Permalänk
Medlem

Ta bort fil

Hej,

Jag har en gammal, oönskad fil på mitt skrivbord som jag skulle vilja radera. Det verkar vara något fuffens med filen eftersom det inte går att läsa den med något program. Ursprungligen är det en textfil från OS X. Jag kan inte heller döpa om den. Filen slutar med tre punkter. När jag högerklickar på den så står det under filtyp "Fil (.)". När jag försöker radera den till papperskorgen så får jag följande meddelande: "Det gick inte att hitta objektet. Det finns inte längre i C:\Användare\Konrad\Skrivbord. Verifiera objektets plats och försök igen."

Så, hur går jag tillväga för att slänga den? Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Testa:

1) Starta kommandotolken (CMD) 2) Skriv: cd "%homedrive%%homepath%\Desktop\" 3) Skriv: dir 4) Leta reda på filen i listan, markera och kopiera dess namn så som det står i listan. 5) Skriv: del /f [Filens-namn]

Om det inte fungerar, kopiera in meddelandet här.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Ibland kan Windows och explorer få lite spel. Då räcker det oftast att starta om explorer så visar den att filen är borta.

ctrl+alt+del, aktivitetshanteraren. Gå till processer hitta explorer.exe, stäng av, tryck windows+r och skriv explorer.exe och ok så ska du ha startat om explorer. Filen bör nu har försvunnit.

Om filen är kvar så är det något fel på hur windows hanterar filer på hårddisken och det är rekommenderat att du använder ett program för att försöka kolla hur frisk disken är och eventuellt byta den och installera om allt.

Visa signatur
Permalänk

Ta bort vid reboot

Jag har också stött på trilskande filer som inte går att ta bort hur man än gör. Ett tips är då att använda sig av det speciella läge som Windows är i innan det bootat klart, alltså det läge då den installerar uppdateringar etc.
Det finns ett program som schemalägger flytt av filer så de utförst nästa gång du startar om. Det hjälpte mig med en jobbig fil.
Här finns det: http://emcosoftware.com/move-on-boot

Permalänk
Medlem

Om inte någon av ovanstående punkter fungerar så kan du testa att installera ett uninstall program. De brukar kunna ta bort filer som man i vissa fall inte kan på normalt sett.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Låter för mig som ett typiskt ogiltigt filnamn.
I Windows/Fat 32-NTFS världen så ska alla filer ha grunden XxXxXxXx.zzz, dvs 8 tecken, 3 för filändelser med en punkt mellan. Nu har moderna OS kommit långt från denna gräns, men allt bygger fortfarande på den.
Vad det innebär är att en fil aldrig får ha bara "." på slutet, utan måste sluta på en bokstav/siffra.
OSX, eller specifikt linux i grunden, hanterar "." på ett annat sätt, och därför har du nog problem att ta bort den, för Windows försöker "peka" på den, men förstår sig inte på namnet och därför antar att den är borta redan.

Du kan testa följande:
https://support.microsoft.com/sv-se/kb/320081
"Orsak 6: Filnamnet innehåller ett ogiltigt namn i Win32-namnutrymmet"

Permalänk
Medlem

Går säkert att få bort filen om man startar med en Live linux cd eller usb sticka

Permalänk
Medlem

http://www.emptyloop.com/unlocker/ den brukar lösa de flesta problemen vid fil radering!

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.