Rykte: AMD Radeon R9 395X2 med dubbla Fiji-kretsar ser dagens ljus i sommar

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

hur menar du med "mycket bättre byggkvalitet"? skulle ett Nvidia kort vara hållbarare än ett från AMD? guldskruvar istället för träplugg eller vad menar du?
Jag har ALLTID köpt det mest prisvärda i min "Priskategori" när jag uppgraderat, att R9 290 vid tillfället var både billigare och bättre än GTX 780 som var/är nvidias dito gjorde valet tämligen enkelt då.

Nästa generation kan det se helt annorlunda ut och då kommer jag kanske köra Nvidia av en eller annan anledning, exempelvis om jag skulle vilja gå ner till mITX i mitt huvudsystem och vill få det så svalt som möjligt. Men att nvidias kort skulle hålla "mycket bättre kvalitet" är bara bullshit, samtliga mina AMD kort jag ägt genom åren har fungerat prickfritt (aldrig kört CF så pratar om single kort här) och fungerar än idag och de har definitivt inte ramlat sönder pga undermålig kvalitet.

Högljuda och går varma kallar jag ej för byggkvalitet direkt..

Kylsystemet på Amd kort känns som Nvidias gjorde för några år sen och då körde jag AMD.men dom senaste åren vill jag ha tyst och svalt även vid krävande spel och inte nåt som låter som ett jetplan i burken..Och byta kylare osv går bort för mig.

Smaken är som baken delad eller hur..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Högljuda och går varma kallar jag ej för byggkvalitet direkt..

Kylsystemet på Amd kort känns som Nvidias gjorde för några år sen och då körde jag AMD.men dom senaste åren vill jag ha tyst och svalt även vid krävande spel och inte nåt som låter som ett jetplan i burken..Och byta kylare osv går bort för mig.

Smaken är som baken delad eller hur..

så du menar alltså att exempelvis gigabytes windforcekylare är sämre när den sitter på ett AMD kort än på ett Nvidia kort?
ljud och värmeutveckling har inget att göra med kvaliteten på bygget utan med arkitekturen på kortet. Där ligger nvidia före i de hänseenden som du nämner men att säga att de skulle hålla högre kvalitet är bara fel, det är inte heller sant att ett AMD kort med en bra marknadskylare låter nämnvärt mycket mer än Nvidias kort, vilket det finns flertalet tester och grafer som påvisar.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Vem bryr sig om prestanda per krona..Som att köpa en bil och fråga om hästkraft per krona

Jag köper inte grafikkort så ofta men när jag gör det köper jag det bästa single gpu kort oavsett märke och dom senaste åren har det varit nvidia som har varit mitt val

Försöker du spela korkad eller tänker du inte längre än vad näsan räcker?

En GPU belastar du gärna till fullo och försöker få ut så mycket som möjligt av den genom att sätta så höga inställningar i spelet du kan utan att hårdvaran hår på knäna. En bil använder du inte på samma sätt - du sitter inte med plattan i mattan och är nöjd över hur jävla fort det går.
Det du däremot har i bilvärlden är hur många liter bensin bilen drar per mil. Det är väldigt många som går på det måttet när de köper bil, och enligt mig är den jämförelsen mycket närmare prestanda/kr hos grafikkort, även om jag tycker att det här med att blanda in bilanalogier i varje tråd är väldigt löjligt. Men för att svara på dina fråga: förmodligen väldigt många!

Vilket kort som är bäst för en enskild konsument är väldigt subjektivt. En hyfsat objektiv inställning till det är att kolla på prestanda/kr. Visst kan man göra som du och skita i priset fullständigt, men det är långtifrån alla som har den förutsättningen eller motivationen (själv ser jag det som pengar i sjön att kasta ett femsiffrigt belopp på en datorkomponent även om jag har råd med det).
Jag köpte ett GTX 970 eftersom det låg väldigt bra till sett till pris och prestanda, men efter att Nvidia stampat mig på foten och spottat mig i ansiktet skeppade jag gladeligen tillbaka det och tänker inte ge dem några pengar inom någon överskådlig framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

så du menar alltså att exempelvis gigabytes windforcekylare är sämre när den sitter på ett AMD kort än på ett Nvidia kort?
ljud och värmeutveckling har inget att göra med kvaliteten på bygget utan med arkitekturen på kortet. Där ligger nvidia före i de hänseenden som du nämner men att säga att de skulle hålla högre kvalitet är bara fel, det är inte heller sant att ett AMD kort med en bra marknadskylare låter nämnvärt mycket mer än Nvidias kort, vilket det finns flertalet tester och grafer som påvisar.

Köper enbart kort med kylare som tex du har på nvidias toppkort.

Vill ha ut värmen ur burken inte vispa runt den.

Sen ja Windforce kylaren låter högre på ett AMD kort än nvidia då fläktarna varvar upp bra mycket mer på amd kortet..

Du kan komma med massa påståenden men fakta kvarstår AMD korten går varmare och låter mer oavsett kylare.

Har både AMD och Nvidia här hemma och nvidia burken är mycket tystare.AMD datorn har krånglat sen dag 1 med tex få ut 4k till TV medans nvidia datorn bara tuffar på..Och sätter rätt upplösning direkt på TV när jag kopplar in det..

AMD har en del att jobba med helt klart.Och andelarna på marknaden visar det tydligt..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Köper enbart kort med kylare som tex du har på nvidias toppkort.

Vill ha ut värmen ur burken inte vispa runt den.

Sen ja Windforce kylaren låter högre på ett AMD kort än nvidia då fläktarna varvar upp bra mycket mer på amd kortet..

Du kan komma med massa påståenden men fakta kvarstår AMD korten går varmare och låter mer oavsett kylare.

återigen, är kylaren sämre byggd för att den sitter på ett AMD kort? att AMD's kretsar producerar mer värme vet nog alla redan.
det jag vill få fram är att du skriver att Nvidia på något sätt skulle hålla högre kvalitet än AMD vilket är skitsnack. allt handlar om vad du har för preferenser,
föredrar du energiförbrukning framför prestanda/krona må så vara men AMD's partnertillverkare gör INTE sämre kort än Nvidia's dito varken prestandamässigt eller byggmässigt och definitivt inte vid samma prispunkt

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åkan:

Om man bortser från priset! Det var inga pengar som nämndes av han som jag citerade, utan han nämnde bara prestandan. Sen menade jag att det speciella med 295X2 var inte själva prestandan på 10% utan det som gör kortet intressant var priset, om det inte vore för priset och att det är en dual GPU så skulle ju 295X2 vara värdelöst.

Ganska svårt att bortse från nåt så viktigt som priset. Annars kan man ju vrida och vända på allt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Grafikkort Radeon R9 390X kanske inte har vad som krävs för att bräcka Geforce GTX Titan X och kommande GTX 980 Ti, varför AMD kan komma att avtäcka Radeon R9 395X2 redan i juni.

Läs artikeln

Spekulationer, spekulationer... Kanske hit, kanske dit. och då vet vi ju inte heller hur det (Swe)clockar Min gissning: 390x bräcker TitanX, men inte Ti. 390X WCE däremot... Varför vattenkyla, om inte...

http://wccftech.com/stacked-hbm-memory-r9-390x-ramping-short-...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Det var mycket snack innan R9 290X släpptes om att det inte skulle kunna matcha GTX Titan men så var uppenbarligen inte fallet. Nu när drivrutinerna har mognat lite ligger det t.o.m. något över GTX 780 Ti i prestanda, i vart fall i högre upplösning. Därmed inte sagt att R9 390X kommer prestera bättre än Geforce Titan X. Finns bara spekulationer ännu så länge.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Det var mycket snack innan R9 290X släpptes om att det inte skulle kunna matcha GTX Titan men så var uppenbarligen inte fallet. Nu när drivrutinerna har mognat lite ligger det t.o.m. något över GTX 780 Ti i prestanda, i vart fall i högre upplösning. Därmed inte sagt att R9 390X kommer prestera bättre än Geforce Titan X. Finns bara spekulationer ännu så länge.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/9477?k=87a13e2dbbbbc...

Jösses. Snacka om att titan inte "åldrats väl". När 290x släpptes var det mer eller mindre jämnt.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Jösses. Snacka om att titan inte "åldrats väl". När 290x släpptes var det mer eller mindre jämnt.

Verkar som att AMD gör ett bättre jobb när det kommer till att optimera sina drivrutiner, Även till äldre kort, När 280X släpptes så låg det några få procent bakom GTX 770 i både 1080p och 1440p, Idag presterar 280X ca 5-10% bättre än GTX 770 och ligger inte långt bakom GTX 780

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil Hansson:

Verkar som att AMD gör ett bättre jobb när det kommer till att optimera sina drivrutiner, Även till äldre kort, När 280X släpptes så låg det några få procent bakom GTX 770 i både 1080p och 1440p, Idag presterar 280X ca 5-10% bättre än GTX 770 och ligger inte långt bakom GTX 780

Eller så är de dåliga på att släppa bra optimerade drivisar vid släpp av nya kort?.

Att just 280x (7970gh ed, 7970) har fått så mycket kärlek med bättre drivisar beror bara på att de inte haft ngt nytt att komma med på över 3 år och inte mycket annat att göra än att fila på gamlingarna.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Eller så är de dåliga på att släppa bra optimerade drivisar vid släpp av nya kort?.

Att just 280x (7970gh ed, 7970) har fått så mycket kärlek med bättre drivisar beror bara på att de inte haft ngt nytt att komma med på över 3 år och inte mycket annat att göra än att fila på gamlingarna.

Eller också beror det på att de hade en bättre och mer framtidssäker arkitektur. Sen så klarar sig de flesta utmärkt på att använda några generationer äldre grafikkort och då är det trevligt om prestandan står sig.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Eller också beror det på att de hade en bättre och mer framtidssäker arkitektur. Sen så klarar sig de flesta utmärkt på att använda några generationer äldre grafikkort och då är det trevligt om prestandan står sig.

Ja visst, beror på hur man ser det. Själv tycker jag att över tre år är allt för lång tid mellan släpp.

Hade däremot en uppföljare till 7970 kommit inom normal tid så hade Amd inte lagt lika mycket tid på att optimera den gamla arkitekturen utan gjort precis som Nvidia med Kepler när Maxwell släpptes.

Så att säga att Amd skulle vara mer "måna" om gamla generationer grafikkort blir bara fel, dom har inget nytt att erbjuda och blir då tvungna att konkurrera med sin gamla arkitektur genom mjukvaruoptimeringar är väl den enkla sanningen

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Ja visst, beror på hur man ser det. Själv tycker jag att över tre år är allt för lång tid mellan släpp.

Hade däremot en uppföljare till 7970 kommit inom normal tid så hade Amd inte lagt lika mycket tid på att optimera den gamla arkitekturen utan gjort precis som Nvidia med Kepler när Maxwell släpptes.

Så att säga att Amd skulle vara mer "måna" om gamla generationer grafikkort blir bara fel, dom har inget nytt att erbjuda och blir då tvungna att konkurrera med sin gamla arkitektur genom mjukvaruoptimeringar är väl den enkla sanningen

Skulle väl säga att AMDs satsning på ordentligt med grafikminne och ordentlig bandbredd gjorde framtidssäkerheten god också. Sedan så tror jag inte nVidias arkitekturförändringar har påverkat så mycket hur man optimerar, däremot så var GCN väldigt annorlunda från VLIW så det var till skillnad från nVidias helt ooptimerat vid lansering. Det är väl mer nu som AMD kommit ifatt med optimeringsgraden på sina drivrutiner. Det ser man ju lite på hårdvaran också, 7970 är ju på pappret en hel del starkare än GTX 680, det återspeglas i prestandan nu.

Permalänk
Skrivet av tEan:

Ja visst, beror på hur man ser det. Själv tycker jag att över tre år är allt för lång tid mellan släpp.

Hade däremot en uppföljare till 7970 kommit inom normal tid så hade Amd inte lagt lika mycket tid på att optimera den gamla arkitekturen utan gjort precis som Nvidia med Kepler när Maxwell släpptes.

Så att säga att Amd skulle vara mer "måna" om gamla generationer grafikkort blir bara fel, dom har inget nytt att erbjuda och blir då tvungna att konkurrera med sin gamla arkitektur genom mjukvaruoptimeringar är väl den enkla sanningen

Oavsett anledning så har korten åldrats bra vilket är trevligt för alla som sitter på HD7970/280X

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Bara 4 Gb minne...Hmm

http://wccftech.com/amd-radeon-r9-390x-fiji-xt-8-hi-8gb-hbm/

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"