Permalänk

Uppgradera RAM

jag är sugen på att uppgradera mitt ramminne. just nu har jag bara 8GB och tänkte byta ut mina gamla kort mot två nya åttor och sen köra 16 gb istället. det ska vara DDR3 till laptop, pengar är inte ett problem. Finns det något som rekommenderas och är bättre än andra? Föredrar ju helst kombinationen av bra pris och bra produkt men det kanske inte är helt realistiskt. Finns det andra saker som också är bra att tänka på när jag bytar?

Permalänk

har kollat på detta http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...
men som jag fattar det så är 1600mhz inte det snabbaste.

Permalänk
Medlem

Först och främst behöver vi veta va du har för laptop så vi kan se att ens laptopen klarar av att hantera 16GB ram, för det är inte alla som gör de.

Sen så finns de ju betydligt billigare ställa köpa dom minnena på:
http://www.inet.se/produkt/5315222/corsair-8gb-1x8192mb-cl10-...

Sen är det ju också så att du kommer inte märka någon märkbar prestanda skillnad när de kommer tilll ram minnen för dom presterar oftast väldigt liknande.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

Jag har en Asus notebook R514JR.
http://valid.x86.fr/cclm5l

Skrivet av BaZZe:

Först och främst behöver vi veta va du har för laptop så vi kan se att ens laptopen klarar av att hantera 16GB ram, för det är inte alla som gör de.

Sen så finns de ju betydligt billigare ställa köpa dom minnena på:
http://www.inet.se/produkt/5315222/corsair-8gb-1x8192mb-cl10-...

Sen är det ju också så att du kommer inte märka någon märkbar prestanda skillnad när de kommer tilll ram minnen för dom presterar oftast väldigt liknande.

Permalänk
Medlem

Finns dålig information om datorn på dom flesta sidor men va jag hittade, vissa säger max 8GB andra 16GB.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

Finns dålig information om datorn på dom flesta sidor men va jag hittade var , Maximal minneskapacitet 8 GB

med andra ord är det alltså inte möjligt att uppdatera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av raggednizze:

med andra ord är det alltså inte möjligt att uppdatera?

Har faktiskt aldrig sätt en dator med så dålig information kring eller specifikationer inte ens från asus det finns inget på deras sida kring den mer än drivrutiner och lite manualer men i manualerna står det ingenting mer än berättar hur man sätter i mer ram minne.

Inte ens prisjakt har specifikationer vilket dom alltid brukar ha på det mesta, du får nog kontakta asus direkt med inte bara :R514JR utan också det som ska stå efter det så dom kan kolla upp om specifikt din modell klarar av mer än 8gb eller inte.

Som kan synas här, går dom inte ut med specifikationer som dom brukar göra:
http://www.asus.com/supportonly/R514JR/

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

Tack för hjälpen och snabba svar!

Permalänk

i7-4700HQ kan i alla fall använda 32gb, så det borde funka så vidare den inte är låst till att kunna använda mer i bios än 8 tex 8gb. Kan inte se varför de skulle göra det så jag är ganska säker på att det ska funka

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Skrivet av eppebansen:

i7-4700HQ kan i alla fall använda 32gb, så det borde funka så vidare den inte är låst till att kunna använda mer i bios än 8 tex 8gb. Kan inte se varför de skulle göra det så jag är ganska säker på att det ska funka

alright, tack

Permalänk

Men det finns inget specifikt minne ni skulle rekommendera?

Permalänk
Medlem

Får jag fråga vad du ska med 16gb ram till?

Om du ska spela är det som att slänga pengarna i sjön, då inget spel använder ut 8gb!

Det enda gången jag lyckats maxa ut mina 8gb ram är när jag höll på med motiontracking i ett 3D program! Så ska du köpa nya ram till datorn så ska det inte vara för att du spelar, enligt mig iaf!

Hastigheten på minnena spelar ingen direkt roll, om du inte kör på integrerad GPU! Vet att a10 APU:erna kan köras med 2133mhz minnen som ska ge en fps boost på Max 10fps i bf4 och minnena kostar minst 500kr mer också!

Köp hellre en SSD till den så ska du se på att det går undan i svängarna! Ram gör Knappt någon skillnad i prestandan egenteligen innan du behöver mer!

Visa signatur

Stationär: | NZXT H440W | ASUS P8Z77-DELUXE | Core i7 3770k DELIDD @ 4,8 Ghz | 2X MSI GTX 980 SLI | Corsair Vengeance 32GB 1866MHz | EVGA Supernova G2 850W | Corsair H110i GTX 280mm |
Bärbar:| MacBook Pro 13" 2015 | Intel Core i7 5557U 3.1GHz | Intel HD Graphics 6100 | 16 GB RAM | 512GB PCI-SSD |

Permalänk
Skrivet av LuddeH98:

Får jag fråga vad du ska med 16gb ram till?

Om du ska spela är det som att slänga pengarna i sjön, då inget spel använder ut 8gb!

Det enda gången jag lyckats maxa ut mina 8gb ram är när jag höll på med motiontracking i ett 3D program! Så ska du köpa nya ram till datorn så ska det inte vara för att du spelar, enligt mig iaf!

Hastigheten på minnena spelar ingen direkt roll, om du inte kör på integrerad GPU! Vet att a10 APU:erna kan köras med 2133mhz minnen som ska ge en fps boost på Max 10fps i bf4 och minnena kostar minst 500kr mer också!

Köp hellre en SSD till den så ska du se på att det går undan i svängarna! Ram gör Knappt någon skillnad i prestandan egenteligen innan du behöver mer!

Jag får massor av program som kraschar på grund av brist på minne. eller i alla fall vad jag förmodar är brist på minne. jag är inte precis en dator-guru så helt ärligt är jag inte alls 100% säker på vad problemet ligger. det sjuka är att det varierar sig väldigt stort vilka program som kraschar. men absolut störst problem har jag med firefox. det kraschar hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av raggednizze:

Jag får massor av program som kraschar på grund av brist på minne. eller i alla fall vad jag förmodar är brist på minne. jag är inte precis en dator-guru så helt ärligt är jag inte alls 100% säker på vad problemet ligger. det sjuka är att det varierar sig väldigt stort vilka program som kraschar. men absolut störst problem har jag med firefox. det kraschar hela tiden

Kör först ett memtest. Kan vara problem med det minne du redan har.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Du behöver inte mer minne, antagligen är det du nu har något fel på eller så har du alldeles för mycket program i bakgrunden

Permalänk
Medlem

Blås om burken är ett tips...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Blås om burken är ett tips...

jag blåste bruken för senast två veckor men fortfarande samma problem

Permalänk
Skrivet av FX9:

Kör först ett memtest. Kan vara problem med det minne du redan har.

körde ett memtest precis utan några problem

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Du behöver inte mer minne, antagligen är det du nu har något fel på eller så har du alldeles för mycket program i bakgrunden

kör bara steam, avast och malwarebytes i bakgrunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raggednizze:

kör bara steam, avast och malwarebytes i bakgrunden.

Säkert? Kollade du via aktivitetshanteraren? Du kan se hur mycket minne som används också

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Säkert? Kollade du via aktivitetshanteraren? Du kan se hur mycket minne som används också

Det ända som sticker ut där är firefox på nästan 300mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av raggednizze:

Jag får massor av program som kraschar på grund av brist på minne. eller i alla fall vad jag förmodar är brist på minne. jag är inte precis en dator-guru så helt ärligt är jag inte alls 100% säker på vad problemet ligger. det sjuka är att det varierar sig väldigt stort vilka program som kraschar. men absolut störst problem har jag med firefox. det kraschar hela tiden

Normalt leder brist på ram till att OS:et använder hårddisken för att spara undan data från ram som inte behövs just då - vilket innebär att datorn blir extremt slö (tänk 30+ sek för att byta fönster i Windows) men oftast inte till att program kraschar.