559839 och letat en begagnad XTZ W10.16 eller liknande på blocket. Du kan även leta den receivern på blocket, kommer upp då och då. Begagnatutbudet i stockholm är fantastiskt...

Edit; Vill du verkligen köpa ett par bakhögtalare också borde det räcka med typ http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=431016

Antagligen en dum fråga, men varför Onkyon istället för Pioneer modellen, vad gör den "bättre" för mitt bruk. Försöker förstå

Tack för tips på högtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Övervägde faktiskt en sub istället för bakre högtalare, men jag har helt enkelt inte utrymme för en sådan och därav föll den bort. Finns det mindre sådana som är något att ha?

Inte mindre än typ W8.16 om man ska få något acceptabelt.

Skrivet av Sp0de:

Antagligen en dum fråga, men varför Onkyon istället för Pioneer modellen, vad gör den "bättre" för mitt bruk. Försöker förstå

Tack för tips på högtalare.

Helt enkelt för att det jag har hört av pioneer tycker jag låter stelt och tråkigt i jämförelse med onkyo. Men det har ju "lite" med personliga preferenser att göra också, och behöver inte vara någon absolut sanning.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Inte mindre än typ W8.16 om man ska få något acceptabelt.

Helt enkelt för att det jag har hört av pioneer tycker jag låter stelt och tråkigt i jämförelse med onkyo. Men det har ju "lite" med personliga preferenser att göra också, och behöver inte vara någon absolut sanning.

Tack för uppriktigt svar!

Ju mer jag funderar på sub, desto mer inser jag att det inte kommer att gå där jag bor nu, iaf inte som jag har möblerat. Får helt enkelt klara mej utan sub tills vidare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Edit; Vill du verkligen köpa ett par bakhögtalare också borde det räcka med typ http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=431016

Har just ett par såna i svart högglans till salu. TS kan PM:a vid intresse. Duger bra som bakre högtalare (använde mina själv till just det). Är dock lite nyfiken på vad de befintliga bakre högtalarna är?

Skrivet av Sp0de:

Övervägde faktiskt en sub istället för bakre högtalare, men jag har helt enkelt inte utrymme för en sådan och därav föll den bort. Finns det mindre sådana som är något att ha?

För små subbar är sällan något att ha. Har du aldrig haft en bra sub så saknar du det troligtvis inte och då går det ofta bra att köra utan. När man väl skaffat sin första vettiga sub är det svårt att vara utan till film (små spånskive-subbar från högtalarpaket som bara finns för att kompensera för högtalarens svaghet i högbasen räknas inte.)

Skrivet av Sp0de:

Antagligen en dum fråga, men varför Onkyon istället för Pioneer modellen, vad gör den "bättre" för mitt bruk. Försöker förstå

Tack för tips på högtalare.

Smaksak vilken som är bäst. Tror de är ganska lika på många sätt.
Denna är aningen mer kraftfull och får ses som mycket prisvärd för 3333:- http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2495119
Onkyon har också några gånger varit nere på samma pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Smaksak vilken som är bäst. Tror de är ganska lika på många sätt.
Denna är aningen mer kraftfull och får ses som mycket prisvärd för 3333:- http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2495119
Onkyon har också några gånger varit nere på samma pris.

Jag kanske verkar extremt kritisk nu, men hade en Sony DN1040 ett tag. Bytte den då basen (i just mina högtalare och rum, självklart) var extremt brumlig, odefinierad och överdriven. Diskanten blev också jobbig på högre volymer. Som sagt, bara mina erfarenheter och i övrigt var det en bra receiver som funkade som den skulle.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Jag kanske verkar extremt kritisk nu, men hade en Sony DN1040 ett tag. Bytte den då basen (i just mina högtalare och rum, självklart) var extremt brumlig, odefinierad och överdriven. Diskanten blev också jobbig på högre volymer. Som sagt, bara mina erfarenheter och i övrigt var det en bra receiver som funkade som den skulle.

Det låter som att något var fel med antingen högtalarplaceringen eller kalibreringen! Sen kan det också varit smaksak. Har själv inte förstått de recensenter som hyllat Sonys senare modeller till skyarna ($$$ inblandat??), men tycker av det jag hört av dom modellerna att de är liknande bra som de övriga i samma prisklass.
Bra autokalibrering är dock något som ofta underskattas. Vissa rum klarar sig bra även utan, men när jag köpte min nuvarande receiver var just ett kompetent kalibreringssystem en av de viktigaste punkterna för att få det att låta bra i mitt vardagsrum.

Edit: förtydligat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Det låter som att något var fel med antingen högtalarplaceringen eller kalibreringen! Sen kan det också varit smaksak. Har själv inte förstått de recensenter som hyllat Sonys senare modeller till skyarna ($$$ inblandat??), men tycker av det jag hört av dom modellerna att de är liknande bra som de övriga i samma prisklass.
Bra autokalibrering är dock något som ofta underskattas. Vissa rum klarar sig bra även utan, men när jag köpte min nuvarande receiver var just ett kompetent kalibreringssystem en av de viktigaste punkterna för att få det att låta bra i mitt vardagsrum.

Edit: förtydligat.

Så kan det ha varit. Högtalarplaceringen var dock exakt samma som när jag körde med onkyon och marantz.
Hade den inte så länge utan bytte till en Marantz som jag hittade billigt som var mycket bättre.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

måste bara hoppa in och be om ett förtydligande då jag själv funderar på sub

"Skulle i ditt läge (mycket film och spel) satsat på en hyfsad begagnad sub för ca 3000"

Mudde ; vad skulle du rekomendera?

Permalänk
Medlem

Äntligen hemma!

Bakre högtalare är NAD 805RC. Här finns lite info i en annons

Denon AVR-1801 är den receiver jag har idag ifall det är av intresse.