win 7 startar inte efter bios uppdatering

Permalänk

win 7 startar inte efter bios uppdatering

Lyckades efter mkt om och men installera en nyare version av bios och sen ville inte windows starta. Jag har testat alla windows system verktyg men inget hjälper!
Moderkortet heter Gigabyte H61MA-D3V
Biosversionen är f6 från 2013.

Visa signatur

Mattia-SS

Permalänk
Medlem

din nya bios kanske aktiverade IDE läge på dina enheter i bios, kolla det ändra till sata/ahci läge.
kan också va så enkelt att boot prioriteringen kastades om så nu försöker pc starta på gel disk
hitta din Os/win disk i boot listanoch sätt som nummer 1

Permalänk

Tack för snabbt svar. Detta är överkurs för mig. går det att förklara lite enklare? ☺

Visa signatur

Mattia-SS

Permalänk
Medlem

Ladda ner manualen(http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/mb_manual_ga-h61m...) och kolla under avsnitt 2-5 BIOS Features där finns boot options se så att din disk finns med där.
Under avsnitt 2-6 Peripherals så finns nedan, som RAA76 skrev kolla så att SATA står som AHCI och inte som IDE.

SATA Mode Selection (Intel H61 Chipset)
Allows you to decide whether to configure the SATA controllers integrated in the Intel H61 Chipset to AHCI
mode.
IDE Configures the SATA controllers to IDE mode. (Default)
AHCI Configures the SATA controllers to AHCI mode. Advanced Host Controller Interface (AHCI)
is an interface specification that allows the storage driver to enable advanced Serial ATA
features such as Native Command Queuing and hot plug.

Permalänk
Medlem

Leta upp något i stil med "SATA mode selection" och se till att den är satt på ACHI, om den är inställd på IDE så måste du ändra.

EDIT: Läs ovan istället^

Permalänk

Tror jag fått det rätt nu fast win startar inte ändå.
Boot option 1-sata ps: wdc
Boot option 2-p5: hl-dt-st dvdram.
Sata mode selection stod på ide. Jag
Ändrade till achi.

Visa signatur

Mattia-SS

Permalänk
Medlem

Hur flashade du bios? I windows eller med Q-Flash? Testat flasha om bios?

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Skrivet av Bredband:

Hur flashade du bios? I windows eller med Q-Flash? Testat flasha om bios?

eh i q flash tror jag. Fick guidning i detta över mail av en forummedlem.

Visa signatur

Mattia-SS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattia-SS:

eh i q flash tror jag. Fick guidning i detta över mail av en forummedlem.

Okej, har du testat att flasha om bios? Vad exakt händer när den ska in i Windows, är det bara svart i skärmen?

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk

Nej det har jag inte. En ruta kommer upp o säger att win inte går att starta pga förändringar i program el hårdvara. Den nya bios versionen ligger där iallafall.

Visa signatur

Mattia-SS

Permalänk
Medlem

Hmm, skumt

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

Det går förstås inte att starta i felsäkert läge heller?

Kan du välja mellan Legacy BIOS och UEFI? Måhända är Windows installerat som Legacy medan inställningarna ändrades till UEFI efter uppdateringen

Permalänk

Jo det gick! Vad ska jag göra nudå? Edit. Testade runt lite. Inget verkar fungera.

Visa signatur

Mattia-SS

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mattia-SS:

Jo det gick! Vad ska jag göra nudå? Edit. Testade runt lite. Inget verkar fungera.

Har du gjort förändringar hårdvarumässigt som att du t ex tagit ur en disk så kan problemet ligga att startsektorn ligger på denna ev bortplockade disk?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RAA76:

din nya bios kanske aktiverade IDE läge på dina enheter i bios, kolla det ändra till sata/ahci läge.
kan också va så enkelt att boot prioriteringen kastades om så nu försöker pc starta på gel disk
hitta din Os/win disk i boot listanoch sätt som nummer 1

Att gå från ahci till ide läge är inget problem men att gå från ide till ahci efter installationen kräver att man manuellt installerar ahci drivern.

Endera har man ändrat ordningen på diskarna eller så är det nått annat drivrutinsproblem så man kanske behöver boota i felsäkert läge och installera om moderkortsdrivrutinerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack för alla svar. Det slutade med att jag installerade om windows och nu funkar det igen, min nya bios ligger också kvar.

Visa signatur

Mattia-SS