Samsung 840 evo 250gb problem

Permalänk

Samsung 840 evo 250gb problem

HAr lite problem med min evo 840 250 gb, om ni kollar bilden nedan så ser ni att den inte heter det den bör heta,den heter istället "Microsoft storage space device". Dock finns det riktiga namnet med i listan, andra bilden visar detta.

Bild 1

Bild 2

Hur som helst så gör ju detta att jag inte kommer åt inställningar osv för ssdn, samt uppdatera firmware. Dessutom tror jag inte att jag får ut max prestanda av den heller.

Är det någon som har en aning om hur man kan lösa detta?

Mvh Christian

Permalänk
Medlem

Hur är inställningarna i bios för diskar?

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Hur är inställningarna i bios för diskar?

Achi. Allt SKA vara rätt inställt, samt att den sitter i sata3 slot. Blir tokig på det här...

Permalänk
Inaktiv

Det står nog inte riktigt rätt till. Den känner först och främst inte av att SSD'n är kopplad för AHCI, dubbelkolla detta först.

Permalänk
Skrivet av Segas:

Det står nog inte riktigt rätt till. Den känner först och främst inte av att SSD'n är kopplad för AHCI, dubbelkolla detta först.

Sata controller(s): Enable
Sata mode selection: ACHI
Sata aggresive link power management: Enable
Hard disk S.M.A.R.T: disable

Samt att os disken ligger på sata3_0 och EVOn på sata3_1.
Om jag kollar boot priorities så står det att alla är i ACHI mode.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Crillie90:

Sata controller(s): Enable
Sata mode selection: ACHI
Sata aggresive link power management: Enable
Hard disk S.M.A.R.T: disable

Samt att os disken ligger på sata3_0 och EVOn på sata3_1.
Om jag kollar boot priorities så står det att alla är i ACHI mode.

Vet du vilken kontroller den är kopplad till? Allt annat än Intel's egna kan spöka. Jag har för mig att Intel's är svarta, men det kan skilja moderkortstillverkare emellan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Segas:

Vet du vilken kontroller den är kopplad till? Allt annat än Intel's egna kan spöka. Jag har för mig att Intel's är svarta, men det kan skilja moderkortstillverkare emellan.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns bara vita och blå, de vita är sata3 och de blå är sata2. 2 av de vita funkar inte ens -.-

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Crillie90:

Finns bara vita och blå, de vita är sata3 och de blå är sata2. 2 av de vita funkar inte ens -.-

Låter riktigt märkligt. Vad är det för moderkort du har?

Nevermind, jag såg din signatur. Har du kollat om det finns någon uppdatering för moderkortet, kanske specifika drivrutiner för just SATA-kontrollerna?

Vad står det i enhetshanteraren under just kontrollerna för hårddiskarna? Windows egna drivrutiner eller är det "märkesspecifika" (te.x Intel)?

Permalänk
Skrivet av Segas:

Låter riktigt märkligt. Vad är det för moderkort du har?

Nevermind, jag såg din signatur. Har du kollat om det finns någon uppdatering för moderkortet, kanske specifika drivrutiner för just SATA-kontrollerna?

Vad står det i enhetshanteraren under just kontrollerna för hårddiskarna? Windows egna drivrutiner eller är det "märkesspecifika" (te.x Intel)?

Hmm, finns bara utilities för smart funktioner osv. Var trycker jag för att få fram kontrollerna då?

EDIT: på Diskenheter står microsoft storage space device med, samt samsung ssd 840 evo 250gb. provade att inaktivera microsoft storage space device och då försvinner EVOn ifrån Den här datorn.

Permalänk
Inaktiv

Fan vad märkligt...jag ska klura på det under kvällen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Crillie90:

Hmm, finns bara utilities för smart funktioner osv. Var trycker jag för att få fram kontrollerna då?

EDIT: på Diskenheter står microsoft storage space device med, samt samsung ssd 840 evo 250gb. provade att inaktivera microsoft storage space device och då försvinner EVOn ifrån Den här datorn.

Jag tänkte något i denna stilen.

Permalänk
Skrivet av Segas:

Jag tänkte något i denna stilen.

Sådär ser det ut :S

Permalänk
Medlem

Även om det inte löser just detta problem så undrar jag varför du har följande inställningar på BIOS:

Sata aggresive link power management: Enable <--- Bra om du har en laptop och vill spara ström men ökad latency på stationära system
Hard disk S.M.A.R.T: disable <--- Funtionen gäller även SSD (flertalet modeller inklusive Samsungs EVO)

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk

Installera intels chipset drivrutiner. De är inte installerade.
http://www.asrock.com/mb/Intel/P67%20Extreme4/?cat=Download
Välj OS och sedan Intel Rapid Storage Technology driver

Permalänk
Skrivet av oceanic:

Även om det inte löser just detta problem så undrar jag varför du har följande inställningar på BIOS:

Sata aggresive link power management: Enable <--- Bra om du har en laptop och vill spara ström men ökad latency på stationära system
Hard disk S.M.A.R.T: disable <--- Funtionen gäller även SSD (flertalet modeller inklusive Samsungs EVO)

Har fixat detta

Skrivet av maltenizer:

Installera intels chipset drivrutiner. De är inte installerade.
http://www.asrock.com/mb/Intel/P67%20Extreme4/?cat=Download
Välj OS och sedan Intel Rapid Storage Technology driver

Har installerat allt nödvändigt nu, så här ser det ut nu:

Ska jag prova att formatera om EVOn helt enkelt, eftersom det står kvar som "microsoft storage space device" lik förbannat.....

EDIT: Såg precis att jag kan uppdatera firmwaren, något har ju tydligen hänt
Mvh C

Permalänk

Har fått hjälp av en annan swec'are nu och problemet kvarstår, sista utvägen blir att formatera om och se om det hjälper
TAck för all er hjälp <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crillie90:

Ska jag prova att formatera om EVOn helt enkelt, eftersom det står kvar som "microsoft storage space device" lik förbannat.....

EDIT: Såg precis att jag kan uppdatera firmwaren, något har ju tydligen hänt
Mvh C

Intel drivare är rätt bra på det sättet.
Du kan läsa SMART värden mm även på en RAIDad enhets individuella diskar.
De blir typ transparenta för div verktyg som försöker jobba direkt mot diskarna.

Ang ditt storage devices, är troligen ett mjukvaru RAID i Windows som du har kört igång.