WD AV-GP som lagringsdisk?

Permalänk
Medlem

WD AV-GP som lagringsdisk?

WesternDigital har en serie för ljud och bild, diskar som kan sitta i diverse mediaspelare.
http://www.wdc.com/en/products/products.aspx?id=170

Hur illa tror ni att det är att använda en disk från denna serie som "vanlig" lagringsdisk i datorn?
WDC WD20EURS-63S48Y0

Kan man flasha in en annan firmware?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Funkar såklart utmärkt.
Och jag tror inte att du kan ändra FW, men varför skulle du göra det ?
Men varför inte spara nån hundring och skaffa en green istället ?
Skall du bara lagra på den och inte lägga spel eller program så är det ju bortkastat med en snabbare disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Funkar såklart utmärkt.
Och jag tror inte att du kan ändra FW, men varför skulle du göra det ?
Men varför inte spara nån hundring och skaffa en green istället ?
Skall du bara lagra på den och inte lägga spel eller program så är det ju bortkastat med en snabbare disk.

Jag "sprang på en sådan disk" undrar mest om jag vågar byta ut en mindre disk i burken för installerade spel.
700GB börjar bli lite trångt sedan kommer ju snart Batman: Arkham Knight ut.

Dessa diskar har ingen fel korrektion eller kanske snarare ingen kontroll att datan är korrekt nör den sparas.
De (skall) klarar 12 samtidiga skrivningar men garanterar inte att allt som lagras är 100% rätt. Men långsamma är de inte.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Precis som Surveillance är de diskar som skall klara 24/7. Har liknande diskar fast WD 2.5" i RAID-0 som är AV diskar. De spinner ju inte ner som alla andra 2.5" diskar gör förutm velociraptor då förstås. Jag tycker att det funkar bra och tyst är det men de är bara 5400rpm. Sitter i min gaming rigg och ta hand om spel som inte ligger på SSD. Just GP diskarna fanns ju innan WD AV och Surveillance dök upp.

http://www.wdc.com/en/products/internal/av/

Din fråga om "vanlig" lagring. Är du ute efter att de skall spinna ner som en WD green kan du nog glömma de, men annars ser jag inga hinder.

Ser att namnet vandrat från WD GP till WD AV-GP till WD AV för 3.5" diskarna

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Jag "sprang på en sådan disk" undrar mest om jag vågar byta ut en mindre disk i burken för installerade spel.
700GB börjar bli lite trångt sedan kommer ju snart Batman: Arkham Knight ut.

Dessa diskar har ingen fel korrektion eller kanske snarare ingen kontroll att datan är korrekt nör den sparas.
De (skall) klarar 12 samtidiga skrivningar men garanterar inte att allt som lagras är 100% rätt. Men långsamma är de inte.

Iafall har den error check vid läsning. Men som du sa skrivning ?!?!... hmm... förresten var läste du det ?
SilkStream
Optimized for smooth, continuous
digital video playback of up to 16
simultaneous HD streams. SilkStream
is compatible with the ATA streaming
command set so CE customers can
use standard streaming management
and error recovery options.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

Iafall har den error check vid läsning. Men som du sa skrivning ?!?!... hmm... förresten var läste du det ?
SilkStream
Optimized for smooth, continuous
digital video playback of up to 16
simultaneous HD streams. SilkStream
is compatible with the ATA streaming
command set so CE customers can
use standard streaming management
and error recovery options.

Framför allt denna artikel.
http://www.techarp.com/showarticle.aspx?artno=659&pgno=4

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Det är typ lite som RAID diskar, de ska inte försöka och åter försöka rädda info, utan då ge upp. Green diskarna är därför egentligen inte bra RAID diskar, för de ger sig inte, och när de får del kastas de ut ur RAIDen pga de inte svara i tid.

För ensam disk är väl "inte ge sig" en bättre metod, men det fungerar även utan. Denna disk verkar skita i att rätta all info dock, utan tillåter bitfel, som då programvaran måste rätta till. Detta kan ge krascher och problem med mjukvara, vilket kan ske väldigt slumpmässigt.

Jag hade nog inte använd denna disk till desktop. Kanske till ett filsystem som ZFS eller liknande som kan rätta till dessa bitfel själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det är typ lite som RAID diskar, de ska inte försöka och åter försöka rädda info, utan då ge upp. Green diskarna är därför egentligen inte bra RAID diskar, för de ger sig inte, och när de får del kastas de ut ur RAIDen pga de inte svara i tid.

För ensam disk är väl "inte ge sig" en bättre metod, men det fungerar även utan. Denna disk verkar skita i att rätta all info dock, utan tillåter bitfel, som då programvaran måste rätta till. Detta kan ge krascher och problem med mjukvara, vilket kan ske väldigt slumpmässigt.

Jag hade nog inte använd denna disk till desktop. Kanske till ett filsystem som ZFS eller liknande som kan rätta till dessa bitfel själv.

Det känns olustigt att ha den som lagrings disk definitivt.

Men jag skulle kunna handla tre diskat till och köra nas med den.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |