Permalänk

900D 980 Sli 5960x Vattenkylningshjälp

Tjena, mitt nästa bygge ska bli med 900D och måste såklart vattenkyla den, jag har gjort en lista med ungefär det jag ska köpa.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7923835/2015-04-21

Moderkortet är http://www.inet.se/produkt/1902742/msi-x99s-xpower-ac och jag funderar på att köra gult eftersom det passar med moderkortet, det jag egentligen vill göra är att ha ett blå tema men vet inte riktigt hur det skulle passa med färgen på moderkortet.

Behöver också hjälp med vilken pump jag ska ha, jag vill ha det så tyst som möjligt.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Varför köpa allt från inet? Du borde kanske kolla butiker så som coolerkit, coolingstuff, aquatuning och caseking. Du kommer även behöva en del 90 and 45 graders vinklar också vem vet. Plannera din vattenkylning noga, gå inte in och bara köp "allt". Sedan varför en 5960x, till vilken nytta? Sedan 10/13 slang till 10/16 anslutningar, hur tänkte du där?

Permalänk
Medlem

Ta och kika på andras gallerier här på swec som byggt i ett 900D så får du lite idéer om vad du behöver. Ska du stoppa in två 480mm radiatorer i botten behöver du ha vissa kopplingar för att få ihop det, som ovanstående sade.

Permalänk
Medlem

Vore jag dig så skulle jag välja ett bättre (samt billigare) chassi, ett Phanteks Enthoo Luxe (du får där också en jäkligt bra fläkt hub), sen skulle jag köra på en 360 XTX samt en 240 XTX radiator. Jag skulle också välja ett "bättre" nätaggregat, ett EVGA G2 750W. Du behöver inte 1200W for 980 SLI med överklock samt CPU. 750W räcker och blir över.

Du har där sparat in 4620 kr på chassi samt nätaggregat.

Notera. Du behöver inte x2 480 radiatorer för det systemet.

Permalänk
Medlem

Ett 900D är snyggare än en Phantek. Sedan behöver han nog en riktig fläktkontroller ändå. Två 480mm är det enda vettiga i ett 900D specielt om han kommer kyla både cpu och gpu, och det kommer bli rätt tyst eftersom han kan köra fläktarna på under 1000 rpm. Jag rekommenderar en fläktkontroller med många watt per kanal så man kan koppla flera fläktar genom y-splitter.

Till folk som säger att man "inte" behöver mer radiatorer har fel. Ju fler radiatorer man har desto lägre hastighet kan man köra fläktarna på. Vattenkylning är viktigt specielt om man spelar på sommaren eftersom de flesta hus i sverige har ej AC = varmt som attan innomhus. Jag köpte en R9 290 innan sommare förra året och den hade en tri-x kylare men jag vattenkylde gpun efter några veckor pga. den blev så varm och värmde upp hela systemet, sedan lät fläktarna en hel del också. Överklockar man processorn så blir systemet också mycket varmt specielt på 2011-3 plattformen om man jämför med förregående 2011.

Permalänk
Medlem

Snyggare kan jag inte hålla med om, men det är förvisso en smaksak och val av chassi är ju väldigt personligt. Fläkt hubben på Phantek chassit är genial. Han kommer inte att behöva någon fläkt kontroller, allt sköts via moderkortet.

Han får ju köpa vad han vill, jag ville dock ge ett allternativ / förslag. 4620 kr i sparade pengar är jäkligt mycket, han kan använda den summan till andra komponenter eller spara slantarna för framtida uppgraderingar.

Här har ni en recension av chassit av en vacker höna. Hon gör det riktigt bra faktiskt.

https://www.youtube.com/watch?v=WKtWpklSrGU

Permalänk
Medlem

Självklart men om du kollar på vilka grejer han/hon tänkt sig så är budget det sista han tänker på, t.ex. 5960x och annat lull lull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Självklart men om du kollar på vilka grejer han/hon tänkt sig så är budget det sista han tänker på, t.ex. 5960x och annat lull lull.

Det stämmer ju, han har ju inte snålat direkt, det kan man ju inte säga

Permalänk
Medlem

Han har överspenderat snarare.

Permalänk
Skrivet av VideoyGTX:

Varför köpa allt från inet? Du borde kanske kolla butiker så som coolerkit, coolingstuff, aquatuning och caseking. Du kommer även behöva en del 90 and 45 graders vinklar också vem vet. Plannera din vattenkylning noga, gå inte in och bara köp "allt". Sedan varför en 5960x, till vilken nytta? Sedan 10/13 slang till 10/16 anslutningar, hur tänkte du där?

Har inte tänkt köpa allt på inet, är bara lättare att ha listan på en sida. Jag kollade bara som snabbast på slang och anslutningar för att få lite input av er på sweclockers.

Permalänk
Skrivet av Larsioni:

Vore jag dig så skulle jag välja ett bättre (samt billigare) chassi, ett Phanteks Enthoo Luxe (du får där också en jäkligt bra fläkt hub), sen skulle jag köra på en 360 XTX samt en 240 XTX radiator. Jag skulle också välja ett "bättre" nätaggregat, ett EVGA G2 750W. Du behöver inte 1200W for 980 SLI med överklock samt CPU. 750W räcker och blir över.

Du har där sparat in 4620 kr på chassi samt nätaggregat.

Notera. Du behöver inte x2 480 radiatorer för det systemet.

Jag har tänkt gå på mer än 2x 980 sli så då är det nog ganska bra att ha lite bättre nätagg. Det blir nog först då 980ti kommer ut. Sen så gillar jag looken av 900D

Permalänk
Medlem

Ja du har rätt en 900D är större och snyggare än phanteks. 1200W verkar okej och bra för framtiden ifall du kommer skaffa andra kort som drar mer ström eller fler. Men tänk på att de små detaljerna gör skillnaden, så som vinklade anslutningar och y-sliptter kablar till fläktarna. Jag personligen har både 1-2 y-split kablar och 1-3 y-split kablar för att koppla flera fläktar till samma kontroller. Jag har en phobya touch 6, väldigt bra 30W per kanal. Men du ska ha en 480mm i toppen och sedan en in bottnen då? Satsa på en D5 pump med res/top integrerat typ EK x-res 140 eller liknande.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara flika in att en 400 reservoar kan vara i största laget, bara ett tips. Personligen tycker jag att det ser bättre ut med en mindre, typ 240.

Visa signatur

Case Phanteks Evolv X | MB ASUS Crosshair VIII Formula | CPU 5800X3D |
RAM 32GB G.Skill Royal | GPU 6950XT WB | PSU Corsair AX1200i |
Sound DT1990 + Essence III | Fan controll Aquaero 6 XT | Monitor LG 27GR95QE |
Cooling Custom Water |

Permalänk
Medlem

I ett stort chassi som 900D så rekommenderar jag dig att köra 13/19 slang (mer specifikt primochill LRT).
sen tycker jag att en 400ml res är lite väl stort, 250 räcker gott å väl.
köp ett gäng vinklade anslutningar, för att kunna ha en tjock 480 i botten så måste du ha 90graders böjar om du inte vill ha anslutningarna mot fronten och onödigt lång slangdragning där.
Personligen skulle jag köra på vanlig klar slang och mayhems pastel vätska, mellan grafikkorten skulle jag köpa crystal link eller en EK brygga, ser förjävligt ut med slang mellan korten.

När det kommer till fläktstyrning så kan jag tipsa om corsair commander mini, kör den själv och är riktigt trevligt att kunna styra fläktarna från windows. köper man LED stripsen till så får du även RBG kontroll över belysningen i chassit

Vill du få lite inspiration så kan du kolla i min bygglogg

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk

Jag kör med en 480 rad + en 240 rad i botten och en 480 rad i toppen, Lite trångt men det går.;)

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

I ett stort chassi som 900D så rekommenderar jag dig att köra 13/19 slang (mer specifikt primochill LRT).
sen tycker jag att en 400ml res är lite väl stort, 250 räcker gott å väl.
köp ett gäng vinklade anslutningar, för att kunna ha en tjock 480 i botten så måste du ha 90graders böjar om du inte vill ha anslutningarna mot fronten och onödigt lång slangdragning där.
Personligen skulle jag köra på vanlig klar slang och mayhems pastel vätska, mellan grafikkorten skulle jag köpa crystal link eller en EK brygga, ser förjävligt ut med slang mellan korten.

När det kommer till fläktstyrning så kan jag tipsa om corsair commander mini, kör den själv och är riktigt trevligt att kunna styra fläktarna från windows. köper man LED stripsen till så får du även RBG kontroll över belysningen i chassit

Vill du få lite inspiration så kan du kolla i min bygglogg

Tack för ditt inlägg! Blev väldigt inspirerad, tror jag ska ta en 250 och ska kolla på fläktstyrning.

Permalänk
Medlem

Jag skulle köra på färgad slang och ha klar vätska. Hur många watt per kanal klarar corsair mini då? Jag skulle även köpa en rampage v extreme och ett EK vattenblock när jag ändå håller på :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Jag skulle köra på färgad slang och ha klar vätska. Hur många watt per kanal klarar corsair mini då? Jag skulle även köpa en rampage v extreme och ett EK vattenblock när jag ändå håller på :).

Håller med ang klar vätska och färgad slang.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av piterobban:

Jag har tänkt gå på mer än 2x 980 sli så då är det nog ganska bra att ha lite bättre nätagg. Det blir nog först då 980ti kommer ut. Sen så gillar jag looken av 900D

Ah OK, lycka till med bygget det ser ut att bli en trevlig dator.

Skrivet av Mogwaii:

Håller med ang klar vätska och färgad slang.

+1

Permalänk
Medlem

5960X, var noga med cpu block av högsta kvalitet och flöde. Dom blir bra varma

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tomika:

5960X, var noga med cpu block av högsta kvalitet och flöde. Dom blir bra varma

Jag har ju de och den drar u över 400W överklockad så

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Här kan du nog få lite inspiration. Det är inte mitt bygge:
http://www.sweclockers.com/galleri/13160-foehammer-cave

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av piterobban:

Tjena, mitt nästa bygge ska bli med 900D och måste såklart vattenkyla den, jag har gjort en lista med ungefär det jag ska köpa.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7923835/2015-04-21

Moderkortet är http://www.inet.se/produkt/1902742/msi-x99s-xpower-ac och jag funderar på att köra gult eftersom det passar med moderkortet, det jag egentligen vill göra är att ha ett blå tema men vet inte riktigt hur det skulle passa med färgen på moderkortet.

Behöver också hjälp med vilken pump jag ska ha, jag vill ha det så tyst som möjligt.

Bara så du vet tycker jag tex 900D inget bra vatten chassi själv haft det.
Tycker du ska kolla på andra lådor.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Och varför är inte 900D ett bra chassi då? Det är ett av de bästa mainstream till vattenkylning. Sedan har du ett "micro" moderkortm så du kanske inte behöver en 900D som är så stor.

Btw till OP, köp inte från coolingstuff. Ägaren verkar ha problem med kommunikationen med kunder och lagerstatus är okänd för de flesta grejerna. Det är även osäkert om grejerna verkligen har skickats även fast det står så på hemsidan.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av VideoyGTX:

Och varför är inte 900D ett bra chassi då? Det är ett av de bästa mainstream till vattenkylning. Sedan har du ett "micro" moderkortm så du kanske inte behöver en 900D som är så stor.

Btw till OP, köp inte från coolingstuff. Ägaren verkar ha problem med kommunikationen med kunder och lagerstatus är okänd för de flesta grejerna. Det är även osäkert om grejerna verkligen har skickats även fast det står så på hemsidan.

Fast jag haft Cosmos 2, 900D, LD V8, CASELABS ST10.

Allt med XL-ATX moderkort och E-ATX och full vattenkylning med 4 GPUs så jag vet exakt vad jag snackar om.

Och 900D är inte kvalité för 5 öre inte värt pengarna finns mycket bättre lådor för pengarna.

Och Coolingstuff bara adda han på fejsbook snacka med han, beställde igår inga problem.

http://www.aquatuning.se/chassi-hrdvara-psu/chassi/9503/mountain-mods-pinnacle-18-cyo-mirror-black-with-big-window-panel?c=5451

http://www.aquatuning.se/chassi-hrdvara-psu/chassi/10033/mountain-mods-pinnacle-24-cyo-anodized-black-with-big-window-panel?c=5451

Lite större version.
Bättre lådor.

Även här.
http://www.aquatuning.se/chassi-hrdvara-psu/chassi/11228/moun...

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jasså, men varför svarar coolingstuff inte på email då vilket många andra har intygat? Visst 900D kanske är overprisat men det är de flesta mainstream chassina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av piterobban:

Har inte tänkt köpa allt på inet, är bara lättare att ha listan på en sida. Jag kollade bara som snabbast på slang och anslutningar för att få lite input av er på sweclockers.

Använd list systemet på Prisjakt för större produkt utbud och mer representerande priser.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av VideoyGTX:

Jasså, men varför svarar coolingstuff inte på email då vilket många andra har intygat? Visst 900D kanske är overprisat men det är de flesta mainstream chassina.

Fast 20 kilo Plåt över aluminium och riktigt fina chassin nej tack

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

900D är ett bra chassi men det är mycket pill för att få det bra. 800D var simpelt i jämförelse men sen rymmer 900D en hel del.

Ogillar dock själv 900D pga dess vikt och hur opraktiskt det är. Man behöver inte den mängd radiatoryta som 900D erbjuder. Räcker med 2st 360 på 40mm för att kyla cpu, moderkort, ram samt 2 grafikkort.

Visa signatur

Star Citizen ❤