Fractal Design Define S

Permalänk
Melding Plague

Fractal Design Define S

Lagringsburar och 5,25"-platser är ett minne blott när Fractal Design stuvar om i sitt senaste chassi Define S. Nykomlingen får sig en rejäl genomgång av Jonas i testlabbet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är synd att de tar bort alla 5,25".
Tänk på oss med fläktkontroller som sitter där!

I övrigt verkar det som ett trevlig chassi.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem

Det är ett trevligt chassi. No doubt. Det är nog dock en begränsad målgrupp som tar denna över en R5:a.

Alla som klagar på småsaker som denna modell har snålat på, kan gärna kolla på R5:an som är i princip samma chassi.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DanTheManSwe:

Jag tycker det är synd att de tar bort alla 5,25".
Tänk på oss med fläktkontroller som sitter där!

I övrigt verkar det som ett trevlig chassi.

Alla andra 99% av chassin tänker ju på oss (Har också en fläktkontroller) så jag ser det inte som ett problem.
Trevligt att de som varken vill ha fläktkontroller eller DVD-läsare får ännu ett stilrent alternativ tycker jag, chassin utan 5.25"-platser är trots allt #Framtiden

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Blir detta chassi vid nästa datorbygge! Har ett R4 nu och jag behöver inte 5.25"-platser eller jättemånga 3.5" platser. Bättre luftflöde och billigare än R5, ja tack!

Självklara valet för mig.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Synd att fractal inte säljer en mesh variant av moduvent plattorna, taket på chassit ser inte så attraktivt ut när man plockar bort dem.

Permalänk
Medlem

Köpte R5 toknöjd knäpptyst stilrent

Permalänk
Medlem

Behövs fler och smidigare ATX chassin som hoppar över 5,25" platserna. Har inte kört med en 5,25" enhet i chassit på säkert 10 år.. Känns som att detta är ett steg åt rätt håll, även om mer behöver göras..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

hoppas på fina byggen i galleriet med vattenkylning tillsammans med detta chassit

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Och varför i hela friden fick det inte "toppklass"?

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Trevligt att den även finns i en version utan fönster och med bättre ljuddämpning!

Personligen skulle jag önska att om man tar bort 5,25''-platserna så bör man ha fler 3,5''-platser i det utrymmet istället. Men nu minskar man på dessa också utan att göra lådan mindre. Ska man bara ha en massa outnyttjat tomrum? Jag skulle gärna se fler chassin utan 5,25''-platser men med fler platser för hårddiskar. I det där chassit uppskattar jag att man skulle kunnat trycka in 14 stycken 3,5-tums-platser om man hade utnyttjat allt tomrum...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Och varför i hela friden fick det inte "toppklass"?

Inte direkt många lagringsplatser jämfört med R5.

Permalänk
Inaktiv

Jag tror inte chassit klarar hålla 3st 3.5" diskar vid normala temperaturer.. min gröna 2tb 5900 rpm disk, som jag var tvungen att installera GTA 5 på, den blir 44 grader med aktiv kylning när man spelar GTA5. Jag använder ett Fractal Design Define XL chassi med en 140 mm fläkt vid sidan av disken!
Define S har 3 vertikala diskar utan aktiv kylning.. jag läste att disktemperaturer inte bör överstiga 50 grader.
Vågar Swec testa 3st 7200 rpm diskar i raid 0 med detta chassi och stresstesta hög belastning över en timme?

Permalänk
Medlem

Åh, bästa recensionen under mina 5 år här på sajten, jag vart totalt kär i öppenheten. <3

Bara jag som hoppas på en Fractal Design Define XL S?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av Vangen:

Åh, bästa recensionen under mina 5 år här på sajten, jag vart totalt kär i öppenheten. <3

Bara jag som hoppas på en Fractal Design Define XL S?

Själv hoppas jag lite på en Fractal Design De fine Mini S! Vore härligt med lite mindre chassin med annan design än deras Node-serie.

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Medlem

Åh nej, nu ångrar jag att jag köpte R5.

Pros:
Kan inte öppna luckan
Inga 3.5" eller 5.25" platser
Bättre plats för resorvar och pump
Öppna landskap

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Inte direkt många lagringsplatser jämfört med R5.

Vem använder mer än 5 lagringsenheter? De som behöver så mycket lagring kör antagligen ändå med en NAS i hemmet.

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem

Riktigt trevligt chassi. Kan absolut tänka mig ett själv.

Nu väntar jag bara på att någon ska komma på att man skulle kunna sätta in 3st raspberry pi bredvid moderkortet och gör något kul

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Kunde väl ha monterat in radiatorer åtminstonde, eller stoppat 3 fläktar fram i chassit. Visa vad det går för.... nu får jag självklart en inblick i hur chassit ser ut och fungerar, inget ont om det, men hade så väldigt gärna sett att ni stoppade in ordentligt med fläktar och/eller radiatorer så man ser hur det skulle se ut.

Men.. jag är så nöjd att någon äntligen vågar ta bort alla 5,25 samt 3,5-platserna fram, som förstör så mycket av utseendet i ett chassi imo.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6Ghz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Vad jag ser som nackdel är främre luftfilter. Att behöva lossa hela fronten är ju inte så bra.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Entusiast

Ett Define ARC? Har de lagt ner ARC-serien eller har Define gått från att vara den tysta serien till serien med plats för massa kylning? Jag skulle inte sakna 5,25"- eller alla 3,5"-platsen men det känns som att de inte gjorde något vettigt med all plats de fick ut. Lite som att de var lite lata när de designade den. Kan det vara ett första experiment för ett framtida mer kompakt Define S2 eller om de kan komma undan med att slänga ut burarna även på R6?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att lufthålen för hårddiskarna inte är direkt genomtänkta? Inget damfilter där så dam kan komma in vid undertryck i chassit, har man övertryck borde väl luft pressas ut där och störa luftintaget?

Annars ett väldigt snyggt och clean chassi tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Åh, bästa recensionen under mina 5 år här på sajten, jag vart totalt kär i öppenheten. <3

Bara jag som hoppas på en Fractal Design Define XL S?

I sanning, tillämpar FD den här designfilosofin på sin XL-serie och finputsar vissa detaljer så har de en vattenkylningsvinnare som kan närma sig Enthoo Primo. Toppen behöver en rejäl översyn, vill se liknande ventlösning som i fronten med täckt topp som blåser ut luft på sidorna istället för ett öppet hål rakt in i chassit. FD har ju nischat in sig på tysta datorlösningar så det är konstigt att se dem sabotera sig själva så här, vad är poängen med att dämpa chassit runt om och sen lämna taket helöppet?

Förövrigt tycker jag att Swec kan lägga lite mer tid på monteringen, recenserar de ett chassi som uppenbarligen riktar sig mot vattenfolket så kan de väl ägna några minuter åt att demonstrera diverse lösningar för reservoarer, radiatorer och pumpar? Var likadant i Enthoo Primo-recensionen, vattenkylningschassi riktat till entusiaster som fylls med ett väldigt basic luftsystem, fy skäms.

Permalänk
Medlem

Första gången jag tycker att fractal design gör en intressant produkt.

Men om man har 3 st 140mm som inblås och en 140mm som utblås, borde det inte bli riktigt varmt i chassit? Särskilt om det är tätt upptill.

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ustzeust:

Första gången jag tycker att fractal design gör en intressant produkt.

Men om man har 3 st 140mm som inblås och en 140mm som utblås, borde det inte bli riktigt varmt i chassit? Särskilt om det är tätt upptill.

ta bort en moduvent i toppen och sätt dit en 140mm till för utblås .. bra flöde och positivt tryck.

Visa signatur

¤ Myllox ¤

# NZXT H510 # Corsair RMx 850 # Windows 11 Pro 64bit # i5-13500X # ASUS TUF GAMING B760-PLUS WIFI D4 # 16GB Trident Z Neo @ 3600 # 970 EVO NVMe 500GB # Noctua NH-U12A Chromax Black # Gigabyte RTX3070 Eagle# Acer Predator XB237U 1440p@170hzT # Kuriosabild: RX580 8GB Dual OC [noctua mod]

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiquidPanda:

Själv hoppas jag lite på en Fractal Design De fine Mini S! Vore härligt med lite mindre chassin med annan design än deras Node-serie.

Vi borde samla förslag på hur Define S kan göras till en Define S Mini

t ex vrid på 3,5" platserna så diskarna kan monteras på höjden, räcker gott med två platser i ett matx chassi. dessutom finns ju två ssd platser. och till sist, jag planerar att endast köra m.2 direkt på moderkortet. så jag behöver inga .. iaf så skulle det fortfarande finnas plats för reservoir utrymme.

kapa två pci platser, 3x 120/140mm borde fortfarande få plats i fronten även om man kapar lite på höjden. skulle räcka med 3x120/2x140 i fronten om det inte räcker till.

toppen skulle jag vilja se en mesh (typ som i arc mini r2 kanske) men samma fläkt options borde också funka.

ett Define S Mini skulle nog kunna ha dimensionerna 233 x ~420 x ~450 (bredd x höjd x längd)

ett målpris på ~750 (~850 med fönster) ..

jaja, man kan ju leka med tanken iaf

Visa signatur

¤ Myllox ¤

# NZXT H510 # Corsair RMx 850 # Windows 11 Pro 64bit # i5-13500X # ASUS TUF GAMING B760-PLUS WIFI D4 # 16GB Trident Z Neo @ 3600 # 970 EVO NVMe 500GB # Noctua NH-U12A Chromax Black # Gigabyte RTX3070 Eagle# Acer Predator XB237U 1440p@170hzT # Kuriosabild: RX580 8GB Dual OC [noctua mod]

Permalänk
Medlem

Givetvis bra om man har reservoar osv men ser gärna en version där dom även minskar yttermåtten istället för att bara ta bort på insidan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

riktigt bra recension som vanligt, men du glömde nämna dem fasta sidopanels skruvarna!! (ett stort plus enligt mig )

Visa signatur

Moderbräda: MSI Z87-G45 Processor: i7 4770K @ 4.4Ghz RAM:Corsair CL9 1600mhz 16GB Kylning: Corsair H100i i P/P med Cougar 120mm. Kraftlåda: EVGA SUPERNOVA G2 850W (rip bequiet p7 1000w) Grafikkort: MSI GTX1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Åh nej, nu ångrar jag att jag köpte R5.

Pros:
Kan inte öppna luckan
Inga 3.5" eller 5.25" platser
Bättre plats för resorvar och pump
Öppna landskap

Är ju visst 3.5" platser

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ustzeust:

Första gången jag tycker att fractal design gör en intressant produkt.

Men om man har 3 st 140mm som inblås och en 140mm som utblås, borde det inte bli riktigt varmt i chassit? Särskilt om det är tätt upptill.

Nej, kommer blåsa rätt över och ut, en bra lufttunnel helt enkelt!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2