Permalänk

Dags att byta HDD?

Tjenare sweclockers, idag så har jag en Samsung SpinPoint F1 HD753LJ 32MB 750GB som jag lagrar saker på. Har nyligen märkt att den börjar bli väldigt seg. Har gjort defrag.

Håller den på att dö eller vad kan annars vara orsaken? Lite siffror för att visa att den är riktigt seg.

Spinpoint F1:
Seq Read - 18MB/s
Random Read - 150 IOPS
Seq Write - 17MB/s
Random Write - 152 IOPS

En gammal externa USB 2.0 (som numera sitter i datorn, denna är 2 år äldre än spinpoint.):
Seq Read - 97MB/s
Random Read - 438 IOPS
Seq Write - 85MB/s
Random Write - 317 IOPS

Permalänk
Medlem

Har nog haft minst 10 Spinpoint F1 mellan 500GB och 1TB.
Samtliga krashade utan förvarning och såklart tog all data med sig.
Så ett hett tips är att köra backup på allt du vill spara (om du inte redan har gjort det).
Och inhandla en nyare disk pronto.

Permalänk
Rekordmedlem

Att disken är defragmenterad påverkar inte skrivhastigheten särskilt mycket, för att få bra skrivprestanda behöver den även optimeras, dvs tomma utrymmen ska vara sammanhängande och det är inget som win inbyggda defrag utför, men Ultradefrag gör det.
Sedan så påverkas prestandan rejält beroende på hur full disken är eftersom diskar är mycket långsammare närmare mitten än längst ut på skivorna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Har nog haft minst 10 Spinpoint F1 mellan 500GB och 1TB.
Samtliga krashade utan förvarning och såklart tog all data med sig.
Så ett hett tips är att köra backup på allt du vill spara (om du inte redan har gjort det).
Och inhandla en nyare disk pronto.

Har gjort en backup på de viktiga filerna.

Skrivet av mrqaffe:

Att disken är defragmenterad påverkar inte skrivhastigheten särskilt mycket, för att få bra skrivprestanda behöver den även optimeras, dvs tomma utrymmen ska vara sammanhängande och det är inget som win inbyggda defrag utför, men Ultradefrag gör det.
Sedan så påverkas prestandan rejält beroende på hur full disken är eftersom diskar är mycket långsammare närmare mitten än längst ut på skivorna.

Använder omkring 350GB just nu vilket är ungefär hälften.

Nu är då frågan, vilken HDD rekommenderas? Den används till lagring utav diverse filer och även spel installeras på den. Söker väl inte den billigaste disken men inte heller den dyraste, utan jag söker en som har bra kvalité och hyffsad hastighet. Jag vill ha runt 1TB så SSD blir det nog inget med då dom inte är direkt prispressade än.

Är alla mekaniska diskar i stort sett samma sak, eller skiljer det sig faktiskt? Då menar jag hastighet på HDD osv.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lundell318:

Har gjort en backup på de viktiga filerna.

Använder omkring 350GB just nu vilket är ungefär hälften.

Nu är då frågan, vilken HDD rekommenderas? Den används till lagring utav diverse filer och även spel installeras på den. Söker väl inte den billigaste disken men inte heller den dyraste, utan jag söker en som har bra kvalité och hyffsad hastighet. Jag vill ha runt 1TB så SSD blir det nog inget med då dom inte är direkt prispressade än.

Är alla mekaniska diskar i stort sett samma sak, eller skiljer det sig faktiskt? Då menar jag hastighet på HDD osv.

Diskar skiljer sig i prestanda, desto högre datadensitet disken har desto snabbare överföringshastighet får den i regel, dvs desto större desto högre överföringshastighet.
Storleken på cacheminnet påverkar främst skrivhastigheten för småfiler, större är bättre.
Rotationshastigheten och diskens fysiska mått påverkar söktiden, desto mindre skivdiametetr och högre varvtal desto lägre söktid. Men lågvarviga diskar håller bättre och låter mindre.
Små högvarviga diskar är dyra men används ibland i servrar, hemma tycker jag du bör satsa på en så rymlig 3,5" enhet som du har råd med, mest prisvärt är förmodligen nånting runt 4Tbyte i storlek idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundell318:

Tjenare sweclockers, idag så har jag en Samsung SpinPoint F1 HD753LJ 32MB 750GB som jag lagrar saker på. Har nyligen märkt att den börjar bli väldigt seg. Har gjort defrag.

Håller den på att dö eller vad kan annars vara orsaken? Lite siffror för att visa att den är riktigt seg.

Spinpoint F1:
Seq Read - 18MB/s
Random Read - 150 IOPS
Seq Write - 17MB/s
Random Write - 152 IOPS

En gammal externa USB 2.0 (som numera sitter i datorn, denna är 2 år äldre än spinpoint.):
Seq Read - 97MB/s
Random Read - 438 IOPS
Seq Write - 85MB/s
Random Write - 317 IOPS

Kolls diskens status med detta programmet så får du en indikation om det är något problem med disken.
http://crystalmark.info/software/CrystalDiskInfo/index-e.html