The Witcher 3 och Batman: Arkham Knight får stöd för DirectX 12

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Vad får er att tro att spelen skulle bli bättre genom att spamma detta mantra i alla trådar? Problemet är inte förbokningar utan kvaliteten på arbetet utvecklare och utgivare gör och möjligen vad konsumenter vill ha för spel.

Skrivet av napahlm:

Kan nog inte minnas något spel som jag förbokat, de senaste tio åren i alla fall.

Varför inte? Jag förstår inte ditt resonemang. Bra spel ska man väl förboka?
Projekt Red är ingen Ubisoft eller EA-studio. Det är seriöst folk som verkligen brinner för att ge ut ett bra spel. Varför går man annars ut och erkänner att man inte klarar av att hålla satt releasdatum (som var 18(?) februari) och lägger ytterligare två månader på att fixa buggar.
EA eller Ubi hade släppt skiten ändå, se senaste Assasins Creed.

Förbokar man ett spel så skickar man en signal till utvecklarna att vi kommer att köpa er produkt utan att veta hur bra produkten är. Om nu produkten visar sig vara trasig så har utvecklarna få anledningar att skynda på sig för att åtgärda problemen eftersom att de redan fått in majoriteten av sina pengar. Se bara på Battlefield 4 som krävde ett helt år efter lansering för att bli någorlunda njutbart att spela. Om man inte förbokar och väntar på recensioner så är utvecklarna tvungna att släppa ett fungerande spel eller i alla fall skynda på patcharna för att över huvud taget kunna sälja sin produkt. Förbokningar och kvaliteten på spelet kan därför mycket väl ha en påverkan på varandra.

Sedan kan man aldrig garantera kvaliteten på spelet i förhand. Bara för att det ser bra ut på videoklipp behöver det inte betyda att det är bra i praktiken, speciellt stora multiplayer-spel.

Detta gäller självklart inte alla utvecklare eller spel men det är inte alls fel att ha detta tänk.

Skrivet av leafbranch:

960 med 4GB drar i alla fall nytta i minneskrävande spel som GTA V. De kommer upp i 3,5GB användning i 1080p...

Detta tillskrivs att spelen mer och mer börjar anpassas för den nya generationens konsoler som sitter på 8 GB minne. Många grafikalternativ är inte nödvändigtvis krävande men desto mer minneshungriga, texturkvaliteten är ett bra exempel. Sådana inställningar som käkar VRAM var inte alls vanliga med förra generationens konsoler och under tiden som 760 lanserades, därför krävdes det mer än vad kortet mäktade med för att komma upp i 4 GB.

Permalänk
Medlem

Då blir det inköp av Witcher 3 Var redan intresserad och stöd för Dx12 gör det till ett trevligt test spel.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av milo_:

Förbokar man ett spel så skickar man en signal till utvecklarna att vi kommer att köpa er produkt utan att veta hur bra produkten är. Om nu produkten visar sig vara trasig så har utvecklarna få anledningar att skynda på sig för att åtgärda problemen eftersom att de redan fått in majoriteten av sina pengar. Se bara på Battlefield 4 som krävde ett helt år efter lansering för att bli någorlunda njutbart att spela. Om man inte förbokar och väntar på recensioner så är utvecklarna tvungna att släppa ett fungerande spel eller i alla fall skynda på patcharna för att över huvud taget kunna sälja sin produkt. Förbokningar och kvaliteten på spelet kan därför mycket väl ha en påverkan på varandra.

Sedan kan man aldrig garantera kvaliteten på spelet i förhand. Bara för att det ser bra ut på videoklipp behöver det inte betyda att det är bra i praktiken, speciellt stora multiplayer-spel.

Detta gäller självklart inte alla utvecklare eller spel men det är inte alls fel att ha detta tänk.

Jag kan köpa ditt resonemang även om jag inte helt håller med på alla punkter. Du kunde iallafall motivera din åsikt till skillnad från många av de som i tråd efter tråd drar samma mantra utan att motivering.

Har man koll på spelbranschen så bör man ha rätt bra koll på vilka spel som kan räknas som säkra kort. Nu förbokar jag även spel som jag vet att troligen kommer fungera dåligt vid lansering men som jag ändå vill spela. Far Cry 4 och Battlefield 4 exempelvis.

Problemet med spel som håller tveksam kvalitet tror jag inte går att lösa genom att sluta förboka utan snarare att såväl utvecklare, utgivare och plattformsägare antingen själva eller med tryck från såväl konsumenter som lagstiftare börjar skärpa sig och ser till att få ut fungerande produkter. Jag tror inte att förbokningar påverkar så mycket. Pengarna får de ändå i de flesta fall efter lanseringen och dålig PR blir kvar länge. De flesta köp görs nog oftast först efter lanseringen även om undantag såklart lär finnas.

Permalänk
Medlem

Verkar vara oklart om 290/290X kommer stödja DX12 fullt ut och ha samma prestanda höjning som fullfjädrat DX12 kort? En del säger att de viktigaste prestanda höjningarna inte kommer finnas med dessa kort, andra säger tvärtom. Ganska viktigt att veta i dessa tider om man är ute efter 290 tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag kan köpa ditt resonemang även om jag inte helt håller med på alla punkter. Du kunde iallafall motivera din åsikt till skillnad från många av de som i tråd efter tråd drar samma mantra utan att motivering.

Har man koll på spelbranschen så bör man ha rätt bra koll på vilka spel som kan räknas som säkra kort. Nu förbokar jag även spel som jag vet att troligen kommer fungera dåligt vid lansering men som jag ändå vill spela. Far Cry 4 och Battlefield 4 exempelvis.

Problemet med spel som håller tveksam kvalitet tror jag inte går att lösa genom att sluta förboka utan snarare att såväl utvecklare, utgivare och plattformsägare antingen själva eller med tryck från såväl konsumenter som lagstiftare börjar skärpa sig och ser till att få ut fungerande produkter. Jag tror inte att förbokningar påverkar så mycket. Pengarna får de ändå i de flesta fall efter lanseringen och dålig PR blir kvar länge. De flesta köp görs nog oftast först efter lanseringen även om undantag såklart lär finnas.

Mycket snack om att folk inte motiverar varför man inte ska förboka, men om vi vänder på det: varför ska man förboka? Nu är det iof så att utvecklare har börjat ge ut fördelar till förbokare (vilket är extremt fult), men ser ingen poäng med det överhuvudtaget, kan ju lika gärna köpa spelet day1 efter man sett spelrapporter om man nu vill spela så fort spelet kommer. Att vänta är så mycket win win det kan bli eftersom det blir billigare och spelet funkar i princip alltid bättre efter någon patch, och man kan alltid informera sig om hur bra spelet är innan köp. Och att du förbokar spel som du vet kommer vara dålig är ju vansinnigt, det enda det gör är att skicka signaler till utvecklare att de kan släppa ofärdiga spel. Varför inte bara vänta? Ett spel som fungerar ger ju en mycket bättre spelupplevlse också när man slipper crasher och dåligt flyt, speciellt när man pratar om singelplayer spel som fc4 som man kanske bara spelar en gång, då vill man ju inte ha massa skit som sabbar spelupplevelsen.

För att inte nämna alla downgrade skandaler osv, kolla på watch dogs, allt talade för att det var ett bra spel; hur gick det där? Nä man kan snacka om det här i evigheter, men det finns helt klart mer fördelar att inte förboka än att förboka hur mycket skins å skit dom prackar på en. All denna förboka hets har skickat mig rakt åt andra hållet, nu väntar jag nästan alltid upp mot ett år innan köp. Får man nästan alltid nån deluxe edition med all DLC osv också för en bråkdel av priset. Och tar en bättre spelupplevelse alla dagar i veckan före att få spela det tidigt (vilket jag personligen inte ser som en fördel alls, förutom i mmo kanske då).

Witcher 3 hade jag helt klart avvaktat med att köpa, dels för att deras tidigare spel har förbättrats avsevärt mycket under spelets livslängd, och även för openworld spel så gott som alltid dras med mängder av barnsjukdomar. Titta på typ skyrim, tog ju fan flera år och mängder av mods innan det gav en komplett upplevelse på PC.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av leafbranch:

Verkar vara oklart om 290/290X kommer stödja DX12 fullt ut och ha samma prestanda höjning som fullfjädrat DX12 kort? En del säger att de viktigaste prestanda höjningarna inte kommer finnas med dessa kort, andra säger tvärtom. Ganska viktigt att veta i dessa tider om man är ute efter 290 tex.

Officiell specifikation är att kortet stöder DX11, men det har sagts av folk hos AMD att det kommer dra full nytta av DX12. Du kan ju googla och titta på lite tester. Finns många tester med 290X och DX12, och det verkar minst sagt lovande.

Ett exempel:
http://wccftech.com/amd-r9-290x-fast-titan-dx12-enabled-3dmar...

Dessutom kan du nog räkna med fullt stöd för uppföljaren till OpenGL, som kallas Vulkan, och bygger på Mantle. AMD har skänkt källkoden från Mantle till Khronos Group nämligen.

Jag tror 290/290X kommer stå sig ganska bra i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Verkar vara oklart om 290/290X kommer stödja DX12 fullt ut och ha samma prestanda höjning som fullfjädrat DX12 kort? En del säger att de viktigaste prestanda höjningarna inte kommer finnas med dessa kort, andra säger tvärtom. Ganska viktigt att veta i dessa tider om man är ute efter 290 tex.

Förbättringarna i processorprestanda har bekräftats fungera på alla kort som kan använda DX12.
Det lär nog dröja några år innan de DX12-funktioner som kräver helt ny hårdvara börjar användas i stor utsträckning.

Vi bör nog inte förvänta oss att första generationens fullfjädrade DX12-kort klarar allt heller. Tidiga DX10/11 spel hade oftast mycket sämre prestanda än i DX9.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag kan köpa ditt resonemang även om jag inte helt håller med på alla punkter. Du kunde iallafall motivera din åsikt till skillnad från många av de som i tråd efter tråd drar samma mantra utan att motivering.

Har man koll på spelbranschen så bör man ha rätt bra koll på vilka spel som kan räknas som säkra kort. Nu förbokar jag även spel som jag vet att troligen kommer fungera dåligt vid lansering men som jag ändå vill spela. Far Cry 4 och Battlefield 4 exempelvis.

Problemet med spel som håller tveksam kvalitet tror jag inte går att lösa genom att sluta förboka utan snarare att såväl utvecklare, utgivare och plattformsägare antingen själva eller med tryck från såväl konsumenter som lagstiftare börjar skärpa sig och ser till att få ut fungerande produkter. Jag tror inte att förbokningar påverkar så mycket. Pengarna får de ändå i de flesta fall efter lanseringen och dålig PR blir kvar länge. De flesta köp görs nog oftast först efter lanseringen även om undantag såklart lär finnas.

Det är absolut ingen lösning på problemet med spel som har bristande kvalitet, men det är en relativt enkel metod som alla konsumenter kan tillämpa och tillsammans lär det skicka en tydlig signal till utvecklarna att vi inte nöjer oss med bristfälliga produkter eller ens visar intresse för produkten innan vi vet vad det är vi köper.

De flesta köp görs absolut efter lanseringen, men i nästan alla fall till priser som är mycket lägre än förbokningspriset. Detta är väldigt vanligt för spel som haft en taskig lansering, Watch Dogs och Unity kunde man plocka upp för 29 kr här om veckan och letar man på vissa hemsidor ser man dessa priser dagligen.

Dock verkar många utvecklare ha lärt sig av misstagen som skedde 2014 och årets lanseringar har hittills varit väldigt lyckade vad jag vet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sKRUVARN:

Mycket snack om att folk inte motiverar varför man inte ska förboka, men om vi vänder på det: varför ska man förboka? Nu är det iof så att utvecklare har börjat ge ut fördelar till förbokare (vilket är extremt fult), men ser ingen poäng med det överhuvudtaget, kan ju lika gärna köpa spelet day1 efter man sett spelrapporter om man nu vill spela så fort spelet kommer. Att vänta är så mycket win win det kan bli eftersom det blir billigare och spelet funkar i princip alltid bättre efter någon patch, och man kan alltid informera sig om hur bra spelet är innan köp. Och att du förbokar spel som du vet kommer vara dålig är ju vansinnigt, det enda det gör är att skicka signaler till utvecklare att de kan släppa ofärdiga spel. Varför inte bara vänta? Ett spel som fungerar ger ju en mycket bättre spelupplevlse också när man slipper crasher och dåligt flyt, speciellt när man pratar om singelplayer spel som fc4 som man kanske bara spelar en gång, då vill man ju inte ha massa skit som sabbar spelupplevelsen.

För att inte nämna alla downgrade skandaler osv, kolla på watch dogs, allt talade för att det var ett bra spel; hur gick det där? Nä man kan snacka om det här i evigheter, men det finns helt klart mer fördelar att inte förboka än att förboka hur mycket skins å skit dom prackar på en. All denna förboka hets har skickat mig rakt åt andra hållet, nu väntar jag nästan alltid upp mot ett år innan köp. Får man nästan alltid nån deluxe edition med all DLC osv också för en bråkdel av priset. Och tar en bättre spelupplevelse alla dagar i veckan före att få spela det tidigt (vilket jag personligen inte ser som en fördel alls, förutom i mmo kanske då).

Förbokar du spelet får du spelet vid lanseringen vilket är uppskattat för de av oss som vill komma igång med spelet på direkten. Vill man ha tag i någon specialutgåva (Collectors Edition och liknande) så är det lättast att få tag i ett sådant exemplar när man förbokar. Fördelar till förbokare har funnits i väldigt många år, verkligen inget nytt.

Om jag nu vill spela spelet när det kommer ut så är det väl självklart att jag antingen förbokar spelet eller köper det vid lanseringen om jag nu vill invänta rapporter om hur spelet i fråga fungerar. Att vänta i flera månader på att spelet jag vill spela nu ska gå ner någon hundring finns inte på kartan om man nu verkligen är intresserad av spel. Nu är det vad jag kan minnas inga spel som lanserats på senare år som varit ospelbara vid lansering så oftast går dessa ändå rätt bra att spela dessutom. Battlefield 4 var dock lite trasigare än vad jag hade räknat med, BF3-lanseringen var ju relativt smärtfri jämförelsevis. Dock gick spelet mycket väl att spela även första dagarna även om det såklart fanns problem med det.

Du har såklart rätt till din åsikt där du väntar i ett år på att köpa spel men jag tror du är i minoritet här. De flesta av oss vill nog ändå komma igång med ett nytt intressant spel så fort som möjligt.

Skrivet av milo_:

Det är absolut ingen lösning på problemet med spel som har bristande kvalitet, men det är en relativt enkel metod som alla konsumenter kan tillämpa och tillsammans lär det skicka en tydlig signal till utvecklarna att vi inte nöjer oss med bristfälliga produkter eller ens visar intresse för produkten innan vi vet vad det är vi köper.

De flesta köp görs absolut efter lanseringen, men i nästan alla fall till priser som är mycket lägre än förbokningspriset. Detta är väldigt vanligt för spel som haft en taskig lansering, Watch Dogs och Unity kunde man plocka upp för 29 kr här om veckan och letar man på vissa hemsidor ser man dessa priser dagligen.

Dock verkar många utvecklare ha lärt sig av misstagen som skedde 2014 och årets lanseringar har hittills varit väldigt lyckade vad jag vet.

Ingen som tvingar en att spela spelet vid lansering, kan man vänta så sparar man ju onekligen pengar om man kan vänta någon månad. I dagsläget förbokar jag bara säkra kort eller spel jag bara måste spela ASAP. De flesta andra brukar även jag invänta bättre priser på.

Just Ubisoft brukar vara bra på att pressa priserna. Såvida man inte måste ha spelet vid lansering så går det spara mycket pengar där. Dock är de tyvärr ganska ensamma om att pressa så hårt som de gör men priserna sjunker på de flesta spel med tiden.

Permalänk

Kul med DirectX 12 stöd! Kommer nuvarande grafikkort stödja DirectX 12 eller hur blir det? Det verkar lite oklart som det är nu.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nu är det vad jag kan minnas inga spel som lanserats på senare år som varit ospelbara vid lansering så oftast går dessa ändå rätt bra att spela dessutom.

Haha jo tjena, Mortal Combat X förra veckan, ospelbart day1; Diablo3 ospelbart första veckan; WoW WOD ospelbart vid launch;, AC Unity spelbart, men knappt; Simcity ospelbart för många etc etc. Det enda man gör är att köpa grisen i säcken. All hype och hållande av NDA osv har gjort att man imo bör hålla sig från att förboka även i de fall där man är 100% säker eller inte bryr sig om det är trasigt eller inte av rent principiella skäl och för spelmarknadens bästa. Att tro att det är oväsentligt är naivt, de följer konsumentmönster och utnyttjar det till 100%. Du kan ju fråga dig själv varför dom har börjat erbjuda så mycket vid förbokningar och hetsar folk till det, och håller NDA etc?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sKRUVARN:

Haha jo tjena, Mortal Combat X förra veckan, ospelbart day1; Diablo3 ospelbart första veckan; WoW WOD ospelbart vid launch;, AC Unity spelbart, men knappt; Simcity ospelbart för många etc etc. Det enda man gör är att köpa grisen i säcken. All hype och hållande av NDA osv har gjort att man imo bör hålla sig från att förboka även i de fall där man är 100% säker eller inte bryr sig om det är trasigt eller inte.

Nu vet jag inget om Mortal Kombat eller WoW då spelen inte intresserar mig men Diablo 3 och SimCity var definitivt spelbara första veckan men båda hade dock stora problem med överlastade servrar.

Hype, NDA och förbokningar är sådant som funnits otroligt länge. Det är inte på något vis något nytt. Vill man inte förboka så är det ingen som tvingar en. Håll i pengarna, kan man vänta med att spela så finns det ju självklart pengar att spara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ingen som tvingar en att spela spelet vid lansering, kan man vänta så sparar man ju onekligen pengar om man kan vänta någon månad. I dagsläget förbokar jag bara säkra kort eller spel jag bara måste spela ASAP. De flesta andra brukar även jag invänta bättre priser på.

Just Ubisoft brukar vara bra på att pressa priserna. Såvida man inte måste ha spelet vid lansering så går det spara mycket pengar där. Dock är de tyvärr ganska ensamma om att pressa så hårt som de gör men priserna sjunker på de flesta spel med tiden.

Var kanske lite otydlig i min formulering, menade självklart att lägre priser kräver många fler sålda kopior för att generera samma intäkter som förbokningarna.

Permalänk
Medlem

Synd att man har hunnit klara av båda spelen innan det släpps.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av riporto:

Synd att man har hunnit klara av båda spelen innan det släpps.

Knappast, möjligtvis någon fulhackad skit-Alfa version.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av sKRUVARN:

[...]

Witcher 3 hade jag helt klart avvaktat med att köpa, dels för att deras tidigare spel har förbättrats avsevärt mycket under spelets livslängd, och även för openworld spel så gott som alltid dras med mängder av barnsjukdomar. Titta på typ skyrim, tog ju fan flera år och mängder av mods innan det gav en komplett upplevelse på PC.

Håller förvisso med om att man bör avvakta med förbeställningar, men jag måste också påpeka att Witcher 3 är ett dåligt exempel i det här sammanhanget. Har själv förbokat Collector's Edition.

Både första och andra spelet har fått mycket god kritik, generellt sett, och det finns ingenting som tyder på att trean skulle bli sämre.
Ett flertal medier har fått tillgång till Witcher 3 och kunnat spela det ett par timmar, med mycket tillfredsställande resultat. Spelet har även försenats två-tre gånger, vilket tyder på seriösa utvecklare.

Känner mig verkligen inte osäker eller vemodig inför spelets duglighet vid lansering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Det lär nog dröja några år innan de DX12-funktioner som kräver helt ny hårdvara börjar användas i stor utsträckning.

Bör noteras att det inte finns några exklusiva "funktioner" i D3D12.0

Det som kommer med W10 designernas i stället som feature level 11.3, i och med att nyare versioner av D3D11 också stödjer dem. Skillnaden mellan D3D11 och D3D12 är för närvarande bara i hur nära hårdvaran du ligger - och hur effektivt CPU och minnes resurser för rendering kan användas.

Permalänk

Har ej satt mig in i detta, men kan inte spelen redan ha DX12 stödet från start, trots att man kör på ett OS utan stöd för detta?

Jag tänker alltså så att de är bakåtkompatibla med DX11.x. Borde väl finnas en drös med spel som stödjer nyare tekniker, som inte alla kan använda då deras OS-version inte stödjer detta, men som ändå går att spela?

Är lite seg nu, så jag har kanske missat något ;-D

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riporto:

Synd att man har hunnit klara av båda spelen innan det släpps.

Skrivet av Ratatosk:

Knappast, möjligtvis någon fulhackad skit-Alfa version.

Kanske ska läsa hela nyheten innan du kommenterar?

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av riporto:

Synd att man har hunnit klara av båda spelen innan det släpps.

Skrivet av Qrush:

Kanske ska läsa hela nyheten innan du kommenterar?

Hade jag faktiskt men jag missade helt klart innebörden av vad riporto skrev.
Jag tolkade det som att han redan klarat av båda spelen nu innan de släppts, när han i själva verket skrev när Windows 10 kommer att släppas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |