Batman: Arkham Knight kräver 6 GB minne

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av n_sandstrom:

Skulle byta allt mot 4X8GB precis när fabrikerna började brinna och priserna sköt i höjden.
Sen har jag tänkt i 2 år att det säkert ändå när dags för DDR4 snart så att man lika gärna kan hålla ut.

Nåja med 16 GiB sitter du inte på pottkanten direkt.
Trist detta med fabriken var verkligen köpläge innan dess.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Man klarar sig gott med 8gb idag eller finns det nåt spel förutom flygsimulatorer å sånt som använder mer eller ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Japp!! Gaming ska tydligen rikta sig åt de rikare. GTX 980 ligger kring 6000kr nästa generation kommer hamna kring 8000-10000kr

Och då räcker ju inte singelkort frågan är om ens SLI räcker, trippelkort?

Sen har vi ju skärmarna med "144 mhz" uppemot 5000kr

Lägg därtill hårdvara på datorn för minst 15000kr

Så nånstans mellan 20-25-30000kr för att "nå prestanda" för hur många år ligga på topp?

Nä mitt 970 gtx blir nog mitt sista blir nog konsoll framöver

Äh ps4/xboxone är redan långt efter en riktig high-end pc och skillnaden kommer ju bara öka eftersom konsolerna står stilla i utvecklingen. De enda fördelarna de har ännu är mycket grafikminne och låg overhead på grafik-api:et. Men de fördelarna försvinner snart då grafikkort får mer och mer minne och dx12 och nya opengl blir standard (mantle finns idag men blir nog inte så mycket använt i framtiden).

Tänk en high-end pc idag med i7 4790, 16GiB RAM, r9 290x 8GiB, 500 GB SSD osv körandes mantle. en ps4/xboxone har inte mycket att komma med i jämförelse. Skillnaden kommer ju sedan bara öka vilket också gör att även billigare pc:ar snart krossar konsolerna i prestanda.

Att kraven är höga på pc-versionerna beror nog mest på att de ordnar finare grafik och stöd för högre upplösningar som inte finns på konsolerna. Men tänk på att man måste inte ha allt på max för att kunna spela. Spelet är säkert kul ändå.

Själv ligger jag nog ganska långt efter i hårdvaruracet. Om man ändå hade lite mer pengar. Men den funkar ju än och spela gamla spel går ju. Dock lite sugen gta 5.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HazZarD:

Man klarar sig gott med 8gb idag eller finns det nåt spel förutom flygsimulatorer å sånt som använder mer eller ?

Beror helt på upplösning. Vette tusan om den legendariske Tvelander klarar sig enbart på 8GB med sin rigg.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

det var som nu blir väl 16gb ram en standard snart för gamers om spelen nu verkligen använder 6GB ram för det är väl ram och inte Vram det pratas om?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

6GB RAM 2008 ringde och ville ha tillbaka sitt minne. Sedan w7 x64-tidan har väl min var 8gb mimimum

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jan-banan:

6GB RAM 2008 ringde och ville ha tillbaka sitt minne. Sedan w7 x64-tidan har väl min var 8gb mimimum

Vad är det som kräver 8 GiB minimum? ... Windows ?
Såvitt jag vet fungerar det att köra även 64 bitars Windows med så lite som 1 GiB RAM. 2 GiB är ett måste om man vill ha en någorlunda användbart system som inte swappar konstant, och 4+ för en smärtfri uppevelse.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Nu tänkte jag inte på att få igång utan att det var minimum som standard på den tiden för att ha ett vettigt fungerade system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Nu tänkte jag inte på att få igång utan att det var minimum som standard på den tiden för att ha ett vettigt fungerade system.

Skulle säga att 4GB var "standard" 2008 för gamingPCs, är ju först på senare år som det har inneburit någon speciell flaskhals.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB