Permalänk
Medlem

Dator startar om spontant, kass mobo?

Dator i sig har startat om spontant sista två veckorna, helt random, oavsett last eller idle. Det händer inte när något speciellt program körs utan precis när som helst. Och det går inte att provocera fram. Lagom svårt att felsöka. Det är inte värmerelaterat och inte heller minnena.
Jag har bytt PSU, då det var det första och enklaste att byta, men problemet kvarstår.
Jag har uteslutit min PCI-e SSD då jag restorade systemet till en gammal mekanisk HDD men den envisas med att starta om.
Har sedan tömt och rivit vattenloopen, var på NetonNet och shoppade en Noctua NH-D15 (som för övrigt är bizzart stor!) och satt skrället på luft. Med absolut minimum inkopplat och ett gammalt unket GT610 graffe så startar den fortfarande om...

Det luktar ju onekligen surt moderkort inte sant? Det KAN ju vara CPU'n, den har jag rent praktiskt inte någon möjlighet att utesluta. Men under mina 20+ år som PC-entusiast har jag inte råkat på CPU-problem, isåfall har det varit väldigt binärt, dvs. antingen fungerar eller så är den död.

Vill egentligen bara söka stöd för min teori. Jag har kontaktat Webhallen för RMA-ansökan.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Dator i sig har startat om spontant sista två veckorna, helt random, oavsett last eller idle. Det händer inte när något speciellt program körs utan precis när som helst. Och det går inte att provocera fram. Lagom svårt att felsöka. Det är inte värmerelaterat och inte heller minnena.
Jag har bytt PSU, då det var det första och enklaste att byta, men problemet kvarstår.
Jag har uteslutit min PCI-e SSD då jag restorade systemet till en gammal mekanisk HDD men den envisas med att starta om.
Har sedan tömt och rivit vattenloopen, var på NetonNet och shoppade en Noctua NH-D15 (som för övrigt är bizzart stor!) och satt skrället på luft. Med absolut minimum inkopplat och ett gammalt unket GT610 graffe så startar den fortfarande om...

Det luktar ju onekligen surt moderkort inte sant? Det KAN ju vara CPU'n, den har jag rent praktiskt inte någon möjlighet att utesluta. Men under mina 20+ år som PC-entusiast har jag inte råkat på CPU-problem, isåfall har det varit väldigt binärt, dvs. antingen fungerar eller så är den död.

Vill egentligen bara söka stöd för min teori. Jag har kontaktat Webhallen för RMA-ansökan.

Reset'at bios?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Japp. Och uppdaterat till senaste tillgängliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Avstängd

uppdaterat bios ifall det är någon fix där och kan ju vara drivrutiner eller viloläge som ballar ur och ger reboot och en massa som inte är hårdvarufel och har varit med om ljudkort nätverkskort och div som gett reboot random som är ett skit att hitta felet på men kollat vad windows error loggar säger ??

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Den blådumpar inte utan det är mer som den resetas. I event viewern står det bara unexpected restart.
Det är inte mjukvara, det är elektriskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bandite:

Den blådumpar inte utan det är mer som den resetas. I event viewern står det bara unexpected restart.
Det är inte mjukvara, det är elektriskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Kollat minnet med Memtest86+?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Kan vara ide att kolla spänningen i uttaget också, tyvärr inte helt ovanligt att den ligger för lågt.
Detta kan medföra att även det bästa av PSU:er har problem.

Går snabbt att kolla och är lätt avskrivet om det nu inte finns några problem.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |