Phanteks Enthoo Evolv ITX

Permalänk
Melding Plague

Phanteks Enthoo Evolv ITX

Phanteks satsar på den mindre formfaktorn Mini ITX med chassit Enthoo Evolv ITX. Modellen tar plats i SweClockers testlabb med löften om gediget vattenkylningsstöd i ett kompakt format.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Trevligt att mer tillverkare satsar på mindre chassin!

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Medlem

Väntade på denna. Verkar vara ett bra alternativ om man vill vattenkyla en itx-rig.

Permalänk

Tycker nästan att dom försöker göra denna modell till nya standarden för dom som vill ha allt, snyggt mycket utökningar i ett litet och smidigare chassi. Hoppas bara det går ner 200kr i pris så har vi ett chassi som passar de flesta.

Permalänk
Medlem

Jag tycker faktiskt det är bra att så mycket är tillval. Jag är ingen beundrare av att betala för sånt jag inte behöver.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Jag tycker faktiskt det är bra att så mycket är tillval. Jag är ingen beundrare av att betala för sånt jag inte behöver.

Jag håller iofs med om det du säger.
Fast som Jonas säger i slutet, dom har tagit bort mer saker än dom sänkt priset.
Det kostar fortfarande 700 kronor, vilket inte är jättebilligt för ett så litet chassi.
Så det känns som att dom plockat bort saker för att öka vinstmarginalen mer än dom plockat bort saker för att göra det billigt.

Permalänk
Medlem

hade hellre sett att det hade kostat några hundra till och man hade fått samma kompletta och kvalitativa lösning som man har fått med deras andra chassin

Permalänk
Medlem

Hmm ännu ett lite onödigt stort ITX-chassi kan man tycka... (beroende på användningsområde förstås )

Inte speciellt bra utnyttjande av utrymmena heller.. Varför inte sälja en större hd-bur till övre delen av chassit och inte bara en vagga för en ynka disk? (Det lär eka ganska tomt i främre delen av övre halvan för de flesta användare)

Lådan känns lite onödigt bred också. Finns inte många 20cm towerkylare
Jag antar det är för att få in 140mm rad i taket utan att riskera slå i moderkortet eller RAM:et, men det verkar ändå lite väl brett?

Slutligen är taket alldeles för restriktivt för att kombineras med någon vettig rad i taket. Samma problem som ursprungliga Evolve, och verkar nästan värre här
Lite trist, då storleken verkar väldigt mycket fokuserad på att ge plats till 240 raddar i både topp och front.

Lite synd även att tappa aluminiumet från storebror, men för ITX-chassi prisnivån så kan jag förstå det valet.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ser trevligt ut!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag är skeptisk till placeringen av grafikkortet. De flesta itx chassin har inverterade moderkort eller låter moderkortet vara horisontalt för att inte grafikkortet skall ligga rakt på nätagget som det gör här.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen inte att dom gjort fronten i plast istället för aluminium som de större modellerna. Enbart för att dra ner på priset lite grann...

Permalänk
Medlem

34 liter är gigantiskt för ett itx-chassi, så jag ser inte poängen. Enda anledningen att köra på itx är väl ändå storleken.

Men visst, snyggt är det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Lite kul att i varje recension tar upp bakre fläktplatsen och att den ändå oftast linar up med cpu kylaren (inte sett ens recension som den inte gjort det). Sen vore det ingen smärre katastrof om den är off några cm, kanske rent estniskt men inte annars

I alla fall kul med nya chassi recensioner. Dock var tuben riktigt seg i går kväll i alla fall detta klipp.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv

Kan ni inte använda en HTML5-spelare istället? Det blir alltid en massa lagg i flash.

http://www.w3schools.com/html/html_youtube.asp

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Kan ni inte använda en HTML5-spelare istället? Det blir alltid en massa lagg i flash.

http://www.w3schools.com/html/html_youtube.asp

Klickar du på YouTube-loggan skickas du vidare till YouTube och där är väl HTML5 standard förutsatt att webläsaren är inställd på att använda just det.

Visa signatur

WS: i5 2500K@4,7GHz| Noctua NH-D14 | Asus Maximus V Gene | Asus HD7850@1450/1050 | 8 GB Corsair XMS 3 | Corsair CX V2 600W | OCZ Agility 3 120GB | Fractal Design R3 | Dell U2412M
Server: AsRock FM2A85X-ITX | AMD A4-6300 | 8GB | Kingston V300 60GB | 12TB HDD | Fractal Design Array R2
HTPC: Sapphire Pure Fusion | 4GB | OCZ Agility 2 40GB | Fractal Design Array R2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Q'aman:

Klickar du på YouTube-loggan skickas du vidare till YouTube och där är väl HTML5 standard förutsatt att webläsaren är inställd på att använda just det.

Det känner jag till, men vore roligt med en integrerad HTML5-spelare istället för flash. Bara ett önskemål, ej klagomål.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Någon som testat att bygga vatten i detta chassi?

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk
Skrivet av bjornsson:

Någon som testat att bygga vatten i detta chassi?

Nu skrev du detta evighet sen. Men jag har beställt en vit special variant på detta. Jag ska bygga en custom loop med denna. Ska bli riktigt skoj.

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Skrivet av djdennistm:

Nu skrev du detta evighet sen. Men jag har beställt en vit special variant på detta. Jag ska bygga en custom loop med denna. Ska bli riktigt skoj.

haha, ja var ju ett tag
Posta gärna bilder då jag aldrig kom till skott med att bygga vatten

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk
Skrivet av bjornsson:

haha, ja var ju ett tag
Posta gärna bilder då jag aldrig kom till skott med att bygga vatten

Ja med kromade kopparrör

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Skrivet av bjornsson:

Någon som testat att bygga vatten i detta chassi?

Skrivet av djdennistm:

Nu skrev du detta evighet sen. Men jag har beställt en vit special variant på detta. Jag ska bygga en custom loop med denna. Ska bli riktigt skoj.

Då är detta ännu längre sedan. För ca 1 år sedan köpte jag detta chassi och kör med en MSI Seahawk 1070, integrerad vattenkylning med radiatorn monterad baktill. I toppen har jag en Corsair H100i v2 240mm radiator för CPU kylningen. Systemet är tokigt tyst och är supernöjd med köpet, tittade på HardwareCanucks video på youtube och blev kär i den.

Visa signatur

🎮 → AMD 3700X • MSI Gaming Z Trio 3080 12 GB• 32GB DDR4 • ASUS ROG Swift PG279Q
🖱 → Logitech g703 / ⌨ → Corsair Strafe Silent RGB
💻 → Macbook Pro 13" M1 • 16GB • 512GB
📱 → iPhone Xr • 128GB
🎧 → BOSE 700 & SteelSeries Arctis 7 2019

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja lyfta ett stort(!) varningens finger gällande utrymme för prestandakort i dual slot-utförande. Närmare bestämt handlar det om ett Sapphire Fury Tri-X som jag hade tänkt att montera i Phanteks Evolv ITX. Det går inte över huvud taget om man inte är beredd att modifiera lite. Designmiss från båda företagen, men främst från Phanteks sida vill jag hävda.

I korthet handlar det om att fläktarna på Fury-kortet täcker några millimeter ovanför själva plastkåpan. Detta resulterar i att fläktarna på kortet helt enkelt slår i plåten som skiljer moderkort och nätaggregat åt. Värst är det längst ut på Fury-kortet där fläkten helt och hållet skrapar i plåten eftersom det precis under sitter en plåtvägg som agerar hårddiskbur, och stadgar upp plåten några millimeter.

Jag har löst detta genom att montera små möbeltassar på grafikkortet så att det kommer upp något i höjd, samt böjt ned plåten likt en krater, för att försäkra mig om att fläktarna inte kan slå i. Sammanfattningsvis rekommenderar jag inte någon denna lösning!

Om jag för första gången skulle få ge Sweclockers lite snäll kritik så tycker jag att Jonas borde ha tagit upp detta precis som med Define Nano S. Det är möjligt att Nano S var ytterligare lite mer extrem med utrymmet mellan grafikkort och nätaggregat. Men Gällande Evolv ITX och utrymmet mellan grafikkort och plåt så är det inte alls långt ifrån samma nivå Nano S.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless