Intel storsatsar på kompakta datorsystem

Permalänk
Melding Plague

Intel storsatsar på kompakta datorsystem

Det ska vara en liten och lätt stationär dator i år, åtminstone om man får tro Intel, som lägger allt mer resurser på att utveckla kompakta datorsystem.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

nice, men langa bättre priser tack

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gilgamesh:

nice, men langa bättre priser tack

Kommer inte att hända, om inte AMD Zen är både bra och billigt. Dessutom beror det på dollarn.

Permalänk

Varför ska allt vara så litet nu för tiden nä stort och tungt ska det va tycker jag.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

stickan är en total flott, men jag tror att om dom skulle bygga ut NUC med plats för några vanliga diskar så skulle den sälja som smör.. HTPC och NAS i ett.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Köpte själv en NUC i5a för två veckor sedan och kör Win 10 , fungerar så jäkla bra som media pc alltså mkt nöjd.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Varför är stickan en flott? Själv har jag väntat länge på den, ser bra ut på papper enligt mig, några kronor dyr bara. Väntar bara på en recension från sweclockers.

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Köpte själv en NUC i5a för två veckor sedan och kör Win 10 , fungerar så jäkla bra som media pc alltså mkt nöjd.

Själv har jag en MacBook Pro från 2010 (i7:a och med trasigt batteri) som kör senaste OS X – funkar också jäkla bra som media-PC. Så det känns som även datorer som har några år på nacken klarar uppgiften som media-PC bra. Men din maskin lär dra mindre ström, det är absolut en fördel.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Varör heter det inte ComputeR stick istället...jag som har missat nåt?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av jussit:

Varför är stickan en flott? Själv har jag väntat länge på den, ser bra ut på papper enligt mig, några kronor dyr bara. Väntar bara på en recension från sweclockers.

Windows på 2GB ram och installerat på ett minneskort är fail!
Det krävs inte mycket för att ramminnet ska vara fullt och operativsystemet börjar "swappa" till minneskortet vilket leder till ännu segare prestanda.. En webbläsare idag med några tillägg typ"adblock, gmail, lastpass mm" tar lätt upp 500mb ram själv.

Tror seriöst att denna kommer bli segare än min RPI med Raspian som OS.

Mitt exempel med enbart sweclockers tab öppet:

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

nästa generation av stickorna kommer va mycket intressanta om dom får hdmi 2.0 och är kapabla att lira 4k h265 i 60 fps. Då blir den en extremt kompetent mediespelare i löjligt litet format. Z3735 klarar 1080p utan problem så första generationen räcker långt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Windows på 2GB ram och installerat på ett minneskort är fail!
Det krävs inte mycket för att ramminnet ska vara fullt och operativsystemet börjar "swappa" till minneskortet vilket leder till ännu segare prestanda.. En webbläsare idag med några tillägg typ"adblock, gmail, lastpass mm" tar lätt upp 500mb ram själv.

Tror seriöst att denna kommer bli segare än min RPI med Raspian som OS.

Mitt exempel med enbart sweclockers tab öppet:
http://snag.gy/PEnFE.jpg

Min tolkning av den skärmdumpen är väl snarare att Chrome på 2gb ram är en fail. Chrome är nya IE.
Sen räcker såklart inte 2gb långt oavsett browser, men Chrome är det sämsta valet om man har lite ram. FF funkar mycket bättre än Chrome på min Asus x205 som har just en atom z3735 och 2gb ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Själv har jag en MacBook Pro från 2010 (i7:a och med trasigt batteri) som kör senaste OS X – funkar också jäkla bra som media-PC. Så det känns som även datorer som har några år på nacken klarar uppgiften som media-PC bra. Men din maskin lär dra mindre ström, det är absolut en fördel.

absolut om man har någon liggande, den störta fördelen tycke jag är formatet, den är verkligen superliten om man inte köper 2.5" varianten.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd

Jag är sugen på en liten ARMv8 eller Intel Atom baserad mikroserver.
Passivt kyld, Gigabit Ethernet, Wi-Fi, Bluetooth, NFC.
Strömförsörjning över USB Type-C.
Två platser för M.2, SATA Express eller NVMe (så man kan köra två SSD i mjukvaru-RAID).
IP68 chassi som går att stacka.

Permalänk
Medlem

Kan rekomendera PIPO X7.
4 kärnor, 2 gig ram-minne, 32gb minne och win 8.1
Köpte själv en för 980kr.

Permalänk
99:e percentilen

Helt rätt! De flesta har otroligt mycket större datorer än de egentligen behöver. Om man inte spelar eller arbetar med tunga beräkningar behöver man verkligen inte det klassiska miditornet som folk associerar "stationär dator" med. Inte ens gemene gamer behöver större än mATX och för många kan till och med Mini ITX vara tillräckligt, även om det såklart innebär betydande begränsningar jämfört med mATX.

Jag tycker att mATX ska vara standardformfaktorn för vanliga gamers. Folk som behöver större eller kan hantera begränsningarna hos mindre formfaktorer vet om det och kan medvetet välja det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Min tolkning av den skärmdumpen är väl snarare att Chrome på 2gb ram är en fail. Chrome är nya IE.
Sen räcker såklart inte 2gb långt oavsett browser, men Chrome är det sämsta valet om man har lite ram. FF funkar mycket bättre än Chrome på min Asus x205 som har just en atom z3735 och 2gb ram.

Vad jag försökte komma fram till att oavsett val av webbläsare så kommer man fylla ut ramminnet snabbt.
Ser dok inte vilken funktion denna stickan kommer fylla förutom att du kan ta med dig ditt OS var du vill.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Helt rätt! De flesta har otroligt mycket större datorer än de egentligen behöver. Om man inte spelar eller arbetar med tunga beräkningar behöver man verkligen inte det klassiska miditornet som folk associerar "stationär dator" med. Inte ens gemene gamer behöver större än mATX och för många kan till och med Mini ITX vara tillräckligt, även om det såklart innebär betydande begränsningar jämfört med mATX.

Jag tycker att mATX ska vara standardformfaktorn för vanliga gamers. Folk som behöver större eller kan hantera begränsningarna hos mindre formfaktorer vet om det och kan medvetet välja det.

Mini ITX med ett kraftfullt grafikkort och en processor som skapar mycket värme låter inte som ett roligt alternativ alls. Speciellt inte under varma sommarmånader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Varör heter det inte ComputeR stick istället...jag som har missat nåt?

Compute stick kan ju tolkas som räknesticka, det kanske är lite ordlek
(Fast räknesticka heter egentligen slide rule på engelska)

Annars så betyder det ju samma sak egentligen, computer = beräknare, compute stick = beräkningssticka. Vilket man använder är ju en smaksak.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Varför ska allt vara så litet nu för tiden nä stort och tungt ska det va tycker jag.

Varför inte? mindre plats ja tack, men tänker inte skaffa något sådant förrän dom klarar tunga spel vilket inte är en omöjlighet skulle jag tro om ett par år

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av FribBe:

Mini ITX med ett kraftfullt grafikkort och en processor som skapar mycket värme låter inte som ett roligt alternativ alls. Speciellt inte under varma sommarmånader.

Notera ordvalet "för många" i mitt inlägg. ITX är verkligen inte för alla eller ens de flesta – jag rekommenderar som sagt mATX som utgångsläge. Men ITX kan vara helt rätt för personer som har ett mindre törstigt system och värdesätter portabilitet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Tänk om Intel även kunde ta steget att lansera en ett nytt standardformat så att vi slipper dagens som hängt med mer eller mindre oförändrat i 30 år.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av hakd:

Windows på 2GB ram och installerat på ett minneskort är fail!
Det krävs inte mycket för att ramminnet ska vara fullt och operativsystemet börjar "swappa" till minneskortet vilket leder till ännu segare prestanda.. En webbläsare idag med några tillägg typ"adblock, gmail, lastpass mm" tar lätt upp 500mb ram själv.

Tror seriöst att denna kommer bli segare än min RPI med Raspian som OS.

Mitt exempel med enbart sweclockers tab öppet:
http://snag.gy/PEnFE.jpg

Äsch, hur mycket ram drar chrome/chromium på Raspian då?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Äsch, hur mycket ram drar chrome/chromium på Raspian då?

På arm tar det betydligt mindre i ram då man kan nyttja de plattformspecifika androidoptimiseringarna (ARM har några fräna instruktioner för att optimisera minnesanvändning). Oavsett så använder jag netsurf och links2 på min PI2. Jag installerar inte ens Xorg på min, ser inte vitsen. Jag kan göra allt i CLI eller i framebuffern.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Skulle detta kunna bli en bra HTPC och via Widi skicka bilden till en läsplatta så man inte behöver starta TV:n varje gång. Man kan ju använda den för att lysna på musik via hemmabion också. Vad behövs för CPU och RAM för att kunna visa film på en Ultra HD TV?

Permalänk
Medlem

Media enhet i vardagsrummet, Raspberry PI 2 all the way buddy!

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av merdique:

nästa generation av stickorna kommer va mycket intressanta om dom får hdmi 2.0 och är kapabla att lira 4k h265 i 60 fps. Då blir den en extremt kompetent mediespelare i löjligt litet format. Z3735 klarar 1080p utan problem så första generationen räcker långt också.

Håller med dig, jag undrar verkligen vad Intel tänker när de säger sig satsa på NUCs och ändå släpper den senaste med hdmi 1.4. Särskilt när det pratas om TV apparater och grejer. Vem köper en dator för över 6000kr (med minnen, OS osv) till en TV utan att den kan köra 4k via HDMI porten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Håller med dig, jag undrar verkligen vad Intel tänker när de säger sig satsa på NUCs och ändå släpper den senaste med hdmi 1.4. Särskilt när det pratas om TV apparater och grejer. Vem köper en dator för över 6000kr (med minnen, OS osv) till en TV utan att den kan köra 4k via HDMI porten?

Håller med helt.
Har haft en NUC till min TV sen första generationens i5 NUC. Men väntar på en värdig uppföljare som pallar med 4k.
Allt annat känns som onödig uppgradering för just en HTPC, för film/surf/lättare spel.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Skrivet av Oneone:

absolut om man har någon liggande, den störta fördelen tycke jag är formatet, den är verkligen superliten om man inte köper 2.5" varianten.

Ja, de är fina NUC.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Keeper of the Bamse

Om två dagar tror Webhallen att de får in dem! Jag kommer garanterat köpa en

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/216879-i...

Edit. Inet får in den ännu tidigare, redan imorgon! http://www.inet.se/produkt/1972697/intel-compute-stick-32gb-w...

Tur att man jobbar mitt i stan så man kan hänga på låset

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com