AMD till 14 nanometer med Radeon-familjen "Arctic Islands"

Permalänk

Jag vill ha gpun "kafekluben"

ja ön finns

Visa signatur

Ursäktar för stavfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kitz:

varför dååå? Fan vilket slöseri med prestanda. nä, kötta på med allt vad de har, helst skalm jag behöva installera en liten sol i burken som driver den. Då vet jag att det är prestanda!

Varför bryr sig folk om energieffektiviteten?? Alltså vi bor inte i tredje världen. El är ju inte långt ifrån gratis här i sverige. Ser inte hur fattig man måste vara om 300kr extra per (el för graffen) år skulle göra ont i plånboken!

Skickades från m.sweclockers.com

För det första:
Jag borde givetvis stoppat in ett också. Utöver prestanda GPUn så vore det trevligt om vi slapp köpa 5-6 år gammla, strömtörstiga och varma, GPUer för att få något billigare.

För det andra:
Det finns andra anledningar att bry sig om effektiviteten än strömförbrukningen. T.ex. hur mycket värme som utvecklas, och därmed storlek på både kretskort och kylare. Mini-itx chassin kan vara riktigt nice.

För det tredje:
Man kanske bryr sig om strömförbrukningen av andra anledningar än att det kostar pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Skulle gissa på att han menar TressFX, dock hur låst det var till AMD har jag ingen större koll på.

Skrivet av anders190:

Nu förstörde du ju det roliga, hoppades på minst fem frågor innan han lyckades motivera sitt ursprungliga inlägg.

TressFX fungerar även på Nvidia-kort då AMD inte sysslar med vendorlocks. Jag hade själv ett GTX 670 när spelet kom och spelet fungerade lika bra med detta kort som ett Radeon funktionsmässigt. Nvidia behövde uppdatera deras drivare för att få bättre fart på OpenCL för TressFX om jag inte minns helt fel.

Så Oricis påstående faller med andra ord.

Skickades från m.sweclockers.com

Fel. nVIDIA fick kod sent för Tomb Raider (Ett AMD Evolve spel) och kunde därför inte optimera för det.

AMD sysslar inte med vendorlocks? Har du hört talas om Mantle?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Orici:

Fel. nVIDIA fick kod sent för Tomb Raider (Ett AMD Evolve spel) och kunde därför inte optimera för det.

AMD sysslar inte med vendorlocks? Har du hört talas om Mantle?

Har du hört om vulkan?

Vissa spel har Nvidia sabbat och satt krokben för AMD.

http://www.extremetech.com/gaming/183095-watch-dogs-analyzing...
http://www.tomshardware.com/news/nvidia-gameworks-middleware-...

Finns även om The Witcher 3
http://www.dsogaming.com/news/the-witcher-3-developer-its-up-...
http://steamcommunity.com/app/292030/discussions/0/5227293590...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

AMD sysslar inte med vendorlocks? Har du hört talas om Mantle?

Skulle inte kalla ett hårdvaru-api för ett vendor lock.
För att dra lite metaforer...
Om amd kort är jeepar och mantle har en funktion som heter SwitchTo4WheelDrive,
hur har du då tänkt implementera den på ett nvidiakort som är en sport-motorcykel?

nVidia däremot älskar vendor-locks... Tesselering är ett exempel på något inga nvidia kort skulle ha idag om amd var griniga.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Orici:

Fel. nVIDIA fick kod sent för Tomb Raider (Ett AMD Evolve spel) och kunde därför inte optimera för det.

AMD sysslar inte med vendorlocks? Har du hört talas om Mantle?

Skrivet av dpom86:

Skulle inte kalla ett hårdvaru-api för ett vendor lock.
För att dra lite metaforer...
Om amd kort är jeepar och mantle har en funktion som heter SwitchTo4WheelDrive,
hur har du då tänkt implementera den på ett nvidiakort som är en sport-motorcykel?

nVidia däremot älskar vendor-locks... Tesselering är ett exempel på något inga nvidia kort skulle ha idag om amd var griniga.

Huruvida Nvidia verkligen fått tillgång till koden sent är inget jag vet något om. Om ditt påstående stämmer vet jag inget om, hittar inget om det efter en snabb sökning.

Som Broken-arrow och dpom86 redan påpekat så är Mantle inte under något vendorlock. Nvidia var helt enkelt inte intresserad bara så verkligen inte samma sak. Nu kommer Vulkan, ersättaren/efterföljaren till OpenGL att baseras på just Mantle så återstår väl att se om det duger för Nvidia att stödja API't denna gång.

Skrivet av Broken-arrow:

Precis, var något som bugga ur vid överklockning med vist moderkort, moderkortets klocka tror jag det var som började gå fel flera minuter kul att detta gamla faktan togs upp. SWEC har en artikel tror på både hur processorn presterade och ytterligare artikel om problemet. Synd att det är så dåligt sorterat på gamla artiklar på swec, så kommer bli svårt att jaga rätt på artiklarna.

Jag försökte hitta artikeln även jag men lyckades inte. Någonstans finns de ju definitivt.

Permalänk
Inaktiv

ATIs TruForm-teknik kom redan 2001 med Radeon 8500. Tekniken är en förlaga till DX11s tesselering men som fungerade både med DX8, DX9 och OpenGL. Tekniken blev aldrig standardiserad och såvida jag inte minns helt fel var det för att Nvidia blockerade (vilket såklart gör det svårare att få stöd bland kunder). Tekniken försvann senare men en del spel fick faktiskt stöd (officiellt såväl inofficiellt). Tyvärr finns det inte så mycket videor om detta på Youtube men de två nedan kan nog vara värd en titt.

http://en.wikipedia.org/wiki/TruForm

Permalänk

Du måste ha Flash installerat för att titta på den här videon.
Du måste ha Flash installerat för att titta på den här videon.
Du måste ha Flash installerat för att titta på den här videon.

Nix, det måste jag inte alls!
Var kommer den texten från?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsSvensson:

Du måste ha Flash installerat för att titta på den här videon.
Du måste ha Flash installerat för att titta på den här videon.
Du måste ha Flash installerat för att titta på den här videon.

Nix, det måste jag inte alls!
Var kommer den texten från?

HAHAH. Du är verkligen inte ensam om det där. På min Z1 så kommer det där fram, men likväl så startar klippet ändå.
Magi?
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Ja, för AMD har aldrig gjort något sånt....

Så det är AMDs fel att MS, Sony och nu även Nintendo använder deras teknik. Wow, ditt sätt att resonera är häpnadsväckande. Den ena är en plattform utvecklad runt x86 där konsolutvecklarna tävlar mot varandra. Den andra är mjukvara låst till deras optimering för att stänga mot tävlande i "öppen" x86. Vad är bäst är idioterna(moment 22) som köper hårdvaran, så enkelt är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

Så det är AMDs fel att MS, Sony och nu även Nintendo använder deras teknik. Wow, ditt sätt att resonera är häpnadsväckande. Den ena är en plattform utvecklad runt x86 där konsolutvecklarna tävlar mot varandra. Den andra är mjukvara låst till deras optimering för att stänga mot tävlande i "öppen" x86. Vad är bäst är idioterna(moment 22) som köper hårdvaran, så enkelt är det.

Vad svamlar du om?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"