Överklocka i5 2550k [Asrock z38 Extreme3 Bios ver. 2.3]

Permalänk

Överklocka i5 2550k [Asrock z38 Extreme3 Bios ver. 2.3]

Har provat att överklocka min i5 2550k. Och tänkte bara kolla om allt låter normalt.
Jag har Asrock z38 Extreme3 gen3 moderkort.
Jag har inte heller kvar originalkylaren kvar utan jag har en Noctua kylare
Nu har jag överklockat den till 4,4 och stress testat den i prime95 och den överstiger
Inte över 70 grader efter över 1 timme.
Är det en bra temeratur?

Rubrik förtydligad
Permalänk

är det normalt att frekvensen hoppar mellan nummer när datorn ligger på idle? För när jag kör Prime95 så ligger den på ett fast nummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guldivar91:

är det normalt att frekvensen hoppar mellan nummer när datorn ligger på idle? För när jag kör Prime95 så ligger den på ett fast nummer.

Ja, det är inget konstigt. Det är bakgrundsprocesser som får processorn att ändra frekvens i idle. Tänk på på att frekvensen endast visar hur snabbt processorn jobbar, inte hur mkt. När du kör prime belastas processorn 100% och ligger därmed fast på maximal frekvens.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk

Okej, vad bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guldivar91:

Okej, vad bra!

Ett litet tips: använd svara- eller citera-knappen så ser den du skriver med att du har gjort en ny post:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guldivar91:

är det normalt att frekvensen hoppar mellan nummer när datorn ligger på idle? För när jag kör Prime95 så ligger den på ett fast nummer.

Anledningen frekvensen hoppar är pga av Intel Speedstep funktionen. Vars syfte är att reducera ström förbrukning och temperaturer när CPUn inte behöver jobba fullt ut.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

TS det är helt i sin ordning allt ting.

§5 i citat och svar
Visa signatur

ASUS MAXIMUS Z790 HERO / i9 13900k 5.8GHz / Corsair iCUE H150i Elite Capellix XT / G.Skill 6000 64GB / Asus RTX 4090 / Philips 43" 4K IPS LED / Samsung 980 PRO 8T / Phanteks Eclipse NV7 / Corsair AX1600i 1600W / CORSAIR Silens RGB / FUNC / ASTRO A50 gen3 / Win 11 Home 64 och MYCKET Nöjd. Mobil: SamUltra23 / Platta: GALAXY PRO 12.2 / Sony Xperia Z Tab / Dyseleksi

Permalänk

Tycker det var bra att jag fick svar snabbt :).. Kollade lite på andra trådar, och allt såg normalt ut i mitt fall, nu till det jobbiga :P.

Uppdaterade mitt BIOS till min Asrock Z68 Extreme3 gen3. så den är nu 2,3.
Någon som har överklockat i den versionen, ser annorlunda ut tycker jag, eller missar jag något?.

Tänkte prova att köra upp den till 4,4ghz igen, behöver jag bara ändra multiplikator eller måste jag ändra något mer tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guldivar91:

Tycker det var bra att jag fick svar snabbt :).. Kollade lite på andra trådar, och allt såg normalt ut i mitt fall, nu till det jobbiga :P.

Uppdaterade mitt BIOS till min Asrock Z68 Extreme3 gen3. så den är nu 2,3.
Någon som har överklockat i den versionen, ser annorlunda ut tycker jag, eller missar jag något?.

Tänkte prova att köra upp den till 4,4ghz igen, behöver jag bara ändra multiplikator eller måste jag ändra något mer tror ni?

Koll den här https://www.youtube.com/watch?v=R0wN3W_BzhY.

Visa signatur

ASUS MAXIMUS Z790 HERO / i9 13900k 5.8GHz / Corsair iCUE H150i Elite Capellix XT / G.Skill 6000 64GB / Asus RTX 4090 / Philips 43" 4K IPS LED / Samsung 980 PRO 8T / Phanteks Eclipse NV7 / Corsair AX1600i 1600W / CORSAIR Silens RGB / FUNC / ASTRO A50 gen3 / Win 11 Home 64 och MYCKET Nöjd. Mobil: SamUltra23 / Platta: GALAXY PRO 12.2 / Sony Xperia Z Tab / Dyseleksi

Permalänk

Kollade på videon du länkade, och väldigt hjälpsam, dock kär han en äldre version, så allt var inte likadant, men ska fortsätta försöka :)..

Men provade och öka till 4.0ghz och det verkar funkar bra utan några direkt mer ändringar..

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad enligt §1.6 & §5*

Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.
§ 5 Anmäl olämpliga inlägg
Medlemmar har möjlighet att anmäla misstänkta regelbrott genom att klicka på knappen ”anmäl” i inläggets nedre kant. Använd gärna denna funktion, men informera inte om det i tråden. Kommentera inte heller det misstänkta regelbrottet i tråden.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guldivar91:

Kollade på videon du länkade, och väldigt hjälpsam, dock kär han en äldre version, så allt var inte likadant, men ska fortsätta försöka :)..

Men provade och öka till 4.0ghz och det verkar funkar bra utan några direkt mer ändringar..

Har du läst igenom denna guide/tråd? Ger mkt matnyttigt:) http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-av-processorer/1138840-overklockningsguiden-sandy-bridge-ivy-bridge-haswell/
Kör själv med samma bios. Det är mest grafiska förändringar men ställ gärna en soecifik fråga om det är något du undrar över

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk

jag kan inte ändra Internal PLL Overvoltage. den hoppar över den i bios, ser att den finns och den står på Enabled. men kan inte ändra den. vet inte om det behövs för att köra 4,4ghz? och vad rekommenderar du att man sätter cpu core voltage på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guldivar91:

jag kan inte ändra Internal PLL Overvoltage. den hoppar över den i bios, ser att den finns och den står på Enabled. men kan inte ändra den. vet inte om det behövs för att köra 4,4ghz? och vad rekommenderar du att man sätter cpu core voltage på?

Det påverkar inte klocken, dock verkar det krångla om man sätter datorn i viloläge. Tänkte du köra en fast klockning eller med offset? Vad du än kör så får du sänka Vcore/offset tills du når lägsta stabila spänning för den klock du vill ha. 4,4 bör hamna runt 1,3V. Tänk på att inte bara kolla på vad du ställer in i bios utan vad du ligger på i verkligheten. Aggressiv LLC gör att mn hamnar högre i reell Vcore än vad man ställer in i bios

Skulle gissa på att de flesta kör ganska exakt de inställningar som är i guiden jag länkade till. Offset-klockning gör att processorn går ned i Vcore beroende på belastning så att man slipper att mata den med max-spänning hela tiden. Blir svalare och drar mindre ström då.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk

Jag har tänkt köra med Offset. blir nog bäst så. har testat och pressa min 4,0 idag med Prime 95. och den kommer upp typ till 66-68 grader, så borde inte vara någon fara och klocka lite till. och kollar man i cpu-z så ligger min Core voltage mellan 1.272-1,296.