Permalänk

Värt att uppgradera CPU-kylare?

Hej allihop~

Edit: Om det inte är uppenbart redan så är jag ganska ny när det kommer till overclockning, så uppskattar all hjälp jag kan få.
Jag har en i7 2600k med en Arctic Freezer 13 som kyler den~
CPU:n är OCad till 4.3GHz, och den går ganska varmt (Fick upp den till 95c i Prime95, men den går inte upp till det annars), så skulle vilja byta kylare '-'
Är det värt att byta till en Hyper 212 Evo eller rekommenderar ni att man kör på en AIO-lösning?

Permalänk
Medlem

95 grader låter rätt varmt, jag skulle satsa på en större och bättre kylare!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

95c när du kör den för allt vad den orkar lol.

Byt kylare om den överstiger 70-75 vid normalt användande eller spelande.

Permalänk
Medlem

Låter som att den inte sitter som den ska, 212 evo är ingen uppgradering

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

vad har du för chassi?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Hyper Evo 212 är snarare istället för att köra stock-kylaren. Inte för att förbättra en OC/sänka ljudnivån på en OC.

Men det är min åsikt :-).

Permalänk
Medlem

Prime 95 värmer alltid upp CPUn till nivåer den normalt aldrig kommer komma upp i.

Sen är Evo 212 inte speciellt mycket bättre än den du redan har.

Prova montera om kylaren med ny pasta. Glöm inte rengöra bort det gamla med t.ex Isopropanol eller liknande först.

Alternativt, installera några extra chassi fläktar ifall du saknar.

EDIT: Kan också vara så du har satt för hög spänning på din överklockning. Prova sänk det lite grann.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Skulle den kyla bättre? Ja i alla fall om man jämför recensionerna på Frostytech.
Dock så bör den ju inte gå så varmt som den gör i ditt fall enligt deras data, så antingen går inte fläkten på max eller så sitter kylaren på dåligt. Eller så tyder det på att det är jäkligt varmt i chassiet, så vad har du för chassi samt övrig kylning?

Sen så är ju inte Prime "normalt" användningsområde, kolla istället vad du har för temperatur vid spelande.

Permalänk
Medlem

En bättre kylare för mer OC eller "bekvämare temperaturer" krävs då större kylare (2 heatsink tower etc) eller vattenkylning.
En stor luftkylare är +/- bättre än vissa AIO(size matters). Men jag har en CM 140XL-2fan för kompakt reason som funkar väl bra för ett reducerat pris på 399kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Sen så är ju inte Prime "normalt" användningsområde, kolla istället vad du har för temperatur vid spelande.

Spelande är inte heller så bra då den inte ofta går 100% eller trådas dåligt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eyoldaith:

Hej allihop~
Jag har en i7 2600k med en Arctic Freezer 13 som kyler den~
CPU:n är OCad till 4.3GHz, och den går ganska varmt (Fick upp den till 95c i Prime95, men den går inte upp till det annars), så skulle vilja byta kylare '-'
Är det värt att byta till en Hyper 212 Evo eller rekommenderar ni att man kör på en AIO-lösning?

Har du vcore på auto kanske?
Låter lite väl varmt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

Om du har en freezer 13 med 92mm fläkt så vore evo 212 ett bra val att uppgradera till, har du freezer 13 Pro med 120mm fläkt - not so much.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nesvop:

Hyper Evo 212 är snarare istället för att köra stock-kylaren. Inte för att förbättra en OC/sänka ljudnivån på en OC.

Men det är min åsikt :-).

Ok, förstår inte riktigt vad du menar ... kört min 4790k i ok temp i 4,6GHz med en 212 evo. Helt ok ljudnivå på den också.

Permalänk
Medlem

Noctua eller liknande med 140mm-fläkt.
En AIO kyler inte så mycket bättre (enstaka grader) med ungefär samma ljudnivå eller ibland sämre än en stor rejäl luftkylare.

Hade inte Sweclockers ett test av någon rejäl luftkylare förra året?

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

hade kört en nh-d15 kylare

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Tänk på att 212 har en brutalt dålig fästanordning, inte mkt bättre än push pins enl mig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Heinel:

Tänk på att 212 har en brutalt dålig fästanordning, inte mkt bättre än push pins enl mig

Skickades från m.sweclockers.com

Inte i noctuaklass så klart , men att kalla den i klass med push pins övrensstämmer inte med verkligheten. Absolut inte, måste nog ha tummen mitt i handen för att misslyckas att fästa den på ett bra sätt. Se t.e.x. https://www.youtube.com/watch?v=n47WBQI31eE eller https://www.youtube.com/watch?v=XLlrqzwxJig

Permalänk

Har kollat kylaren, den sitter på som den ska och kylpastan är bara några månader gammal~
Chassit är ett Fractal Design Define R3
Den ligger på 1.27V atm (Första gången jag skulle overclocka så lät jag AISuite2 ta hand om det, vilket inte var ett så bra val, har ställt ner det mesta men kommer inte ihåg vad Vcore stod på ursprungligen), vad rekommenderar ni? o.O

Har bara 1 push och 1 pull atm, bättre att skaffa fler vanliga ist för CPU-kylare?

Permalänk
Avstängd

Kan rekommendera den kylaren jag kör på för tillfället Noctua NH-U12S, ganska rimligt pris på den. 212 evo ska definitvit klara en rimlig överklockning också och noctuan är defintivt inte dubbelt bättre även om den kostar dubbelt så mycket..du kommer sänka temp med några grader i load. Vet inte om de som dissar 212 har erfarenhet av den men jag har det iaf och rekommenderar den starkt om du är på en tight budget. Klarar av rimlig oc och är riktigt tyst med endast medföljande fläkt i push. Har du freezer med 92mm fläkt? I så fall är det en uppgradering med evo.

Permalänk
Skrivet av retro123:

Kan rekommendera den kylaren jag kör på för tillfället Noctua NH-U12S, ganska rimligt pris på den. 212 evo ska definitvit klara en rimlig överklockning också, vet inte om de som dissar den har erfarenhet av den men jag har det iaf och rekommenderar den starkt om du är på en tight budget. Klarar av rimlig oc och är riktigt tyst med endast medföljande fläkt i push. Har du freezer med 92mm fläkt? I så fall är det en uppgradering med evo.

Oooh, är NH-U12S bättre eller sämre en 212 Evo? o.O

Yup, det är den som har 92mm fläkt~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eyoldaith:

Oooh, är NH-U12S bättre eller sämre en 212 Evo? o.O

Yup, det är den som har 92mm fläkt~

Noctuan är bättre men skulle inte påstå att den är så mycket bättre att den är värd dubbla priset - vilket den kostar..du sänker temperaturerna i load en del och får lite lägre ljudnivå. Men som sagt inget som märks jättemycket jämfört med 212 evo som enligt mig är en extremt prisvärd cpukylare. Vill du ha en så har jag en som ligger och skräpar om du betalar frakt eller ev. hämtas i södra delarna av sthlm.

Permalänk
Skrivet av retro123:

Noctuan är bättre men skulle inte påstå att den är så mycket bättre att den är värd dubbla priset - vilket den kostar..du sänker temperaturerna i load en del och får lite lägre ljudnivå. Men som sagt inget som märks jättemycket jämfört med 212 evo som enligt mig är en extremt prisvärd cpukylare. Vill du ha en så har jag en som ligger och skräpar om du betalar frakt eller ev. hämtas i södra delarna av sthlm.

Well, jag har ingen möjlighet att åka till Sthlm haha xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Inte i noctuaklass så klart , men att kalla den i klass med push pins övrensstämmer inte med verkligheten. Absolut inte, måste nog ha tummen mitt i handen för att misslyckas att fästa den på ett bra sätt. Se t.e.x. https://www.youtube.com/watch?v=n47WBQI31eE eller https://www.youtube.com/watch?v=XLlrqzwxJig

Okej, det var väl lite att ta i av mig och i slutändan spelar det inte så stor roll, men den sitter inte i närheten av lika bra som fästanordningar med fasta brackets istället för saxanordningen. Den har ju bara en styrpinne i mitten vilket för att den aldrig sitter som berget

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Heinel:

Den har ju bara en styrpinne i mitten vilket för att den aldrig sitter som berget

Jodå, drar du åt skruvarna enligt instruktioner så "sitter den som berget". Knappast så att anliggningsytan är konvex eller konkav. Får man den inte att sitta bra så är det snarast handhavandefel eller "skit bakom spakarna".

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Ok, förstår inte riktigt vad du menar ... kört min 4790k i ok temp i 4,6GHz med en 212 evo. Helt ok ljudnivå på den också.

Jag sa inte att det inte går. Jag sa inte att det inte blir en ok ljudnivå.
Sätter man på en extra fläkt så är det en kompetent kompis, men skulle jag köra en 4790 i 4,6 GHz klock 24/7 i ett par år så skulle jag ha lagt till några hundralappar för en bättre kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Jodå, drar du åt skruvarna enligt instruktioner så "sitter den som berget". Knappast så att anliggningsytan är konvex eller konkav. Får man den inte att sitta bra så är det snarast handhavandefel eller "skit bakom spakarna".

Hehe, säger du det så;) då var jag kanske den berömda skiten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Skrivet av Heinel:

Tänk på att 212 har en brutalt dålig fästanordning, inte mkt bättre än push pins enl mig

Skickades från m.sweclockers.com

Har en väldigt lik modell själv, en Silverstone Argon AR01. Skillnaden är att fästanordningen är bättre och sitter som berget!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nesvop:

Jag sa inte att det inte går. Jag sa inte att det inte blir en ok ljudnivå.
Sätter man på en extra fläkt så är det en kompetent kompis, men skulle jag köra en 4790 i 4,6 GHz klock 24/7 i ett par år så skulle jag ha lagt till några hundralappar för en bättre kylare.

En extra fläkt sänker load temp med ett par grader inte mer. Gäller även noctuas 120mm alternativ, läs på.
Så alltså flera här som säger att evo 212 inte kan fästas bra...undrar bara om de kört den själv? Minimal skillnad mot min motsvarande noctua 120mm. Ljudnivån var det som imponerade mest med evo'n så håller inte med där heller. Kör du på full sprutt hela tiden så låter det så klart som med vilken annan fläkt som helst men kör du med ett någorlunda modernt moderkorts fläktstyrning så hörs den knappt alls. Precis som med t.e.x. noctua. Prisvärd som sagt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Heinel:

Hehe, säger du det så;) då var jag kanske den berömda skiten

Skickades från m.sweclockers.com

Nej menade inte dig personligen, men det går definitivt att få den att sitta bra utan större problem och kyla en moderat överklockad cpu på ett bra sätt speciellt om man är på en budget eller bara har plats för en kylare som är max 158mm på höjden..att jämföra fästanordningen med pushpins var det jag reagerade mot. Går inte ens att jämföra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Nej menade inte dig personligen, men det går definitivt att få den att sitta bra utan större problem och kyla en moderat överklockad cpu på ett bra sätt speciellt om man är på en budget eller bara har plats för en kylare som är max 158mm på höjden..att jämföra fästanordningen med pushpins var det jag reagerade mot. Går inte ens att jämföra...

Nä, det var väldigt överdrivet. Är van vid varianter med fasta ramar/brackets, hjälpte en vän för ett par år sedan och kommer ihåg att jag tyckte fästet med "saxen" kändes väldigt sladdrigt och budget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB