AMD Radeon 300-serien lanseras under årets tredje kvartal – avtäcks på Computex

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tigerhamster:

Du kanske har rätt, jag har ingen större insyn; jag hänvisade bara till den sammanställningen som dök upp förra veckan (som SweC ironiskt nog ganska nyss lade upp här).
Det är den utvecklingen jag är orolig över, men jag ser så mycket fram emot 390X. För min del så är den "för sen" som ett "svar på 980" och troligen "för sen" för att få vara något som nVidia behöver svara på, om du är med.
Nåja. Det enda som kommer att hålla mig kvar på nVidias sida är om jag kommer fram till att jag vill köpa en uppdaterad Shield Portable, annars blir det nog AMD för mig. Jag har haft större tur med dem gällande drivrutiner och brist på spoltjut med AMD. Men vinner man ett GTX 680 i en Swec-tävling så gör man.

Jag spekulerar mest också bör väl tilläggas.

Oavsett vad som händer med AMD så lär nog Radeon fortsätta i någon form. De är ju med Nvidia i fronten av utvecklingen kring just grafiklösningar och med mer resurser och framförallt ny ledning så skulle nog Nvidia kunna få sig en rejäl match också.

300-serien är helt klart för sen som ett direkt svar på 900-serien, den är väl nästan ett år efter 900-lanseringen. Såvida det nu inte avses utmana nästa Nvidia-serie då.

Härligt med vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonus:

...och när ni blir 40 så blir hårdvara king igen....

Är det för att minnet sviker och du ändå inte minns resorna? ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Det är omöjligt att göra ett nytt grafikkort på 7 månader så komplext som Titan X, därför tycker jag att det är märkligt som vissa utrycker det som att Nvidia trycker ut nya grafikkort på begäran. Dessutom har det ju gjorts prestanda tester på Titan X och grafikkortet är inte alls så starkt för att motivera ungefär samma kostnad för 5 stycken GTX 970's. Folk gick ut med sina högafflar och bestämde sig för ett inbördesliknande grafikkrig för att AMDs 290X trog så mycket energi, och drog som valuta för energikostnad för problematik.

Så varför motiverar folk Nvidia är bäst när de kostar mest?

Alla är olika, jag köper det jag vill ha. Jag tittar inte på pris/prestanda. Hade AMD släppt ett kort med samma prestanda som Titan X innan Nvidia, då hade det suttit ett AMD kort i min burk nu.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Är det för att minnet sviker och du ändå inte minns resorna? ^^

Awww

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Varför ska de vänta? Prestandan för "980 Ti" är i princip helt känd om den baseras på GM200. Nvidia kan leka lite med klockfrekvenser, men om de inte har en helt ny krets på gång har de redan spelat ut kortet med Titan X.

Vore smartare att lansera kortet nu när de vet att AMD dröjer till hösten, och sälja en massa för överpris igen.

Skulle AMD sen släppa ett värstingkort är det enbart priset det handlar om, och med tanke på ryktade specen på 390X kommer det bli dyrt Helt ny minnesteknologi med små minneskretsar nära GPU och extremt bred buss. Jag menar vem tror att HBM kommer bli billigare än GDDR5?

Jepp, men Nvidia gillar sandlådelekar, så vi får väl se.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

http://www.fudzilla.com/news/graphics/37645-fiji-xt-pcb-to-en...

"The Radeon R9 290X height varies between 114mm and 142mm and our sources are telling us that the Fiji XT card will end up much shorter than the 280 to 300 mm Radeon 290X.

The reason behind this is quite simple. The GPU sits on a piece of silicon called the interposer and is surrounded by the HBM1 memory chips. Traditionally, a high end card such as a Radeon R9 290X has eight to sixteen GDDR5 chips on the front and the back of the card, and Fiji XT will have to rely on four chips per GPU."

Visa signatur

/havoc