G-Skill slår hastighetsrekord med 128 GB DDR4-minne i 2 800 MHz

Permalänk
Medlem

Hm med 128gb ram kan ju ram disk för spel vara någonting att fundera på påriktigt .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Och på den gamla goda tiden med DDR kunde du köpa minnen med CL 1.5!

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Kommer ihåg någon som sa något liknande den dagen då jag köpte 64MB

Kommer ihåg när jag köpte min första digitalkamera. Skaffade då även ett minneskort på HELA 256MB som kostade 1200kr. Sedan dess säger jag aldrig att något är onödigt "stort"....

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

RAM-disk?

En RAM-disk presterar inte direkt bättre än en vanlig SSD och du måste fylla upp den varje gång du startar upp datorn då det ej är något som sparas efter en reboot.. Ser ingen användning av en RAM-disk direkt men visst, det är väll en sak du skulle kunna göra, det lär dock va billigare att köpa en stor SSD ifall man vill ha snabb lagring, sen får du förmodligen mer GB genom att köpa SSDn.

Skrivet av RainesX:

Så vad enligt dig är det enda som kan behöva 128gb ram?
Det finns väldigt tunga saker du kan göra på en vass persondator.
Låt och leka med tanken att det finns proffisionella personer inom mediaindustrin som sitter med persondatorer.
Kanske 8-kärniga monster och ett par tre titan x skulle nog gissa på att dom nog inte vill hållas tillbaks av 32gb ram.

Känns lite som du bara ser till din egen situation där du med största säkerhet liksom jag inte behöver en stor mängd ram.

Personligen vill jag ha 64gb+ för ramdisk samt att jag bara tycker det är roligt

Tänk på att det inte bara är servrar som kan behöva mycket ram (en persondator kan användas som server )

LinusTechTips har redan gjort en video om hur pass viktigt ram-minne är inom videoproduktion och det visade sig att du inte fick någon mer prestanda efter runt 32 GB ram. Tror knappast musikredigering eller bildredigering kräver direkt mer.

Skrivet av Pholostan:

Videoredigering av högupplöst är väl nåt jag kommer tänka på bara sådär. Har sett på ytan ganska modesta programmeringsprojekt som brukar kunna ha nytta av mycket minne vid kompilering etc med. Så nog finns det behov.

Som jag skrev ovan, LinusTechTips har redan gjort en video om detta, visades sig inte ge så mycket och de filmar ju i 4K upplösning.

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

Kommer ihåg någon som sa något liknande den dagen då jag köpte 64MB

Tror vi har nått en viss gräns redan, visst någon gång i framtiden kommer du kanske kunna använda 128GB men tror vi har en bra bit innan dess, och då den tiden kommer sitter du nog redan med en ny dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCouchNerd:

LinusTechTips har redan gjort en video om hur pass viktigt ram-minne är inom videoproduktion och det visade sig att du inte fick någon mer prestanda efter runt 32 GB ram. Tror knappast musikredigering eller bildredigering kräver direkt mer.

Du kanske borde titta på den igen om du säger så >.>

https://www.youtube.com/watch?v=ajyzZ-zaq0o

När min fru sitter i photoshop på jobbet så fyller hon lätt 32GB och fylde till och med min 64gb på min förra burk hemma så jo.
Som sagt titta på videon en gång till och lyssna på vad Linus säger så kanske du upptäcker att han aldrig ens nämner 32GB eller ens en gräns alls i sammanfattningen.
Om du följer LTT så vet du att edzel använder alla 64GB ram var av anledningen till att han har dom. Satt ju med 16 för att sedan få 32 i sin förra burk.

EDIT: hint till videon.
Det som avgör hur mycket ram du behöver är.
Storlek på projekt.
Scratchdisk på ssd eller ramdisk
Antal trådar.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Du kanske borde titta på den igen om du säger så >.>

https://www.youtube.com/watch?v=ajyzZ-zaq0o

När min fru sitter i photoshop på jobbet så fyller hon lätt 32GB och fylde till och med min 64gb på min förra burk hemma så jo.
Som sagt titta på videon en gång till och lyssna på vad Linus säger så kanske du upptäcker att han aldrig ens nämner 32GB eller ens en gräns alls i sammanfattningen.
Om du följer LTT så vet du att edzel använder alla 64GB ram var av anledningen till att han har dom. Satt ju med 16 för att sedan få 32 i sin förra burk.

EDIT: hint till videon.
Det som avgör hur mycket ram du behöver är.
Storlek på projekt.
Scratchdisk på ssd eller ramdisk
Antal trådar.

Mjo var ett tag sen jag såg videon så hade glömt bort den så kallade "magiska" gränsen där man sen inte ser någon mer förbättring, den verkar ligga mellan 24 och 64GB beronde på vad du rendrar i.

Men i videon samt dokumentet så visar det sig i Premier och vid 24 GB memory allocation (D3d) så ändras inte time-to-render tiden alls ju mer minne du slänger in, medans med (ProRes) så stannade det vid 64 GB. I Photoshop så var det inte så markant skillnad och det beror som sagt på projektarbetet.

Nu va ju mitt påpekande att 128GB minne är totalt onödigt i en persondator och det stämmer ju efter vad Linus säger i videon. Om du sysslar med så extremt stora projekt att du behöver 128GB minne (vilket är sjukt hög upplösning eller många projekt öppna samtidigt, eller att du rendrar många projekt samtidigt) så sitter du inte vid en persondator nåmera, utan en redig workstation. Och har du en workstation kanske ECC minnen hade varit att föredra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCouchNerd:

En RAM-disk presterar inte direkt bättre än en vanlig SSD och du måste fylla upp den varje gång du startar upp datorn då det ej är något som sparas efter en reboot.. Ser ingen användning av en RAM-disk direkt men visst, det är väll en sak du skulle kunna göra, det lär dock va billigare att köpa en stor SSD ifall man vill ha snabb lagring, sen får du förmodligen mer GB genom att köpa SSDn.

En ramdisk är väll sisådär 10-20 gånger snabbare än en ssd om man kör den på rätt system. Jag kör en ofta en på upp till 25GB av mina 32GB på båda laptop och stationär. Inladdningstiden ligger på runt en minut från en Samsung 840 Pro 512GB och det kan man gärna avvara om man vill lira ett spel med laddningstider/stutter. Nästa rigg får definitivt 128GB...

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

En ramdisk är väll sisådär 10-20 gånger snabbare än en ssd om man kör den på rätt system. Jag kör en ofta en på upp till 25GB av mina 32GB på båda laptop och stationär. Inladdningstiden ligger på runt en minut från en Samsung 840 Pro 512GB och det kan man gärna avvara om man vill lira ett spel med laddningstider/stutter. Nästa rigg får definitivt 128GB...

https://www.youtube.com/watch?v=ywAAHuCshnA konstigt nog verkar det inte utgöra så stor skillnad, det där är det enda testat jag har sett med ram-disk så kan hända det faktiskt är bättre än vad som sägs i den videon, brukar generellt lita på Linus dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCouchNerd:

https://www.youtube.com/watch?v=ywAAHuCshnA konstigt nog verkar det inte utgöra så stor skillnad, det där är det enda testat jag har sett med ram-disk så kan hända det faktiskt är bättre än vad som sägs i den videon, brukar generellt lita på Linus dock.

Känner inte till den där mjukvaran och hur snabb/långsam den är, kör på amds ramdrive som fungerar utmärkt. Möjligt att dom har en annan flaskhals så att deras spel inte laddar fortare, anslutning till server, shaderkompilering, uppsättning av objekt, material och whatnot som begränsas av cpu eller grafikkort. Ramdisk snabbar bara upp sådant som läses från disk och inget annat. Om man har mycket minne så brukar redan data cachas så den ligger där vid nästa request, så mindre data behöver streamas in från den långsammare enheten.

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Känner inte till den där mjukvaran och hur snabb/långsam den är, kör på amds ramdrive som fungerar utmärkt. Möjligt att dom har en annan flaskhals så att deras spel inte laddar fortare, anslutning till server, shaderkompilering, uppsättning av objekt, material och whatnot som begränsas av cpu eller grafikkort. Ramdisk snabbar bara upp sådant som läses från disk och inget annat. Om man har mycket minne så brukar redan data cachas så den ligger där vid nästa request, så mindre data behöver streamas in från den långsammare enheten.

Intressant, skall testa AMDs ramdrive sen någon gång, men troligen lär jag köra SSD ändå om inte 128GB kittet mot förmodan går på drygt 4000-5000kr.

Permalänk

128gb eller mer är väl redan standard i burkar som används för filmredigering/photoshop/3d-modellering