Någon som satt in FD Kelvin S36 i ett FD Define R4?

Permalänk

Någon som satt in FD Kelvin S36 i ett FD Define R4?

Hej Alla,

Jag ska försöka få ner tempen i mitt chassi genom att byta CPU-luftkylaren mot en "vatten". Hoppades på att kunna byta ut in-fläktarna i fronten mot en lämplig radiator. Hittar ingen info om vas som passar i R4:an. Nån som har erfarenhet?

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem

Du får ursäkta, men du vill sänka tempen i chassit genom att sätta radiatorn som insug i chassit, då blåser du ju varm/uppvärmd luft in i chassit.

Permalänk

Mmm.. har tänkt den tanken också. Men jag har fått för mig att majoriteten föreslår "kall" luft till radiatorn/CPU:n för att få bästa effekt där. Idag har jag en effektiv luftkylare till CPU:n som genererar en del värme i chassit, och jag hade hoppats på att radiatorn skulle alstra mindre värme än den. Det egentliga problemet är GPU:erna. Alltså när jag gick till SLI steg temperaturen ordentligt i chassit. Så egentligen borde jag väl satsa på vattenkylning på dem..
Såg att FD kommer med ett nytt chassi i sommar (Define S) som kanske passar mig bättre?

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Hej Alla,

Jag ska försöka få ner tempen i mitt chassi genom att byta CPU-luftkylaren mot en "vatten". Hoppades på att kunna byta ut in-fläktarna i fronten mot en lämplig radiator. Hittar ingen info om vas som passar i R4:an. Nån som har erfarenhet?

I test jag kikat på så vinner Cooler Master Neptun 280L eller Corsair 110i GTX över FD kelvin 36mm. Så om du nu just inte känner att du behöver en 360mm radiator så hade jag nog personligen kört på någon av dessa två alternativ. + En 280mm radiator går genom ganska enkel moddning sätta i fronten på ett R4:a.

Kika in min guide http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko... För montering av Cooler Master 280L i R4a (borde gå lika bra med Corsair eller någon annan 280mm radiator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cool Runnings:

Du får ursäkta, men du vill sänka tempen i chassit genom att sätta radiatorn som insug i chassit, då blåser du ju varm/uppvärmd luft in i chassit.

Skrivet av DaddyCoolSwe:

Mmm.. har tänkt den tanken också. Men jag har fått för mig att majoriteten föreslår "kall" luft till radiatorn/CPU:n för att få bästa effekt där. Idag har jag en effektiv luftkylare till CPU:n som genererar en del värme i chassit, och jag hade hoppats på att radiatorn skulle alstra mindre värme än den. Det egentliga problemet är GPU:erna. Alltså när jag gick till SLI steg temperaturen ordentligt i chassit. Så egentligen borde jag väl satsa på vattenkylning på dem..
Såg att FD kommer med ett nytt chassi i sommar (Define S) som kanske passar mig bättre?

Lek med tanken att både CPU och GPU är kylda av radiatorer som sitter som inblås. Så länge dessa två komponenter är väl kylda så spelar det egentligen ingen roll om det är 20, 25 eller 35 grader i chassit.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

En radiator alstrar inte mindre värme. Lika mängd värme ska ju bort från CPUn.
Vill du få mindre värme i chassit är det utblås på radiatorn som gäller.

Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk
Medlem

Vill man sänka temp i chassit, t.ex för att grafikkortets fläktar ska få snurra runt så kall luft som möjligt så är det bästa att ha radiatorn på utblås fläktarna. DÄREMOT så skulle jag säga att som helhet för datorn är det bättre att satsa på ett bra chassi med bra luft in/ut blås och ha bra luftgenomströmning.

Sen är problemet med R4:an att om du vill ha riktigt bra luftström så måste man nästan ta bort 1 av toppplåtarna och sätta en fläkt där. Då har du två intag i Front och två utblås. För bäst kylning vill du ha lika mycket eller något mer utblås i chassit som du har intag.

Notering: Många snackar om att man ska ha övertryck i chassit, och detta är jättebra mot damm men inte så bra för kylning tyvärr. Ifall du inte tror på mig så (föreställ dig) att du tar en vanlig petflaska och gör ett hål stort som en vanlig blyertspenna i botten och sen blåser in igenom korköppningen. Du har större inhål än uthål och får nu ett övertryck i chassit. Sen tänk dig att du sågar ur hela botten på flaskan, nu kommer det gå mycket bättre att blåsa igenom luften.

Vill du ha en bra helhetskylning i R4:an så sätt 280mm radiator i fronten med 2 Högtrycks fläktar och sen i bakkanten och i ett av topputblåsen så sätter du in Höghastighetsfläktar istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Vill man sänka temp i chassit, t.ex för att grafikkortets fläktar ska få snurra runt så kall luft som möjligt så är det bästa att ha radiatorn på utblås fläktarna. DÄREMOT så skulle jag säga att som helhet för datorn är det bättre att satsa på ett bra chassi med bra luft in/ut blås och ha bra luftgenomströmning.

Sen är problemet med R4:an att om du vill ha riktigt bra luftström så måste man nästan ta bort 1 av toppplåtarna och sätta en fläkt där. Då har du två intag i Front och två utblås. För bäst kylning vill du ha lika mycket eller något mer utblås i chassit som du har intag.

Notering: Många snackar om att man ska ha övertryck i chassit, och detta är jättebra mot damm men inte så bra för kylning tyvärr. Ifall du inte tror på mig så (föreställ dig) att du tar en vanlig petflaska och gör ett hål stort som en vanlig blyertspenna i botten och sen blåser in igenom korköppningen. Du har större inhål än uthål och får nu ett övertryck i chassit. Sen tänk dig att du sågar ur hela botten på flaskan, nu kommer det gå mycket bättre att blåsa igenom luften.

Fast man kan åstadkomma rejält övertryck samtidigt som man får riktigt svala komponenter

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Fast man kan åstadkomma rejält övertryck samtidigt som man får riktigt svala komponenter

Du kan köra i 120 km/h med en rejält trimmad moped som har en 50cc motor (avsedd att gå i 45 km/h), men det betyder inte att du inte kommer kunna få en 250cc att gå snabbare=)

Edit: Det stora problemet med över/under tryck är att det ska finnas där, men väldigt lågt. Du vill ha fläktar som skickar in 150 CFM och fläktar som skickar ut 145 CFM ifall du vill ha ett bra övertryck. Det finns där, det är tillräckligt för att hålla damm ute ur springorna men det är så svagt så att det inte förhindrar dina fläktar från att jobba hyfsat optimalt. Många brukar rådge till att sätta in typ 150 CFM intag och 75 CFM utblås. Du kommer få ett bra jälva övertryck i chassit men du får bara kylning motsvarande ifall du hade haft 75 CFM intag + 75 CFM utblås

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Du kan köra i 120 km/h med en rejält trimmad moped som har en 50cc motor (avsedd att gå i 45 km/h), men det betyder inte att du inte kommer kunna få en 250cc att gå snabbare=)

tyvärr är jag idiotiskt dåligt insatt i motorer och förstår faktiskt inte den liknelsen Men jag vill fortfarande hänvisa till det jag sa förut: Förutsatt att man har sina komponenter ( CPU, GPU) kopplade till en radiator så spelar det egentligen ingen roll vad chassitempen är så länge radiatorerna kyler komponenterna bra.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

.....spelar ingen roll så länge radiatorerna kyler komponenterna bra.

Overkill is underrated

Permalänk
Medlem

I detta fallet så tror jag att byta kylare på CPU inte är lösningen, snarare att få till bättre luftflöde i chassit då den ökade värmen i chassit är från grafikkorten.

Det kan vara trevligt att vätskekyla processorn men det löser inte grundproblemet i detta fallet.

Permalänk
Medlem

I ett R4, sitter där inte en fläktplats i sidoplåten i lagom höjd för grafikkorten? Sätt en fläkt som utblås där för att evakuera så mycket som möjligt av den varma luften direkt från källan som alstrar den.

Möjligen med en filtrerad fläkt för insug i botten av chassit, sval luft som dras in och igenom korten av GPU-fläktarna som sugs ut av fläkten i sidan.

Permalänk

Tack alla för era (olika) svar. Det har varit väldigt lärorikt och intressant!

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

I test jag kikat på så vinner Cooler Master Neptun 280L eller Corsair 110i GTX över FD kelvin 36mm. Så om du nu just inte känner att du behöver en 360mm radiator så hade jag nog personligen kört på någon av dessa två alternativ. + En 280mm radiator går genom ganska enkel moddning sätta i fronten på ett R4:a.

Kika in min guide http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko... För montering av Cooler Master 280L i R4a (borde gå lika bra med Corsair eller någon annan 280mm radiator)

Hade nästan varnat mot att köpa en Cooler Master 280L, dom verkar ha en hel del problem med pump missljud.

Har skickat tillbaka min idag som jag köpte för ett litet tag sedan då alla försök att få ut luften ur pumpen har misslyckats och den låter för jävligt även om man sänker volten något extremt.

Får se om man får den utbytt där jag köpte den.

Exempel: https://www.youtube.com/watch?v=Ag67vwbUeaA

Visa signatur

ASRock B450M Pro4 | Ryzen 5 5600 | Corsair LPX 2x16GB @ 3600

Permalänk
Medlem
Skrivet av RX1:

Hade nästan varnat mot att köpa en Cooler Master 280L, dom verkar ha en hel del problem med pump missljud.

Har skickat tillbaka min idag som jag köpte för ett litet tag sedan då alla försök att få ut luften ur pumpen har misslyckats och den låter för jävligt även om man sänker volten något extremt.

Får se om man får den utbytt där jag köpte den.

Exempel: https://www.youtube.com/watch?v=Ag67vwbUeaA

Jasså? Se där, min har fungerar kalasbra. Enda klagomål jag har på den är att skruvarna för fläktarna börjar bli ganska slitna efter 6-7 i/ut skruvningar först byta fläkt/flytta etc

Hur skulle du beskriva missljuden? Jag hör bara ett köande ljud från pumpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Jasså? Se där, min har fungerar kalasbra. Enda klagomål jag har på den är att skruvarna för fläktarna börjar bli ganska slitna efter 6-7 i/ut skruvningar först byta fläkt/flytta etc

Hur skulle du beskriva missljuden? Jag hör bara ett köande ljud från pumpen

Det är lite svårt att förklara nu när man inte kan höra det längre, närmaste skulle vara ett ljust högt konstant vinande/tjutande ljud.
Verkar vara många som har problem med vinande/tjutande pumpar på 280L, gissar på att pumpen går lite tort.

Det verkar som att halva radiatorn är fylld med luft i den jag fick känns det som, så fort jag roterade pumpen och radiatorn lite så hörde man ljudet av många luft bubblor som flyttade sig.

Visa signatur

ASRock B450M Pro4 | Ryzen 5 5600 | Corsair LPX 2x16GB @ 3600

Permalänk
Skrivet av Cool Runnings:

I ett R4, sitter där inte en fläktplats i sidoplåten i lagom höjd för grafikkorten? Sätt en fläkt som utblås där för att evakuera så mycket som möjligt av den varma luften direkt från källan som alstrar den.

Möjligen med en filtrerad fläkt för insug i botten av chassit, sval luft som dras in och igenom korten av GPU-fläktarna som sugs ut av fläkten i sidan.

Där har jag idag en inluft, som jag tänkte skulle blåsa på korten. Men du tror mer på ut alltså?

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Skrivet av Chrisism8:

Vill man sänka temp i chassit, t.ex för att grafikkortets fläktar ska få snurra runt så kall luft som möjligt så är det bästa att ha radiatorn på utblås fläktarna. DÄREMOT så skulle jag säga att som helhet för datorn är det bättre att satsa på ett bra chassi med bra luft in/ut blås och ha bra luftgenomströmning.

Sen är problemet med R4:an att om du vill ha riktigt bra luftström så måste man nästan ta bort 1 av toppplåtarna och sätta en fläkt där. Då har du två intag i Front och två utblås. För bäst kylning vill du ha lika mycket eller något mer utblås i chassit som du har intag.

Notering: Många snackar om att man ska ha övertryck i chassit, och detta är jättebra mot damm men inte så bra för kylning tyvärr. Ifall du inte tror på mig så (föreställ dig) att du tar en vanlig petflaska och gör ett hål stort som en vanlig blyertspenna i botten och sen blåser in igenom korköppningen. Du har större inhål än uthål och får nu ett övertryck i chassit. Sen tänk dig att du sågar ur hela botten på flaskan, nu kommer det gå mycket bättre att blåsa igenom luften.

Vill du ha en bra helhetskylning i R4:an så sätt 280mm radiator i fronten med 2 Högtrycks fläktar och sen i bakkanten och i ett av topputblåsen så sätter du in Höghastighetsfläktar istället.

Vad tror du om det här i mitt nuvarande R4.. i väntan på Define S;
- 2 inblås front
- 1 inblås botten
- 1 utblås bak
- 2 utblås topp (via radiator, CPU-kylare)
- Och så kanske ett in/utblås på sidan bredvid GPU:erna?

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Där har jag idag en inluft, som jag tänkte skulle blåsa på korten. Men du tror mer på ut alltså?

Nej behåll den som inblås om ja inte minns helt fel såfinns de två 140 mm platser i toppen ? Så satsa istället på en 280 rad eller 240 i toppen. De du är ute efter är att se till att värmen som cpu alstrar inte bevaras i lådan för att uppnå de måste radiatorn agera utblås

Visa signatur

CPU: i7 4770K delid @ 4,4GHz|Kylning: Custom loop|GPU: xfire 290x @ stock |RAM: A-data 4x4gb 1600 mhz|MB: Asus Z87-A| PSU: EVGA G2 850w| SSD 1: Samsung 840 evo 120 GB|SSD 2: Samsung 850 evo 250 GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Vad tror du om det här i mitt nuvarande R4.. i väntan på Define S;
- 2 inblås front
- 1 inblås botten
- 1 utblås bak
- 2 utblås topp (via radiator, CPU-kylare)
- Och så kanske ett in/utblås på sidan bredvid GPU:erna?

Bättre än så går de inte o få de

Visa signatur

CPU: i7 4770K delid @ 4,4GHz|Kylning: Custom loop|GPU: xfire 290x @ stock |RAM: A-data 4x4gb 1600 mhz|MB: Asus Z87-A| PSU: EVGA G2 850w| SSD 1: Samsung 840 evo 120 GB|SSD 2: Samsung 850 evo 250 GB|