Permalänk
Medlem

Fläktar till radiator 120mm och 140mm

Ännu en tråd i detta ämne då. Ska möblera om lite i datorn och funderar på att stoppa i nya fläktar. Vill så klart ha tysta fläktar med tryck i.
Behöver både 120mm och 140mm fläktar då jag har en 280 rad, 240 rad och en 140 rad.

Har kollat lite på bl.a. Alpenföhn Wing Boost Plus 2 som onekligen ser intressant ut. Finns också i 120/140mm. Nån som har provat dessa fläktar och kan ge lite info?
http://www.maxfps.se/140-mm/alpenfohn/wing-boost-snow-white-p...

Har spanat på en hel del fläktar nu och får bara svårare att bestämma mig ju fler fläktar jag kollar på.

Har ni några superfläktar att tipsa om så gör gärna det.
Inte bara "köp noctua", tack.
Betalar helst inte mer än 200kr styck då det blir ganska dyrt att fylla alla fläktplatser.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Köp Noctua

Nej men allvarligt, de gör fantastiskt bra fläktar. NF-P12/NF-P14 har en fin balans mellan tryck och låg ljudnivå också. Annars kan jag varmt rekommendera Scythes Gentle Typhoon fläktar (endast tillgängliga i 120mm, tror jag). Jag har 3st, helt underbara. Lågt ljud och dessutom en väldigt icke-störande ljudprofil. Enda nackdelarna är att de knappt går att få tag på längre och att de saknar PWM.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

NF-F12 är tysta. De är väldigt populära för att sättas in i radiatorer men oftast får du två fläktar för samma pris som en Noctua-fläkt exempelvis Corsairs SP120 men SP120 låter mer.

Permalänk

Noctua är ju riktigt stadiga men om budgeten är tight så blir det nog corsair SP120/140

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem

NB-Eloops, finns i 120mm iaf, 140mm är jag osäker på. Presterar bra även på låga varv så dem kan vara rejält tysta. Har väldigt låg startspännings så du kan undervolta dem rejält om du ej skall göra PWM. Kostar 160 kr/st eller något sådant. Jag har 4 st i min dator, ruskigt mysiga är dem, men för tyst gäller som för alla andra fläktar, kör dem i max 800 rpm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

NB-Eloops, finns i 120mm iaf, 140mm är jag osäker på. Presterar bra även på låga varv så dem kan vara rejält tysta. Har väldigt låg startspännings så du kan undervolta dem rejält om du ej skall göra PWM. Kostar 160 kr/st eller något sådant. Jag har 4 st i min dator, ruskigt mysiga är dem, men för tyst gäller som för alla andra fläktar, kör dem i max 800 rpm.

Har tittat lite på eloop och dessa verkar bara finnas i 120mm vad jag kan hitta. I alla fall i svenska butiker. Finns hos coolerkit, och där finns ju även EKs fläktar som lockar lite. Fast dom finns också bara i 120mm.

Tacksam för alla svar, men jag undviker helst noctua eftersom jag tycker dom är gräsligt fula och passar inte in i färgschemat. Noctua ser jag som ett sista alternativ om inget annat duger. Lite larvigt kanske då jag ändå inte ska sitta och glo på insidan av datorn, men man vill ju ha någorlunda enhetligt 😊

Kanske skulle prova med eloops på 240 radiatorn. Kanske blir så nöjd att jag sätter 120mm på 280 radiatorn också...

Hoppas fortfarande någon som testat Alpenföhn-fläkten svarar i tråden. Gillar att den har pwm-styrning och y-split för seriekoppling. Enligt beskrivning ska den vara tyst med bra tryck också.

Ska i alla fall spåna vidare. Förhoppningsvis kommer något monster till fläkt på rea snart.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Ledsen men, köp Noctua NF-F12 120mm, har provar Coolermaster, Corsair och Zalman 120mm i olika varianter och nu har jag ÄNTLIGEN fått tyst på datorhelvetet. inget knorrande, skorrande eller brummande öht.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.