Använda SSD som enda hårddisk

Permalänk

Använda SSD som enda hårddisk

Har en vanlig hårddisk på 1000 gb som verkar vara sönder. Jag har även en SSD på ca 230 GB. Jag funderar på om jag ska försöka laga den vanliga på 1000 gb genom att lämna in den? Frågan är bara om det är värt att ha två hårddiskar? Jag menar, vad behöver man ens så mycket plats till? Dessutom kraschar vanliga hårddiskar oftare än SSD. Förut hade jag filmer o några program på den vanliga hårddisken på 1000 gb, men jag funderar på att använda min SSD som enda hårddisk där jag lagrar allt på. Behöver man verkligen över 200 gb ens? För den vanliga gamearen och lite program som photoshop etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LokaCrush:

Har en vanlig hårddisk på 1000 gb som verkar vara sönder. Jag har även en SSD på ca 230 GB. Jag funderar på om jag ska försöka laga den vanliga på 1000 gb genom att lämna in den? Frågan är bara om det är värt att ha två hårddiskar? Jag menar, vad behöver man ens så mycket plats till? Dessutom kraschar vanliga hårddiskar oftare än SSD. Förut hade jag filmer o några program på den vanliga hårddisken på 1000 gb, men jag funderar på att använda min SSD som enda hårddisk där jag lagrar allt på. Behöver man verkligen över 200 gb ens? För den vanliga gamearen och lite program som photoshop etc?

Beror på vilka/hur många spel du vill spela. För mig räcker det absolut inte med 230 GB.

Visa signatur

Professionell sociopat.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Hur mycket kostar det att laga hårddiskarna? Är det över 2k kan det vara mer värt att skaffa en större ssd istället. Sen om en ssd håller längre än en hårddisk kan variera mellan tillverkare och modell då det finns hårddiskar som ska klara av höger belastning än vanlig hårddisk. Sen räcker nog inte 200GB. min ssd på 120GB är nästan helt full sen har jag även en 1TB hårddisk som 500GB är upptaget redan då jag har nästan alla spel där samt resten av mina program, stora filer och sånt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

När jag byggde min dator hade jag endast en SSD på 120 GB. Funkade jättebra i över ett år. Köpte sedan en till SSD som jag endast har för Steam då den tidigare inte riktigt räckte till för det jag skulle spela. Jag skulle säga att 230 GB räcker långt såvida du inte vill ha en massa filmer och serier liggandes på datorn.

Visa signatur

Chassi: A4-H2O Mobo: Strix Z390-I CPU: 9700K AIO: EK-AIO 240 RAM: Kingston Fury 3200MHz CL16 2x16GB GPU: 4090 FE PSU: ROG Loki 1000W SSD: 1x 970 EVO 500GB, 1x 660P 2TB Tangentbord: Mecha Mini (MX black) Mus: Pro X Superlight Skärm: G8 OLED, LG 34GK950G

Permalänk
Medlem
Skrivet av LokaCrush:

Har en vanlig hårddisk på 1000 gb som verkar vara sönder. Jag har även en SSD på ca 230 GB. Jag funderar på om jag ska försöka laga den vanliga på 1000 gb genom att lämna in den? Frågan är bara om det är värt att ha två hårddiskar? Jag menar, vad behöver man ens så mycket plats till? Dessutom kraschar vanliga hårddiskar oftare än SSD. Förut hade jag filmer o några program på den vanliga hårddisken på 1000 gb, men jag funderar på att använda min SSD som enda hårddisk där jag lagrar allt på. Behöver man verkligen över 200 gb ens? För den vanliga gamearen och lite program som photoshop etc?

Ärligt talat vet jag inte om du är seriös med din frågeställning.

Men..

Laga en HDD?
Kostar förmodligen mer än dubbelt så mycket som en ny om det ens går.

Det är värt att ha en extra disk som lagringsdisk om man laddar ner saker, SSD är inte lämpade till detta.

Generellt är en vanlig HDD betydligt stabilare än SSD.

Över 200GB?
Beror helt på hur mycket man installerar, för att få nytta av en SSD skall alla program och spel vara installerade på denna och inte på en HDD man har som sekundär disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Hur mycket kostar det att laga hårddiskarna? Är det över 2k kan det vara mer värt att skaffa en större ssd istället. Sen om en ssd håller längre än en hårddisk kan variera mellan tillverkare och modell då det finns hårddiskar som ska klara av höger belastning än vanlig hårddisk. Sen räcker nog inte 200GB. min ssd på 120GB är nästan helt full sen har jag även en 1TB hårddisk som 500GB är upptaget redan då jag har nästan alla spel där samt resten av mina program, stora filer och sånt.

Över 2k!
Skulle det kosta så mkt att laga en 1tb hårddisk skulle jag ABSOLUT köpt samsungs 850 EVO för samma peng.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2880210

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av MacAllan:

Ärligt talat vet jag inte om du är seriös med din frågeställning.

Men..

Laga en HDD?
Kostar förmodligen mer än dubbelt så mycket som en ny om det ens går.

Det är värt att ha en extra disk som lagringsdisk om man laddar ner saker, SSD är inte lämpade till detta.

Generellt är en vanlig HDD betydligt stabilare än SSD.

Över 200GB?
Beror helt på hur mycket man installerar, för att få nytta av en SSD skall alla program och spel vara installerade på denna och inte på en HDD man har som sekundär disk.

beror på vad man behöver göra. är det något som är sönder fysiskt kan det blir rätt så dyrt.

Skrivet av b00nde:

Över 2k!
Skulle det kosta så mkt att laga en 1tb hårddisk skulle jag ABSOLUT köpt samsungs 850 EVO för samma peng.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2880210

googlade lite på kostnad och hittade ett företag som tar mellan 850kr till 11.2k beroende på vad man behöver göra.

http://www.technilab.se/prisinfo/prisinfo-hdd.htm

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

beror på vad man behöver göra. är det något som är sönder fysiskt kan det blir rätt så dyrt.

googlade lite på kostnad och hittade ett företag som tar mellan 850kr till 11.2k beroende på vad man behöver göra.

http://www.technilab.se/prisinfo/prisinfo-hdd.htm

Om den inte är sönder fysiskt så behöver man väl knappast lämna in den heller

Dom priserna gäller räddning av data vilket inte vara fallet här som jag tolka det.
Sen lägger man ju inte heller ens samma pris som en ny på att laga en HDD om man inte tvunget behöver rädda innehålet.