Komplett hemmabio med projektor för under 10k?

Permalänk
Avstängd

Komplett hemmabio med projektor för under 10k?

Går det att fixa en komplett hemmabio med projektor för under 10.000 kronor?

De komponenter jag hittills hittat är:
Projektor: Benq W1070 ... 6.400 kr
Receiver: Sony 5.1 Surround Receiver STR-DH550 ... 1.790 kr

Sedan ska jag köpa en begagnad projektorduk för runt tusenlappen.
Högtalare behövs inte, eftersom jag bor i lägenhet och kommer använda hörlurar.

Vad är det mer som kostar? Vilka kablar behöver jag?

Permalänk
Medlem

En HDMI kabel.. Hur lång beror på placering av komponenter.
Jag har en på 15m, dragen runt väggarna och upp till projjen i taket..

Sen eventuellt en 220v förlängningskabel, om du inte har något uttag i närheten.

Om du vill få undan projjen, kanske du vill ha ett tak/väggfäste..?

Mörkläggningsgardiner..?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd

Hur svårt är det att ordna en hemmabio med projektor?

Jag är sugen på att köpa en projektor och ordna en ordentlig hemmabio. Dock är jag en väldig novis gällande elektronik och sånt. Hur svårt är det att ordna en hemmabio med projektor, gällande alla kablar och alla komponenter som ska passa?

Dessutom bor jag i en hyreslägenhet, så jag kan inte borra hål i vägg eller tak för fästen på projektor och projektorduk. Finns det några kreativa lösningar man kan ta till?

Såhär ser min idè ut hittills till hemmabion:
PROJEKTOR
Benq W1070
6.400 kr

PROJEKTORDUK
Kingpin Screens Velvet Framed 90"
2.490 kr

RECEIVER
Sony 5.1 Surround Receiver STR-DH550
1.790 kr

Permalänk
Medlem

är inte svårt och så länge du är nöjd med ljudet och känslan så är det ju bra
kablar och sånt är nästan standard hdmi/rca och så men allt beror ju på budget och vilken utrustning du vill ha
man kan blanda väldigt mycket men är svårt å svara på sånt innan man vet vilka produkter du tänker på
finns golvstativ och andra alternativ till håltagning

hoppas du blev lite klokare
//Erik

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Nog kan du borra i hyreslägenhet, iaf i väggen.

Om du inte har hus och vill bygga nått riktigt i källaren så blir det nog ganska enkelt och behöver inte vara så extremt kreativt. Har gjort om ett helt rum till hemmabio förut i en källare för en förening, inte jätte avancerat men svartmålade väggar, soffa, projektor i taket och fast monterad duk på en vägg jag byggde upp framför fönstret med LED ljus på en ramp ovanpå. Köpte röd heltäckningsmatta som skulle ut på golvet men vi flyttade snart därpå så det blev inte av. Till detta hade vi en bluray spelare och förstärkare och stora 5.1 högtalare. Hade även ett Wii och spelade div rörelsebaserade spel på.

Hylla ovanför soffan nära taket för projektorn, ett par hål i väggen och skruva fast hyllan och ställ dit projektorn.
Duken kan du också fästa på väggen, antingen fast monterad med ram eller en nedfällbar.
Bluray spelare alternativt dator att spela upp från, kopplad med HDMI kabel. Ljud ut till förstärkare med 5.1 ljud, storleken/kvalitet på högtalare efter hur mycket du får kräma på i lägenheten
Mörkläggnings rullgardin för fönstret. Soffa, dricka och lite chips. klart

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Avstängd

Hemmabio utan automatisk kalibrering, svårt att kalibrera?

Jag har hittat en hemmabio som jag är intresserad av. Dock har den inte automatisk kalibrering. Hur stor nackdel är det, och hur svårt är det att kalibrera?

Permalänk
Medlem

Beror nog mycket på hur stora krav du har

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Automatisk kalibrering är överskattad.
Jag har använt min två gånger, första och sista gången.

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem

Kan väl tänka mig att det är bra för tidskompensering, men för riktning på högtalarna bör man nog läsa på och göra det bästa av situationen

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Avstängd

Hur stort värde har THX-certifiering?

Jag har hittat ett par högtalare som jag är intresserad av. De ser inte så mycket ut för världen, men de har THX-certifiering, hur stort värde har detta gällande kvalitèn i ljudet? Det är ett par datorhögtalare som jag tänkt använda till TV:n.

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorhogta...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Emmet45:

Jag har hittat ett par högtalare som jag är intresserad av. De ser inte så mycket ut för världen, men de har THX-certifiering, hur stort värde har detta gällande kvalitèn i ljudet? Det är ett par datorhögtalare som jag tänkt använda till TV:n.

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorhogta...

http://www.thx.com/about-us/how-do-products-get-thx-certified...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmet45:

Jag har hittat ett par högtalare som jag är intresserad av. De ser inte så mycket ut för världen, men de har THX-certifiering, hur stort värde har detta gällande kvalitèn i ljudet? Det är ett par datorhögtalare som jag tänkt använda till TV:n.

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorhogta...

Inte så stort värde skulle jag vilja påstå. Dock är Z623 extremt populära (och prisvärda) så du lär inte bli besviken.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja säga att det beror på vilken "produkt" det handlar om. Ett par Logitech så säger det nada, eftersom Logitech är och förblir "skräp". Utan att trampa någon på tårna så är Logitech inriktad för den som bara vill ha något som låter och fungerar utmärkt om man inte är någon som värdesätter bra ljud och har någon direkt bra budget till att köpa något bättre. Hade det däremot handlat om en professionell studio eller filmsal där ljud är högsta prioritet och "produkterna" håller högsta möjliga standard så kan en ordentlig THX stämpel vara intressant. Fast då handlar det om helt andra och kanske lite mer strängare krav. http://www.thx.com/professional/

Permalänk
Medlem

Det beror på vilken THX-märkning produkten har.
THX Ultra2 kräver att högtalar klarar av att spela THX referensnivå i stora rum, Select2 i medelstora. Rak frekvensgång och andra parametrar är också viktigt. Det kostar dock en del att certifiera produkter så de flesta tillverkare avstår, trots att många andra troligtvis skulle klara av att bli certifierade.

"THX Multimedia" som Logitech certifierats för kräver dock i princip bara att du betalar dom för att få certifieringen. Högtalarna kan låta riktigt uselt och ändå klara den certifieringen.
Den certifieringsklassen är ett sätt för THX att få in enkla pengar från stora tillverkare.

Permalänk
Hedersmedlem

*** 4 trådar sammanfogade ***

Jag har sammanfogat trådarna eftersom s k korspostning inte är tillåten. Det handlar här om köpråd för samma system och dessa ska hållas i en tråd. Att posta separata trådar för detaljfrågor gör forumet rörigt. Dessutom är det lättare att få bra råd och läsarna har tillgång till och kan se sammanhanget till frågorna.

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Om regeln om korspostning inte följs kan samtliga trådar i ämnet komma att låsas och möjligheten att ställa fler frågor i ämnet anses förbrukad.

/KimTjik