Permalänk
Medlem

trasig processor?

hej!

för ca en månad sen så blev min dator mycket långsammare.

alla mina spel har droppat i fps och om jag har igång flera saker när jag spelar så går min fps ner massor.

har testat att byta ram minnena så det kan inte vara dom.

finns det något sätt att testa om det är cpu:n som är trasig?

tack på förhand/ Nichlas

Permalänk
Medlem
Skrivet av auxios:

hej!

för ca en månad sen så blev min dator mycket långsammare.

alla mina spel har droppat i fps och om jag har igång flera saker när jag spelar så går min fps ner massor.

har testat att byta ram minnena så det kan inte vara dom.

finns det något sätt att testa om det är cpu:n som är trasig?

tack på förhand/ Nichlas

Nej att processorn skulle vara trasig låter osannolikt. Har du gjort några hård- eller mjukvaruförändringar i samband med problemen? Kolla temps till att börja med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Vilka spel?
Testa att logga lite info så kan du se vad det är som används när det börjar gå utför. Har du t ex. 100% CPU-användning eller att CPUn blir 90 °C så kan vi ju tänka oss att det är problemet. Kika med t ex. MSI afterburner eller liknande.

Om du får höga temperaturer kan det vara att du behöver montera om/byta ut CPU-kylaren.
Är det att RAM-minnet blir fullt kan du behöva mer RAM (i detta fall inte byta ut utan utöka).

//Nesvop

Permalänk
Medlem

får 100 % cpu användning när jag spelar.

har en i5 4670k.

har 16 g ram så det ska inte vara något problem.

Permalänk
Medlem

spelar allt från dota till battlefield

Skrivet av Nesvop:

Vilka spel?
Testa att logga lite info så kan du se vad det är som används när det börjar gå utför. Har du t ex. 100% CPU-användning eller att CPUn blir 90 °C så kan vi ju tänka oss att det är problemet. Kika med t ex. MSI afterburner eller liknande.

Om du får höga temperaturer kan det vara att du behöver montera om/byta ut CPU-kylaren.
Är det att RAM-minnet blir fullt kan du behöva mer RAM (i detta fall inte byta ut utan utöka).

//Nesvop

Permalänk
Medlem
Skrivet av auxios:

får 100 % cpu användning när jag spelar.

har en i5 4670k.

har 16 g ram så det ska inte vara något problem.

Kolla då inuti aktivitetshanteraren vad det är som tar upp all kraft ifrån din CPU.
Posta gärna en screenshot om du är osäker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av auxios:

får 100 % cpu användning när jag spelar.

har en i5 4670k.

har 16 g ram så det ska inte vara något problem.

Försök hitta om det finns annat som tar mer CPU kraft än det borde, testa att titta på CPU användningen när datorn precis startat och du bara visar skrivbordet. Är den hög där så har du troligtvis mjukvarufel. Jag hade precis samma prblem som dig för ett tag sen, troligtvis fått in något skit i datorn, så jag formaterade den och problemet försvann.

Permalänk
Medlem

det är spelen som tar upp till 100%

Skrivet av Sarynoth:

Kolla då inuti aktivitetshanteraren vad det är som tar upp all kraft ifrån din CPU.
Posta gärna en screenshot om du är osäker.

Permalänk
Medlem

när jag har startat datorn så ligger jag på 0-5%

Skrivet av cheben:

Försök hitta om det finns annat som tar mer CPU kraft än det borde, testa att titta på CPU användningen när datorn precis startat och du bara visar skrivbordet. Är den hög där så har du troligtvis mjukvarufel. Jag hade precis samma prblem som dig för ett tag sen, troligtvis fått in något skit i datorn, så jag formaterade den och problemet försvann.

Permalänk
Medlem
Skrivet av auxios:

hej!

för ca en månad sen så blev min dator mycket långsammare.

alla mina spel har droppat i fps och om jag har igång flera saker när jag spelar så går min fps ner massor.

har testat att byta ram minnena så det kan inte vara dom.

finns det något sätt att testa om det är cpu:n som är trasig?

tack på förhand/ Nichlas

Tjena! brukar du "tabba ner" spelen så kan det vara en sak som höjer processoranvändning.

Vilka komponenter har du?.

Permalänk
Medlem

har 16g ram

intel 4670k

evga 780 sc

Skrivet av Hardy:

Tjena! brukar du "tabba ner" spelen så kan det vara en sak som höjer processoranvändning.

Vilka komponenter har du?.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Nej att processorn skulle vara trasig låter osannolikt. Har du gjort några hård- eller mjukvaruförändringar i samband med problemen? Kolla temps till att börja med

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Nesvop:

Vilka spel?
Testa att logga lite info så kan du se vad det är som används när det börjar gå utför. Har du t ex. 100% CPU-användning eller att CPUn blir 90 °C så kan vi ju tänka oss att det är problemet. Kika med t ex. MSI afterburner eller liknande.

Om du får höga temperaturer kan det vara att du behöver montera om/byta ut CPU-kylaren.
Är det att RAM-minnet blir fullt kan du behöva mer RAM (i detta fall inte byta ut utan utöka).

//Nesvop

Skrivet av auxios:

får 100 % cpu användning när jag spelar.

har en i5 4670k.

har 16 g ram så det ska inte vara något problem.

Temperaturer?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Låter som att din cpu har käkat för mycket damm och throttlar ner för att inte bli för varm.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

ligger på ca 50-60c när jag spelar

Skrivet av FatherOfThree:

Temperaturer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av auxios:

ligger på ca 50-60c när jag spelar

Sök efter maleware och virus.. Vad kör du för antivirus?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Hade nog inte dömt ut processorn innan en ominstallation av win.
Du har senaste biosen i mobot etc?
Ligger lite i bakhuvudet men kan inte defekta hds ibland slöa ner hela systemet. Men borde påverka i windowsmiljö då med. Alltså inte att ladda från hdn utan även i idle att det blir sådana hardware interupt som tar resurser. Men ja låter inte riktigt som det i detta fallet.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync